Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem

Angående wasd så har jag börjat vant mig, men ibland blir det lite frustrerande :/
Går det inte att ordna några andra drivisar eller något? eller är det hårdvaran som är felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Angående wasd så har jag börjat vant mig, men ibland blir det lite frustrerande :/
Går det inte att ordna några andra drivisar eller något? eller är det hårdvaran som är felet?

Hårdvara tror jag, testade med ett externt tagentbord och det funkade.

Permalänk
Medlem

Ingen har någon aning om Acer Aspire V3-571G har plats för 2 HDD? Ungefär det enda som skulle kunna ändra mig att byta till den. 640M är ändå ca 25% skillnad.

Permalänk
Medlem

Finns det 2 hdd platser så man kan stoppa i en ssd på de billigare varianterna? typ http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah532_gl_intel_...

Permalänk
Medlem

Väldigt tveksamt att den har plats för 2 hdd. Ytterst få 15-tummare som har det. Dessutom är det enkelt att klocka upp 640M LE 135 MHz så att det blir identiskt med vanliga 640m. sök i tråden.

Permalänk
Medlem

Okej, efter en snabb sökning på google så verkar de flesta tangentbord ha det här problemet, dock är det ovanligare att just WASD är drabbade.
Det kallas Key blocking och beror på att tangenterna oftast inte är programmerade var och en för sig utan i serier, detta för att dra ner på produktionskostnader. Det är t ex väldigt vanligt att DFG inte går att tryckas ner samtidigt.

Ladda ner KeyScan så kan ni se vilka tangenter som blockerar varandra (kan köra programmet direkt från zip-filen). Så förmodligen är det hårdvaran det är fel på vilket blir svårt att fixa, men multi-touch gick ju att fixa till musplattan så man kan ju hoppas att detta också går att lösa.

En variant är att köra WASD och sen Alt/C/V istället för Space.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Okej, efter en snabb sökning på google så verkar de flesta tangentbord ha det här problemet, dock är det ovanligare att just WASD är drabbade.
Det kallas Key blocking och beror på att tangenterna oftast inte är programmerade var och en för sig utan i serier, detta för att dra ner på produktionskostnader. Det är t ex väldigt vanligt att DFG inte går att tryckas ner samtidigt.

Ladda ner KeyScan så kan ni se vilka tangenter som blockerar varandra (kan köra programmet direkt från zip-filen).

En variant är att köra WASD och sen Alt istället för Space.

smart, ska pröva alt. Synd bara att jag använder den som en modifier i wow men det går alltid att binda om

F.ö vill jag tillägga att detta är bland de skönare tagentbord jag har använt i laptop väg. Jag tar alltid lång tid för att vänja mig, men detta lärde jag mig direkt

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte få 3DMARK 11 att använda grafikkortet ist för det integrerade? Även fast jag har satt på "använd prestanda kortet etc etc..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crim2:

Hur får jag så att min 640m används ist för HD 4000? Försöker benchmarka men den använder sig av fel GPU!

Står tidigare i tråden, vet ej riktigt var. Ganska nyligen.

Permalänk
Medlem

Nere till höger tryck på nvidia kontrollern -> val av grafikprocessor -> välj högpresterande nvidia procesor

Det fungerade för mig

Permalänk
Medlem

Jag får bara ut 5400 i min klockade GT640 LE i min 1 dag gammal NH532 i7 etc...någon som vet varför?

Permalänk
Medlem

Beställde en idag! (i7an)
Fantastiskt bra komponenter för pengarna, och förhoppningsvis gillar jag datorn i övrigt.
Har tänkt att den ska agera HTPC också så jag kan slänga ut min Boxee Box.

Läste precis denna kommentaren som nyss kom upp och blir lite orolig... (ifrån produktsidan på CDON)

"Väldigt nöjd med datorn i sig, men till min förvåning finns ingen Blu-ray i den jag fick....!?
Istället sitter en helt vanlig CD-rom spelare i.
Har anmält detta till supporten (som bara kontaktas via mail, fax eller chat..!?) nu har det gått 3 dagar utan någon som helst respons på detta förutom att de mottagit mitt ärende!!
Enligt CDONs egna regler så får jag heller inte returnera datorn utan deras medgivande.... SUCK!
Kanske vaknar dom om jag skriver HÄR!??
Har ni andra kunder kollat vad ni har för optisk spelare i era??
Jag är beredd att höja betyget till 5 om ni ser till att jag får en dator med den utlovade utrustningen. Datorn i sig är suverän!"

Någon som varit med om samma sak? Hoppas detta bara är någon miss på lagret hos CDON eller liknande...

Permalänk
Medlem

Beställde den med i7an nu jag också, väntar med spänning på den! Är det någon som varit missnöjd med sin egentligen? Förutom killen utan blu-ray då, hahaha..

Permalänk

Har också beställt en NH532 från cdon. Väntar med spänning och håller tummarna för att det verkligen sitter en blu-ray-spelare i datorn.

Permalänk
Medlem

Märkligt, jag har blueray i min. Det måste vara ett undantags fall, ingen här i tråden har haft detta problem heller.

Ni kommer garanterat bli nöjda, man får väldigt mycket dator för pengarna

Enda minus jag har att säga är att t.ex w+d+space kombinationen inte fungerar samt en död pixel, som jag inte orka bry mig om

Permalänk
Medlem

Hehe, bra märkligt att få en CD-rom istället för en Bluray-rw (enligt några i tråden samt Fujitsu´s hemsida ska det vara Bluray-brännare).. Någon som kan bekräfta?
Beställde en själv idag som sagt och fick mail nyligen om att den var postad, riktigt riktigt bra!

Stör jag mig för mycket på W+D+Space kombon så byter jag nog över till ESDF (om det fungerar bättre).. Har skärmen en död pixel blir det att nyttja ångerrätten om nu inte Fujitsu själva har någon shyst pixelgaranti.

Permalänk
Avstängd

Är så sjukt sugen på att göra en beställning på i7:an, men har egentligen ingen större nytta av en bärbar för tillfället.

Kan inte någon här rada upp pros för varför jag ska köpa denna?

Permalänk
Medlem

Fått hem min nu! Provade precis att stoppa i en Blu-Ray och det fungerade finfint. Ni som har haft era i några dagar, några tips på vad man bör göra först? Har dock ingen SSD, ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Fått hem min nu! Provade precis att stoppa i en Blu-Ray och det fungerade finfint. Ni som har haft era i några dagar, några tips på vad man bör göra först? Har dock ingen SSD, ännu.

uppdatera drivisar / windows update, på 350 mb om du inte redan har gjort det

samt om du ska spela bör du ändra strömförsörjningen iom att vid start så är den inställd på eco-mode vilket klockar ner prollen till 0.8mhz tror jag det var

Permalänk
Avstängd

Gah, behöver en anledning att köpa datorn!

Permalänk
Medlem

Enligt Windows "Device Manager" så sitter det en BD-5750L Blue-Ray brännare i min, trodde bara att det ingick en kombinerade BD läsare och DVD brännare, så ytterligare ett plus. Har inte testat att läsa/bränna BD skivor dock.

Det enda som jag är besviken på är ljudet som borde vara bättre med en så stor låda och skryt om DTS Boost (vad nu det är).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalstorp:

Enligt Windows "Device Manager" så sitter det en BD-5750L Blue-Ray brännare i min, trodde bara att det ingick en kombinerade BD läsare och DVD brännare, så ytterligare ett plus. Har inte testat att läsa/bränna BD skivor dock.

Det enda som jag är besviken på är ljudet som borde vara bättre med en så stor låda och skryt om DTS Boost (vad nu det är).

Håller med om ljudet, dock med mina akg lurar så är det underbart ljud

Permalänk
Medlem

Har nån hittat ett fungerande fläktstyrningsprogram? Tpfancontroll funkar inte.

Och ja, ljudet borde kunna bli bättre med en annan drivrutin eller med nån sorts mjukvara.

Har förresten testat med silikonsprej på touchpaden nu. Funkade en dag, sen var det bortnött. Ska testa med displayskydd härnäst.

Permalänk

Jag fick min igårkväll, fösta är väll att byta till hög prestanda i energiealternativen, ladda ner nya drivrutiner dock så ska jag smälla in en SSD i den men tyckte den var pigg även utan förutom att det typ tog ½ timme att "installera" windows eller starta upp första gången kommer väll flyga fram med SSD någon som vet om drivrutinerna fungerar med windows 7 ultimate? har en själv så tänkte smaka på den ist?
förövrigt så är datorn super dock så såg jag vad någon pratade om grynig bild men det gör inte mig något den skall in i en vanlig skärm och eget tng bord osv.

Köp du kommer aldrig hitta den för samma pris inom en snar framtid, fattar inte att CDON kan sälja den så billigt och den luktar bättre kvalite en min ACER för 7K men sandy I7 och 540m så denna är ett klipp, inget flex i tng bordet eller liknande! och att skärmen är 1080p fan va fint tänk 15,4 med 1366x768 bläää kan nog aldrig gå tillbacka!

++++++++++++++ från mig!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Avstängd

Är det värt ett köp även om man kanske inte har någon riktig användning av den föränn nästa höst då man förmodligen ska studera?

Enda anvädningen fram tills dess är väll ett o ett annat diablo 3-lan/sc2 lan.

Känns nästan dumt att inte köpa den oavsett om man behöver den eller inte. Eller?

Permalänk
Skrivet av ZonCo:

Läste precis denna kommentaren som nyss kom upp och blir lite orolig... (ifrån produktsidan på CDON)

"Väldigt nöjd med datorn i sig, men till min förvåning finns ingen Blu-ray i den jag fick....!?
Istället sitter en helt vanlig CD-rom spelare i."

Någon som varit med om samma sak? Hoppas detta bara är någon miss på lagret hos CDON eller liknande...

Kanske kan vara så enkelt att den som skrev det inte haft koll på om det var i3 eller i7 varianten han/hon köpt? i3 varianten har väl inte Blueray? En annan teori är att cdon levererat en i3 variant istället för en i7 av misstag. Eller så var det en sån där kundretur för 5290 där någon fulat sig och returnerat en där de snott åt sig blueray spelaren först och stoppat i en cd-rom och hoppats att ingen skulle märka det.

Permalänk
Skrivet av ZonCo:

Beställde en själv idag som sagt och fick mail nyligen om att den var postad, riktigt riktigt bra!

Jag beställde i fredags kväll och min order står fortfarande med status att den håller på att packas. Beställde även en Intel 330 SSD 120Gb så de kanske inväntar en leverans av sådana?

Lade du även till F-secure och Office Student som ingick i kampanjen?

Permalänk
Skrivet av kallt_kaffe:

Någon som vet vilka 3G kort som fungerar ihop med den? Ser ut att finnas en ledig kortplats under Wifi/Bluetooth kortet med framdragna antennkablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Svarar mig själv här då det inte verkar som någon annan funderat över detta. Av döma av de drivrutiner som finns att ladda ner så är Fujitsus 3G/UMTS option ett Sierra Wireless Gobi 3000 MC8305 kort. Det går att hitta dem för 1290:- på prisjakt, sämre var det på eBay. Däremot finns det gott om MC8355 kort på eBay och skillnaden mellan 8305 och 8355 verkar vara att 8305 är kör GSM medan 8355 stöder både GSM och CDMA. Fysiskt ser korten ut att vara identiska förutom märkningen.

Hursomhelst så chansade jag och budade på ett MC8355 på eBay igår och det blev 420kr inkl frakt. Återkommer med rapport när jag fått datorn och kortet och testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallt_kaffe:

Svarar mig själv här då det inte verkar som någon annan funderat över detta. Av döma av de drivrutiner som finns att ladda ner så är Fujitsus 3G/UMTS option ett Sierra Wireless Gobi 3000 MC8305 kort. Det går att hitta dem för 1290:- på prisjakt, sämre var det på eBay. Däremot finns det gott om MC8355 kort på eBay och skillnaden mellan 8305 och 8355 verkar vara att 8305 är kör GSM medan 8355 stöder både GSM och CDMA. Fysiskt ser korten ut att vara identiska förutom märkningen.

Hursomhelst så chansade jag och budade på ett MC8355 på eBay igår och det blev 420kr inkl frakt. Återkommer med rapport när jag fått datorn och kortet och testat.

Härligt! Ser fram emot att höra hur det går. Borde funka bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av OllO:

Härligt! Ser fram emot att höra hur det går. Borde funka bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas det. På t.ex. den HP/Compaq Mini 311c som jag har liggande i en byrålåda vet jag att folk fick hacka BIOS:en för att den skulle acceptera andra mini pci-e kort än den som HP/Compaq levererade datorn med. Hoppas inte Fujitsu byggt in någon sådan spärr. Går det så går det, för 420kr är jag beredd att chansa.