Guide: Hur man bryggar Thomson TG78x (Telia)

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är enklast, men du behöver egentligen bara en accesspunkt, men så fort du vill ansluta mer än 1 enhet på nått smidigt sätt behöver du en "hemmarouter" de brukar ha wifi, switch och en del andra funktioner sammanbyggda i samma låda för att det ska bli en mindre enhet som ger de funktioner man oftast vill ha.

Tusen tack för svaren!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,8 Ghz Moderkort: Asrock Extreme 4 GPU: MSI Geforce GTX 660ti PE. PSU: be quiet! Pure Power L8 630W SSD: A-DATA Premier Pro SP900 128GB. HDD: WD Caviar Blue 500GB + Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag bryggade mina föräldrars Thomson TG789xx. Nu har nötterna på Telia "hjälpt till" genom att rulla ut version 10.4.0.O. Jag hade för mig att jag tidigare blockerat uppdateringsfunktionen mot supporten. Frågan är - vad gör jag nu?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superapan:

Jag bryggade mina föräldrars Thomson TG789xx. Nu har nötterna på Telia "hjälpt till" genom att rulla ut version 10.4.0.O. Jag hade för mig att jag tidigare blockerat uppdateringsfunktionen mot supporten. Frågan är - vad gör jag nu?

Du menar att du bryggat själv och inte via Telia? Ring kundtjänst och be dem brygga den då.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultimatescar:

ingen som vet vad är su till TG789vn med 8.C.H.2 ??

Undrar precis samma, behöver inte su pga bryggningen. Är i behov av interna loggar för t.ex. ip-trafik.
En kompis har blivit utsatt för grovt bedrägeri och personen som begått det har varit en inneboende med tillgång till nätverket, även vart uppkopplad med mobilen mot det trådlösa. Hoppas kunna se eventuella hemsidor (IP till dom såklart) etc. som han varit inne på. Har ingen aning om loggar av denna form finns internt, men det är nog enda chansen vi har för att kunna kartlägga personen lite mer. Han är efterlyst av polis för fler bedrägerier men dom är för lata för att gräva såhär djupt i frågan.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Inaktiv

Måste fråga, äntligen bryggat mitt thompson 789, fast nu strular TV'n, digitalboxen tar 30 minuter på sig att starta, samt det tar 2 minuter att byta kanal..

Internet och telefoni fungerar, någon som har något tips?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon173292:

Måste fråga, äntligen bryggat mitt thompson 789, fast nu strular TV'n, digitalboxen tar 30 minuter på sig att starta, samt det tar 2 minuter att byta kanal..

Internet och telefoni fungerar, någon som har något tips?

Det är rättkopplat?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Lyfter denna tråden lite, alla verkar ha samma programvara utom jag Har ju en "Thomson TG784" fast med version 8.2.4.B
Vad kan det vara för version? Gick inte att komma in som superuser...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Lyfter denna tråden lite, alla verkar ha samma programvara utom jag Har ju en "Thomson TG784" fast med version 8.2.4.B
Vad kan det vara för version? Gick inte att komma in som superuser...

784 är en rätt gammal enhet, ring Telias kundtjänst och be dem brygga den eller få den utbytt om de inte kan brygga den modellen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

784 är en rätt gammal enhet, ring Telias kundtjänst och be dem brygga den eller få den utbytt om de inte kan brygga den modellen.

Jo jag förståd nästan det, jävla lustiga routra det här Ett tag kunde jag uppdatera mjukvaran och nu kan jag inte det. Innan kunde jag komma åt saker jag inte kunde innan...lustigt faktiskt...

Ska ringa telia på måndag...
Leker lite med länkade grejer från tråden
"http://forums.modem-help.co.uk/viewtopic.php?t=8100"

HAAH!!!!!
Vad fan?
Inte konstigt att detta inte funkade...jag är ju superuser med ett vanligt pw o lös dock gammalt då?
"(early firmware):

Username: Telia
Password: stanisskohag
MLAP: SuperUser"

http://forums.modem-help.co.uk/viewtopic.php?t=1090&start=3

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Funkar ip-telefonin vid bryggning?

Såg att någon berört det innan i tråden men vill försäkra mig om en sak: Är evinnerligt trött på onlinespel som laggar och har börjat fundera på att brygga thomson tingesten. Det som får mig att tveka är att jag har ip-telefoni från telia. Är det bekräftat att ip-telefonin funkar som den ska vid bryggning? Skulle det funka med denna routern:https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=RT-N56U%20NORDIC ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av franz4:

Är det bekräftat att ip-telefonin funkar som den ska vid bryggning?

Ja, det är bara internet som bryggas. IP-telefonin kommer vara kvar i din Thomson.

Permalänk
Medlem

Bra. Tack.

Permalänk
Medlem

Kan man logga in på gatewayen efter man fått den bryggad på något sätt?