Muskampen 2025: Segraren korad!

Bilköp och betalning av skatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Precis så var det. Jag litade på att det säljaren sa stämde och om det nu hade varit rätt så hade jag ju sluppit betala skatt för min andra bil som ska säljas. Nu när jag fick veta att det säljaren sa inte var sant, LÖGN, eller vad man nu vill kalla det så insåg jag ju att jag ska få betala skatt för min nuvarande bil och då ska även säljaren betala för denna bil. Enklare kan det ju inte bli, men ändå ska folk krångla till det.

Står ord mot ord faller det ju platt mot om det finns ett skriftligt köparbevis. Han får ju bita i det sura äpplet och betala om du inte vill det. Vill han vänta på kronofogden får han väl göra det, och då får du väl vänta med att köra runt bilen. Till nästa gång får du se till att ägarbytet ligger på lådan när du kör iväg med bilen ;).

Sen tycker ju jag att det vore sjysst att betala hälften var. Men människor är sällan sjyssta så du väljer själv.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, du får nog fila lite på läsförståelsen trots allt för nu liknar det mest ett cirkelresonemang från din sida där du inte bemöter det jag faktisk skriver. Jag lade fram min åsikt och om du nu varken kan eller vill förstå eller dela den är ovidkommande för tråden så jag förslår att vi lägger ner vår diksussion här och nu.

Jag bemötte väl det du skrev?

Du skrev:

Citat:

Att medvetet undanhålla motparten information för att skaffa sig fördelar anses i alla andra sammanhang som moralisk förkastligt och/eller oetiskt - även om man har lagen på sin sida. Förr sade man att "man ska göra rätt för sig", det tycker inte jag att Bejje gör och håller med fizzdan.

Jag tycker det är rätt tydligt att du anser att Bejje medvetet har undanhållit information för säljaren, något som jag inte ser att du har några bevis för. Det kan ju lika väl vara så att säljaren försökte med en fuling, vi vet ju inte det, de enda som vet är Bejje eller säljaren, och jag har svårt att uppskatta när folk slänger anklagelser i ansiktet på personer när det inte har belägg. Falcon gjorde likadant, men när Bejje rättade honom bad han ju om ursäkt för sin anklagelse, vilket är berömvärt, det är inte alltid man ser personer som kan erkänna att dom gjorde fel.

Huruvida det är genomschysst av Bejje att göra så här kan jag väl inte skriva under på, men jag har förståelse för den knepiga situationen och viljan att inte betala dubbla skatter när det inte är hans skydlighet. Jag förstår din synvinkel också Mabuse och säger inte att den är fel, utom ur lagens perspektiv då, som alla vet är lagen lite knepig i många fall, men man bör ändå rätta sig efter den om inte annat överenskommes på ett korrekt sätt.

Vi hade ju en annan tråd är en lillkille med trasiga moderkort hävdade att han inte klockat där flera länkade till trådar där han väldigt tydligt klockat. I det fallet kan man ju tydligare diskutera moral då det var tämligen tydligt hur ärlig han varit. Först glömde han det sen var det kompisars datorer han frågat om etc etc. Det enda jag menar är att i detta fallet, är det inte så tydligt om någon faktiskt varit oärlig och undanhållande, eller tycker du det?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk

Riktigt äcklig attityd som TS har.
Påminner om alla bidragsnyltare som rättfärdigar deras snyltande på den politik de röstat fram.

Hade jag varit i säljarens position så hade jag TS garanterat kunna förvänta sig vedergällning. Är 2.2k värt att skaffa sig en fiende över? För säljaren är det såklart inte enbart 2.2k, utan även den vedervidriga attityd som TS uppvisar.

Alla som haft någon typ av riktig svensk uppfostran förstår att det är utifrån en moralisk syn TS som skall betala skatten. Speciellt när ni båda två under köpproceduren tagit upp skatten, och bestämt att det är TS som skall betala.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Påminner om alla bidragsnyltare som rättfärdigar deras snyltande på den politik de röstat fram.

Hade jag varit i säljarens position så hade jag TS garanterat kunna förvänta sig vedergällning. Är 2.2k värt att skaffa sig en fiende över? För säljaren är det såklart inte enbart 2.2k, utan även den vedervidriga attityd som TS uppvisar.

Alla som haft någon typ av riktig svensk uppfostran förstår att det är utifrån en moralisk syn TS som skall betala skatten. Speciellt när ni båda två under köpproceduren tagit upp skatten, och bestämt att det är TS som skall betala.

Dra inte upp med olika nationaliteter... En uppfostran i ett annat land kan vara precis lika bra eller bättre/sämre.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Påståendet är visst korrekt. Du betalar skatten i förskott, ett år frammåt, då verkar det väl något knasigt att en persson som inte kommer att använda bilen ska betala? Jag förstår att det finns juridiska fördelar med att ha det så, ochjag vet inte om motsatsen är bättre, men det innebär ju inte att men inte får ifrågasätta varför det är på ett visst sätt.

Jag förstår inte varför nya ägaren skulle "få massa skit" för det? Man vet väl när skatten ska betalas, och att den ska betalas när man köper en bil?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, påståendet är visserligen korrekt, det får jag väl ändra mig om, men den är endast korrekt under speciella omständigheter.
Sen, som du säger, så hade motsatsen till detta inte varit bättre. Det finns helt enkelt för att skydda köparen.

När skatten ska betalas är ju beroende på slutsiffran på bilen. Detta är det inte alla som vet, och man kan dessutom betala skatten långt i förväg. Man kan ju inte som köpare veta huruvida personen du köpt av, har betalt skatten eller inte.

Sedan är det såhär; Den som äger bilen, när betalningen ska ske, är den som ska betala. Det är inte så svårt att förstå. Och skatten beräknas fr.o.m. den datum bilen är påställd ,och ett år frammåt. Att man sedan har 21 dagar på sig att betala, det är något annat, men man betalar för 1 år, den 1a i säg April, och äger man bilen den 1a april, då får man betala för det. Vill man inte betala för det, sälj bilen innan månaden har kommit. Det är inte så svårt.

Du förstår själv också, att det är svårt som köpare att hålla reda på:
1: när bilen är påställd
2: vilken månad det är som skatten ska betalas in (eftersom slutsiffra 0 betyder Mars t.ex)
3: om säljare har betalat eller inte.

Dessa saker har dock säljaren 100% koll på, och om då säljaren struntar i att sälja bilen förrän samma månad som skatten ska betalas, då får han väl ändå gott stå för det.

När det gäller att få "massa skit" så ska jag ge exempel:
säg att det Inte hade varit såhär.
Du köper en bil, som skulle ha betalats för 10 dagar sedan. Ägaren ljuger och säger att det är klart, för han orkar inte betala.
11 dagar senare är din bil oskattad. Det har du ingen aning om.
Du hamnar i en massa skit för att ha använt en oskattad bil.

Sedan är det självklart att du ska ifrågasätta. Alltid. Allt.
I just detta fall råkar det bli så att lagen är bra då den skyddar köparen från dåliga säljare, helt enkelt. Tänk hur många som hade skitit i att betala skatten och sedan sagt "men jojo, det är betalt, inga problem"...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Varför ska jag betala när det är hans skyldighet att betala? Det står svart på vitt på transportstyrelsens sida att det är säljaren som ska betala. Om han vill jävlas och ställa av den så begår han ett brott. Han ändrar då på ett papper som redan är ikryssat och underskrivet vilket är olagligt. Dessutom kommer han få en anmälan på sig då jag givetvis kommer att polisanmäla det. Rätt ska vara rätt och står det att tidigare ägaren ska betala så är det så det ska gå till.

Varför du ska betala? För att du köpte bilen.. Då betalar DU! Även om den där regeln finns (visste inte ens det) så pröjsar du. Jag har aldrig varit med om att den gamla ägaren ska betala skatt för bilen han just sålt.

Nu verkar du vara en paragrafryttare. Men eftersom ni inte kom överens om något så pröjsa den du och lär dig utav det.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Nu vrider du på saker. Jag har aldrig sagt att vi har bestämt att jag ska betala skatten. Det går säkerligen tolka det som så, men det som sades var först och främst EFTER att köpet var klart och underskrivet och för det andra så var det han som påminnde mig om att jag måste betala skatten. Jag sa ja bara därför att jag inte visste annat. Säljaren försökte ju blåsa mig genom att hävda att jag skulle betala skatten. Om han gjorde det medvetet eller inte kan jag inte svara på, men att han sagt en osanning är helt klart.

Hur kan du försvara någon som försöker lägga över ansvaret till skatten på köparen när det är han själv som har ansvaret? Dig skulel jag verkligen inte vilja köpa bil av då du verkar vara i samma klass som säljaren till denna bil, d.v.s. att du gärna vill få någon annan att betala dina egna avgifter.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Varför du ska betala? För att du köpte bilen.. Då betalar DU! Även om den där regeln finns (visste inte ens det) så pröjsar du. Jag har aldrig varit med om att den gamla ägaren ska betala skatt för bilen han just sålt.

Nu verkar du vara en paragrafryttare. Men eftersom ni inte kom överens om något så pröjsa den du och lär dig utav det.

Jag har köpt många bilar, men aldrig någonsin har jag hamnat i den här situationen. Varför? Jo därför den tidigare ägaren har ALLTID betalat skatten precis innan han sålt den, precis som det ska vara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nja, påståendet är visserligen korrekt, det får jag väl ändra mig om, men den är endast korrekt under speciella omständigheter.
Sen, som du säger, så hade motsatsen till detta inte varit bättre. Det finns helt enkelt för att skydda köparen.

När skatten ska betalas är ju beroende på slutsiffran på bilen. Detta är det inte alla som vet, och man kan dessutom betala skatten långt i förväg. Man kan ju inte som köpare veta huruvida personen du köpt av, har betalt skatten eller inte.

Sedan är det såhär; Den som äger bilen, när betalningen ska ske, är den som ska betala. Det är inte så svårt att förstå. Och skatten beräknas fr.o.m. den datum bilen är påställd ,och ett år frammåt. Att man sedan har 21 dagar på sig att betala, det är något annat, men man betalar för 1 år, den 1a i säg April, och äger man bilen den 1a april, då får man betala för det. Vill man inte betala för det, sälj bilen innan månaden har kommit. Det är inte så svårt.

Du förstår själv också, att det är svårt som köpare att hålla reda på:
1: när bilen är påställd
2: vilken månad det är som skatten ska betalas in (eftersom slutsiffra 0 betyder Mars t.ex)
3: om säljare har betalat eller inte.

Dessa saker har dock säljaren 100% koll på, och om då säljaren struntar i att sälja bilen förrän samma månad som skatten ska betalas, då får han väl ändå gott stå för det.

När det gäller att få "massa skit" så ska jag ge exempel:
säg att det Inte hade varit såhär.
Du köper en bil, som skulle ha betalats för 10 dagar sedan. Ägaren ljuger och säger att det är klart, för han orkar inte betala.
11 dagar senare är din bil oskattad. Det har du ingen aning om.
Du hamnar i en massa skit för att ha använt en oskattad bil.

Sedan är det självklart att du ska ifrågasätta. Alltid. Allt.
I just detta fall råkar det bli så att lagen är bra då den skyddar köparen från dåliga säljare, helt enkelt. Tänk hur många som hade skitit i att betala skatten och sedan sagt "men jojo, det är betalt, inga problem"...

Bra exempel! känns som man är något blåögd ibland... kanske är för att man är ärlig själv..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Nu vrider du på saker. Jag har aldrig sagt att vi har bestämt att jag ska betala skatten. Det går säkerligen tolka det som så, men det som sades var först och främst EFTER att köpet var klart och underskrivet och för det andra så var det han som påminnde mig om att jag måste betala skatten. Jag sa ja bara därför att jag inte visste annat. Säljaren försökte ju blåsa mig genom att hävda att jag skulle betala skatten. Om han gjorde det medvetet eller inte kan jag inte svara på, men att han sagt en osanning är helt klart.

Hur kan du försvara någon som försöker lägga över ansvaret till skatten på köparen när det är han själv som har ansvaret? Dig skulel jag verkligen inte vilja köpa bil av då du verkar vara i samma klass som säljaren till denna bil, d.v.s. att du gärna vill få någon annan att betala dina egna avgifter.

Säljaren sålde bilen till dig vid ett pris där den betalda skatten var inräknad, du såg ett kryphål för att undvika att göra rätt för dig, för att sedan blåsa säljaren.

"d.v.s. att du gärna vill få någon annan att betala dina egna avgifter." Det är ju precis det du gör. hur kan du vara så blind till din egen egoism? Ni hade ju kommit överens om vad som skulle ske!

Jag hade betalat skatten utan tvekan. Hade jag inte velat betala skatten så hade jag tagit upp det med säljaren när han tar upp ämnet, inte gå bakom ryggen.

Det enda fallet som du hade agerat korrekt hade varit i scenario:
1. Ingen av er tar upp skatten
2. Skatten hade varit retroaktiv, vilket den inte är.
3. Du hade gett säljaren alternativet att ta tillbaka bilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok men då är det inte heller några problem eftersom vid säljandet av den gamla bilen så är det underförstått att han som köper den ska betala?

Om denna köparen inte fattar detta så är det bara att köra samma sak mot dom då tydligen?

Ja det låter ju mycket bättre än att följa lagen, man kör helt enkelt med underförstådda regler och muntliga tillägg efter kontraktskrivande, och om den andra idioten inte fattar detta så hotar man med diverse saker, en bra sak - är att skita i att skicka in ägandebytet, trots att detta också enligt lag är säljarens ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Bra exempel! känns som man är något blåögd ibland... kanske är för att man är ärlig själv..

Tyvärr är det ju så, det finns många människor som inte drar sig för att försöka komma undan gentemot personer som är ganska godtrogna och ärliga. Jag brukar själv försöka se det bästa med människor, även om det ibland inte är helt realistiskt är det ju tråkigt att behöva ha grundinställningen åt andra hållet. Det är ju samma med rena bedrägerier, människor som saknar rätt moral och etik lyckas utnyttja folk som utgår från att det är en bra affär dom gör. Tyvärr kan det ju vara så att den här sortens falska människor är väldigt övertygande om hur professionella och ärliga dom är, och kommer därför undan. Nu säger jag inte att säljaren är en sån person.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk

Har köpt många bilar där skatten skulle betalas samma månad, bara skicka in ägarbyte så kommer avi med posten till nya ägaren.
Men nu var han inte så smart kanske och får tyvärr betala det själv.

Men ärligt talat, betala skatten så får du köra bilen, det är ju faktiskt din nu.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Hade jag inte velat betala skatten så hade jag tagit upp det med säljaren när han tar upp ämnet, inte gå bakom ryggen.

detta håller jag med om, och det är här problemet är.

Permalänk
Avstängd

Herregud har man inte råd med bil ska man fan inte ha en heller.. Allvarligt talat, jag hade ställt av bilen och skickat in papperna på ägarbytet. Sen får nya ägaren ta smällen.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Jasså? Jag har aldrig lyckats få igenom en bilförsäkring, om jag inte står som ägare på den.

Konstigt försäkringsbolag du har då. De sätter ju dig i risk att bli kund hos trafikförsäkringföreningen om tidigare ägare tar bort sin försäkring direkt och du inte får teckna någon ny innan de kan se att ägarbytet har skett vilket kan ta några dagar, ersätter de dig den kostnaden då?

Har faktiskt aldrig hört talas om någon som haft liknande problem med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Säljaren sålde bilen till dig vid ett pris där den betalda skatten var inräknad, du såg ett kryphål för att undvika att göra rätt för dig, för att sedan blåsa säljaren.

"d.v.s. att du gärna vill få någon annan att betala dina egna avgifter." Det är ju precis det du gör. hur kan du vara så blind till din egen egoism? Ni hade ju kommit överens om vad som skulle ske!

Jag hade betalat skatten utan tvekan. Hade jag inte velat betala skatten så hade jag tagit upp det med säljaren när han tar upp ämnet, inte gå bakom ryggen.

Det enda fallet som du hade agerat korrekt hade varit i scenario:
1. Ingen av er tar upp skatten
2. Skatten hade varit retroaktiv, vilket den inte är.
3. Du hade gett säljaren alternativet att ta tillbaka bilen.

Det enda jag håller med om är att jag funderar på att ge tillbaka bilen och ta tillbaka mina pengar. Endast för att slippa krångel.
För övrigt försöker jag inte fiffla på något sätt eller försöka hitta kryphål. Det är säljaren som ska göra rätt för sig genom att betala enligt de regler som står på transportstyrelsens sida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Herregud har man inte råd med bil ska man fan inte ha en heller.. Allvarligt talat, jag hade ställt av bilen och skickat in papperna på ägarbytet. Sen får nya ägaren ta smällen.

Ja men genom att säga det du säger nu så säger du i stort sätt att hade du varit i samma situation som säljaren så hade du förfalskat ägarbytet och skickat in ett papper som köparen inte har gått med på. Detta är garanterat olagligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Ignorantia juris nocet"

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Jag personligen blir bara glad över att det finns människor som du, som efter lite argument och exempel visar att den människan har "ändrat uppfattning"

Fantastiskt bra.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Rekordmedlem

Jag antar att ert bråk juridiskt hamnar under undersökningsplikten i köplagen § 20, ni har troligen båda gjort fel i juridisk mening även om du har rätt om just skattebetalnnigsskylldigheten så har du inte undersökt varan tillräckligt bra enligt köplagen och säljaren har handlat i enlighet med "tro och heder" och så även du eftersom att ni båda verkar ha trott att du skulle betala skatten, och om du undersökt vara ordentligt innan köpet borde du då upptäckt skattereglerna och avtalat om hur det skulle lösas eller valt att inte köpa varan om ni inte kunnat komma överens om ett acceptabelt avtal.

Undersökning av varan före köpet

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Det enda jag håller med om är att jag funderar på att ge tillbaka bilen och ta tillbaka mina pengar. Endast för att slippa krångel.
För övrigt försöker jag inte fiffla på något sätt eller försöka hitta kryphål. Det är säljaren som ska göra rätt för sig genom att betala enligt de regler som står på transportstyrelsens sida.

I svensk lagstiftning råder Pacta sunt servanda.

Det är en av de mest grundläggande principer som hela vårt ekonomiska lagstiftning bygger på. Så länge ett avtal stiftas mellan privatpersoner, (eller mellan företag) så har vi i Sverige avtalsfrihet, dvs vi kan skriva ner avtal som råder över annan generell lagstiftning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pacta_sunt_servanda

Du har avtalat med säljaren att du skall betala skatten. Det är det som gäller, punkt slut.

Allt annat skit är att du försöker lura säljaren att pacta sunt servanda inte gäller, att det inte avtalat om inte gäller.
Och ja muntliga avtal är bindande.

Det är inte säljaren som luras, går bakom ryggen, som desperat går in på ett internetforum i hopp om att få ryggdunkar och tips om hur du som mest effektivt ska lura/utpressa den andra partern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Du har avtalat med säljaren att du skall betala skatten. Det är det som gäller, punkt slut.

Allt annat skit är att du försöker lura säljaren att pacta sunt servanda inte gäller, att det inte avtalat om inte gäller.

På vilket sätt har han avtalat när han inte ens visste att det är säljaren som ska betala? Säljaren påpekade att han skulle "komma ihåg" att betala skatten, varpå TS höll med. (Enligt vad jag har förstått) Det är inte ett avtal enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Det är en av de mest grundläggande principer som hela vårt ekonomiska lagstiftning bygger på. Så länge ett avtal stiftas mellan privatpersoner, (eller mellan företag) så har vi i Sverige avtalsfrihet, dvs vi kan skriva ner avtal som råder över annan generell lagstiftning.

Det är inte säljaren som luras, går bakom ryggen, som desperat går in på ett internetforum i hopp om att få ryggdunkar och tips om hur du som mest effektivt ska lura/utpressa den andra partern.

Jag försöker absolut inte att luras. Hade det varit min skyldighet att betala skatten så hade jag givetvis gjort det. Jag skulle inte komma på tanken att luras. Dock vill jag inte betala något som jag inte är skyldig att betala. Och nej, jag har inte avtalat med säljaren att jag ska betala skatten. Det som i så fall har "avtalats" är att jag ska betala skatten om det är jag som är skyldig att betala skatten. Hade jag varit skyldig att betala skatten hade jag alltså gjort det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Fast det har ju inte du en aning om. Det kanske var precis tvärtom, som TS säger att säljaren försökte lura honom att det var han som skulle betala skatten. Och det är knappast att betrakta som ett avtal. Det är ungefär lika mycket avtal som om jag skulle fråga en polare "Kan jag få 100 kronor", han säger ja och sedan ändrar han sig. Tror du att han skulle bli tvungen att ge mig 100 kronor om det togs upp i domstol? För att det var ett muntligt avtal?

Permalänk
Medlem

1 Säljaren ska betala skatten, han var dum som inte kollade upp det
2 Han kan inte ta tillbaka bilen eftersom ni har genomfört avtal, betalaning och tradition (överlämnande av vara) vilket är de 3 stegen som handelsbalken sätter som rekivisit för att ett köp skall anses fullbordat
3 så länge säljaren inte skickar in ägarändringen så är det fortfarande han som ska betala inklusive t.ex. p-böter då de faller på bilen och inte föraren. Möjligen att han kan visa på att köparen är den som är ansvarig för böterna och kan kräva honom på dessa pengar i ett senare skede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Är du dum på riktigt, han har inte alls avtalat att han skall betala skatten varken skriftligt eller muntligt. Det var säljaren som påstod det och TS godtog det initialt för att han trodde att det var vad som gäller. Nu säger ju reglerna något annat

Permalänk

Okej, vid det här laget har väl alla fattat Bejje enligt lag inte behöver betala skatten. Sen vad som är moraliskt riktigt i situationen är en helt annan sak och det beror ju på hur "rakryggad" man är...

Under köpet har ni pratat om att du ska betala skatten. När köpet är klart så säger han åt dig att du ska komma ihåg att betala skatten SÅ ATT HAN INTE FÅR PROBLEM. OCH DU SVARADE JA VISST! D.v.s.

1. Ni hade kommit överens om att du skulle betala skatten.
2. Ni visste båda att skatten var ställd på honom, i hans namn, annars skulle han ju inte ha brytt sig om huruvida du betalade eller inte.
3. Du lovade honom att betala skatten som var ställd på honom innan du åkte därifrån. Sen spelar det ingen roll om man kallar det överenskommelse, muntligt avtal eller bara snack! Det var en del av affären!
4. Att du även "hade i bakhuvudet" att du inte skulle bli tvungen skatten och kanske skulle kunna utnyttja detta gör det bara ännu mer patetiskt!

Lagar hit och lagar dit, var har hederligheten, ärligheten och förmågan att inse att man ska hålla det man lovar tagit vägen?!

Permalänk

Det låter väldigt otroligt att också den bil du ska sälja ska skattas just samma månad som du ska sälja den. I så fall är det väl bara att lägga på de kronorna på priset så att köparen kan åka ett helt år utan att betala skatt.

Sen så får du väl ändå pengar till skatten/skatterna när du sålt den...

Så kom inte med nåt snack om att du "inte har råd"... du hade räknat med att betala skatten på S80:n, priset, 18 000 kr, var ju under förutsättning att du betalade hans skatt! Det kom ni ju överens om. Och varför skulle du ens köpa en stor, gammal bil som är dyr i skatt, bränsle och som förmodligen behöver dyra reparationer inom en snar framtid om du inte ens skulle kunna ligga ute med 2200 kr.

Bättre att säga som det är, ren och skär girighet.

När jag gör bilaffärer, oavsett om man aldrig kommer att se människan igen, så vill jag gå därifrån med hedern i behåll, och då gäller det att inse att en överenskommelse är minst lika mycket värd som kontrakt och lagar osv.

Åk tillbaka med bilen innan du skämmer ut dig ännu mer.

Permalänk
Avstängd

En fråga, prutade du ner bilen från 20k till 18k just för att du skulle betala skatten?