Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem

Angående prestanda: Letade runt lite i de avancerade inställningarna för energischema (Kontrollpanelen\Maskinvara och ljud\Energialternativ\Redigera schemainställningar). Där finns en inställning som heter Energisparfunktioner för processorn -> Maximalt processortillstånd. Den var ställd på 50 % på både batteri- och nätdrift. Ändrade till 100 % men nu när jag tittar där igen efter reboot har det ändrats tilllbaka till 50 %. Antar att man får energischemat Hög prestanda om man vill ha 100 %. Måste utforska det lite mer.

Permalänk
Medlem

ska testa att koppla in ett externt tagentbord och se hur det fungerar då.
Spelet jag testade i var WoW. (sidostrafe och hoppa samtidigt) har inget fps spel heller att kika med ännu.

+ jag har ännu inte hittat hur jag ställer in nvidia att den alltid ska vara på.
Att ställa in nvidia för wow fungerar inte, så den lirar på hd4000 (inte helt pjåkigt, klarar fair/high)
Diablo III så fungerar nvidia bra.

Permalänk
Medlem

I Nvidias kontrollpanel -> 3D-inställningar -> Hantera 3D-inställningar. Här finns två flikar - en för globala inställningar där du kan ställa in att det alltid ska vara Nvidia-kortet, och en för Programinställningar där du kan välja vilket program som ska ha vilken grafik.

Jag tror det är bättre att köra på det integrerade grafikkortet för all användning utom spel och GPGPU-program. På så vis håller sig datorn sval och fin och drar mindre ström. Den integrerade grafiken klarar mer än väl alla "vanliga" uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

I Nvidias kontrollpanel -> 3D-inställningar -> Hantera 3D-inställningar. Här finns två flikar - en för globala inställningar där du kan ställa in att det alltid ska vara Nvidia-kortet, och en för Programinställningar där du kan välja vilket program som ska ha vilken grafik.

Jag tror det är bättre att köra på det integrerade grafikkortet för all användning utom spel och GPGPU-program. På så vis håller sig datorn sval och fin och drar mindre ström. Den integrerade grafiken klarar mer än väl alla "vanliga" uppgifter.

Hmm får låta det vara så just nu då, kör på hög strömförsörjning.
Men jag får inte till WoW med nvidia :/

Samt ollo, du som har kört ett tag. Vad kan man stänga av / ändra i bios för att öka prestanda (samt vilka program)
Ska ge mig på att klocka gfx kortet lite, enligt notebook check så tar detta gfx kort d3 på ultra, men jag kan köra high som bäst men då med en del tearing

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

SleeZy kan du tänka dig att lägga upp lite screenshots och/eller berätta lite mer om hur WoW flyter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

SleeZy kan du tänka dig att lägga upp lite screenshots och/eller berätta lite mer om hur WoW flyter?

Kan göra det när jag får till nvidia, men de flyer på hyffsat via 4000, men då har jag inte ens installerat det, spelar on the go så att säga medans spelet installerar så det ger inte en helt rättvis prestanda än Kan återkomma när jag har full install samt fått till nvidian

edit:

Läst igenom tråden igen.
Vissa anser att fläktarna går högt, ville bara påpeka att mina hörs knappt vid full load, datorn ligger runt 62-65

edit2:
Funderar nästan på att returnera ifall att det inte går att lösa 3 knapp felet. Jag har försökt att lira utan, men det är bra störande :/
Ska testa stepmania snart, vilket kräver upp till 6 knapptryck samtidigt. Fungerar det så måste det ju vara nå mjukvara fel/program fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Klart du ska köra WoW på Nvidia-kortet! Nu ska jag försöka förklara riktigt grundligt Egentligen ska Nvidias drivrutin försöka upptäcka alla spel, och WoW borde ju vara ett av de som de först vill få att funka. Men tekniken är inte hundraprocentig, så därför finns möjligheten att manuellt ställa in vilka program som ska köras med Nvidiakortet.

Gör så här: Nere till höger vid klockan finns en liten triangel. Klicka på den för att visa dolda ikoner. Klicka sedan på NVIDIA-inställningar. Du har nu öppnat Nvidias kontrollpanel. I det vänstra fältet klickar du på "Hantera 3D-inställningar (under rubriken "3D-inställningar"). I det högra fältet står det "Jag vill ha följande 3D-inställningar:" och under det finns två flikar. Klicka på fliken "Programinställningar". Under den första rullgardinsmenyn bör du hitta WoW. Klicka på WoW och sen på "Lägg till". Klicka sen på nästa rullgardinsmeny och välj "Högpresternade NVIDIA-processor". Klicka sen på "Använd" nerer i högra hörnet och stäng kontrollpanelen. Klart.

Citat:

Samt ollo, du som har kört ett tag. Vad kan man stänga av / ändra i bios för att öka prestanda (samt vilka program)

Inget viktigt i bios. Jag stängde av raid. I windows kanske det kan vara bra att välja högprestenrande energischema innan man spelar spel.

Permalänk
Medlem

Tack för svar OllO, men jag har redan prövat :/ Men det kan bero på att wow installen inte är klar ännu.
Man kan spela "on the go" medans spelet installeras via blizz egna installer.
Det kan ju bero på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Jag har just upptäckt att man kan faktiskt inte trycka 3 knappar samtidigt. t.ex W D och space så regestreras inte space knappen :/

Prövade tangentbordet med http://www.microsoft.com/appliedsciences/content/projects/Key...

Går inte att trycka W+A/D+Space samtidigt, däremot E+S/F+Space. Verkar vara vanligt på "billigare" tangentbord att vissa 3-knapps kombinationer inte fungerar, att det är just W+A/D+Space suger!

Mitt vanliga tangentbord klarar 4-6 knappar samtidigt utan problem.

Permalänk
Medlem

Ursäkta för ett par nybörjarfrågor igen.

Väntar nu på min PC (NH532) från CDON för tredje gången (lång historia, med chabbel från alla håll)

Tänker försöka göra en clean installation av W7, och har ett par nybörjarfrågor om detta, vet att det finns beskrivning i denna tråd, och den har jag så klart pluggat.

1. Om jag tar ut HDD som följer med, och stoppar i en SSD istället. Ska jag då boota från en av skivorna som följer med, får ju såklart då sätta Blurayen som boot 1

2 Har man vid installationen möjlighet att välja språk på W7 ? Skulle vilja ha det på engelska, men kanske inte går.

Hoppas på tips !

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Skrivet av Kamala:

Väntar nu på min PC (NH532) från CDON för tredje gången (lång historia, med chabbel från alla håll)

Tänker försöka göra en clean installation av W7, och har ett par nybörjarfrågor om detta, vet att det finns beskrivning i denna tråd, och den har jag så klart pluggat.

1. Om jag tar ut HDD som följer med, och stoppar i en SSD istället. Ska jag då boota från en av skivorna som följer med, får ju såklart då sätta Blurayen som boot 1

2 Har man vid installationen möjlighet att välja språk på W7 ? Skulle vilja ha det på engelska, men kanske inte går.

Hoppas på tips !

Förstår hur det känns. som det ser ut just nu måste jag skicka in min dator en andra gång... Första gången fick jag en dator som var helt trasig vid leverans, andra gången (den jag skriver på nu) fungerar visserligen men nu i morse när jag tänkte installera SSD'n så ser jag att två skruvar är helt sönderslitna och jag har inte den blekaste hur jag ska få upp dem. Vågar inte riktigt försöka med mejslarna ifall det bara blir värre.

Någon som har varit med om liknande förr och har något tips?

Nya skruvar kan jag alltid köpa själv, men det spelar ju ingen roll om jag inte får upp de gamla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anglosvensken:

Förstår hur det känns. som det ser ut just nu måste jag skicka in min dator en andra gång... Första gången fick jag en dator som var helt trasig vid leverans, andra gången (den jag skriver på nu) fungerar visserligen men nu i morse när jag tänkte installera SSD'n så ser jag att två skruvar är helt sönderslitna och jag har inte den blekaste hur jag ska få upp dem. Vågar inte riktigt försöka med mejslarna ifall det bara blir värre.

Någon som har varit med om liknande förr och har något tips?

Nya skruvar kan jag alltid köpa själv, men det spelar ju ingen roll om jag inte får upp de gamla...

Surt sa räven !

Enda jag kan komma på , är att låta någon PC-firma som har egen serviceverkstad försöka ta bort dom. Men dom gör det säkert inte utan att vilja ha några spänn för besväret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamala:

Hoppas på tips !

1. Japp, tror man bara kunde trycka på en av F-knapparna för att boota med skivan.
2. I början av installationen fyllde man i tre eller fyra språkval som jag tror var: vilket språk man talar, var man bor och (om jag inte minns fel) vilket språk man vill installera. Jag vågar inte lova att det faktiskt går att välja engelska, eftersom jag själv inte testat, men där fanns ju valmöjligheter vilket kan göra att det förhoppningsvis går.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Skrivet av Malm123:

Här har ni bild på baksidan av datorn med luckan avtagen, så ni som är osäkra på SSD plats.

Orginal HDD längst ner till vänster, sen var det en ledig plats till höger för antingen en 2.5'' HDD eller SSD.

http://i.imgur.com/J9Zuu.jpg

Någon som vet vilka 3G kort som fungerar ihop med den? Ser ut att finnas en ledig kortplats under Wifi/Bluetooth kortet med framdragna antennkablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

1. Japp, tror man bara kunde trycka på en av F-knapparna för att boota med skivan.
2. I början av installationen fyllde man i tre eller fyra språkval som jag tror var: vilket språk man talar, var man bor och (om jag inte minns fel) vilket språk man vill installera. Jag vågar inte lova att det faktiskt går att välja engelska, eftersom jag själv inte testat, men där fanns ju valmöjligheter vilket kan göra att det förhoppningsvis går.

Kanoners, tack för svar. Får väl testa helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testade WASD-tangenterna lite i Everquest2. Mycket riktigt funkar inte t.ex. w + d + mellanslag (kuta framåt åt höger och hoppa). Däremot funkar s + d + mellanslag (kuta bakåt åt höger och hoppa) och alla andra tänkbara tangentkombos. Alla varianter med strejfa (q och e har jag mappat) funkar t.ex. Så en lösning kanske kan vara att flytta wasd-greppet ett snäpp åt sidan och testa. Helskumt.

Permalänk
Medlem

Körde in w8 på datorn och hoppsan va det går undan!
Bootar på 15 sek och är inne och surfar efter 20.
Lightroom startar på ett par sekunder och likaså photoshop. Galet!

Permalänk
Medlem

Kör också Windows 8 Pro och tycker det mesta fungerar utmärkt (finns Win 8-drivrutiner på http://support.ts.fujitsu.com/Download/ShowFiles.asp), förutom att skärmen är blank efter uppstart. Verkar vara ett känt problem med Intel HD 4000 och Windows 8. Skärmen börjar fungera om man trycker på powerknappen för att sätta datorn i sleep, sen väcka den på samma sätt. Men det är lite trist. Har du Fonzi stött på detta problemet också?

Kör på en Intel 520 180 GB SSD som systemdisk och skulle vilja blåsa 500-gigaren helt och bara ha som lagring (en partition). Kan någon bekräfta om återställningsskivorna även återskapar "recovery"-partitionerna om man skulle vilja ha tillbaks dem någon dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Lirar med i princip allt på högsta förutom shadows och sitter runt 40 fps i BG's och ibland bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Lirar med i princip allt på högsta förutom shadows och sitter runt 40 fps i BG's och ibland bättre

Pics or it didnt happen! =]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Pics or it didnt happen! =]

Screens ger ju inte rättvis grafik men here you go
Detta är utan att jag har överklockat

http://img207.imageshack.us/img207/572/wowscrnshot09021218483...
http://img269.imageshack.us/img269/9905/wowscrnshot0902121854...
http://img402.imageshack.us/img402/8473/wowscrnshot0902121834...
http://img441.imageshack.us/img441/4231/wowscrnshot0902121833...

edit: kan öka mer men då börjar man få fps drops, men som det är nu flyter det
edit2:

http://img29.imageshack.us/img29/4407/wowscrnshot090212192721...
http://img196.imageshack.us/img196/6494/wowscrnshot0902121925...

Ligger nästan konstant på 30, men med lite ryck ibland. Men jag är nöjd endå t.ex groundclutter vem använder sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av John L:

Kör också Windows 8 Pro och tycker det mesta fungerar utmärkt (finns Win 8-drivrutiner på http://support.ts.fujitsu.com/Download/ShowFiles.asp), förutom att skärmen är blank efter uppstart. Verkar vara ett känt problem med Intel HD 4000 och Windows 8. Skärmen börjar fungera om man trycker på powerknappen för att sätta datorn i sleep, sen väcka den på samma sätt. Men det är lite trist. Har du Fonzi stött på detta problemet också?

Kör på en Intel 520 180 GB SSD som systemdisk och skulle vilja blåsa 500-gigaren helt och bara ha som lagring (en partition). Kan någon bekräfta om återställningsskivorna även återskapar "recovery"-partitionerna om man skulle vilja ha tillbaks dem någon dag?

Japp!
Blev exakt som du beskriver det med uppstarten men det har försvunnit efter jag uppdaterat drivrutiner.
Nu har jag inte problemet längre. Vet dock inte vad som tog bort det.

Permalänk
Medlem

Komplett har rabatt nu på en Acer dator som sitter med en gt640m. Är sen kanske mer värd pengarna än denna med i7, kvittar storleken.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752556#extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crim2:

Komplett har rabatt nu på en Acer dator som sitter med en gt640m. Är sen kanske mer värd pengarna än denna med i7, kvittar storleken.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752556#extra

Härligt, har nämligen kikat på den där på inwarehouse fast med i7an istället. Ska handla ikväll, vilken av dom borde jag ta? Lifebooken eller V3an?

Permalänk
Medlem

Det är då ett jävla svårt val.

Vet någon om det är skillnad på skärmarna eller kvalitén overall?

Hur mycket sämre jobbar en duo core i5a i bf3? Blir det flaskhals?

Permalänk
Medlem

Efter en snabbkoll: Acern har
- bättre bärbarhet (mindre och lättare)
- bättre grafikkort
- sämre processor (har förmodligen ingen betydelse för 99 % av alla spel)
- mer ram installerat (8 gig vs 6)
- dålig uppslösning på skärmen (1366 vs full hd, en jätteskillnad, för mig räcker det som argument för Fujitsun)
- blank skärm (antar jag, såg inget om det på kompletts sida)
- ingen extern sata
- ingen expresscardslot
- ingen bluray

Men! Fujitsun blir ju diskad som speldator om man inte kan använda WASD. Se tidigare inlägg i tråden om detta.

Permalänk
Medlem

Jaha, hur gör vi nu detta? Jävla surt utan full hd skärm och ingen wasd

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka för en lysande informativ tråd! Har nu beställt en dylik + SSD och har höga förhoppningar :).

Tangentsbordet fungerar säkert bra nog för mig, har fullt upp med att hinna trycka på en knapp åt gången i de få lir jag spelar.

mvh, Robert

Permalänk
Medlem

Någon som kan lägga mer klar tecken på detta med WASD? Måste ju vara ett seriöst problem om det inte funkar som de ska om man vill lira nästan vilken spel som helst. (GW2, HoN, BF3)

Har nämligen nyligen fått hem den och vet inte om jag skall börja pilla upp den och sätta in hårddisk o allt eller skicka tillbaks.

Vet någon om Acer Aspire V3-571G har en extra plats för en SSD? Så man kan ha lagring+SSD i samma burk. Känner mig ytterst splittrad här hemma just nu, sittandes framför min NH532 som har allt jag vill ha förutom någon centimeter för stor+problem med WASD Combo. Sen ger även Acer Aspire V3-571G ett starkare grafikkort...

Behöver hjälp grabbar, kom igen nu!

Permalänk
Medlem

Angående WASD! Som jag skrev tidigare så testade jag detta (se nedan) och det går inte att trycka WA/WS och space samtidigt. Däremot så går det bra att trycka ES/EF och space samtidigt, alltså om man ändrar inställningarna i spelet ett steg till höger på tangentbordet så fungerar det! Lite jobbigt att lära om bara

Skrivet av dalstorp:

Prövade tangentbordet med http://www.microsoft.com/appliedsciences/content/projects/Key...

Går inte att trycka W+A/D+Space samtidigt, däremot E+S/F+Space. Verkar vara vanligt på "billigare" tangentbord att vissa 3-knapps kombinationer inte fungerar, att det är just W+A/D+Space suger!

Mitt vanliga tangentbord klarar 4-6 knappar samtidigt utan problem.