Prisvärt specifikt kort sökes!

Permalänk
Medlem

Prisvärt specifikt kort sökes!

Tja!

Jag är på jakt efter ett grafikkort som kostar max 3500kr som skall vara otroligt prisvärt, dvs. så stor "bang for the buck"-faktor som möjligt.
Inga kompromisser gäller nu, vilket är det bästa kort där ute om man vill lira bf3 på high i standard resolution osv. för en rimlig peng?
Vill också ha möjligheten att spela mindre krävande spel så som world of warcraft etc men sätter gränsen till high för bf3, några bra förslag sweclockers?
Jag vill inte ha ett kort som tar fler än 2 expansionsslots då jag inte får plats i mitt arc mini riktigt, men annars skulle direct cu ii kylaren vara lysande.

Tacksam för svar och länka gärna till tredjepartstillverkaren för kortet hos inet/dustin/komplett eller dylikt så jag kan se om det finns tillgängligt

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Tja!

Jag är på jakt efter ett grafikkort som kostar max 3500kr som skall vara otroligt prisvärt, dvs. så stor "bang for the buck"-faktor som möjligt.
Inga kompromisser gäller nu, vilket är det bästa kort där ute om man vill lira bf3 på high i standard resolution osv. för en rimlig peng?
Vill också ha möjligheten att spela mindre krävande spel så som world of warcraft etc men sätter gränsen till high för bf3, några bra förslag sweclockers?
Jag vill inte ha ett kort som tar fler än 2 expansionsslots då jag inte får plats i mitt arc mini riktigt, men annars skulle direct cu ii kylaren vara lysande.

Tacksam för svar och länka gärna till tredjepartstillverkaren för kortet hos inet/dustin/komplett eller dylikt så jag kan se om det finns tillgängligt

Om du kan tänka dig att lägga 400kr till så är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105759 från CDON ett självklart val enligt mig! Är DCUII modellen som tar 2 slottar. Ett sprojlans nytt kort, bra kylare, bra komponenter, överklockningsvänligt, tyst, och mycket billigare än hos andra butiker Slå till säger jag bara

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/artikel/13779-grafikkort-prestanda...
7970 och 7950 finns inte med.

Zotac GeForce GTX 580 1536MB finns hos Alina för 3499:- : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=762974

Men tyvär så är GTX 580 INTE "bang for the buck"

Edit: som ovan sa 7950 är oxå en bra kort , dessutom kan du få SweC rabatt på CDON

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meisam:

http://www.sweclockers.com/artikel/13779-grafikkort-prestanda...
7970 och 7950 finns inte med.

Zotac GeForce GTX 580 1536MB finns hos Alina för 3499:- : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=762974

Men tyvär så GTX 580 är inte en "bang for the buck"

Varför skulle 7970 och 7950 finnas med i en sammanställning från April 2011?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk

Jag slog till på https://www.inet.se/produkt/5409249/xfx-radeon-hd6950-2048mb-... och låg i samma funderingar som dig. Men ett 580 för en tusing till är ju inte dumt heller.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vill också ha möjligheten att spela mindre krävande spel så som world of warcraft etc men sätter gränsen till high för bf3, några bra förslag sweclockers?

6870 Crossfire? Så länge du inte ska köra ultra i BF3 så finns det inget mer bang-for-the-buck.
~90-100 fps i multiplayer i BF3 med High och x1080 får du för ca 3000:- där iallafall.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Eftersom du inte har plats med CF eller SLI och 7970 och 7950 för tillfället ligger utanför din budget så är det ända alternativet i den prisklassen gtx580 vilket borde får jobbet gjort utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

6870 Crossfire? Så länge du inte ska köra ultra i BF3 så finns det inget mer bang-for-the-buck.
~90-100 fps i multiplayer i BF3 med High och x1080 får du för ca 3000:- där iallafall.

