Muskampen 2025: Segraren korad!

Bilköp och betalning av skatt

Permalänk
Hedersmedlem

Ni kanske kan dela på kostnaden? I övrigt - ni diskuterade inte alls detta nät köpet genomfördes? Man kan ju rätt enkelt räkna ut när skatten ska vara betald. Det står inget om detta i kontraktet?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag vet när tjejen stod som ägare på sin bil och jag ville försäkra den, så gick det inte.

Detta står som information hos de flesta försäkringsbolag:
" Försäkringstagare och ägare till bilen måste vara samma person "

Givetvis kan man teckna en försäkring innan man är registrerad som ägare av den hos Transportstyrelsen, just för att överlappa sådana här situationer när man säljer/köper en bil.

Men vad händer när den informationen kommer in till försäkringsbolagen och Transportstyrelsen?
Det kanske funkar att stå som försäkringstagare på en bil man inte äger, men räkna med problem med ersättning etc om det händer något.
Det står tydligt på de flesta försäkringsbolagens hemsidor.

Köparen äger bilen från den dag som står på kontraktet, så det är inga problem alls.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Ni kanske kan dela på kostnaden? I övrigt - ni diskuterade inte alls detta nät köpet genomfördes? Man kan ju rätt enkelt räkna ut när skatten ska vara betald. Det står inget om detta i kontraktet?

Nej, den ska inte delas. Säljaren ska betala skatten enligt lag, och kan inget göra åt saken. Det är något man är skyldig att känna till som bilägare.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bejje har lagen på sin sida och vill han inte betala finns det inget att göra åt saken. Så är det bara.

Att medvetet undanhålla motparten information för att skaffa sig fördelar anses i alla andra sammanhang som moralisk förkastligt och/eller oetiskt - även om man har lagen på sin sida. Förr sade man att "man ska göra rätt för sig", det tycker inte jag att Bejje gör och håller med fizzdan.

Fast nu är du lite ute och cyklar, om inte min läskunnighet rasat till noll, för Bejje har väl ändå inte medvetet undanhållit information för att skaffa sig fördelar? Eller har jag missat nåt? Jag får det till att han antog att säljaren visste vad som gällde, alternativt inte hade koll själv för än nu. Hade det varit överenskommet att köparen tar skatten för att sen ändra sig när man ser vems skyldighet kan man diskutera etik och moral. Men som säljare bör man ju se till att alla specialavtal man gör skrivs ned i kontraktet.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Ge mig en bra anledning att ge dig en bra anledning?

Eller är de så att det inte spelar nån roll för det finns redan en bra anledning?

Du tycker inte att det är lite konstigt att när det ska stiftas lagar om tex övervakning, då står alla swec på barrikaderna, men när jag ifrågasätter en lag om bilskatt ska jag behöva en anledning för att ens be om en anledning?

Ex. "datalagringsdirektivet är bra, för det finns en lag som säger att det ska vara så."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Köparen äger bilen från den dag som står på kontraktet, så det är inga problem alls.

Nej, jag vet att det inte är några problem. Läs inläggen igen...

Någon hävdade att det " inte är några problem att stå som försäkringstagare även om man inte står som ägare på samma ".
Tillfälligt så funkar det så för att överlappa köpare och säljarens försäkring, givetvis!

Men:
Jag hävdar att det inte funkar så i längden. Baserat dels på egen erfarenhet av mitt exempel tidigare. Och den information som finns hos försäkringsbolagen:
" Försäkringstagare och ägare till bilen måste vara samma person "

Försäkringsbolagen skriver nog inte det för skojs skull. Det kan säkert fungera som sagt, men när/om det händer något så räkna med problem med ersättning etc.

Och för att gå tillbaka till tråden:
Säljaren ska betala, helt klart. Men kan inte säljaren " ställa av fordonet " direkt via internet och på så sätt bara bli skyldig att betala för en månad? Inte rimligt att säljaren ska behöva stå för ett års skatt, kan jag tycka.
Inga ägarbevis etc är inskickade?

Permalänk
Medlem

TS, Du har rätt i att du inte ska betala skatten, så gör det inte.

Dock förstår jag inte hur du tänkte när du köpte bilen om "ni båda trodde att det var du som skulle betala", då hade du uppenbarligen inte råd med bilen?

Och så angående försäkring,
Räkna inte med någon ersättning från försäkringsbolaget om du inte äger bilen du har försäkrat.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för detta en gång, men då köpte jag av en bilförsäljare i göteborg (Italauto). Jag slapp betala in utebliven skatt efter ett snack med Transportstyrelsen, men troligtvis var det just pga att det var via bilförsäljare och inte mellan privatpersoner.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Det enda som nämndes var att han sa åt mig att betala skatten innan den förfaller så att jag slipper problem. Ja visst sa jag, men detta var för det första efter att köpet hade skrivits på och för det andra så trodde jag ju honom när han sa att jag ska betala skatten. Jag såg ju sedan att det inte alls stämde att jag ska betala skatten och det hade även han sett i efterhand. Det står inget om det i kontraktet nej, eftersom han var övertygad om att den nya ägaren skulle betala enligt lagen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Lite fel forum eller?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Lagen finns för att skydda köparna.
"är skatten på den betald?"
"ja"
Så är den inte det.
t.ex

Du köper en bil 24 April, 25e ska skattningen vara betald.
t.ex

Svårare än så är det inte
Sedan är ditt påstående också falskt, "någon som inte äger eller brukar bilen ska betala skatten", så är det inte riktigt.

Säljaren ska betala om månaden för skattebetalning har infallit, endast, dvs. om du har skatt som ska betalas i April, men säljer i Mars, då är det inte du som säljare som är skyldig att betala. Säljer du den i April, då har du ju faktiskt också ägt och/eller brukat bilen under månadens gång (om inte du säljer 1 April).

Lagen är till för att slippa en massa tjafs om att någon har sålt sin bil 1-5-10 dagar innan skatten ska betalas och därmed undviker detta och sedan får den nya ägaren massa skit.
Och som nämnt innan, det är bara om du säljer den i samma månad som skatten ska betalas, som du får betala den som säljare.
Det är inte svårt att ha koll på sådana regler, vill du inte betala skatten som säljare, sälj den månaden innan/avställ.

Detta var alltid ett ämne för diskussion när jag jobbade för Bilprovningen. I mina ögon är det rätt uppenbart att man får ta på sig ett visst ansvar som säljare av en bil.

Påståendet är visst korrekt. Du betalar skatten i förskott, ett år frammåt, då verkar det väl något knasigt att en persson som inte kommer att använda bilen ska betala? Jag förstår att det finns juridiska fördelar med att ha det så, ochjag vet inte om motsatsen är bättre, men det innebär ju inte att men inte får ifrågasätta varför det är på ett visst sätt.

Jag förstår inte varför nya ägaren skulle "få massa skit" för det? Man vet väl när skatten ska betalas, och att den ska betalas när man köper en bil?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Du tycker inte att det är lite konstigt att när det ska stiftas lagar om tex övervakning, då står alla swec på barrikaderna, men när jag ifrågasätter en lag om bilskatt ska jag behöva en anledning för att ens be om en anledning?

Ex. "datalagringsdirektivet är bra, för det finns en lag som säger att det ska vara så."

Datalagringsderektivet är ju dock inget som vi privatpersoner kommer tjäna speciellt mycket på, det skyddar väl heller varken privata affärer eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

TS, Du har rätt i att du inte ska betala skatten, så gör det inte.

Dock förstår jag inte hur du tänkte när du köpte bilen om "ni båda trodde att det var du som skulle betala", då hade du uppenbarligen inte råd med bilen?

Och så angående försäkring,
Räkna inte med någon ersättning från försäkringsbolaget om du inte äger bilen du har försäkrat.

Jo jag hade råd med bilen, men inte skatten förrän jag fått lön. Lönen får jag dock innan förfallodatumet på fakturan. Men, eftersom jag såg att säljaren är skyldig att betala skatten så insåpg jag att jag även måste betala skatten för min tidigare bil när jag säljer den och jag vill inte betala skatt för två bilar så klart och det har jag inte råd till heller, så då betalar jag skatten på min tidigare bil och sedan säljer den så får tidigare ägaren av den nya bilen göra samma sak. Då går också allting rätt till för båda bilarna.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fizzdan:

Så du håller med om att det är en lag om att säljaren ska betala skatten? så där har du förklaringen till Varför han ska betala skatten.

Sen ska säljaren ta sitt ansvar och göra det som är rätt.
eller göra som många andra här inne verkar gilla, fösa över ansvaret på nån annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Fast nu är du lite ute och cyklar, om inte min läskunnighet rasat till noll, för Bejje har väl ändå inte medvetet undanhållit information för att skaffa sig fördelar? Eller har jag missat nåt? Jag får det till att han antog att säljaren visste vad som gällde, alternativt inte hade koll själv för än nu. Hade det varit överenskommet att köparen tar skatten för att sen ändra sig när man ser vems skyldighet kan man diskutera etik och moral. Men som säljare bör man ju se till att alla specialavtal man gör skrivs ned i kontraktet.

Han skriver själv: "[...]däremot så trodde båda två att jag skulle betala.". Bejje har alltså själv underlåtit sig att kontrollera fakta och samtidigt gett sitt samtycke, outtalat eller ej, i samförstånd. Något han senar tar avstånd ifrån. Så ser jag på saken.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

så insåpg jag att jag även måste betala skatten för min tidigare bil när jag säljer den

Ställ av den. Vilket jag förövrigt också hoppas att säljaren i ditt fall kan göra. Du skriver själv att du var medveten om att du skulle betala skatten, det har ni kommit överens om muntligt. Det är vad du skriver. Du har prutat 2000:- och jag misstänker starkt att det prutet är p.g.a skatten, detta är något du gärna utelämnar i din diskussion här. Illa, jag mår illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ställ av den. Vilket jag förövrigt också hoppas att säljaren i ditt fall kan göra. Du skriver själv att du var medveten om att du skulle betala skatten, det har ni kommit överens om muntligt. Det är vad du skriver. Du har prutat 2000:- och jag misstänker starkt att det prutet är p.g.a skatten, detta är något du gärna utelämnar i din diskussion här. Illa, jag mår illa.

Nej du har helt fel. Prutandet är på grund av ett par fel som också står med i kontraktet. Jag prutade på grund av att det är ett missljud i bakvagnen samt att ACn inte kyler riktigt. Vi kom inte överens om någonting gällande skatten muntligt. Han sa att jag ska betala skatten och jag trodde på det, men antingen så ljög han för att få slippa betala skatten eller så visste han inte, precis som jag.

Ljuger han för att slippa betala skatt så är det ju fördjävligt, men är det så att han inte visste, precis som för mig, så är han ändå skyldig att betala då han måste ta reda på vad som gäller innan han säljer. Han kan inte komma och grina i efterhand och försöka ändra på lagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Han skriver själv: "[...]däremot så trodde båda två att jag skulle betala.". Bejje har alltså själv underlåtit sig att kontrollera fakta och samtidigt gett sitt samtycke, outtalat eller ej, i samförstånd. Något han senar tar avstånd ifrån. Så ser jag på saken.

Skrivet av Falcon:

Som han skrev uppkom ju det muntliga avtalet efter köpet, före han visste vilka regler han själv hade att rätta sig efter med sin egen bil. Säljaren har ju underlåtit sig att kontrollera sina skyldigheter precis lika mycket som köparen. Illamåendet som Falcon kommer kanske kommer från lite för mycket förutfattade meningar, Man kan ju läsa igenom vad som skrivits ordentligt innan man går så långt som påstå att man blir illamående av något man inbillar sig att en annan person gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ok. Fast han borde ju kunna ställa av bilen och bara bli betalningsskyldig för en månad? Vad säger säljaren då? Har du pratat eller mailat med hen?

Visst, ormström

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken över hur det går för dig...
Hur har det gått med transportstyrelsen och polisen, har du pratat med dem?

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ok. Fast han borde ju kunna ställa av bilen och bara bli betalningsskyldig för en månad? Vad säger säljaren då? Har du pratat eller mailat med hen?

Om han kryssar i avställning begår säljaren förfalskning (typ), något som dessutom Bejje kan bevisa då han har kopia på ägarbeviset där avställning inte är inkryssat, ska du inte läsa tråden innan du dömer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Visst, ormström

Jag har mailat med gubben och han säger att betalar jag inte skatten så får jag köra tillbaka bilen till honom, men det vill jag absolut inte göra.
I bästa fall om det blir för mycket krångel så kan jag tänka mig att han får köpa tillbaka bilen, men då får han göra precis som jag gjorde när jag köpte den, d.v.s. komma och hämta den själv. I första hand vill jag dock att han betalar skatten och jag behåller bilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nej, jag vet att det inte är några problem. Läs inläggen igen...

Jodå, jag läste, men tyckte att det behövde kompletteras lite.

Som du säger så kan man i normalfallet inte teckna en försäkring för en bil man inte äger. Pga det är det ju inte sällan som en 18-åring låter en förälder stå som ägare på bilen, för att komma undan med betydligt lägre försäkringspremie. Bedrägligt beteende, givetvis, och otroligt dumt av en förälder att gå med på det (och det är väl därför som många försäkringsbolag nuförtiden har en extra kryssruta för "bilen kommer inte köras av någon under XX års ålder", som sänker premien vid ikryssning men betalar inte ut någon ersättning alls om det inte efterföljs).

Men nu ska jag sluta spåra ur tråden. Sorry.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Är lite nyfiken över hur det går för dig...
Hur har det gått med transportstyrelsen och polisen, har du pratat med dem?

Jag pratade med transportstyrelsen imorse. De bekräftade bara det jag redan lärt mig, att det stämmer att förre ägaren är skyldig att betala skatten. Dock ville dom inte gå in i vad som händer i olika lägen om han t.ex. fyller i i efterhand att bilen ska ställas av innan han postar lappen. Allt sånt som hör till tvisten ville dom inte lägga sig i, men dom bekräftade att jag hade rätt i sak att jag inte ska betala skatten.

Mailade senare transportstyrelsen och tog upp samma sak igen, men frågade också om de kunde utföra ägarbytet och så bifogade jag ägarbyteslappen (kopian) samt köpekontraktet. Har inte fått något svar på det än dock. Har mailat samma papper till polisen och frågat om råd. Väntar även på svar från dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är lite gråson rent moraliskt här.

MEN

Om det nu stämmer som TS skriver så kan jag förstå varför han håller hårt på sig. Varför? Jo:

OM han skulle varit skyldig att betala skatten på den nya bilen så hade även köparen av hans gamla bil varit skyldig att betala skatten för den.

Nu visar det sig att den förra ägaren ska betala skatten...uh-oh!
Betyder detta då att TS ska betala 2st skatter?

Han ska alltså betala skatten för bilen han köper PLUS skatten för den gamla bilen han säljer? Nej det blir ju också fel.

Jag skulle personligen kontaktat säljaren och förklarat detta, och berättat varför jag "ändrar mig" om det som lite halvdant uttalades angående skatt. Nu är det klart vem som ska betala skatten och efter han själv ska sälja en bil så blir det problem som man inte visste fanns vid köptillfället.

Som sagt, säg som det är, du har inte råd att betala 2st skatter och då får han hellre ta tillbaka bilen och du åker vidare med din bil och köper en annan om ett tag när du har råd.

OT: En s80 för 18k, det låter jävligt billigt, är dom så billiga nu eller är den sliten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag har mailat med gubben och han säger att betalar jag inte skatten så får jag köra tillbaka bilen till honom, men det vill jag absolut inte göra.
I bästa fall om det blir för mycket krångel så kan jag tänka mig att han får köpa tillbaka bilen, men då får han göra precis som jag gjorde när jag köpte den, d.v.s. komma och hämta den själv. I första hand vill jag dock att han betalar skatten och jag behåller bilen.

Ok, för jävla tråkigt alltså. Jag ber om ursäkt till dig också om jag gick på för hårt. Men det luktade lite; " jag prutade för att skatten inte var betald, men nu ångrade jag mig. "

Du har ju rätt i sak så det är väl bara att stå på sig. Men är det en krånglig jäkel så kan det ju ta tid. Har du ringt Transportstyrelsen och/eller Polisen? (edit: Du hade svarat ovan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jodå, jag läste, men tyckte att det behövde kompletteras lite.

Jamen, då är vi överens ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

OT: En s80 för 18k, det låter jävligt billigt, är dom så billiga nu eller är den sliten?

Den är en S80 2,9 årsmodell -99, så den är ju 13år gammal. Han ville ju som sagt ha 20 000 för den, men lyckades pruta.
Den har ingen rost eller skador, jättefin inuti osv. Dock är den inte servad på ett bra tag, så det måste göras ganska omgående. Dessutom var det ett missljud i bakvagnen som bör åtgärdas samt AC som inte kyler bra. Jag tyckte också att det lät väldigt billigt för en S80 och det var därför jag slog till, men enligt en kollega som är kunnig med bilar så ligger dom ganska lågt i pris numera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Folk måste lära sig att skilja på gällande rätt och hur det borde vara. I detta fall är det tydligt att säljaren var ägare till bilen när betalningsmånaden inföll varför han har betalningsskyldighet för skattefordran (5:2, Vägtrafikskattelagen). Givetvis får man tycka att den lagen är dålig o.s.v. men det påverkar givetvis inte det aktuella rättsläget så länge det inte finns något avtalat mellan parterna om att köparen ska stå för skatten.
Gällande äganderätten till bilen så finns den i köparens besittning (köparen har bilen) samtidigt som det finns både köpavtal och vittne (och eventuellt även en banktransaktion?) som kan bevisa försäljningen vilket betyder att det borde vara mycket svårt för säljaren att, tvärtemot vad vissa här påstår, ta tillbaka bilen.

Så, juridiskt sett, är detta fall klart.
Generellt så tycker jag att folk här på Sweclockers måste bli bättre på att skilja gällande rätt och hur det borde vara. Många gånger tycks diskussioner handla om hur man vill att det ska vara istället.

/Sebastian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Den är en S80 2,9 årsmodell -99, så den är ju 13år gammal. Han ville ju som sagt ha 20 000 för den, men lyckades pruta.
Den har ingen rost eller skador, jättefin inuti osv. Dock är den inte servad på ett bra tag, så det måste göras ganska omgående. Dessutom var det ett missljud i bakvagnen som bör åtgärdas samt AC som inte kyler bra. Jag tyckte också att det lät väldigt billigt för en S80 och det var därför jag slog till, men enligt en kollega som är kunnig med bilar så ligger dom ganska lågt i pris numera.

OT:
Jag skulle hoppa högt och hjula lite iallafall för en s80
Jag har en Subaru stationsvagn från -93 och den kostade 50´000.- för några år sedan. Ok den har fyrhjulsdrift och är ganska fin, men har ingen AC, ABS eller airbag osv. Jag bor dock i Norge så skatten här är 3200.- plus att man betalar någon dum avgift när man köper bilar, denna baseras på vikt och något mer och jag betalade bara 1600.- tror jag, men för din hade nog denna avgift blivigt närmare 6500.- haha sjukt dyrt med bil här, först typ det dubbla vid inköp, sedan omregistreringsavgift, sen skatt, så kommer bompengar(trots att vägarna ser ut som jag kan tänka mig att det gör i Polen), försäkring osv i all oändlighet. Så som man säger i Norge: -kos dig med bilen (när allt är kommet i orden da)