Muskampen 2025: Segraren korad!

Bilköp och betalning av skatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Så du håller med om att det är en lag om att säljaren ska betala skatten? så där har du förklaringen till Varför han ska betala skatten.

Sen ska säljaren ta sitt ansvar och göra det som är rätt.
eller göra som många andra här inne verkar gilla, fösa över ansvaret på nån annan.

Alltså, är JAG otydlig, eller har vissa som kollar här svårt att läsa och förstå?

Ja, jag vet att lagen säger så. Men VARFÖR säger lagen det? Anledning 1: det finns fall där det av juridiska skäl inte går att kräva nya ägaren på skatten, därför har man valt att göra så. Ok, det är jag med på. Men sen då? Finns det verkligen INGA fler anledningar kanske man skulle titta på om det finns andra lösningar?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Du har rätt i det du säger. Personen som äger bilen när man går in i månaden då skatten förfaller, han ska också betala skatten.

Men när du skriver så här:

Citat:

Han sa att jag ska betala skatten och jag trodde på det, men antingen så ljög han för att få slippa betala skatten eller så visste han inte, precis som jag.

Då har han meddelat att du får ta skatten och du sa inget om det. Då har du enligt mig godkänt att skatten faller på dig.
Sen att du ångrar dig i efterhand och inte kollade upp det tillräckligt det köper jag inte. Det är bara bita i det sura och betala skatten.
Du har dock enligt lag rätt och neka självklart. Men i detta fallet så handlar det lite om vilken moral man har i kroppen och vad som är rätt och fel.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Datalagringsderektivet är ju dock inget som vi privatpersoner kommer tjäna speciellt mycket på, det skyddar väl heller varken privata affärer eller liknande?

Men vem "tjänar" på att skatten betalas av person A eller B? I slutändan ingen. Det var mer en principsak; när det ska stiftas lagar om det ena så säger en samlad kör "NEEEEEEJ", men i det här fallet så säger samma personer; "Jamen, lagen säger ju att det är så, då måste det vara rätt och riktigt".

De som stiftade och röstade igenom denna lag är samma personer som röstade igenom datalagringsdirektivet, så då måste ju lagarna vara lika korrekta, eller?

Jag försöker bara uppmana någon att tänka lite själv. Hade det varit jag hade jag A: räknat med att betala skatten. B: inte köpt en bil som jag inte haft råd att betala skatten på, och C: om detta uppstått, betalat skatten själv, eftersom JAG ska använda bilen det kommande året.

Ska man vara paragrafryttare så får man vara konsekvent. Det är inte jag, utan brukar sunt förnuft. Det brukar löna sig i längden.

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Du har rätt i det du säger. Personen som äger bilen när man går in i månaden då skatten förfaller, han ska också betala skatten.

Men när du skriver så här:

Då har han meddelat att du får ta skatten och du sa inget om det. Då har du enligt mig godkänt att skatten faller på dig.
Sen att du ångrar dig i efterhand och inte kollade upp det tillräckligt det köper jag inte. Det är bara bita i det sura och betala skatten.
Du har dock enligt lag rätt och neka självklart. Men i detta fallet så handlar det lite om vilken moral man har i kroppen och vad som är rätt och fel.

Saken är den att jag trodde ju att det han sa var sant. Nu visar det ju sig att det inte alls var sant och det ska knappast jag bli lidande för.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Saken är den att jag trodde ju att det han sa var sant. Nu visar det ju sig att det inte alls var sant och det ska knappast jag bli lidande för.

Vänd på det. Tänk om han inte visste heller. Ska han bli lidande för det då?
Kolla om han är villig att mötas halvvägs annars? Betala hälften var?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fizzdan:

Alltså, är JAG otydlig, eller har vissa som kollar här svårt att läsa och förstå?

Ja, jag vet att lagen säger så. Men VARFÖR säger lagen det? Anledning 1: det finns fall där det av juridiska skäl inte går att kräva nya ägaren på skatten, därför har man valt att göra så. Ok, det är jag med på. Men sen då? Finns det verkligen INGA fler anledningar kanske man skulle titta på om det finns andra lösningar?

Exakt. och det är precis vad säljaren vill göra. lägga över ansvaret på köparen så säljaren slipper betala och det kallar du lösning?

sen att ifråga sätta lagen på forumet hjälper vem?

Lösning enligt mitt tycke är att säljaren tar sitt ansvar och gör rätt för sig. eller att han lämnar tillbaka bilen och köper en annan.
Simple as that

Permalänk
Avstängd

Säljaren ska betala i just detta fall. Men om han struntar i att betala så blir det körförbud på bilen även fast du äger den. Eftersom han vägrar att skicka in ägarbytet innan du betalat tycker jag låter som ett kontraktsbrott. Antingen häver ni köpet och han betalar tillbaka pengarna. Eller så går du till polisen och gör en anmälan om han vägrar att skicka in ägarbytet. Så han har liksom 2 val där. Om han vägrar att betala så är det hans val, visst han får betalningsanmärkning och du får en obruksbar bil som du blir tvungen att betala skatt på innan du kan framföra den på väg. I detta fall så förlorar båda på det. Jag personligen skulle förhandla att dela på skatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Vänd på det. Tänk om han inte visste heller. Ska han bli lidande för det då?
Kolla om han är villig att mötas halvvägs annars? Betala hälften var?

Det är mycket möjligt att han inte visste heller och är så fallet så är han ändå skyldig att betala skatten eftersom det är hans ansvar att veta detta när han säljer bilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Exakt. och det är precis vad säljaren vill göra. lägga över ansvaret på köparen så säljaren slipper betala och det kallar du lösning?

sen att ifråga sätta lagen på forumet hjälper vem?

Lösning enligt mitt tycke är att säljaren tar sitt ansvar och gör rätt för sig. eller att han lämnar tillbaka bilen och köper en annan.
Simple as that

Japp och det är så jag ser det också. Antingen betalar han eller så får han tillbaka bilen mot att han ger tillbaka 18 000kr.
Helst så ser jag att han betalar, men om det kan innebära stora problem för mig i längden så är det nog inte värt det, då får han ta tillbaka den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det inte enklare att du ringer till Polisen, säger att du har köpt en bil, betalat och skrivit kontrakt på att bilen är i din ägo efter att du erlagt betalning till säljaren (jag antar ni skrivit något i den stilen). Du har betalat säljaren, har ett original av kontraktet, du har även en kopia av pappret som ska till trafikverket, men att han vägrar skicka in papprena till trafikverket om att bilen är i din ägo.

Det hela angående vem som visste vad när det gäller skatten är ord mot ord så det kommer ni ingenstans med, det är därför irrelevant i sammanhanget.

Rimligen gör han sig skyldig till något brott genom att inte skicka in papprena till Trafikverket, så ring till Polisen och kolla vad de säger om saken. Om det är så att du har rätt så meddela honom svaret du fått av dem.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det är kanske bättre att du lämnar tillbaka bilen och låter köpet gå tillbaka.

Förmodligen var 18 000 kr även säljarens smärtgräns och eftersom du gick med på att betala skatten så gick han med på att sänka priset.

Jag råkade ut för samma grej för två år sedan, men då sa säljaren att skatten var betald. Han drog ut tre månader på det och betalade inte förrän kronofogden kom. Undertiden ville inte staten att jag skulle använda bilen.. vilket jag gjorde ändå, skulle jag bli stoppad tänkte jag spela ung och dum

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Är det inte enklare att du ringer till Polisen, säger att du har köpt en bil, betalat och skrivit kontrakt på att bilen är i din ägo efter att du erlagt betalning till säljaren (jag antar ni skrivit något i den stilen). Du har betalat säljaren, har ett original av kontraktet, du har även en kopia av pappret som ska till trafikverket, men att han vägrar skicka in papprena till trafikverket om att bilen är i din ägo.

Det hela angående vem som visste vad när det gäller skatten är ord mot ord så det kommer ni ingenstans med, det är därför irrelevant i sammanhanget.

Rimligen gör han sig skyldig till något brott genom att inte skicka in papprena till Trafikverket, så ring till Polisen och kolla vad de säger om saken. Om det är så att du har rätt så meddela honom svaret du fått av dem.

Jag skulle helst vilja ringa polisen, men tyvärr fungerar inte numret 11414 från min telefon. Varför vet jag inte, men jag får svar att numret inte har någon abonnent. Men jag mailade dom istället imorse och väntar på svaret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju helt otroliga folk här. Hur svårt är det. Har man inte pengar till skatten på en bil så ska man inte ha nån heller. Lämna tillbaka bilen då så han kan sälja den till nån som har råd att äga en bil. Han informerade dig att du ska betala skatten, sen om det är till han eller trafikverket spelar ju mindre roll när du visste att du skulle betala skatten. Rätt och fel i denna fråga är ganska svårt när ingen annan vet vad som har sagts.
Han var ju schysst att gå ner 2000:- ska han då betala 2000:- på skatten så han sålt bilen för 16000:-.
Moral??

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Det är kanske bättre att du lämnar tillbaka bilen och låter köpet gå tillbaka.

Förmodligen var 18 000 kr även säljarens smärtgräns och eftersom du gick med på att betala skatten så gick han med på att sänka priset.

Jag råkade ut för samma grej för två år sedan, men då sa säljaren att skatten var betald. Han drog ut tre månader på det och betalade inte förrän kronofogden kom. Undertiden ville inte staten att jag skulle använda bilen.. vilket jag gjorde ändå, skulle jag bli stoppad tänkte jag spela ung och dum

Ja jag får väl hålla koll i fordonsregistret så ser jag ju om han har betalat skatten eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimzz:

Det är ju helt otroliga folk här. Hur svårt är det. Har man inte pengar till skatten på en bil så ska man inte ha nån heller. Lämna tillbaka bilen då så han kan sälja den till nån som har råd att äga en bil. Han informerade dig att du ska betala skatten, sen om det är till han eller trafikverket spelar ju mindre roll när du visste att du skulle betala skatten. Rätt och fel i denna fråga är ganska svårt när ingen annan vet vad som har sagts.
Han var ju schysst att gå ner 2000:- ska han då betala 2000:- på skatten så han sålt bilen för 16000:-.
Moral??

Jo jag hade haft råd att betala skatten om det bara var på denna bil. Nu är det ju så att jag står i exakt samma sits som han då jag ska sälja min tidigare bil och går jag efter lagar och regler där så ska jag ju betala skatten på min tidigare bil även om någon köper den samma månad. Tycker du då att det är rimligt att jag ska betala skatt både på nya bilen och gamla? Eller tycker du att jag ska göra som säljaren av den här bilen och vägra betala skatten trots att han måste det?

Som du förstår så måste man ju följa samma regler oavsett om man köper eller säljer bil. Därför väljer jag att betala skatten på min tidigare bil och låta säljaren betala skatten på den nya bilen. Jag tänker inte betala båda skatterna så klart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jo jag hade haft råd att betala skatten om det bara var på denna bil. Nu är det ju så att jag står i exakt samma sits som han då jag ska sälja min tidigare bil och går jag efter lagar och regler där så ska jag ju betala skatten på min tidigare bil även om någon köper den samma månad. Tycker du då att det är rimligt att jag ska betala skatt både på nya bilen och gamla? Eller tycker du att jag ska göra som säljaren av den här bilen och vägra betala skatten trots att han måste det?

Som du förstår så måste man ju följa samma regler oavsett om man köper eller säljer bil. Därför väljer jag att betala skatten på min tidigare bil och låta säljaren betala skatten på den nya bilen. Jag tänker inte betala båda skatterna så klart.

Det är ju upp till dig vilket pris du sätter på din tidigare bil. Han tänker ju exakt som dig garanterat.
hade det varit jag som sålt bilen så hade jag ställt av bilen om nån hade börjat jävlas med mig om såna summor på en billig bil.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Medlem

Är väll inte svårare än att du inte använder bilen tills kronis skickar brev till honom, då lär han betala fort. Vill han då inte skicka in ändring av ägare är det bara att få parkeringsböter med mera.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimzz:

Moral??

Halleluja, en vettig människa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

När det gäller din gamla bil är det ju enkelt, ställ av den nu när du har en annan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

När det gäller din gamla bil är det ju enkelt, ställ av den nu när du har en annan.

Nja det beror ju på. Vissa köpare ser det som en nackdel om bilen är avställd. Om de dessutom då får höra att skatten inte är betald så kommer de vilja dra ner på priset av den anledningen eller så komemr de inte ens och tittar på bilen då de kanske är ute efter en körklar bil.

Alternativet är att betala skatten och avnända det som ett argument till varför jag vill ha det pris jag begär. D.v.s. att den är skattad och besiktat i ett år framöver och det är bara att tura och köra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Som han skrev uppkom ju det muntliga avtalet efter köpet, före han visste vilka regler han själv hade att rätta sig efter med sin egen bil... osv.

Ja, du får nog fila lite på läsförståelsen trots allt för nu liknar det mest ett cirkelresonemang från din sida där du inte bemöter det jag faktisk skriver. Jag lade fram min åsikt och om du nu varken kan eller vill förstå eller dela den är ovidkommande för tråden så jag förslår att vi lägger ner vår diksussion här och nu.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Men vem "tjänar" på att skatten betalas av person A eller B? I slutändan ingen. Det var mer en principsak; när det ska stiftas lagar om det ena så säger en samlad kör "NEEEEEEJ", men i det här fallet så säger samma personer; "Jamen, lagen säger ju att det är så, då måste det vara rätt och riktigt".

De som stiftade och röstade igenom denna lag är samma personer som röstade igenom datalagringsdirektivet, så då måste ju lagarna vara lika korrekta, eller?

Jag försöker bara uppmana någon att tänka lite själv. Hade det varit jag hade jag A: räknat med att betala skatten. B: inte köpt en bil som jag inte haft råd att betala skatten på, och C: om detta uppstått, betalat skatten själv, eftersom JAG ska använda bilen det kommande året.

Ska man vara paragrafryttare så får man vara konsekvent. Det är inte jag, utan brukar sunt förnuft. Det brukar löna sig i längden.

Det är bra att du vill diskutera våra lagar och att du har åsikter!

MEN ta dem inte här. här diskuterar vi hur man ska göra enligt LAGEN om du vill ändra på lagen föreslår jag att du skapar en ny tråd och en namninsamling eller nått.

Lagar ska följas oavsett hur dumma eller dåliga dem är annars tappar dem sitt värde. så enkelt är det.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

TS har rätt.

Mycket åsikter och folk som uttalar sig utan att veta. Som vanligt alltså.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nja det beror ju på. Vissa köpare ser det som en nackdel om bilen är avställd. Om de dessutom då får höra att skatten inte är betald så kommer de vilja dra ner på priset av den anledningen eller så komemr de inte ens och tittar på bilen då de kanske är ute efter en körklar bil.

Alternativet är att betala skatten och avnända det som ett argument till varför jag vill ha det pris jag begär. D.v.s. att den är skattad och besiktat i ett år framöver och det är bara att tura och köra.

Tycker du har helt rätt och han ska göra rätt för sig. Är dock lite intresserad över hur det går för dig. Har polisen hört av sig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Se33:

Det är bra att du vill diskutera våra lagar och att du har åsikter!

MEN ta dem inte här. här diskuterar vi hur man ska göra enligt LAGEN om du vill ändra på lagen föreslår jag att du skapar en ny tråd och en namninsamling eller nått.

Lagar ska följas oavsett hur dumma eller dåliga dem är annars tappar dem sitt värde. så enkelt är det.

Jag tycker att folk ser allting lite svart eller vitt. Inte ens lagen är svart eller vit. Man kan ju tala om avtalsbrott samt ett gäng paragrafer om man ska ta det till sin spets. Jag tror inte så mycket gott kommer komma om TS drar det vidare, så att säga. Bara ett tips!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

Ugh, kan bara säga att jag är glad att jag inte gjort affärer med en person som Bejje. Hade du haft några invändningar på att stå för skatten hade du sagt till med en gång. Du kan ju inte hålla med om att du "nog ska stå" för skatten och sedan göra en kovändning för att han enligt lag ska stå för den.

Ta det som en läropeng eller lämna tillbaka bilen och få dina 18000 tillbaka.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Låter som ett muntligt avtal enligt mig.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Kan inte någon av er som tycker att Bejje ska stå för skatten ta och köpa hans gamla bil då och också betala skatten för den så är allting löst

Håller med om att det är gråson och snudd på omoraliskt men vi vet ju inte exakt hur det gick till. Är själv lite snurrig och litar ofta på att andra har koll om dom säger att dom har det. Jag kan se mig själv i samma situation:

Säljaren:
-det är du som ska betala skatten.

Jag:
*tänker* ja ok, men det går fint för då är det han som köper min gamla bil som betalar den skatten..ja då går det upp i upp
- ja men det funkar

*kommer hem*
-shit! ska jag betala 2 skatter!! wtf *börjar läsa om det*

Däremot är jag personligen också sån att jag klarar inte bryta ett "avtal" eller en överenskommelse oavsett om det är muntligt eller inte, så jag skulle nog också försöka mötas halvägs. Tror att jag tillslut skulle betalat själv, men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Låter som ett muntligt avtal enligt mig.

Men det är det naturligtvis inte. Med ditt tänkt så skulle allt man säger vara ett muntligt avtal för någonting och det skulle ju aldrig fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Jag kan se mig själv i samma situation:

Säljaren:
-det är du som ska betala skatten.

Jag:
*tänker* ja ok, men det går fint för då är det han som köper min gamla bil som betalar den skatten..ja då går det upp i upp
- ja men det funkar

*kommer hem*
-shit! ska jag betala 2 skatter!! wtf *börjar läsa om det*

Precis så var det. Jag litade på att det säljaren sa stämde och om det nu hade varit rätt så hade jag ju sluppit betala skatt för min andra bil som ska säljas. Nu när jag fick veta att det säljaren sa inte var sant, LÖGN, eller vad man nu vill kalla det så insåg jag ju att jag ska få betala skatt för min nuvarande bil och då ska även säljaren betala för denna bil. Enklare kan det ju inte bli, men ändå ska folk krångla till det.

Visa signatur