Det funkar oxå men han ska ha det i sin arc mini och han kanske har lite dåligt med utrymme när det kommer till CF / SLI

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Skrivet av G4ban:

Om du kan tänka dig att lägga 400kr till så är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105759 från CDON ett självklart val enligt mig! Är DCUII modellen som tar 2 slottar. Ett sprojlans nytt kort, bra kylare, bra komponenter, överklockningsvänligt, tyst, och mycket billigare än hos andra butiker Slå till säger jag bara

Sa han inte att han INTE ville ha ett som tar mer än 2 kortplatser?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

7950 referenskylare är nog det bästa du kan få. Tryck i CDONs sweclockers kod så kommer det nog farligt nära din budget.

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/asus_hd7950_3gb_direct_cu_ii-178...

3890kr + 5% sweclockers rabatt = 3695,50kr, det röstar jag för. men med så dyra kort är det inte mycket bang for the buck om det inte är fet rea nånstans

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kollar man swec. resention på 7950 så får dom ju högre fps med ett gtx580 än HD7950 ref.
Dock så drar det väll mer ström och har mindre minne... men det ligger ju inom budget

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | Ryzen-3800x | Phanteks PH-TC14PE | 32gb Crucial Ballistix | GTX 1080 | Corsair AX860 | Samsung 850 evo m.2 500gb

Permalänk
Medlem

tack för alla bra svar, men har någon av er bra erfarenheter när det gäller referensdesign av kylare? Tänker mig ett lite billigare kort från AMD, typ 6970 XFX eller kanske 7950 om det blir lite billigare då det inte känns direkt prisvärt just nu.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

7950 med referenskylare verkar fungera ganska bra.

http://www.anandtech.com/show/5476/amd-radeon-7950-review/1

Fo3

Ps Priset lär gå ned, men hur fort? DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/asus_geforce_gtx_560_ti_dcii_top...

Jag har själv det kortet och jag får ca 70 fps på high i 1920x1080 och det är till halva priset av ett gtx 580/7950 som gör ca 50 fps på ultra. Så om du inte är en rik f*n så köp det kortet och gör något annat roligt för pengarna istället

Visa signatur

i5 2500k | asus gtx 560 ti OC | 8gb 1600mhz corsair vengeance | ssd 120gb Kingston HyperX | corsair 650tx bronze | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

tack för alla bra svar, men har någon av er bra erfarenheter när det gäller referensdesign av kylare? Tänker mig ett lite billigare kort från AMD, typ 6970 XFX eller kanske 7950 om det blir lite billigare då det inte känns direkt prisvärt just nu.

det är väldigt svårt att hitta referenskort i de gamla serierna nu, det är tillverkarnas egna designer som gäller nu. men rent allmänt så låter referenskylarna mer och kyler sämre, men de underlättar luftflödet vid fler grafikkort och värmer inte upp resten av burken eftersom de blåser ut luften bakåt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

det är väldigt svårt att hitta referenskort i de gamla serierna nu, det är tillverkarnas egna designer som gäller nu. men rent allmänt så låter referenskylarna mer och kyler sämre, men de underlättar luftflödet vid fler grafikkort och värmer inte upp resten av burken eftersom de blåser ut luften bakåt

Jo jag kan tänka mig att det blir sämre kylning och att fläkten får gå upp i varv för att göra någon nytta men vinner man på att ha referensdesign i ett litet chassi som i ett arc mini?

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Jo jag kan tänka mig att det blir sämre kylning och att fläkten får gå upp i varv för att göra någon nytta men vinner man på att ha referensdesign i ett litet chassi som i ett arc mini?

beror på hur din fläktsetup ser ut. referenskylare är ju bättre om du i övrigt knappt har något luftflöde eftersom den lilla kalluft du har inte ska värmas upp av en het gpu. det är lite av den anledningen referensen ser ut som den gör, alla ska kunna stoppa in den oavsett hur deras låda ser ut

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII