Muskampen 2025: Segraren korad!

Bilköp och betalning av skatt

Permalänk

Inom 10 dagar är det, inte 5.

Visa signatur

-Om det inte är rätt så är det fel-

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvoPeter:

Varför postade inte du Ägarbeviset för? Är det inte i ditt intresse att bilen blir överskriven på dig?

I vilket fall som helst så kan du ju lycka till med att göra detta till ett Polisiärt ärende.

I slutändan så är det du som får bita i det sura äpplet även om du skulle lyckas skriva över bilen på dig vilket kan bli ett problem nu. Drar du ut på det mer än 3 veckor så lär Polisen inte bli glad på dig vilket fall som helst då dom kommer att plocka dina plåtar p.g.a. skatteskuld med körförbud som följd (om dom skulle slå på reg. numret när du är ute och kör).

Tills du har löst det hela så är det nog inte så rekommenderat att bruka bilen.

Lösningen är antingen att du lämnar tillbaka bilen, betalar skatten eller kommer överens om att ni delar på det och DU betalar AVIn.

Ja självklart kommer jag inte köra med bilen så länge det här pågår, det förstår jag och det är inte heller ett problem för mig, för som jag sa tidigare så har jag en annan bil som är skattad och besiktad.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Snacka om att skaffa sig problem i onödan, visst du har lagen på din sida men i din situation hade jag inte tvekan en sekund utan betalat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wrong-hole:

Inom 10 dagar är det, inte 5.

Måste ha varit strax över 10 dagar då. Vilket fall så sköts ägarbytet framåt i tiden på bilen jag fick i inbyte och inte på bilen jag sålde.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkan:

Snacka om att skaffa sig problem i onödan, visst du har lagen på din sida men i din situation hade jag inte tvekan en sekund utan betalat.

Hellre får han ta tillbaka bilen och ge tillbaka pengarna till mig än att jag betalar 2200 till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad jag lärt mig om fordons-köp/försäljning

1. Säljaren postar ägarbeviset
2. Säljaren betalar skatten (enligt transportstyrelsens regelverk som finns länkat tidigare i tråden)
3. Kontrakt är bra
4. Du kan parkera gratis på olagliga platser tills han postar ägarbytet eftersom han är ägare (obs. Det datum som står skrivet på ägarbeviset är såklart det som kommer gälla när han väl postar det! så parkera inte olagligt om du inte har blåst säljaren och har ägarbeviset själv så han inte kan posta det Och nu vill jag inte veta av att nån utnyttjar detta ...)
5. Ägarbytet är giltigt även om det inte skickas in. (ingen säker källa.)

BETALA INTE NÅGON ANNANS SKATT. DET ÄR OTROLIGT FEL ÄVEN OM MAN HAR GOTT OM PENGAR.

Om man har gott om pengar skänk dem hellre till välgörenhet än att betala en skitstövels skatt!

EDIT: Jag tror att du gör mycket rätt i att kontakta transportstyrelsen och höra med dem. framförallt så kommer detta gynna dig i en ev rättegång ifall du handlar utifrån deras rekommendationer!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Hellre får han ta tillbaka bilen och ge tillbaka pengarna till mig än att jag betalar 2200 till.

Bara att säga det till han och har du tur kanske han backar.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk

Underhållande läsning, helt klart!
Om ni båda trodde att du skulle betala skatten å måste du ju ha räknat med det i dina kalkyler? Och du skriver att du inte har några pengar till den? Det får jag inte ihop.

Lyckligtvis har du ju lagen på din sida, som i sådana här fall är mycket självklar. Jag håller med de flesta, betala inte när det inte är din skyldighet. Vi har ett lagsystem av en anledning!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Ni kom alltså inte muntligen överrens om att du skulle betala skatten? Det låter nämligen som att ni gjorde de på din text..

Har ni inte över huvud taget inte pratat om detta vid förhandlingen så är det givetvis inte du som ska betala något alls.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen som gett en bra anledning till VARFÖR säljaren ska betala skatten...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Fortfarande ingen som gett en bra anledning till VARFÖR säljaren ska betala skatten...

Någon på transportstyrelsen har säkert tänkt ut att det ska vara så. Typ om man säljer en nybesiktad bil så är den också skattad.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag blir direkt förbannad när jag läser den här typen av konflikträddhet och misstro i köprätten.
Säljaren ska ha koll på förutsättningarna för produkten han säljer. Han får inte lämna missledande information och kontraktet som skrivs vid avslutat affär gäller. Får säljaren efter köpet nys om ett misstag så har köparen ingen som helst krav på sig då köpet är avslutat.

Lagen säger att den nya ägaren inte ska betala skatten. Då är det vad som gäller. Att snacka om att den nya ägaren ska betala bara för att vara "schyst" är felaktigt och svagt. Sedan att ens nämna Breivik i en tråd som handlar om skattefrågor sänker ditt omdöme flera steg.

Det där är väl knappast en lösning med tanke på att trådskaparen har lagen på sin sida?
Kom igen nu, folk! Visa lite ryggrad!

sänker mitt omdöme? Mitt omdöme blir något sämre när jag dricker sprit, inte när jag diskuterar lagens vara eller icke vara...

min utgångspunkt är att de a: kom överens om att köparen skulle betala, och b: han ska ju åka i bilen ett år framåt ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Är det inte tillräckligt bra anledning med att lagen säger så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Helt klart. Det är utan någon som helst tvekan säljarens skyldighet att betala. Nu har jag inte läst allt i denna tråd, men om ni skrev kontrakt (vilket jag verkligen hoppas) så är det solklart och det är bara att säga åt säljaren att polisen kan få lösa problemet om ni inte kommer någon vart.

Så vitt jag vet har säljaren ingen som helst rätt att häva köpet pga detta. Samma sak bör gälla för dig; det är bara när man kan påvisa ett betydande dolt fel med bilen som säljaren rimligen måste ha känt till, som köparen har rätt att häva köpet. Reglerna för privatköp är hårdare än från en bilhandlare.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

sänker mitt omdöme? Mitt omdöme blir något sämre när jag dricker sprit, inte när jag diskuterar lagens vara eller icke vara...

min utgångspunkt är att de a: kom överens om att köparen skulle betala, och b: han ska ju åka i bilen ett år framåt ..

Om jag ska åka i bilen ett år framöver eller spelar ingen roll i det här fallet. Oavsett är det ändå han som ska betala.
Och nej, vi kom inte överens om att jag skulle betala, däremot så trodde båda två att jag skulle betala.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Vad spelar det för roll? Lag är lag. Åsikter har ingen betydelse.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

har du missat länken från transportstyrelsen? isf så får du den en gång till, http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Agarbyte/
bra så?

Permalänk
Skrivet av RiLaN:

Bara att betala och se glad ut.

Vill han så kan han kryssa i att bilen ska ställas av i ägarbytes papperna och kommer således bara få betala för denna månaden och sedan kommer du köra med avställd bil + oskattad. När du väl kommer på det måste du betala lika mkt - en månad + påställningsavgift.

Blir svårt för dig att skaffa försäkring på bilen också när du inte står som ägare på denna, bytar han sedan ägare utan att du vet om det åker du på ca 100kr OM DAGEN till trafikförsäkringsföreningen.

Så sluta jiddra och betala

Skrivet av etermos:

Problemet kvarstår dock
Det är hans skyldighet men oxå val att betala skatten
Ställs inte fordonet av så tickar det iväg och bilen kommer att vara oskattad dvs du får inte framföra fordonet på vägen, samt att ditt försäkringsbolag kommer att makulera försäkringen då du inte enligt bilregistret äger fordonet samt att den är oskattad,
Btw är den bes. Isåfall har du kollat upp så att det inte finns anmärkningar på den senaste bes.

//E

Är inga som helst problem att försäkra en bil som man inte står som ägare på.

Visst ska säljaren enligt lag betala skatten i detta fallet, och det var korkat av säljaren att inte kolla upp detta först.

Dock kan han lyckas se till att bilen blir ståendes så pass länge att enbart värdeminskningen kommer vara långt med än 2000:- för ts när bilen väl kan tas i bruk igen.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Vad spelar det för roll? Lag är lag. Åsikter har ingen betydelse.

Fast det är inte förbjudet för köparen att betala. Det hela tycker jag hänger på om de muntligen kom överens om att köparen skulle betala. Är det inte så så skall den tidigare ägaren betala, är det så så borde köparen betala även om han har lagen på sin sida, helt enkelt för att stå för vad han lovat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag förstår din synpunkt, du har lagt ut vad du kunnat för bilen och vill inte betala mer och det är hans skydlighet att betala denna skatt. Om han bråkar eller på något vis ställer till med oreda i ägarbeviset, som nämnts av vissa måste ju du ha rätt att häva köpet och om han krånglar till det för dig mer än så kan du tom ha rätt till skadestånd. Du får väl förklara för honom att du är villig att gå så långt som det behövs, om han förefaller ställa sig på tvären när du meddelar honom att skatten är hans skyldighet. Alternativt erbjuda honom att häva köpet om han vill ha 2000 till för bilen. Att bilen är dyr att försäkra och skatta osv osv som vissa menar på som anledning till att du borde ha råd med skatten är ju löjligt, och irrelevant.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

har du missat länken från transportstyrelsen? isf så får du den en gång till, http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Agarbyte/
bra så?

Har du läst vad det står där? Finns det en förklaring till varför? Nej, det gör det inte.

Ge mig EN bra anledning till varför en person som inte äger eller brukar bilen ska betala skatten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bejje har lagen på sin sida och vill han inte betala finns det inget att göra åt saken. Så är det bara.

Mr.Borka efterlyser ryggrad. Det gör jag med! Att medvetet undanhålla motparten information för att skaffa sig fördelar anses i alla andra sammanhang som moralisk förkastligt och/eller oetiskt - även om man har lagen på sin sida. Förr sade man att "man ska göra rätt för sig", det tycker inte jag att Bejje gör och håller med fizzdan. Bejje kunde lika väl ha betalt från början eftersom det är han som ska använda bilen och skatten är trots allt inte retroaktiv. Nu är det försent. Med all prestige i frågan vågar Bejje säkert inte konfronteras sin snikenhet och cyniska människosyn som han uppvisat i denna tråd.

Det är vad jag tycker.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Har du läst vad det står där? Finns det en förklaring till varför? Nej, det gör det inte.

Ge mig EN bra anledning till varför en person som inte äger eller brukar bilen ska betala skatten.

Lagen finns för att skydda köparna.
"är skatten på den betald?"
"ja"
Så är den inte det.
t.ex

Du köper en bil 24 April, 25e ska skattningen vara betald.
t.ex

Svårare än så är det inte
Sedan är ditt påstående också falskt, "någon som inte äger eller brukar bilen ska betala skatten", så är det inte riktigt.

Säljaren ska betala om månaden för skattebetalning har infallit, endast, dvs. om du har skatt som ska betalas i April, men säljer i Mars, då är det inte du som säljare som är skyldig att betala. Säljer du den i April, då har du ju faktiskt också ägt och/eller brukat bilen under månadens gång (om inte du säljer 1 April).

Lagen är till för att slippa en massa tjafs om att någon har sålt sin bil 1-5-10 dagar innan skatten ska betalas och därmed undviker detta och sedan får den nya ägaren massa skit.
Och som nämnt innan, det är bara om du säljer den i samma månad som skatten ska betalas, som du får betala den som säljare.
Det är inte svårt att ha koll på sådana regler, vill du inte betala skatten som säljare, sälj den månaden innan/avställ.

Detta var alltid ett ämne för diskussion när jag jobbade för Bilprovningen. I mina ögon är det rätt uppenbart att man får ta på sig ett visst ansvar som säljare av en bil.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Är inga som helst problem att försäkra en bil som man inte står som ägare på.

Jasså? Jag har aldrig lyckats få igenom en bilförsäkring, om jag inte står som ägare på den.

Permalänk
Medlem

Jisses. Antingen så har folk för mycket pengar eller så saknar vissa en ryggrad :p. Helt otroligt hur enkelt vissa böjer sig. Visst kan man tycka att det i specifika fall kan vara fel att säljare ska stå för beskattning, men detta är lagstiftat och lagen är till för att skydda köparen och slippa tjafs.

Kontakta säljaren skriftligt, bifoga en kopia på relevant lagstiftning och säg att om inte skatten är betalad inom datum X så kan han betala tillbaka beloppet och ta tillbaka bilen.

Svårare än så är det inte. Det finns 10 000 begagnade bilar "out there", och jag kan garantera att du kan hitta någon som är bättre bekant med vår kära rikes lagstiftning. Upp till honom om han vill ha den såld eller ej.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jasså? Jag har aldrig lyckats få igenom en bilförsäkring, om jag inte står som ägare på den.

Konstigt, jag har lyckats varje gång
Saken är den att du måste ju teckna försäkring innan du är ägare. T.ex. köper jag en bil idag så måste jag teckna försäkring idag, även fast beviset om ägarbyte inte kommit fram till transportstyrelsen än. Anmäler inte du försökring förrän några dagar sedare så kommer du få en räkning från trafikförsäkringsföreningen eller vad dom nu heter för de datum från den dag som du står som ägare enligt ägarbeviset fram till den dag som du skaffade försäkring. Detta eftersom man inte får ha en bil oförsäkrad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag vet när tjejen stod som ägare på sin bil och jag ville försäkra den, så gick det inte.

Detta står som information hos de flesta försäkringsbolag:
" Försäkringstagare och ägare till bilen måste vara samma person "

Givetvis kan man teckna en försäkring innan man är registrerad som ägare av den hos Transportstyrelsen, just för att överlappa sådana här situationer när man säljer/köper en bil.

Men vad händer när den informationen kommer in till försäkringsbolagen och Transportstyrelsen?
Det kanske funkar att stå som försäkringstagare på en bil man inte äger, men räkna med problem med ersättning etc om det händer något.
Det står tydligt på de flesta försäkringsbolagens hemsidor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fizzdan:

Ge mig en bra anledning att ge dig en bra anledning?

Eller är de så att det inte spelar nån roll för det finns redan en bra anledning?

Permalänk
Medlem

Jag har i alla fall skickat in både kopia på ägarbeviset samt köpekontraktet till både transportstyrelsen samt trafikpolisen så får de besluta vad som ska ske. Egentligen borde ju transportstyrelsen kunna göra ägarbytet ändå med det jag har skickat till dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Saken är den att du måste ju teckna försäkring innan du är ägare. T.ex. köper jag en bil idag så måste jag teckna försäkring idag, även fast beviset om ägarbyte inte kommit fram till transportstyrelsen än. Anmäler inte du försökring förrän några dagar sedare så kommer du få en räkning från trafikförsäkringsföreningen eller vad dom nu heter för de datum från den dag som du står som ägare enligt ägarbeviset fram till den dag som du skaffade försäkring. Detta eftersom man inte får ha en bil oförsäkrad.

Jepp, det är precis som du säger. Det är så man måste göra.

Visa signatur

9950X3D | 5080