Du vet om att en Bulldozer processor har lägre IPC än en Phenom II? Därför är det bättre med Phenom II i spel som inte drar nytta av så många kärnor, är inte det uppenbart?
Förövrigt kan jag ju säga att min 1055T ibland kan flaska mitt GTX 470 i Shogun 2, just pga att spelet bara utnyttjar en kärna.
Värt att nämna är att den är klockad till 3,7Ghz, så en Bulldozer skulle definitivt flaska.
Jag tycker TS ska köra på en 965 för 1000 spänn, eller vänta på nya Piledriver.
Ja, jag vet att den har lägre IPC, men den går också att klocka högre som kompensation. Som jag sa så funkar de rätt likvärdigt i de flesta spel eftersom grafikkortet stoppar innan CPUn, medan FX drar ifrån lite ju mer flertrådat stöd spelen får. Vill man köra billigare än en i5 men ändå dra nytta av flertrådat nu när det börjar bli mer vanligt är det ju trevligt med 4 extra kärnor att leka med. Men visst är en 965 också prisvärd.
Om i3 är 2-kärnig är FX 8120 4-kärnig...
En i3 utan HT är tvåkärnig, en med HT är tvåkärnig med extra hårdvara för dubbla trådar. En FX 8120 är fortfarande 8-kärnig. Att kärnorna inte ser likadana ut är en annan sak, det är fortfarande fel att kalla den 4-kärnig.
Vilken processor tycker ni blir bäst för dessa spel :WoW, LoL, CS, CS go (kanske), MW2,+ kanske nya spel ??
X8 8120 eller X4 965??
Edit: Rösta gärna där uppe på vilken som är bäst för mig?
Om man inte tänker klocka alls så kan man lika gärna ta 965, eftersom det som sagt är bättre IPC och en FX-8120 är lite lågt klockad mot en 8150.
Sambon stängde av turbo-läget, klockade sin 8120 till 4GHz utan att höja spänningen så det funkar ju på stock-kylaren om man vill.
Som sagt, de är rätt likvärdiga, FX har lite fördel ju mer flertrådat man kör, som i BF3 t.ex. och kostar därför lite mer. Man får väl väga om man tror att program och spel kommer bli mer flertrådade inom det närmsta året eller två, vilket jag (och min sambo) gör, därför valde hon FX-8120 och jag skulle gjort detsamma även om jag valde mellan den och min nuvarande 1090T för samma pris.
Men du gör inget misstag om du väljer 965 istället och spar några hundra till mer minne eller nästa datoruppgradering.
EDIT: En stor anledning till att vi ville ha fler kärnor är att vi kör dubbla (ibland kör jag t.o.m. 3) skärmar med konstant 1-2 flash-spel igång medan vi spelar ett mer krävande spel på huvudskärmen. Där gick våra Athlon x4 lite på knäna ibland, medan min x6 och hennes x8 klarar sig bättre. Nu är ju en Phenom II med L3 lite vassare än Athlonen i spel så det blir väl inte lika stor skillnad.
Så kör du bara en skärm och inte pillrar med andra program medan du spelar är det ännu ett skäl att spara lite pengar och ta 965.
Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX