Guide till Kinesiska galaxen av datorrelaterad näthandel

Permalänk

Guide till Kinesiska galaxen av datorrelaterad näthandel

Guide: Kinesiska datorhandeln på nätet, kortfattat.

Här kommer en huvudsakligen textbaserad guide till hur man bär sig åt för att handla produkter via internetbaserade tjänser/hemsidor, från fastlandet Kina (中国的). Guiden tar dock inte upp området angående frakten till Sverige, och även om många kinesiska företag inte säljer till utlandet, så finns det en hel sjö av tjänsteföretag som tar hand om sådanna ärenden. Då jag inte har någon personlig erfaranhet av sådanna tjänster så överlåter jag detta till någon mer sakkunnig än mig själv. Innan jag börjar så vill jag först säga att priserna på elektronikprodukter på den kinesiska näthandeln har flerdubblats de senaste 10åren, och även om en lunch på McDonalds kostar 15kr, och 0.5L Coca-Cola kostar ca 3.50kr, så betyder inte det att elektronik är lika billigt som du kanske tidigare trott. Jag täcker detta område ytterligare under rubriken “Nackdelar och fördelar med att handla från kinesiska marknaden”.

Den huvudsakliga anledningen till varför jag valde just detta ämne är för att det är något som jag tror många har nytta av, men som få vet något av egentligen. Vart börjar man? Var ska man leta? och så vidare.
Trevlig läsning, och en “gilla” när du läst klart vore toppen.
Mvh Itchy

"Vart börjar jag?"

Till att börja med så behöver vi hemsidor att leta produkter på. Nedan följer en lista på hemsidor som inriktat sig på 3C (Computer, Communication, Consumer electronics) vilket i svensk tappning är välkända inet.se, webhallen.com, komplett.se, för att nämna några exempel. De kinesiska motsvarigheterna liknar till mångt och mycket våra västerländska motsvarigheter, så orientera sig på hemsidorna är den samma.

360buy.com
Suning.cn
amazon.cn
pconline.com.cn
anport-e.com

Nämnvärda sidor som har mer utbrett sortiment:

Taobao.com och Tmall.com
Newegg.com.cn
paipai.com

Kort info om sidorna i fråga

360buy.com, även kallat Jingdong mall i kinesisk mun, är känt som den största elektroniksidan på mandarin, och har de mesta inom elektronik till trevliga priser. De har ca 300,000 produkter, och estimerat 15 miljoner registrerade konsumenter, och säljer huvudsakligen internationellt kända produkter, vilket minskar risken för att köpa grisen i säcken. Det finns dock en baksida till detta, vilket är att priserna är reglerade utefter huvudsakligen Amerikanska prissättningar, och deras priskurvor, jag in på det lite djupare längre ned.

Suning.cn är sig lik 360buy.com, men har givetvis produkter som 360buy.com inte har, och vise versa. Suning.cn är inte en lika stor och omfattande återförsäljare som 360buy, men har destå mera “kinesiska” märken och varor i sitt bagage, som man bara mest ser på en kinesiska marknaden. Så är man ute efter någon ännu billigare de redan billiga varorna från internationellt kända märken, så bör man ta sig en titt hos suning.cn.

Tror inte Amazon.cn behöver någon vidare introduktion, mer än att deras utbud är inspirerat från amerikanska motsvariheten, och sedan kryddad med allt vad Kina motsvarar. Det kan dock nämnas, mer som kuriosa, att företaget amazon köpte den då stora kinesiska återförsäljaren joyo.com, som började redan år 2000. Kinesiska joyo.com blev sedan augusti 2004 amazon.cn, men de har behållit mycket av sortimentet vilket gör att amazon.cn nu huserar över 1,5 miljoner produkter, däribland mycket datorer.

pconline.com.cn vet jag själv inte mycket om, och har inga vänner som handlat ifrån, men jag tänkte att jag listar den här då den är vanlig att hitta på DIY forum, alltså mandarintalande motsvarigheter till Sweclockers.com.

anport-e.com är också en sida jag inte vet mycket om, men jag scrollade igenom den lite hastigt och fann den lik 360buy.com samt suning.cn, så den kan också vara värd att titta till om man känner att ovanstående inte är tillräckliga. Priserna verkar stämma överens med konkurenterna, och den känns överlag legitim och säker att handla ifrån, precis som ovanstående företag.

Att genomföra köp

Att köpa från till exempel 360buy.com kan vara lite klurigt, men texten på deras hemsidor är huvudsakligen html baserad, vilket gör att Google, eller liknande tjänst kan översätta sidan.

Vidare så tar inte alla sidor våra västerländska bank/kredit-kort, vilket kan kännas lustigt då de är desto vanligare i gatuaffärer, än på nätet. Men många har tjänster som Pay Pal vilka i sin tur tar bl.a Visa och Masterkard. Har man däremot Maesto eller liknande, så får man helt enkelt vänta på bättre tider, då man är ganska begränsad där.

Ovanstående är dock bara nödvändigt att veta om man handlar direkt frånm hemsidan, och får det skickat direkt från företaget i fråga. Har man dock andra planer, såsom att ett tredje-parts företag tar hand om antingen frakt, eller beställning/betalning, alternativt allting, så behöver man inte gå in på detta, då tjänsteföretag som tar hand om sådana ärenden bör ha en business plan över hur det fungerar i våran del av världen.

Mandarin som språk på nätet

Att förstå mandarin ska inte behövas för att kunna handla från kinesiska sidor, därför är vi alla oändligt tacksamma för google translate! Men för att snabbt kunna ta sig runt i listorna av produkter, så kan det vara bra att förstå lite kategoriseringsmotsvarigheter. Nedan har jag lite översättningar som kan vara bra att sätta på minnet, framförallt 价格 vilket betyder pris. Som jag tidigare nämnde så liknar princip alla sidor våra svenska motsvarigheter, så det behöver inte vara konst att klara av. Nedanstående exempel är från 360buy.com.

Vidare så använder sig kinesiskan av de arabiska siffrorna i och med införandet av pinyin systemet, vilket förenklade skriften av kinesiskan, och underlättar massivt i digital skrift. Detta gör att det är mycket lätt för oss västerlänningar att avläsa utsatt pris på produkterna.

Fördelar och Nackdelar med att handla från kinesiska marknaden

Den huvudsakliga anledningen till att handla elektronikprodukter på den kinesiska marknaden är och har alltid varit priset. Men på senare år så har priserna raskt ökat, och i och med den inte-längre-tvåsiffriga-BNP-tillväxten så ser man att vinsten av att köpa ifrån kinesiska marknaden inte längre är lika hög. Det hindrar dock ingen från att köpa från Kina, då de fortfarande, relativt andra länder, är billigast. De har dessutom de mest intressanta märkena som man sällan hittar i västvärlden, vad sägs som en ultrabook, under 2cm, proppad med i5’a, ssd och allt vad det heter, för under 4000kr? Så även om internationellt kända företag som Samsung och Asus är dyrare än förr, så betyder inte det att många andra företag försöker bygga upp sitt rykte som billiga tillverkare av kända designdrag och produkter.

Ett konkret prisexempel, som jag inte är glad över, men som internationellt sätt fungerar ungefär lika bra som “Big-Mac måttet”, är Iphone 4s måttet, som jag skapade för ca5 sekunder sedan. En iPhone 4s svart med 16GB kostar i genomsnitt, på legitima näthandelssidor i Kina, ca 5000kr. Detta kan jämföras med 6000kr+ som vi ser i Sverige. Och detta exempel är det med minst skillnad som jag funnit. Desto mindre internationell täckning företaget ifråga har, desto större chans är det att man ser vrakpriser.

Ett företag som jag kan rekommendera, såhär i slutet av guiden, är Haier som producerar allt man kan komma på vad gäller elektronik. De må vara billiga, men vart man än går så hittar man deras produkter, så är dem ett relativt säkert kort. Sedan är givetvis Samsung, Asus, HP, Lenovo, Sony osv gediget utredda, och är såklart också säkra kort.

Hoppas att denna guide kommer till nytta för många, och jag ser fram emot all sorts kritik och möjlig utveckling/förklaring jag och ni kan bidra med för att denna guide ska bli användbar i framtiden. Jag kommer med tiden att fylla på detta inlägg med relevant info och vetskap, när jag har den

Intressant fotnot från jobbtiden i Kina
jag lyckades upptäcka att Asus har förskräkligt dålig utreddning i Kinas/Beijings datorbutiker, med bara ganska basala modeller att välja emellan, till exempel så fann jag aldrig Asus senaste Zenbook serie, och Transformer Prime var också icke existerande. Har någon någon vetskap om varför det är såhär för Asus i Kina? Kan det ha o göra som något så obvious som rivaliseringen mellan fastlandet Kina och Taiwan? Kul med input om någon har något kring detta

Mvh Itchy

ny rubrik :)
Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Har du goda erfarenheter av att handla från 360buy?

Visa signatur
Permalänk

Mycket intressant guide! Gick in på 360buy och kollade lite.

Är det jag som är dum eller vad är det här?

Kollade en samsung skärm som kostar ¥889, kör jag det i valuta.se så får jag fram det till 77SEK? Det kan ju inte stämma.
Visst är det Japanska Yen som är valutan?

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundahldaniel:

Kollade en samsung skärm som kostar ¥889, kör jag det i valuta.se så får jag fram det till 77SEK? Det kan ju inte stämma.

Det är antagligen kinesiska yuan 889 motsvarar 956 svenska kronor

Permalänk
Medlem

Mastercard* Maestro*

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundahldaniel:

Nej, det är inte Yen, det är "Renminbi" (人民币), "Folkets valuta", där "Yuan" är enheten (därför säger man ofta "Kinesiska Yuan")
Yen och Renminbi har i princip samma tecken. Yen har ett horisontellt streck och Renminbi har två, men
p.g.a teckensnitt etc. etc. så kan vi inte se det fullständiga tecknet på våra datorer, alltså ser vi bara ett streck.

1 Renminbi är ungefär 1.10:-

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Skrivet av Make.Sense:

Nej, det är inte Yen, det är "Renminbi" (人民币), "Folkets valuta", där "Yuan" är enheten (därför säger man ofta "Kinesiska Yuan")
Yen och Renminbi har i princip samma tecken. Yen har ett horisontellt streck och Renminbi har två, men
p.g.a teckensnitt etc. etc. så kan vi inte se det fullständiga tecknet på våra datorer, alltså ser vi bara ett streck.

Haha, jag tänkte väl det!

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem

Är det billigare att handla online i Kina? För mina Kinesiska kollegor och kompisar säger att man ska handla elektronik i Hong Kong efter att jag besviken hade betalat 800kr mer för en HTC mobil i affären i Kina än vad den kosta i Sverige.

Hong Kong är ungefär halva priset jämfört med vad man betalar i Kina.

En Kina kollega berätta att folk smugglade in massa iPhone´s ifrån Hong Kong till Kina då man tjänade stora pengar på att sälja dom där.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvoPeter:

Är det billigare att handla online i Kina? För mina Kinesiska kollegor och kompisar säger att man ska handla elektronik i Hong Kong efter att jag besviken hade betalat 800kr mer för en HTC mobil i affären i Kina än vad den kosta i Sverige.

En Kina kollega berätta att folk smugglade in massa iPhone´s ifrån Hong Kong till Kina då man tjänade stora pengar på att sälja dom där.

Halva priset är det inte men det är billigare. Även frakt från Hongkong är billigare.

Skulle gissa på att det bara är värt besväret att försöka köpa från Kina om det är något speciellt (och då inte en standard-laptop utan svenskt tangentbord som är några hundringar billigare än i Sverige, för efter frakt, tull moms är den inte det).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Make.Sense:

Jag vet inte hur det är i Windows, men jag ser ett Y med två streck på min iPad, som jag sitter på nu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag vet inte hur det är i Windows, men jag ser ett Y med två streck på min iPad, som jag sitter på nu.

Det visar det sig att jag har fått det hela om bakfoten nu när jag kollat in det lite närmare.
Både Yen och Yuan har tydligen samma tecken och båda härstammar från ett gammalt kinesiskt tecken, eftersom japanerna också använder dem i en viss utsträckning. Dock ska både Yen och Yuan ha två streck, Windows visar bara ett.

Ska man dock vara riktigt petig så skriver kineserna 元 istället för ¥, och i vardagligt prat används mer Kuai för pengar.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Myntenheten är Yuan. Valuta kod är CNY. Namnet på valutan är Renminbi och förkortas RMB.

Växlingskurs i dagsläget är 100SEK = 92CNY. (Låg för 2år sedan 100SEK = 100CNY som lite kuriosa).

När man handlar i affärer eller pratar pengar med Kineser så säger man RMB.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk

Vilka grafikkort vågar man köpa då t.ex? Hur vet man om ett grafikkort kommer vara bra eller dåligt? Jag hittar ju grafikkort med 2GB videominne under tusenlappen. Antar att dessa är dåliga på något annat sätt? Väldigt dålig GPU eller?
http://www.360buy.com/products/670-677-679-0-0-0-8617-0-0-0-1...

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnen123:

Vilka grafikkort vågar man köpa då t.ex? Hur vet man om ett grafikkort kommer vara bra eller dåligt?

På samma sätt som du vet om ett grafikkort du köper i Sverige eller bra eller dåligt?

Jag gissar att det blir mycket dyrare att köpa datorkomponenter från Kina. Han som skrev "guiden" vet inte heller hur dyrt det blir med "omskickningsservice" (vilket kommer krävas för att få hem grejerna).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av grottsten:

Har du goda erfarenheter av att handla från 360buy?

Ja, det skulle jag vilja påstå. Både i butik och från nätet faktiskt De skickade bl.a min ultrabook till dörr(när jag bodde i Beijing) på under 24 timmar, systemet var igång, rullade Xubuntu på SSD'n och allt, även det under 24 timmar efter beställning

Skrivet av Make.Sense:

Stämmer, och som du sa, Kuai använder vi på typ gatan, men RMB och Yuan är lite mer "formella"

Skrivet av EvoPeter:

Skrivet av mfm:

Halva priset är det inte men det är billigare. Även frakt från Hongkong är billigare.

Skulle gissa på att det bara är värt besväret att försöka köpa från Kina om det är något speciellt (och då inte en standard-laptop utan svenskt tangentbord som är några hundringar billigare än i Sverige, för efter frakt, tull moms är den inte det).

Om det är billigare är mycket svårt att svara på, till exempel så blir det nog bara dyrare om man skall köpa sig en iPhone som inte kommer direkt från fabrik (då kan man få dem för runt 25% av priset, svarta marknaden) och sedan ha den hemsickad till sverige. Jag valde att utesluta hemskickningsbiten till någon mer kunnig, då jag själv inte har någon personlig erfarenhet, vilket är det jag anser krävas för att skriva en vettig Guide på SweC

Skrivet av Björnen123:

Vilka grafikkort vågar man köpa då t.ex? Hur vet man om ett grafikkort kommer vara bra eller dåligt? Jag hittar ju grafikkort med 2GB videominne under tusenlappen. Antar att dessa är dåliga på något annat sätt? Väldigt dålig GPU eller?
http://www.360buy.com/products/670-677-679-0-0-0-8617-0-0-0-1...

Som understående säger, det går till på precis samma sätt i Sverige som i Kina. Faktiskt så är utbudet väldigt mycket den samma på 360buy och i Sverige. Det man dock kan behöva ha koll på är vad företagen heter/motsvarar i Kina.

Skrivet av mfm:

På samma sätt som du vet om ett grafikkort du köper i Sverige eller bra eller dåligt?

Jag gissar att det blir mycket dyrare att köpa datorkomponenter från Kina. Han som skrev "guiden" vet inte heller hur dyrt det blir med "omskickningsservice" (vilket kommer krävas för att få hem grejerna).

Som jag skrev en bit upp så varierar det enormt nu, speciellt nu under senare år med sådan influens från US och A. Som jag sa så kostar en iPhone nästan lika mycket i Kina som i Usa, och det är inte mycket billigare än i Sverige. Tror skillnaden ligger på ca 1000kr mellan Sverige och Usa på en 16GB 4s faktiskt. Men sedan så hittar man också storfynd, och då menar jag inte betongnätagg(Hantol..), utan jag köpte mig en Samsung laptop med Trinity APU, samt en extra SSD, och det gick på någonstanns runt 4500kr, vilket var ett föträffligt pris för en produkt som inte existerar på den västerländska marknaden. SSD'n i sig var en Samsung 830 64GB som gick låss på runt 250kr, så skall man köpa på sig lite så är det allt billigast att handla på Kinesiska marknaden.

Huvudanledningen till varför jag skrv guiden var för att allmänt framföra att datorprylar i Kina, både på nätet men ännu hellre på gatumarknaden(det blir en annan guide..) är relativt billiga fortfarande. Jag utelämnade omskickningsservice av den simpla anledningen att den ser ungefär lika dan ut i hela världen (eller åtminstonne mellan Usa-swe och Kina-swe) och jag har ingen personlig vetskap om hur det spikat går till. så det överlåter jag till den vetande att skriva guide om, och tills dess så får man googla sig fram svaret, tyvärr Men som sagt, denna guide kan inte bara appliceras på handel från Kina till Sverige direkt, utan också användas för när man väl är i Kina. Kommer kanske skriva en lite guide "när man ändå håller på" om ett ställe i Beijing som bokstavligt talat är storleken av KN gånger 4, med bara DIY datorkomponenter. rent mecka det

Kul att så många gillade denna lilla guide, hoppas en och annan får användning för den.
//Itchy

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Är jag dum ellerkostar detta kort noll och ingen ting?:oW
http://www.360buy.com/product/665248.html och vad skulle frakten kosta?

Permalänk
Medlem

560kr plus brutto oavsett hur kilo är

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nick3z:

Det kostar 3199?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det kostar 3199?

om det ingår brutto plus vikten

Permalänk

Har funderat på köpa grejer från kina och andra länder men har alltid tvekat.

Kan trådskaparen eller någon annan säga något fynd ni har gjort från dessa sidor ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av Nick3z:

Tyvärr så är jag inte mycket påläst kring frakten in till Sverige oavsett vart paketet startar, så det får du nog kolla upp själv, men kommentaren ovan säger 560kr vilket kan stämma bra. Vad gäller DIY hårdvara på nätbutiker i kina så är det inte speciellt billigt, det kortet du kollar på är runt 1000kr billigare, så man tjänar bara några hundralappar för besväret, men destå bättre fynd kan man göra på gatan i kina, och visst är galaxy korten snygga?

Skrivet av Bjebbosten:

Kan trådskaparen eller någon annan säga något fynd ni har gjort från dessa sidor ?

Jag lovade några andra användare i en tråd några veckor tillbaka att skriva en recension om en Trinity ultrabook/utrathin, men har sabbat de lite för mig själv, så den recensionen får vänta tyvärr. Dock så kan jag dra köpet här i alla fall

Jo, jag köpte en Trinity dator, och den insatte vet att det finns extremt få trinitydatorer i sverige, och det fanns knappt inga för två månader sedan när jag köpte min. Jag fick låna en kinesisk kompis konto på 360 buy, och han hade rabatt på alla datorer från samsung, så jag fick den på en dator som kostade ungefär 4500kr. Det var följande dator http://www.360buy.com/product/655486.html Redig pärla minsann, mycket prestanda för ett slutpris på knappt 4000kr. Till det som kompletterade jag med en Samsung SSD, en 830 på 64GB, den kostade runt 300kr om jag minnst rätt, kan varit under rea

Hursomhelst, jag anser mig gjort ett gediget köp där, och även om jag var i Beijing när jag köpte det, och närav inte betalade någon frakt (eller tull för den delen, hehe) Så tror jag att detta är ett bra köp även för den som är i Sverige. som sagt så vet jag inte precis vad frakten då blir, men tro mig, oavsett om den kostar 4000kr eller 6000kr så är det fortfarande mycket för pengarna, något som är svårt att hitta i Sverige

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Litar inte riktigt på att köpa från Kina. Dock är det bra att beställa från Tyskland från något företag man kan lita på.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Litar inte riktigt på att köpa från Kina. Dock är det bra att beställa från Tyskland från något företag man kan lita på.

Det var nog den mest udda tanken någonsin, för vad jag vet så tillverkas typ ALLT i Kina, vilket sänker fraktkostnaden för återförsäljaren, tillverkaren, ja, alla tjänar på det helt enkelt. Sedan så är utbudet en till aspekt, då vi har ungefär lika välsorterade datorsiter/butiker som tyskarna har, Skadinavien är ju Europas största dator/tech konsument med mils avstånd. Att köpa I Kina är så säkert som i sverige sålänge du håller dig till mina sidor, och märken du litar på

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bjebbosten:

Hittade någonting ganska fin i all hast nu när jag var inne, följande modell kostar ca 799$ i Usa
http://www.360buy.com/product/645066.html

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Jag lovade några andra användare i en tråd några veckor tillbaka att skriva en recension om en Trinity ultrabook/utrathin, men har sabbat de lite för mig själv, så den recensionen får vänta tyvärr. Dock så kan jag dra köpet här i alla fall

Jo, jag köpte en Trinity dator, och den insatte vet att det finns extremt få trinitydatorer i sverige, och det fanns knappt inga för två månader sedan när jag köpte min. Jag fick låna en kinesisk kompis konto på 360 buy, och han hade rabatt på alla datorer från samsung, så jag fick den på en dator som kostade ungefär 4500kr. Det var följande dator http://www.360buy.com/product/655486.html Redig pärla minsann, mycket prestanda för ett slutpris på knappt 4000kr. Till det som kompletterade jag med en Samsung SSD, en 830 på 64GB, den kostade runt 300kr om jag minnst rätt, kan varit under rea

Hursomhelst, jag anser mig gjort ett gediget köp där, och även om jag var i Beijing när jag köpte det, och närav inte betalade någon frakt (eller tull för den delen, hehe) Så tror jag att detta är ett bra köp även för den som är i Sverige. som sagt så vet jag inte precis vad frakten då blir, men tro mig, oavsett om den kostar 4000kr eller 6000kr så är det fortfarande mycket för pengarna, något som är svårt att hitta i Sverige

Låter ju väldigt bra, köper man från användare eller från företag ? hur vet man vilket isåfall ?

Är inte ebay värt att nämna ?

Skrivet av Waowt:

Jag är också som du, men sen så kan du ju få bättre kvalité/grejer från Kina än från tex Sverige. Däremot om man får en defekt produkt blir det väldigt jobbigt.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Bra guide och jag skulle gärna köpa ifrån Kina om det inte var för det här. Blir svårt att motivera om det är värt all strul.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk

Går det att få tag på 2TB hårddiskar för bra pris ?

Oj, 30 euro + fri frakt är riktigt sugen

http://www.amazon.cn/Razer-DeathAdder-%E7%82%BC%E7%8B%B1%E8%9...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bjebbosten:

Låter ju väldigt bra, köper man från användare eller från företag ? hur vet man vilket isåfall ?

Är inte ebay värt att nämna ?

Sidorna jag nämnde är motsvarigheten till inet, webhallen,dustin osv så det är endast från återförsäljare. Det resulterar i att priserna stiger en del i gämförelse med om det vore i butik/marknad i Kina, det är ca 50% billigare oavsett

ebay är väl lika dant över hela världen, och där finns en massa begagnat som jag ville hålla utanför denna guide

Skrivet av Bjebbosten:

Jag är också som du, men sen så kan du ju få bättre kvalité/grejer från Kina än från tex Sverige. Däremot om man får en defekt produkt blir det väldigt jobbigt.

Mjo, en av alla nakdelar med att överhuvudtaget handla i utlandet. Därför rekommenderar jag starkt att man först vet om produkten kommer från en vettig tillverkare, som Sony, Samsung, LG osv.

Skrivet av Paradoxnode:

Bra guide och jag skulle gärna köpa ifrån Kina om det inte var för det här. Blir svårt att motivera om det är värt all strul.

Så sant, en av alla anledningar till varför jag valde att utesluta "frakt till Sverige" från denna guide. Men jag ser det som så att denna guide bara är tänkt som en bit på vägen, sedan så är det upp till köparen själv att antingen åka till Kina (bästa) eller alternativt köpa från Sverige, dock med vissa mothugg, som tullen

Skrivet av Bjebbosten:

Går det att få tag på 2TB hårddiskar för bra pris ?

Hårdiskar är tyvärr ganska dyra fortfarande, 2TB WD Green kostar ca 800kr i Kina gämfört med 1000kr i sverige. Så där finns det inte mycket att tjäna in, om ens det. http://www.360buy.com/product/435089.html
Jag vet att jag såg diskar säljas i lösvikt i Dinghao, Hailong och Kemao market i Beijing, så priset var runt 1TB/200kr tror jag. Men där var det bokstavligt talat marknad, så om de fungerade eller inte kan jag inte svara på

--------------------------------------------------------------------------------------------

Remember to like

Mvh Itchy

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Det var nog den mest udda tanken någonsin, för vad jag vet så tillverkas typ ALLT i Kina, vilket sänker fraktkostnaden för återförsäljaren, tillverkaren, ja, alla tjänar på det helt enkelt. Sedan så är utbudet en till aspekt, då vi har ungefär lika välsorterade datorsiter/butiker som tyskarna har, Skadinavien är ju Europas största dator/tech konsument med mils avstånd. Att köpa I Kina är så säkert som i sverige sålänge du håller dig till mina sidor, och märken du litar på

Tycker du borde förståt vad jag menade. Att köpa något från Kina (dvs kinesiskt företag) som sedan ska fraktas hit... Inte många som är Legit precis.

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Sidorna jag nämnde är motsvarigheten till inet, webhallen,dustin osv så det är endast från återförsäljare. Det resulterar i att priserna stiger en del i gämförelse med om det vore i butik/marknad i Kina, det är ca 50% billigare oavsett

ebay är väl lika dant över hela världen, och där finns en massa begagnat som jag ville hålla utanför denna guide

Citat:

Okej så noll begagnade produkter, även hos amazon ?

Mjo, en av alla nakdelar med att överhuvudtaget handla i utlandet. Därför rekommenderar jag starkt att man först vet om produkten kommer från en vettig tillverkare, som Sony, Samsung, LG osv.

Ja fast även kända märken kan ha defekta produkter.

Citat:

Hårdiskar är tyvärr ganska dyra fortfarande, 2TB WD Green kostar ca 800kr i Kina gämfört med 1000kr i sverige. Så där finns det inte mycket att tjäna in, om ens det. http://www.360buy.com/product/435089.html
Jag vet att jag såg diskar säljas i lösvikt i Dinghao, Hailong och Kemao market i Beijing, så priset var runt 1TB/200kr tror jag. Men där var det bokstavligt talat marknad, så om de fungerade eller inte kan jag inte svara på

Just så, tråkigt att man inte kunde göra en bra affär inom den kategorin, kan dock tänka mig att ssder kan man göra bra affärer på ?

Måste även fråga vad det är för skillnad på amazon.com och amazon.cn

Blir det för mycket frågor osv i tråden så säg bara till så kan jag pma istället.

Visa signatur