Muskampen 2025: Segraren korad!

Bilköp och betalning av skatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag ska inte betala skatten av den enkla anledningen att lagar och regler säger att jag inte ska betala den. Jag vill ju så klart inte lägga ut 2200kr om jag inte behöver. Jag har nyss lagt ut 18000kr och det var min smärtgräns. Egentligen gick jag över gränsen för vad jag hade råd med. 17 000 var egentligen min gräns, men då bilen var i sånt fint skick så lyckades jag skrapa ihop en tusenlapp till. Har verkligen inte råd med 2200kr just nu. Dessutom ska skatten på min tidigare bil betalas i maj.

tycker jag låter som en rätt dålig anledning? tänk om du köpt en bil där skatten skulle betalas i maj då? hade du ställt av bilen och kört olagligt?

föv. är ju knappast en S80 A: billig att försäkra, B: billig i drift .. så "inte har råd" låter konstigt i mina öron .. har man inte råd med skatten har man inte råd med bilen ...

(jag vet att trafikverket (av någon konstig anledning) valt att ge dig rätten att göra såhär, men för mig låter det knäppt att någon som varken äger eller brukar bilen ska betala skatten)

edit: att du tog kopia på reg.beviset och skrev köpeavtal känns ju lite foliehatt, alternativt att du var ute efter att blåsa kraken som hade någon aning om att reglerna ändrats ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Det har inget med att "ta smällen" att göra
Utan att VALET är hans, om han hellre vill ha en betalningsanmärkning än att betala skatten och göra rätt för sig så har han "rätt" att göra det
Dock på den nya ägarens bekostnad då han enligt samma lag
INTE FÅR FRAMFÖRA ETT OSKATTAT FORDON... Men han har även valet att göra det men då med böter som följd utav detta....

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem

Ge fan i att betala, det är han som ska göra det. Vägrar han skicka in papper för ägarbyte är det väl bara att du antingen ringer och pratar med polisen eller ställer bilen och låter den få ett antal parkeringsbotar som han då blir skyldig till eftersom han äger fordonet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jag vet vad jag ska göra. Jag ringer tranportstyrelsen imorn och säger som det är. Förklarar för soma tt tidigare ägaren vägrar att betala saktten och även vägrar att skicka in ägarbytet. Säger då att jag har kopia på både ägarbyte och köpekontrakt som jag kan skicka till dom så får de göra ägarbytet åt mig ändå och "köra över" gubben så att säga

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Om du har ett skriftligt kontrakt så tror jag att det ska räcka rent juridiskt då det är vad ni två har kommit överrens om. Men det gäller att du har det skriftligt med bläck!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Om du har ett skriftligt kontrakt så tror jag att det ska räcka rent juridiskt då det är vad ni två har kommit överrens om. Men det gäller att du har det skriftligt med bläck!

Japp, det är skrifligt med bläck och ingen kopia.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan va sur jag blir på medelsvensson här i tråden som säger att du ska betala skatten när det är han som ska stå för det. Jag hoppas det löser sig för dig och att den andra killen får bita i det sura äpplet!

Permalänk
Medlem

Majoriteten talar för att det inte är du som är skyldig att betala skatten via ägarbytet, lika så stärker trafikverkets information. Om personen som du köpte bilen av vägra att ge sig, så tar du antingen tillbaka pengarna och hittar dig helt enkelt en annan bil att köpa eller så får du bita i det sura äpplet och betala skatten. För vad man har läst av föregående kommentarer verkar ju verken du eller den förra ägaren ge sig.

MVH

Permalänk
Medlem

Det är bara att hårdra det, det är hans skyldighet att betala skatten, inte din. Du har lagen på din sida och även ett köpekontrakt. Det är bara att förklara att du kommer polisanmäla honom för bedrägeri så ska du nog se att han kommer betala

Den enda jobbiga är ju allt extra jobb som det innebär för dig fall han fortsätter att motsätta sig. Samt att du inte får lov att använda din bil om skatten inte är betalad.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

tyvärr är det väl sä att huvudregel nummer 1 missades. Dvs ägarbytet skall postas tillsammans samtidigt som man betalar. Så hamnar man inte i utpressningssituationer iallafall.

Hoppas det löser sig!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Ni verkade ju ha diskuterat skatten innan köp och känns som han gick ner på priset för att för att skatten skulle hamna på TS. Frågan är hur det blir om han inte betalar för en skatteskulld följer med bilen, så finns det en skatteskulld på bilen då man köper den så följer den med.
Känns som man inte kan hålla med TS att han har rätt i det här fallet då man inte vet orsaken till prisreduktionen och inte heller vet vad som diskuterats, bevisligen har ju skatten diskuterats före köpet.

MVH Peter

Permalänk

Han gick med på att gå ner i pris för att det var några fel på bilen.

Visa signatur

-Om det inte är rätt så är det fel-

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Ni verkade ju ha diskuterat skatten innan köp och känns som han gick ner på priset för att för att skatten skulle hamna på TS. Frågan är hur det blir om han inte betalar för en skatteskulld följer med bilen, så finns det en skatteskulld på bilen då man köper den så följer den med.
Känns som man inte kan hålla med TS att han har rätt i det här fallet då man inte vet orsaken till prisreduktionen och inte heller vet vad som diskuterats, bevisligen har ju skatten diskuterats före köpet.

MVH Peter

Vi båda trodde att jag skulle betala skatten och det var det som diskuterades vid köpet. Jag hade dock något i bakhuvet som sa att jag har för mig att det har blivit ändring på det och att det kanske är tidigare ägare som ska betala, men jag tänkte att det visar ju sig, så det kollade jag då upp när jag kom hem och mycket riktigt var det förre ägaren som skulle betala. Vi har dock inte ingått något muntligt avtal om att jag ska betala.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta upp det på GARAGET istället, här kommer du inte finna några människor som vill hjälpa dig mer än att starta en fulljädrans diskussions om vad som är rätt o fel, hitt o hatt och fan o hans moster..

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av wrong-hole:

Han gick med på att gå ner i pris för att det var några fel på bilen.

Japp, det var ett missljud från bakdelen på bilen (stag) samt att ACn inte kylde riktigt bra. Detta står också i kontraktet. Trots detta ville han ha 19 000, men jag sa att jag har inte mer än 18, så det är 18 eller ingenting som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Fan va sur jag blir på medelsvensson här i tråden som säger att du ska betala skatten när det är han som ska stå för det. Jag hoppas det löser sig för dig och att den andra killen får bita i det sura äpplet!

fast om vi bortser från det uppenbara (för att lagen säger så) vilka anledningar tycker du det finns för att en person som inte använder eller äger bilen ska betala skatten?

Jag tycker det är skrämmande att fler inte ifrågasätter lagar... Bara för att en lag säger si eller så, så betyder det ju knappast att det är "rätt".. Om breivik bedöms tillräknelig så kan han max få 21 år i fängelse, enligt norsk lag. Är det "rätt"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Ta upp det på GARAGET istället, här kommer du inte finna några människor som vill hjälpa dig mer än att starta en fulljädrans diskussions om vad som är rätt o fel, hitt o hatt och fan o hans moster..

Nej det blir ingen extra tråd om detta, jag tar det istället med transportstyrelsen samt polisen då deras ord tillsammans borde vara det som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gå till farbror polis och förklara läget så får du i alla fall reda på hur det ska vara jag tror inte att du ska betala skatten, men se till att skaffa en bilförsäkring annars blir det dyrt, lycka till !

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiLaN:

Bara att betala och se glad ut.

Vill han så kan han kryssa i att bilen ska ställas av i ägarbytes papperna och kommer således bara få betala för denna månaden och sedan kommer du köra med avställd bil + oskattad. När du väl kommer på det måste du betala lika mkt - en månad + påställningsavgift.

Blir svårt för dig att skaffa försäkring på bilen också när du inte står som ägare på denna, bytar han sedan ägare utan att du vet om det åker du på ca 100kr OM DAGEN till trafikförsäkringsföreningen.

Så sluta jiddra och betala

Kan hålla med, men är tidigare ägare riktigt jävlig, så kryssar han i den rutan trots att TS, betalar in skatten

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

ägarbeviset är det som gäller.
annars så skulle man kunna "köpa" bilar hejvilt.
parkeringsböter är ju riktigt smart att se till så killen får, då kan han ju bara åka dit o hämta bilen då det fortfarande är hans.
trafikförsäkringen kommer han ju att få stå för då han fortfarande är ägare, samma som att hävda att "parkera så att han får böter".

ringa polisen i detta fall hmmmm tja dom kanske inte har så mycket viktigare saker att göra så dom foljer säker med och ber honom skicka in beviset...

snacka med honom igen träffas och ge honom stålar för skatten MEN se till så att den är betald innan du ger honom pengar
alt gå iväg till banken tillsammans och där på ta med det nyaste ägarbeviset med dig.
om han har begärt ett nytt bevis EFTER ni har skrivit på så gäller det nya.

//E

Visa signatur

[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

fast om vi bortser från det uppenbara (för att lagen säger så) vilka anledningar tycker du det finns för att en person som inte använder eller äger bilen ska betala skatten?

Jag tycker det är skrämmande att fler inte ifrågasätter lagar... Bara för att en lag säger si eller så, så betyder det ju knappast att det är "rätt".. Om breivik bedöms tillräknelig så kan han max få 21 år i fängelse, enligt norsk lag. Är det "rätt"?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag blir direkt förbannad när jag läser den här typen av konflikträddhet och misstro i köprätten.
Säljaren ska ha koll på förutsättningarna för produkten han säljer. Han får inte lämna missledande information och kontraktet som skrivs vid avslutat affär gäller. Får säljaren efter köpet nys om ett misstag så har köparen ingen som helst krav på sig då köpet är avslutat.

Lagen säger att den nya ägaren inte ska betala skatten. Då är det vad som gäller. Att snacka om att den nya ägaren ska betala bara för att vara "schyst" är felaktigt och svagt. Sedan att ens nämna Breivik i en tråd som handlar om skattefrågor sänker ditt omdöme flera steg.

Skrivet av etermos:

snacka med honom igen träffas och ge honom stålar för skatten MEN se till så att den är betald innan du ger honom pengar
alt gå iväg till banken tillsammans och där på ta med det nyaste ägarbeviset med dig.
om han har begärt ett nytt bevis EFTER ni har skrivit på så gäller det nya.

//E

Det där är väl knappast en lösning med tanke på att trådskaparen har lagen på sin sida?
Kom igen nu, folk! Visa lite ryggrad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Vi båda trodde att jag skulle betala skatten och det var det som diskuterades vid köpet.

Tycker du verkligen med det du skrev nu i beaktande att du agerar hederligt och som en normalt god människa mot säljaren?
Oavsett vem som har rätt hade du ju räknat med att betala skatten och ni båda hade diskuterat detta vid köpet.

Lagen är på din sida men jag hade satt ärlighet högre än lagen i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiLaN:

Blir svårt för dig att skaffa försäkring på bilen också när du inte står som ägare på denna, bytar han sedan ägare utan att du vet om det åker du på ca 100kr OM DAGEN till trafikförsäkringsföreningen.

Jag har redan skaffat försäkring, så nej det är inte ett problem. Man kan stå som försäkringstagare på en bil man inte äger. Yngre folk gör det hela tiden då försökring blir dyrt för dom. Då står morsan eller farsan på försäkringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Lagen säger att den nya ägaren inte ska betala skatten. Då är det vad som gäller. Att snacka om att den nya ägaren ska betala bara för att vara "schyst" är felaktigt och svagt. Sedan att ens nämna Breivik i en tråd som handlar om skattefrågor sänker ditt omdöme flera steg.

ingen som säger emot men han har även den lagliga rätten att skita i att betala och då se till så att bilen får en skatteskuld som gör så att den inte får användas.

Skrivet av Mr.Borka:

Det där är väl knappast en lösning med tanke på att trådskaparen har lagen på sin sida?
Kom igen nu, folk! Visa lite ryggrad!

vilken lag har han på sin sida?
samma lag som säger att han INTE får använda bilen med skatteskuld?

//E

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag har redan skaffat försäkring, så nej det är inte ett problem. Man kan stå som försäkringstagare på en bil man inte äger. Yngre folk gör det hela tiden då försökring blir dyrt för dom. Då står morsan eller farsan på försäkringen.

dock så står dom som ägare på bilen enl bilregistret samt att
om det kommer fram så är det ett avtalsbrott gentemot försäkringsbolaget.

//E

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkan:

Tycker du verkligen med det du skrev nu i beaktande att du agerar hederligt och som en normalt god människa mot säljaren?
Oavsett vem som har rätt hade du ju räknat med att betala skatten och ni båda hade diskuterat detta vid köpet.

Lagen är på din sida men jag hade satt ärlighet högre än lagen i detta fall.

Jag försöker bara göra det som är rätt inför lagen. Varför ska jag gå mot detta. Det jag skrev var att jag inte var helt säker. Det du inte citerade var att jag hade i bakhuvudet att det hade blivit ändring på detta och det kunde jag inte se förrän jag kom hem. Självklart vill jag inte betala en avgift som jag inte måste betala.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

ingen som säger emot men han har även den lagliga rätten att skita i att betala och då se till så att bilen får en skatteskuld som gör så att den inte får användas.

vilken lag har han på sin sida?
samma lag som säger att han INTE får använda bilen med skatteskuld?

//E

Skatteskulden har jag hört löser sig så fort det hamnar hos kronofogden. Jag har inga bevis på att det är så, men folk säger att om han vägrar betala och det går så långt att kronofogden dömer honom och ger honom en betalningsanmärkning så släpps skulden mot bilen och övergår i en skuld mot den som skulle ha betalat från början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

dock så står dom som ägare på bilen enl bilregistret samt att
om det kommer fram så är det ett avtalsbrott gentemot försäkringsbolaget.

//E

Nej det är inget avtalsbrott eftersom jag är skyldig att skaffa försäkring från och med den dag som jag är ägare av bilen enligt det som står på ägarbyteslappen. Eftersom jag har en kopia på lappen så kan jag lätt visa upp den om det skulle bli problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför postade inte du Ägarbeviset för? Är det inte i ditt intresse att bilen blir överskriven på dig?

I vilket fall som helst så kan du ju lycka till med att göra detta till ett Polisiärt ärende.

I slutändan så är det du som får bita i det sura äpplet även om du skulle lyckas skriva över bilen på dig vilket kan bli ett problem nu. Drar du ut på det mer än 3 veckor så lär Polisen inte bli glad på dig vilket fall som helst då dom kommer att plocka dina plåtar p.g.a. skatteskuld med körförbud som följd (om dom skulle slå på reg. numret när du är ute och kör).

Tills du har löst det hela så är det nog inte så rekommenderat att bruka bilen.

Lösningen är antingen att du lämnar tillbaka bilen, betalar skatten eller kommer överens om att ni delar på det och DU betalar AVIn.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nej det är inget avtalsbrott eftersom jag är skyldig att skaffa försäkring från och med den dag som jag är ägare av bilen enligt det som står på ägarbyteslappen. Eftersom jag har en kopia på lappen så kan jag lätt visa upp den om det skulle bli problem.

Men den där ägarbytes lappen är inte inskickad vad jag förstått och är den inte inskickad inom 5 dagar så kommer ägarbytet att flyttas framåt tills det datumet Transportstyrelsen fått in papperet.

Varit med om det då ett papper va på vift hos Posten i 7 dagar extra. Tog 10 dagar ifrån att jag postade papperet tills dom registrera det.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm