Bliz-spel och bottar.

Permalänk
Medlem

Bliz-spel och bottar.

Att bliz är otroligt passiva när det gäller bot-bekämpning är ju ingen nyhet.
Men till vilken grad överraskade mig när jag kollade D2 (igen) nyss, gissningsvis så är 3/4 av alla "spelare" bottar.
De enda karaktärer du hittar på hell är CS/baal bottar, och blivande bottar som leechar exp.
Det är nästan roligt att se spambottar spamma CS-bottar som boostar andra blivande bottar, men bara nästan.
Och nåde dig om du råkar gå in i nån chatt, då kan du inte spela p.g.a alla spam-whispers fullständigt täcker skärmen.

I WoW har ju bottarna inte riktigt samma roll, men att största delen av ekonomin på en given server är bot-relaterad är ju ingen hemlighet.
Att detr skall ta månader från det att en botter blir rapporterad tills accet bannas är ju anmärkningsvärt.

Så vad betyder detta för D3 ?
Tja botkulturen är ju redan stark, och många tycker redan att det är OK att betala riktiga pengar för loot eller levels.
Jag ger det en vecka innan vi börjar se chats fyllda av bot-spam, och ett par veckor till innan vi ser bottar som farmar diverse ställen.

Permalänk
Medlem

Det finns redan fungerande botar i diablo3 betan, hur det kommer gå för dessa när diablo3 släpps och deras nya "warden" system introduceras är det ingen som vet eftersom ingen vet hur säkerhetssystemet fungerar än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Att bliz är otroligt passiva när det gäller bot-bekämpning är ju ingen nyhet.
Men till vilken grad överraskade mig när jag kollade D2 (igen) nyss, gissningsvis så är 3/4 av alla "spelare" bottar.
De enda karaktärer du hittar på hell är CS/baal bottar, och blivande bottar som leechar exp.
Det är nästan roligt att se spambottar spamma CS-bottar som boostar andra blivande bottar, men bara nästan.
Och nåde dig om du råkar gå in i nån chatt, då kan du inte spela p.g.a alla spam-whispers fullständigt täcker skärmen.

I WoW har ju bottarna inte riktigt samma roll, men att största delen av ekonomin på en given server är bot-relaterad är ju ingen hemlighet.
Att detr skall ta månader från det att en botter blir rapporterad tills accet bannas är ju anmärkningsvärt.

Så vad betyder detta för D3 ?
Tja botkulturen är ju redan stark, och många tycker redan att det är OK att betala riktiga pengar för loot eller levels.
Jag ger det en vecka innan vi börjar se chats fyllda av bot-spam, och ett par veckor till innan vi ser bottar som farmar diverse ställen.

Passiva? De kör ju stora svep där de mass-bannar grymt mycket botar och gold-sellers. Jag ser knappt botar längre i WoW, annat än ett fåtal i PvP, men det är inte ofta.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Passiva? De kör ju stora svep där de mass-bannar grymt mycket botar och gold-sellers. Jag ser knappt botar längre i WoW, annat än ett fåtal i PvP, men det är inte ofta.

Stora svep men låååååångt mellan svepen.
Det skulle vara konstant koll och aktivt letande efter bottar.
Får man bort farm-bottarna så blir det mycket svårare för goldsellers m.m
Att känna igen en bot är väidigt enkelt, både när dom levlas och när dom haxxar runt under kartor och farmar.

Permalänk
Medlem

Jag tror en oerhörd stor skillnad är att bottar i WOW betalar varje månad för sin "subscription" så för Blizz är det en robot som betalar eller en människa som betalar, varför bry sig så länge som det är någon som betalar.

Diablo3 kommer inte vara en subscription per månad vilket gör att bottar inte gör att blizzard tjänar pengar på dom i samma utsträckning. Vilket gör att bottar kommer nog hanteras bättre i D3.
Sedan om en bott har "köpt" spelet och blir bannad måste botten köpa ett nytt spel = Mera inkomst för Blizzard. Vilket åter igen stödjer faktumet att ju mera bottar/konton Blizzard bannar så tjänar dom mera pengar. Så åter en anledning för blizzard att hantera bottarna i D3.

Personligen skulle jag inte bry mig om det finns bottar eller inte. Bottar farmar och får ner priset på guld och utrustning i spelet, vilket gör att bottar är en bra sak för varje individ, konkurrens, efterfrågan och tillgänglighet.

Sedan kan det säkert bli så att D3 kommer få flera hackers än vad WOW har pga det är riktiga pengar som finns på kontona, men det är ett helt annat ämne.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Razer Huntsman V3 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 , GoXLR, StreamDeckXL+mer

Permalänk
Medlem

Tvärtom så tror jag att de flesta bottar i WoW körs på stulna acc.
Stulna från folk som ovetande installerat keyloggers etc när dom själva försökt fuska.
Och att bottande på nåt sätt skulle vara bra är ju BS så det står härliga till.
Bottare gör så att vanligt manuellt och hederligt farmande blir snudd på värdelöst.
Fuskande i spel är alltid negativt för dom som inte fuskar, och tillåts fuskande (som det görs idag) så är det väldigt negativt för spelets fortlevande.

Permalänk
Medlem

Någon som vet något om det där systemet som dem ska släppa? "warden" eller vad det hette

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

Någon som vet något om det där systemet som dem ska släppa? "warden" eller vad det hette

Finns på Warcraft III också, heter "Warden", vilken autobannar dig om du kör med maphacks eller liknande. Det är väl som VAC eller nåt; känner av att du fuskar, sen blir det hej då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tvärtom så tror jag att de flesta bottar i WoW körs på stulna acc.
Stulna från folk som ovetande installerat keyloggers etc när dom själva försökt fuska.
Och att bottande på nåt sätt skulle vara bra är ju BS så det står härliga till.
Bottare gör så att vanligt manuellt och hederligt farmande blir snudd på värdelöst.
Fuskande i spel är alltid negativt för dom som inte fuskar, och tillåts fuskande (som det görs idag) så är det väldigt negativt för spelets fortlevande.

Ja... Fusk är dåligt, men det är väll ingen som argumenterar att fusk är bra, inte än vad jag har sett i den här tråden.
Fusk är fusk, och bottar är bottar, 2 skilda saker. Om man slår på en bott och låter den farma åt en hela kvällen, det är inget "fusk" det är fortfarande bottande. Fusk är se gonom väggar i CS typ wallhack, eller Maphack i D2, det är fusk. Skillnad.

Sedan om personer är dumma nog att vilja fuska och är dumma nog att göra saker på hemsidor som handlar om fusk och dom får keyloggers, då får dom skylla sig själva. Men det är ett helt annat ämne.

Skaffa dig en "dosa//app" så slipper du det problemet.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Razer Huntsman V3 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 , GoXLR, StreamDeckXL+mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Ja... Fusk är dåligt, men det är väll ingen som argumenterar att fusk är bra, inte än vad jag har sett i den här tråden.
Fusk är fusk, och bottar är bottar, 2 skilda saker. Om man slår på en bott och låter den farma åt en hela kvällen, det är inget "fusk" det är fortfarande bottande. Fusk är se gonom väggar i CS typ wallhack, eller Maphack i D2, det är fusk. Skillnad.

Sedan om personer är dumma nog att vilja fuska och är dumma nog att göra saker på hemsidor som handlar om fusk och dom får keyloggers, då får dom skylla sig själva. Men det är ett helt annat ämne.

Skaffa dig en "dosa//app" så slipper du det problemet.

Skulle påstå att det ger ett betydligt mycket större övertag att botta än att använda Maphack i d2 så visst fasiken är det att fuska.

Permalänk

Om man måste handla saker med riktiga pengar i D3 så uppmuntrar jag faktiskt folk till att använda bottar, riktiga pengar i en fiktiv värld är riktig bullshit IMO. Alla ska ha samma förutsättningar, oberoende om man råd att lägga 1000 på grymt gear eller inte. Allt i spelet ska förtjänas eller hittas i spelet, inte köpas för riktiga pengar.

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Om man måste handla saker med riktiga pengar i D3 så uppmuntrar jag faktiskt folk till att använda bottar, riktiga pengar i en fiktiv värld är riktig bullshit IMO. Alla ska ha samma förutsättningar, oberoende om man råd att lägga 1000 på grymt gear eller inte. Allt i spelet ska förtjänas eller hittas i spelet, inte köpas för riktiga pengar.

Om jag jobbar 50h/veckan och du är arbetslös så har du mer tid att lägga på spelet så vi kommer inte att få samma förutsättningar....

Men jag håller med dig att det inte är bra med spel där man kan använda riktiga pengar eftersom de oftast har en försämra spelupplevelse om man inte betalar extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Men vi som har jobb och annat att sköta, vi vill ju ha samma förutsättningar att få lika bra gear som de som inte har jobb och sitter hemma och spelar hela dagarna.
Så jag tycker helt klart det är ett bra system. Jag kommer säkerligen köpa en del gear på AH för riktiga pengar bara för att boosta min gubbe med MF eller liknande. Jag har inte tid att spela 12h om dygnet och hoppas på att få den där saken. Så om alla ska ha samma förutsättningar så att få lika bra gear, så är det just detta som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Skulle påstå att det ger ett betydligt mycket större övertag att botta än att använda Maphack i d2 så visst fasiken är det att fuska.

Och ... Ja det är skillnad på äpplen och päron. Och du kanske tycker Päron är godare... Men det har inget med vad jag pratade om.
Fusk är fusk, och botta är att botta. Äpplen är äpplen men melon är godare.... Ingen som har argumenterat för eller emot att bottar kanske ger större fördelar.
Vi pratade inte om bottande gav större fördelar än fuska, vi pratade om bottar och ifall vi trodde att Blizzard skulle hantera det mer än i WOW.

Skrivet av mattoys:

Om jag jobbar 50h/veckan och du är arbetslös så har du mer tid att lägga på spelet så vi kommer inte att få samma förutsättningar....

Men jag håller med dig att det inte är bra med spel där man kan använda riktiga pengar eftersom de oftast har en försämra spelupplevelse om man inte betalar extra.

Om person 1 är arbetslös och person 2 är är VD på någon firma.
Då kan person 1 spela mera och sälja till person 2 som har ont om tid. Båda blir glada och tjänar på det.
Var ligger problemet ?

Och ang AH, det är ett alternativ, det är inget krav att använda AH. Vill du inte köpa eller sälja saker, gå inte till AH då.
Förstår inte alls var problemet är.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Då kan person 1 spela mera och sälja till person 2 som har ont om tid. Båda blir glada och tjänar på det.
Var ligger problemet ?

Och ang AH, det är ett alternativ, det är inget krav att använda AH. Vill du inte köpa eller sälja saker, gå inte till AH då.

Vi säger ju samma sak...

jag ser inget problem med det, problemet kan vara tex att du har en minimal storlek på din förvaringskista, för att få en storlek som kan anses acceptabel så måste du betala detta tycker jag är fel, men om du börjar med en rimlig storlek och kan köpa en lite större kista för pengar så tycker jag det är okey.

Så svaret är att det beror på hur och vad man betalar extra för, Jag tycker det skall vara möjligt att få samma spelupplevelse även om man inte lägger några extra pengar i spelet.

Permalänk
Medlem

Går aldrig att skydda sig mot bottar. Blir lättare än ngnsin att "botta" efter prylar i D3 då items inte droppas av bara en specifik typ av monster. Mao bossruns blir meningslösa i D3. Istället så har monster av samma lvl lika stor chans att droppa samma loot.

Permalänk
Skrivet av TheWolfbane:

Var ligger problemet ?

Problemet är väl att pengarna inte går från person 2 till person 1. Pengarna omvanldas väl till guld och blizzard tjänar storkovan medans person 1 tjänar massa in game guld? Eller är det så att de riktiga pengarna går från person 2 till 1 utan mellanhänder? I så fall kan jag tycka att det är en bra sak, men om person 1 får massa fiktiv valuta så måste han ju sälja sitt G för riktiga pengar i en separat affär, känns ju tidskrävande och jobbigt. Men framför allt onödigt och svårt, så folk kommer att köpa gear ist för guld, så hopppar dom över ett steg och tjänar lite tid.

För det andra så kommer man ju nästan bli tvingad till att köpa saker i AH om man inte vill ha pisk. Är det många andra på servern som har väldigt bra gear så får man ju dask om man kommer med något halvdassigt skräp.

Tänker jag fel nu?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Går aldrig att skydda sig mot bottar. Blir lättare än ngnsin att "botta" efter prylar i D3 då items inte droppas av bara en specifik typ av monster. Mao bossruns blir meningslösa i D3. Istället så har monster av samma lvl lika stor chans att droppa samma loot.

Nja, att de flyttar looten från Bossarna till champions och liknande gör det väll snarare svårare att botta då det blir mycket mer random än vad det var i d2 där tex mephisto alltid var likadan. Kollar man på vad Blizzard sagt kommer det finnas mycket special abilitys för dessa random special mobs som kan vara dödliga om man inte är uppmärksam vilket är dåligt för bottar.

Skrivet av kvicksilv3r:

Problemet är väl att pengarna inte går från person 2 till person 1. Pengarna omvanldas väl till guld och blizzard tjänar storkovan medans person 1 tjänar massa in game guld? Eller är det så att de riktiga pengarna går från person 2 till 1 utan mellanhänder? I så fall kan jag tycka att det är en bra sak, men om person 1 får massa fiktiv valuta så måste han ju sälja sitt G för riktiga pengar i en separat affär, känns ju tidskrävande och jobbigt. Men framför allt onödigt och svårt, så folk kommer att köpa gear ist för guld, så hopppar dom över ett steg och tjänar lite tid.

För det andra så kommer man ju nästan bli tvingad till att köpa saker i AH om man inte vill ha pisk. Är det många andra på servern som har väldigt bra gear så får man ju dask om man kommer med något halvdassigt skräp.

Tänker jag fel nu?

Säljaren kommer få köparens cash in på sitt Bnet konto, sen vad det går att göra med cashen man har på Blizzards konto och hur det fungerar (om det fungerar...) att plocka ut den till riktig valuta vet jag inte.

Sen kommer det inte finnas servers så som du tänker det. Alla i Europa kommer spela på samma battlenet och ha möjlighet att joina varandras games.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Säljaren kommer få köparens cash in på sitt Bnet konto, sen vad det går att göra med cashen man har på Blizzards konto och hur det fungerar (om det fungerar...) att plocka ut den till riktig valuta vet jag inte.

Nja nästan rätt.
Man kommer få välja att få pengarna på sitt Battle.net-konto (där du kan köpa Blizzard spel, WoW gametime etc) eller på Paypal.
Om du väljer att få de på ditt Battle.net-konto så kan du aldrig få ut de i riktiga pengar sen utan de kommer sitta fast på det kontot.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Nicklaz:

Warden. Är Blizzards Anti cheat bla bla bla.. Det har varit i World of warcraft. I flera år.

Jag talar om egen erfarenhet att det inte har stoppat mig att farma ihop ofantliga summor guld i Wow.

På din fråga om det kommer finnas botar i d3? Självklart. Absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Men vi som har jobb och annat att sköta, vi vill ju ha samma förutsättningar att få lika bra gear som de som inte har jobb och sitter hemma och spelar hela dagarna.
Så jag tycker helt klart det är ett bra system. Jag kommer säkerligen köpa en del gear på AH för riktiga pengar bara för att boosta min gubbe med MF eller liknande. Jag har inte tid att spela 12h om dygnet och hoppas på att få den där saken. Så om alla ska ha samma förutsättningar så att få lika bra gear, så är det just detta som gäller?

Vill du ha samma förutsättningar som en arbetslös är det ju lätt ordnat. Säg upp dig och lev på samma villkor som den utan jobb. Tror inte att dom som är arbetslösa är det för att dom vill vara det. Om det i så fall ska bli samma förutsättningar ska ju ingame items bli så dyra att köpa att det fyller upp mellanskillnaden på 2 personers ekonomi, så att när du lagt halva din lön på items så har den arbetslöse stackaren fått den halvan i sin ficka.

Lite seg i skallen, men för den som sitter o farmar 12h om dagen blir ju spelandet som ett arbete, dock med extremt dålig betalning. Jag tror inte D3 kommer hålla lika länge som D2 gjorde för mig just pga att folk kan köpa saker man själv kanske måste farma för i månader. Jag fick tex endast ett SoJ drop under mina 2 år av D2 spelande.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Weikav Stars75 // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Philips 34M2C6500 // // Display 2: Dell S3422DWG // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk

Ursäkta om jag går utanför topic, men varför ska alla ha samma förutsättningar att få bra gear? Skall man inte kunna ha fördelar genom vanligt hederligt slit?

On topic: Folk är redigt ledsna och besvikna på det dåliga jobbet från Blizzard's sida med att ta bort fuskare, bottare och dupes (kopierade föremål). Om Blizzard inte tar detta på allvar i D3 kommer de tappa köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madmoremax:

Warden. Är Blizzards Anti cheat bla bla bla.. Det har varit i World of warcraft. I flera år.

Jag talar om egen erfarenhet att det inte har stoppat mig att farma ihop ofantliga summor guld i Wow.

På din fråga om det kommer finnas botar i d3? Självklart. Absolut.

Warden har dock visat framfötterna ett par gånger där bl a Glider, Gatherbuddy, Gremlin samt Pirox har fått stora slag mot sig. Men det är som vissa skriver, så länge pengarna rullar in och man skickar ut någon "banwave" då och då så duger det åt de flesta. Hoppas de håller bättre koll i d3 än d2, det är enbart bedrövligt.

Jag bottade i wow i över 5 år, säkert 100+ konto sammanlagt utan att bli bannad än enda gång. Hoppas det kommer något smidigt system i d3 för att rapportera bottar samt att blizzard verkligen lägger tid och pengar på att ha folk som jobbar med det på heltid.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Finns det pengar att tjäna så kommer ju någon sitta och koda bottar. Killen som gör zranger till lineage2 drar ju in över 5k usd i månaden.

Sen är det ju ganska svårt att se om någon bottar på ett private game =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.