Muskampen 2025: Segraren korad!

Bilköp och betalning av skatt

Permalänk

Det har han svarat på, han prutade 2000 kr för defekter på bilen. Men priset var ju ändå överenskommet med förutsättningen att han skulle betala skatten som säljaren hade fått inbetalning på.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vad hjälper en massa tjafs i denna tråden? Ta det med myndigheterna och domstol. Han vet nog mycket väl att han inte har rätten på sin sida. Anfall är bästa försvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Copperflame:

Det har han svarat på, han prutade 2000 kr för defekter på bilen. Men priset var ju ändå överenskommet med förutsättningen att han skulle betala skatten som säljaren hade fått inbetalning på.

Så dom kom överens att han får bilen för detta priset om han betalade skatten? Annars skulle säljaren laggt på ett högre pris och betalat själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copperflame:

Det där med skatten kom pratade dom först i efterhand säger han ju, det enda säljaren sade vid försäljning var "glöm inte skatten" som om det var köparens ansvar. Men då köparen enligt lag skulle bli skyldig en extra bilskatt om han tar på sig skatten för S80'n, som han inte är skyldig till, kan jag förstå att det ändrar förutsättningarna för köparens medgörlighet.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Skrivet av Copperflame:

Det låter väldigt otroligt att också den bil du ska sälja ska skattas just samma månad som du ska sälja den. I så fall är det väl bara att lägga på de kronorna på priset så att köparen kan åka ett helt år utan att betala skatt.

Sen så får du väl ändå pengar till skatten/skatterna när du sålt den...

Så kom inte med nåt snack om att du "inte har råd"... du hade räknat med att betala skatten på S80:n, priset, 18 000 kr, var ju under förutsättning att du betalade hans skatt! Det kom ni ju överens om. Och varför skulle du ens köpa en stor, gammal bil som är dyr i skatt, bränsle och som förmodligen behöver dyra reparationer inom en snar framtid om du inte ens skulle kunna ligga ute med 2200 kr.

Bättre att säga som det är, ren och skär girighet.

När jag gör bilaffärer, oavsett om man aldrig kommer att se människan igen, så vill jag gå därifrån med hedern i behåll, och då gäller det att inse att en överenskommelse är minst lika mycket värd som kontrakt och lagar osv.

Åk tillbaka med bilen innan du skämmer ut dig ännu mer.

Skrivet av silicon111:

En fråga, prutade du ner bilen från 20k till 18k just för att du skulle betala skatten?

Hur skulle det vara ifall ni faktiskt läste igenom tråden innan ni börjar komma med massa påståenden? TS har redan förklarat att han fick pruta ner bilen pga. faktiska fel på bilen, det hade ingenting med skatten att göra. Det är en självklarhet att lagar ska följas, utan regler fungerar inte samhället.

Permalänk
Rekordmedlem

Men som sagt borde köparen undersökt varan enligt köplagen § 20 och då upptäckt skattereglerna och löst det via ett tydlig avtal så den här situationen inte uppstått överhuvudtaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad svårt många verkar ha att läsa vad TS Skriver.

* Han prutade ner priset 2000SEK för att det var missljud från bakvagnen och att AC'n kylde dåligt. Skattefrågan hade ingen inverkan på slutpriset av varan.

* Han antog vad säljaren sa om skatten stämde, att det är köparens skyldighet att betala skatten på bilen, alltså hade TS betalat skatten på S80'n han köpte och köparen av TS gamla bil betalar den bilens skatten, alltså behöver TS enbart betala 2200SEK i skatt.

* Ni som säger att han inte har råd med bilen, han har redan en bil, så han bytte bara bil, svårare än så är det inte, det blir ju inga ändringar i utgifter i och med att han redan har en bil.

I mina ögon är det utpressning av säljaren "betala skatten annars skickar jag inte in ägarbytet", men det är en annan femma. Jag tycker TS ska stå på sig. Då detta påminner mig om när jag sålde en moped för x antal år sedan, köparen fick prova den och jag påvisade alla defekter i den och det står även i det skrivna kvittot vi bägge skrev under. Ändå ringde han några månader senare och krävde hälften av pengarna tillbaka för att "det är ju bara skit", jag stog på mig och då la han ner. Så stå på dig TS, det ska inte behöva vara som alla svenssons, kommer en mystisk räkning på 5000SEK, lika bra att "betala och se glad ut"...

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Hur skulle det vara ifall ni faktiskt läste igenom tråden innan ni börjar komma med massa påståenden? TS har redan förklarat att han fick pruta ner bilen pga. faktiska fel på bilen, det hade ingenting med skatten att göra. Det är en självklarhet att lagar ska följas, utan regler fungerar inte samhället.

Håller med dig så sjukt mycket, man orkar inte ens diskutera med folk när dom kastar ur sig saker utan att ens ha läst tråden.

Det köparen hade räknat med var 18000 + kr skatt för den nya bilen, och ingen skatt för gamla bilen. Sen att alla tror att det avtalades att skatten låg på köparen trots att lagen säger annorlunda förstår jag inte, det nämndes ju tidigt att det kom upp först efter köpet och att då säljaren sade, du får ta skatten, fastän det enligt lag är jag som har skyldigheten. Man kan diskutera i all evighet vad som är "rätt" moraliskt sett.

Men om man ska se på det krasst:
Köparen har räknat med en kostnad för den nya bilen och att få ett visst pris för sin gamla bil, när köparen får reda på att han skall betala dubbla skatter för att säljaren inte vill ta på sig skatten för den nya, och köparen enligt lag är skyldig att betala skatten för den gamla kan han ju inte räkna med att han automatiskt får 2000~ mer för den gamla för att han betalar skatten, vilket innebär att han går dom pengarna back, något som att han kanske inte har råd med, kan jag förstå att efter hur det hela gick till och med förutsättningarna som finns han tycker att säljaren ska åta sig det som transportstyrelsen enligt lag ålägger honom.

Det som är mest riktigt i det här fallet är kanske att häva köpet så får säljaren försöka sälja bilen igen och försöka få 20200 istället för 18000.

Men nu när en viss person lagt sig i detta ämnet (inga namn nämnda) känner jag att det är dags att lägga ner för egen del, för det kommer bara bli värre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men som sagt borde köparen undersökt varan enligt köplagen § 20 och då upptäckt skattereglerna och löst det via ett tydlig avtal så den här situationen inte uppstått överhuvudtaget.

Säljaren borde också undersökt reglerna:

Skrivet av Transportstyrelsen:

Om ett ägarbyte sker i den månad som fordonsskatt ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren även om ägarbytet sker före det att skatten förfaller till betalning. Slutsiffran i fordonets registreringsnummer bestämmer i vilken månad fordonsskatten ska betalas.

Båda gjorde fel som inte gjorde klart vad som gällde, i detta fallet är det ju faktiskt säljarens problem, rent krasst.

Nu är jag färdig i denna tråd, tack för mig.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nu är jag ingen jurist, men jag har mycket svårt att tro att undersökningsplikten sträcker sig till att läsa skattereglerna. Den handlar om att undersöka själva objektet, ingenting annat. Sen så är det såklart alltid en fördel att vara påläst, men lagen ska gälla oavsett hur påläst man är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

1 Säljaren ska betala skatten, han var dum som inte kollade upp det
2 Han kan inte ta tillbaka bilen eftersom ni har genomfört avtal, betalaning och tradition (överlämnande av vara) vilket är de 3 stegen som handelsbalken sätter som rekivisit för att ett köp skall anses fullbordat
3 så länge säljaren inte skickar in ägarändringen så är det fortfarande han som ska betala inklusive t.ex. p-böter då de faller på bilen och inte föraren. Möjligen att han kan visa på att köparen är den som är ansvarig för böterna och kan kräva honom på dessa pengar i ett senare skede.

Tack!

Skrivet av matte70:

Är du dum på riktigt, han har inte alls avtalat att han skall betala skatten varken skriftligt eller muntligt. Det var säljaren som påstod det och TS godtog det initialt för att han trodde att det var vad som gäller. Nu säger ju reglerna något annat

Tack!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Jag bemötte väl det du skrev?

Nej, det gör du inte. Jag redogjorde för mitt resonemang på din begäran och du svara med att beskriva händelseförloppet och några rader om Falcons illamående. Som sagt, hänger du inte med i svängarna finns det ingen anledning att fortsätta denna diskussion. Nu tackar jag för mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copperflame:

Okej, vid det här laget har väl alla fattat Bejje enligt lag inte behöver betala skatten. Sen vad som är moraliskt riktigt i situationen är en helt annan sak och det beror ju på hur "rakryggad" man är...

Under köpet har ni pratat om att du ska betala skatten. När köpet är klart så säger han åt dig att du ska komma ihåg att betala skatten SÅ ATT HAN INTE FÅR PROBLEM. OCH DU SVARADE JA VISST! D.v.s.

1. Ni hade kommit överens om att du skulle betala skatten.
2. Ni visste båda att skatten var ställd på honom, i hans namn, annars skulle han ju inte ha brytt sig om huruvida du betalade eller inte.
3. Du lovade honom att betala skatten som var ställd på honom innan du åkte därifrån. Sen spelar det ingen roll om man kallar det överenskommelse, muntligt avtal eller bara snack! Det var en del av affären!
4. Att du även "hade i bakhuvudet" att du inte skulle bli tvungen skatten och kanske skulle kunna utnyttja detta gör det bara ännu mer patetiskt!

Lagar hit och lagar dit, var har hederligheten, ärligheten och förmågan att inse att man ska hålla det man lovar tagit vägen?!

Orkar inte kommentera allt, men punkt 3. Nej det var inte en del av affären. Vid det laget var affären redan avslutad. Allt som återstod då var att jag skulle skjutsa honom hem eftersom han inte längre hade någon bil. När vi väl stod utanför hans hus och jag skulle åka hemmåt så tog han upp det om skatten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka bilen, få tillbaka pengarna och sluta jiddra. Han får garanterat sålt den till nån annan som har råd.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copperflame:

18 000 kr, var ju under förutsättning att du betalade hans skatt! Det kom ni ju överens om.

Nej nu hittar du på en egen historia. 18 000kr istället för 20 000kr hade inget med skatten att göra utan det var på grund av att det var några fel på bilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

En fråga, prutade du ner bilen från 20k till 18k just för att du skulle betala skatten?

Svar nej. Se mina tidigare svar på den frågan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Så dom kom överens att han får bilen för detta priset om han betalade skatten? Annars skulle säljaren laggt på ett högre pris och betalat själv?

Svar nej, se mina tidigare svar på den frågan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säljare: Så du betalar skatten?
Bejjer: Erhm... Ja...
Säljare: Ok, då säger vi 19 lök så har vi en deal
Bejjer: Jag betalar inte mer än 18!
Säljare: *suck* Okej, 18...
*Skriver under massa papper*

Senare under kvällen sätter sig Bejjer och funderar om han verkligen behöver betala skatten. Trafikverket har säkert svaret! Hittar att det är säljaren som skall betala och tänker "Nej fan, inte skall jag betala då! Det är ju 2000kr! Undrar hur jag kan slippa undan detta, kanske SweClockers har någon bra lösning...", postar därefter denna tråden.

Om du svarade "Ja" när säljaren sa eller frågade angående du betalar skatten så har du ett muntligt avtal. Omöjligt att bevisa, dock likväl är det ett avtal.

Skrivet av Bejje:

Men det är det naturligtvis inte. Med ditt tänkt så skulle allt man säger vara ett muntligt avtal för någonting och det skulle ju aldrig fungera.

Och ja, i princip all som sägs kan härledas till muntliga avtal. Ett muntligt avtal behöver inte "Jag lovar och svär på heder och samvete, och min mors grav att jag <Namn> kommer..."

Edit: Inser nu själv att Bejjer inte verkar acceptera svaren han fått, så avstår från att posta mer i denna tråd.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimzz:

Lämna tillbaka bilen, få tillbaka pengarna och sluta jiddra. Han får garanterat sålt den till nån annan som har råd.

Ja jag börjar fundera på om det kanske är det bästa. Dock ska jag invänta svar från transportstyrelsen samt polisen på de mail jag har skickat till dom. Det känns som att deras samlade åsikt är det jag bör gå efter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Säljare: Så du betalar skatten?
Bejjer: Erhm... Ja...
Säljare: Ok, då säger vi 19 lök så har vi en deal
Bejjer: Jag betalar inte mer än 18!
Säljare: *suck* Okej, 18...
*Skriver under massa papper*

Om du över huvud taget hade läst tråden istället för att spekulera i vad som egentligen har hänt så hade du sett att inget om skatten nämndes vid köptillfället. Detta nämndes i efterhand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Edit: Inser nu själv att Bejjer inte verkar acceptera svaren han fått, så avstår från att posta mer i denna tråd.

Alla har rätt till sin åsikt, dock gillar jag verkligen inte när folk hittar på egna historier om vad som har hänt. Diskutera gärna den faktiska händelsen, men håll dina egna historier för dig själv.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Vi båda trodde att jag skulle betala skatten och det var det som diskuterades vid köpet. Jag hade dock något i bakhuvet som sa att jag har för mig att det har blivit ändring på det och att det kanske är tidigare ägare som ska betala...

Jag tycker meningen ovan talar för sig själv. När man diskuterade köpet, dvs pris osv. så utgick båda från att köparen skulle betala skatten. Sen kanske det rent formellt inte är ett muntligt avtal och förmodligen inte bindande överhuvudtaget men det är ju ändå en överenskommelse som påverkade priset.

Självklart blir ju bilen värd 2200 kr mer om säljaren ska betala skatten, för köparen spelar det väl ingen roll om man betalar pengarna till säljaren eller till Transportstyrelsen. Detsamma gäller ju bilen som TS ska sälja.

Hade TS sagt att han hade något i bakhuvudet som sa att säljaren skulle betala skatten så kanske säljaren hade kollat upp det och då hade bilen så klart blivit dyrare.

Enligt vad TS skriver så var de ju överens om vem som skulle betala skatten innan papperen skrevs på. Att TS sen undanhöll att han hade aningar om att han med hjälp av lagen skulle kunna komma undan skatten är enligt mig ganska... ja.

Till Bejje, jag ber om ursäkt för att mina tidigare inlägg var väldigt hårda, jag överreagerade när jag såg hur många det var som tyckte att bara för att hittar ett kryphål och kan utnyttja lagen till sin fördel, då ska man glömma allt vad överenskommelser, moral och hederlighet heter. Några kronor i plånboken värmer ett tag, men vetskapen att man har gjort rätt för sig värmer desto längre. Det är min erfarenhet.

Lycka till och hoppas att ni kan hitta en lösning!

Permalänk
Skrivet av Copperflame:

Okej, vid det här laget har väl alla fattat Bejje enligt lag inte behöver betala skatten. Sen vad som är moraliskt riktigt i situationen är en helt annan sak och det beror ju på hur "rakryggad" man är...

Under köpet har ni pratat om att du ska betala skatten. När köpet är klart så säger han åt dig att du ska komma ihåg att betala skatten SÅ ATT HAN INTE FÅR PROBLEM. OCH DU SVARADE JA VISST! D.v.s.

1. Ni hade kommit överens om att du skulle betala skatten.
2. Ni visste båda att skatten var ställd på honom, i hans namn, annars skulle han ju inte ha brytt sig om huruvida du betalade eller inte.
3. Du lovade honom att betala skatten som var ställd på honom innan du åkte därifrån. Sen spelar det ingen roll om man kallar det överenskommelse, muntligt avtal eller bara snack! Det var en del av affären!
4. Att du även "hade i bakhuvudet" att du inte skulle bli tvungen skatten och kanske skulle kunna utnyttja detta gör det bara ännu mer patetiskt!

Lagar hit och lagar dit, var har hederligheten, ärligheten och förmågan att inse att man ska hålla det man lovar tagit vägen?!

Han sa att bejje skulle komma ihåg att betala skatten så att inte han, bejje, får problem. Alltså fick han det att låta som att det är bejjes skyldighet att betala skatten.

Visa signatur

-Om det inte är rätt så är det fel-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copperflame:

Jag tycker meningen ovan talar för sig själv. När man diskuterade köpet, dvs pris osv. så utgick båda från att köparen skulle betala skatten. Sen kanske det rent formellt inte är ett muntligt avtal och förmodligen inte bindande överhuvudtaget men det är ju ändå en överenskommelse som påverkade priset.

Självklart blir ju bilen värd 2200 kr mer om säljaren ska betala skatten, för köparen spelar det väl ingen roll om man betalar pengarna till säljaren eller till Transportstyrelsen. Detsamma gäller ju bilen som TS ska sälja.

Hade TS sagt att han hade något i bakhuvudet som sa att säljaren skulle betala skatten så kanske säljaren hade kollat upp det och då hade bilen så klart blivit dyrare.

Enligt vad TS skriver så var de ju överens om vem som skulle betala skatten innan papperen skrevs på. Att TS sen undanhöll att han hade aningar om att han med hjälp av lagen skulle kunna komma undan skatten är enligt mig ganska... ja.

Till Bejje, jag ber om ursäkt för att mina tidigare inlägg var väldigt hårda, jag överreagerade när jag såg hur många det var som tyckte att bara för att hittar ett kryphål och kan utnyttja lagen till sin fördel, då ska man glömma allt vad överenskommelser, moral och hederlighet heter. Några kronor i plånboken värmer ett tag, men vetskapen att man har gjort rätt för sig värmer desto längre. Det är min erfarenhet.

Lycka till och hoppas att ni kan hitta en lösning!

Snälla läs om alla inlägg en gång till. Ingenting togs upp om skatten förrän efter köpet var slutfört.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du ska inte betala ett öre i skatt. Stå på dig och låt gubben betala, det är hans skyldighet helt enkelt.

Köplagen § 20 som någon drog upp tidigare har inget med det här att göra.

Permalänk
Avstängd

Jag håller på TS. Om nu säljaren "prackar" på köparen TS att betala skatten i god tro att det är så och sen visar att det är fel tycker jag inte att TS har gort nåt omoraliskt alls. TS har fullt rätt i det han beskriver. Säljaren verkar vara korkat oseriös som utpressar med att "betala eller så lämnar jag inte in ägarbeviset". Det är hästhandlar fassoner det där och förmodligen olagligt. Stå på dig TS!

Permalänk
Skrivet av matte70:

Är du dum på riktigt, han har inte alls avtalat att han skall betala skatten varken skriftligt eller muntligt. Det var säljaren som påstod det och TS godtog det initialt för att han trodde att det var vad som gäller. Nu säger ju reglerna något annat

Den bild TS målar upp i hans första inlägg tyder starkt på att säljaren har sagt att TS skall betala skatten, något som TS gick med på. Det var inte förrens TS var hemma som TS insåg att han kunde ha krävt något annorlunda.

De regler du och vissa andra pratar om har går att avtala bort (liksom hela köplagen förövrigt), två personer har all rätt att förändra dessa regler om båda partnerna är med på det.

TS har nu i efterhand incitament att vinkla om sitt ursprungliga vittnesmål, och allt han säger hädanefter skall ses i utifrån detta kontext.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Den bild TS målar upp i hans första inlägg tyder starkt på att säljaren har sagt att TS skall betala skatten, något som TS gick med på. Det var inte förrens TS var hemma som TS insåg att han kunde ha krävt något annorlunda.

De regler du och vissa andra pratar om har går att avtala bort (liksom hela köplagen förövrigt), två personer har all rätt att förändra dessa regler om båda partnerna är med på det.

TS har nu i efterhand incitament att vinkla om sitt ursprungliga vittnesmål, och allt han säger hädanefter skall ses i utifrån detta kontext.

Jag har hela tiden sagt att skatten var något som säljaren tog upp först efter köper var slutfört.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Konstigt försäkringsbolag du har då. De sätter ju dig i risk att bli kund hos trafikförsäkringföreningen om tidigare ägare tar bort sin försäkring direkt och du inte får teckna någon ny innan de kan se att ägarbytet har skett vilket kan ta några dagar, ersätter de dig den kostnaden då?

Har faktiskt aldrig hört talas om någon som haft liknande problem med detta.

Konstigt försäkringsbolag? Nä, men jag tror kanske vi missförstod varandra?
Tillfälligt så funkar det givetvis så för att överlappa köparens och säljarens försäkring.
Men;
det fungerar inte så i längden, som en permanent lösning. Baserat dels på egen erfarenhet, av mitt exempel tidigare.
Och den information som finns hos försäkringsbolagen: " Försäkringstagare och ägare till bilen måste vara samma person "

Det kan säkert fungera som permanent lösning, men när/om det händer något, så räkna med problem med ersättning etc.

Du skrev " att det inte är några problem att försäkra en bil även om man inte står som ägare på den. " Varpå jag hävdade motsatsen. Men jag tror allt var ett missförstånd. Om inte annat så är det rätt glasklart vad som gäller nu.

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Jag har hela tiden sagt att skatten var något som säljaren tog upp först efter köper var slutfört.

Köpet är inte slutfört när du skriver under. Om båda partner är överens om något kan man lägga till/ta bort kriterium i ett avtal.

Rent praktiskt så skulle detta fall aldrig gå upp i domstol, såvida inte säljaren hade en inspelning eller vittnen etc.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!