Permalänk
Medlem

HX520W till hd7970?

Hej swec

Idag så fick jag hem mitt hd7970 asus ref. modell och till min stora förvåning upptäkte att jag inte hade kontakter nog, kortet kräver 1x 6pin samt 1x 8pin till strömtillförseln men jag har endast 2x 6pin samt ett gäng molex på PSUn.

Jag har nu försökt att hitta en lösning på problemet genom att använda mig av adaptern som hängde me som gav 1x 8pin för 2x 6pin, nu när jag har 8pinnaren avklarad behöver jag endast en 6pin till vilket jag har avsaknad på psun. Jag lyckades hitta en 2x molex till 6pin som tillhörde ett älrde graffe, men det fattas en "pin"/"kontakt" vilket gör det till en 5pin, funkar den att köra med eller skall jag gå o köpa ett nytt agg?
tacksam för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

stift, inte kontakter. Kan man köra 6pin med 5stift till 6pins eller funkar det inte nog väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Du har 2X6(+2) Pci-express på ditt nätagg så det är inga problem, jag använder just nu ett HX520w till ett Asus GTX580 som kräver 2X8 pci-express..

Kolla noga på dina pci-express kontakter så ser du att det "hänger" två lösa stift på sidan, dessa används längst ut så att säga, du förstår nog när du ser det.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Du har 2X6(+2) Pci-express på ditt nätagg så det är inga problem, jag använder just nu ett HX520w till ett Asus GTX580 som kräver 2X8 pci-express..

Kolla noga på dina pci-express kontakter så ser du att det "hänger" två lösa stift på sidan, dessa används längst ut så att säga, du förstår nog när du ser det.

med allra största sannolikhet har vi olika agg, då mitt har en total avsaknad av PCI-e 8pin, jag har endast 2x 6pin, inga 6+2 alls för övrigt vet jag mycket väl hur dessa ser ut då jag har en annan built med ax850 med ett gäng sånna.

var mer nyfiken på om 5pinnarna kan anslutas till en pcie 6pinskontakt till grafikkortet, blir nog att dra o köpa nytt i stan imorgon, får lista ut ngt som passar mig..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Ja då måste det funnits flera varianter av HX520w, kommer ihåg att extra pinnsen var svåra att se på mitt HX, var som vikt mot ledningen.
Jag har ingen aning om det andra du funderar över

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

du bör klara dig på det, men har du inte en molex till pci adapter? med det så bör det funka pga 7970 är mer strömsnålt än 5870 vad jag vill minnas och ett 5870 har man klarat på 520W

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av FaatIII:

med allra största sannolikhet har vi olika agg, då mitt har en total avsaknad av PCI-e 8pin, jag har endast 2x 6pin, inga 6+2 alls för övrigt vet jag mycket väl hur dessa ser ut då jag har en annan built med ax850 med ett gäng sånna.

var mer nyfiken på om 5pinnarna kan anslutas till en pcie 6pinskontakt till grafikkortet, blir nog att dra o köpa nytt i stan imorgon, får lista ut ngt som passar mig..

Skickades från m.sweclockers.com

Det är samma aggregat, dock med något ändrat kablage. Testa att kontakta Corsair och se om de kan fixa fram 6+2-pins kablar till ditt aggregat, anslutningen mot aggregatet är densamma.
I annat fall kan du ju köpa adaptrar från single 6Pin till 8Pin (combatzone länkade en sådan), är dock inte optimalt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

tack för svaren men jag gav upp, försöker söka efter ngt nytt kraftfullt nätagg istället :~}

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

tack för svaren men jag gav upp, försöker söka efter ngt nytt kraftfullt nätagg istället :~}

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver nog inte mer kraft, bara ett lite modernare agg med rätt kabelkonfiguration (6+2pin)..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Nej mer kraft behöver du inte, jag kör(de) ett överclockat Asus GTX 580 samt en numera garderobsförpassad QX9650@4Ghz på mitt agg, QX9650 är dessutom känd för att kräva en hel del ström när den överklockas..

Riktigt imponerande nätagg faktiskt, höll sig svalt och tyst hela tiden.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Du behöver nog inte mer kraft, bara ett lite modernare agg med rätt kabelkonfiguration (6+2pin)..

blev ett TX850, funkar finfint dock så låter det lite från fläkten men vad ska man göra..

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk

Sitter också på ett HX520 och får mitt Sapphire 7970 i morgon. Samma problem för mig med 2x6 pins kontakter. Men skall svänga förbi Kjell & co i morgon och köpa en 6 pin till 8 pin adapterkabel för 49:-
Konstigt att det inte verkar finnas några bra datorbutiker i Kalmar :S

Hur som helst, grattis till nya hårdvaran, det nya nätaggregatets effekt lär komma väl till pass senare ändå

EDIT: Trots att den inte ingick i förteckningen över medföljande tillbehör så fanns det en 6 pins till 8 pins PCI-E adapter i kartongen. Aja, bara 50:- i onödan

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB