Hjälp att hitta en ny 27"-30" skärm (funderar på Dell U3011)

Permalänk
Medlem

Hjälp att hitta en ny 27"-30" skärm (funderar på Dell U3011)

Hej

Går just nu i väntans tider...
Jävla ASUS/nVIDIA att ha svårt att få fram grafikkort!
Beställt en ny dator med ett ASUS 680CUII Top och vad jag förstått efter att ha läst här på forumet lär jag få vänta ett bra tag till innan jag får mina grejer lev och kan bygga ihop min nya dator...

Har ännu inte bytt ut skärmen för jag är inte helt säker på vad jag skall skaffa.
Har just nu en Dell 2407WFP (24" 1920x1200) som jag haft i 5 år och varit jätte nöjd med.
Funderar nu på en Dell UltraSharp U3011, men lite orolig om grafikkortet kommer räcka till i den upplösningen skärmen har (2560x1600) för spel som BF3.
Även lite fundersam efter att ha sett en unboxing på Motherboards.org och helsike vad vinglig den verkade!!!

Även lite rädd den skall vara för stor mot min gamla 24" och att man skall få vrida på huvudet för mycket (Hade samma funderingar i början med 24" med vilket var obefogat) , så även funderat på en Dell U2711 (27" 2560x1440).
Någon som äger någon av ovanstående monitorer som kan utala sig?
Även om det nog är svårt att vara kritisk mot något man gett närmare 10k för...

Använder även skärmen en hel del för film tittande utöver spelande.

Någon som har någon annan 27"-30" monitor att rekomendera utöver dom 2 och då manar jag ingen färglös TN med upplösningen 1920x1080,
utan vill ha något med lite mer "wow" känsla?

/Jonas

Permalänk
Medlem

Sitter själv på ett 680 DC2 TOP och en u3011.
Spelar iofs inte BF3 men 2560x1600 är inga problem i dom andra spel jag kör.
Och skulle BF3 bli aningens för tungt i 2560 så är det lungt värt det att ratta tillbaka inställningarna en aning för att kunna köra på en 30".
Och vinglig ? den står ju som gjuten på bordet med standardfoten.

Däremot kan jag väl inte påstå att den är speciellt bra, missförstå mig rätt nu för den är inte dålig heller
Men jag gick från en Eizo 2410 som var perfekt på allt utom responstid, så vad gäller bildkvalitet bytte jag ner mig.
Skulle spontant säga att u3011 motsvarar en 24" för 5000:- i bildkvalitet.

Men det är fortfarande värt det i mina ögon för att få en 30" och 16:10.
27" 16:9 är inte tillräckligt för att ge en "wow" känsla, speciellt inte när man suttit på en 24" 16:10.
Medans 30" 16:10 är rejält mycket större än 27" 16:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Sitter själv på ett 680 DC2 TOP och en u3011.
Spelar iofs inte BF3 men 2560x1600 är inga problem i dom andra spel jag kör.
Och skulle BF3 bli aningens för tungt i 2560 så är det lungt värt det att ratta tillbaka inställningarna en aning för att kunna köra på en 30".
Och vinglig ? den står ju som gjuten på bordet med standardfoten.

Däremot kan jag väl inte påstå att den är speciellt bra, missförstå mig rätt nu för den är inte dålig heller
Men jag gick från en Eizo 2410 som var perfekt på allt utom responstid, så vad gäller bildkvalitet bytte jag ner mig.
Skulle spontant säga att u3011 motsvarar en 24" för 5000:- i bildkvalitet.

Men det är fortfarande värt det i mina ögon för att få en 30" och 16:10.
27" 16:9 är inte tillräckligt för att ge en "wow" känsla, speciellt inte när man suttit på en 24" 16:10.
Medans 30" 16:10 är rejält mycket större än 27" 16:9.

Har du fått ett måndagsex? Min U3011 har en fantastisk bildkvalitet, den vinner över min andra skärm hp (2560x1440) i bildkvalitet. Jag gjorde ett spontanköp för ett tag sedan och beställde en billig koreaskärm för att jämföra med U3011. U3011 var mycket bättre vad gällde bildkvalitet etc så jag har nu skänkt Achievan till en kompis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Har du fått ett måndagsex? Min U3011 har en fantastisk bildkvalitet, den vinner över min andra skärm hp (2560x1440) i bildkvalitet. Jag gjorde ett spontanköp för ett tag sedan och beställde en billig koreaskärm för att jämföra med U3011. U3011 var mycket bättre vad gällde bildkvalitet etc så jag har nu skänkt Achievan till en kompis.

Inget måndagsex, den har bara inte lika bra panel som min förra skärm.
Men en 30" lyx eizo kändes lite väl dyrt så det fick bli en Dell istället.
u3011 är ju inte sålig på nåt sätt, men den tillhör inte heller dom bättre om man ser till bildkvalitet.
I skiktet 30" för runt 10000:- är den dock oslagbar.

Permalänk
Medlem

Det man bör passa sig för när det gäller U3011 är att det verkar vara alldeles för vanligt med ojämna färger. Köpte en U3011 tidigare i år som var mycket kallare i färgerna på vänster sida än höger. Fick sedan en ny från en senare revision i utbyte som hade exakt samma problem, om än aningen mindre påtagligt.
Förmodligen går det nog inte att göra bättre med CCFL-rör, och dessutom verkar det vara relativt personligt hur mycket man märker av dessa problem. Exempelvis märkte jag och alla vänner jag frågade av det mer eller mindre, medan den kille jag pratade med på butikens supportavdelning inte märkte av det själv, fast än ett par av hans kollegor gjorde det.

Detta var ju dock ett antal månader sedan, så man kan ju hoppas och tycka att Dell bör har insett och lyckats åtgärda detta problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inget måndagsex, den har bara inte lika bra panel som min förra skärm.
Men en 30" lyx eizo kändes lite väl dyrt så det fick bli en Dell istället.
u3011 är ju inte sålig på nåt sätt, men den tillhör inte heller dom bättre om man ser till bildkvalitet.
I skiktet 30" för runt 10000:- är den dock oslagbar.

Aha jo nån skillnad måste det ju vara om man tex köper denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807183

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zetsu:

Det man bör passa sig för när det gäller U3011 är att det verkar vara alldeles för vanligt med ojämna färger. Köpte en U3011 tidigare i år som var mycket kallare i färgerna på vänster sida än höger. Fick sedan en ny från en senare revision i utbyte som hade exakt samma problem, om än aningen mindre påtagligt.
Förmodligen går det nog inte att göra bättre med CCFL-rör, och dessutom verkar det vara relativt personligt hur mycket man märker av dessa problem. Exempelvis märkte jag och alla vänner jag frågade av det mer eller mindre, medan den kille jag pratade med på butikens supportavdelning inte märkte av det själv, fast än ett par av hans kollegor gjorde det.

Detta var ju dock ett antal månader sedan, så man kan ju hoppas och tycka att Dell bör har insett och lyckats åtgärda detta problem.

Det har du helt rätt i, du har säkert bra syn för sådant.
Ger led bättre bildkvalitet än ccfl? Jag ser personligen ingen skillnad på min hp (2560x1440) led och U3011 ccfl, dock har dellen bättre färger och skärpa. Men det kanske är smartare att köpa en led belyst skärm nästa gång eftersom folk på detta forumet säger att dem håller längre.

Permalänk

Den största fördelen jag kan se med LED i en så stor skärm som 30" är mindre värmeutveckling.