Guide till Kinesiska galaxen av datorrelaterad näthandel
Guide: Kinesiska datorhandeln på nätet, kortfattat.

Här kommer en huvudsakligen textbaserad guide till hur man bär sig åt för att handla produkter via internetbaserade tjänser/hemsidor, från fastlandet Kina (中国的). Guiden tar dock inte upp området angående frakten till Sverige, och även om många kinesiska företag inte säljer till utlandet, så finns det en hel sjö av tjänsteföretag som tar hand om sådanna ärenden. Då jag inte har någon personlig erfaranhet av sådanna tjänster så överlåter jag detta till någon mer sakkunnig än mig själv. Innan jag börjar så vill jag först säga att priserna på elektronikprodukter på den kinesiska näthandeln har flerdubblats de senaste 10åren, och även om en lunch på McDonalds kostar 15kr, och 0.5L Coca-Cola kostar ca 3.50kr, så betyder inte det att elektronik är lika billigt som du kanske tidigare trott. Jag täcker detta område ytterligare under rubriken “Nackdelar och fördelar med att handla från kinesiska marknaden”.
Den huvudsakliga anledningen till varför jag valde just detta ämne är för att det är något som jag tror många har nytta av, men som få vet något av egentligen. Vart börjar man? Var ska man leta? och så vidare.
Trevlig läsning, och en “gilla” när du läst klart vore toppen.
Mvh Itchy
"Vart börjar jag?"
Till att börja med så behöver vi hemsidor att leta produkter på. Nedan följer en lista på hemsidor som inriktat sig på 3C (Computer, Communication, Consumer electronics) vilket i svensk tappning är välkända inet.se, webhallen.com, komplett.se, för att nämna några exempel. De kinesiska motsvarigheterna liknar till mångt och mycket våra västerländska motsvarigheter, så orientera sig på hemsidorna är den samma.
360buy.com
Suning.cn
amazon.cn
pconline.com.cn
anport-e.com
Nämnvärda sidor som har mer utbrett sortiment:
Taobao.com och Tmall.com
Newegg.com.cn
paipai.com
Kort info om sidorna i fråga
360buy.com, även kallat Jingdong mall i kinesisk mun, är känt som den största elektroniksidan på mandarin, och har de mesta inom elektronik till trevliga priser. De har ca 300,000 produkter, och estimerat 15 miljoner registrerade konsumenter, och säljer huvudsakligen internationellt kända produkter, vilket minskar risken för att köpa grisen i säcken. Det finns dock en baksida till detta, vilket är att priserna är reglerade utefter huvudsakligen Amerikanska prissättningar, och deras priskurvor, jag in på det lite djupare längre ned.
Suning.cn är sig lik 360buy.com, men har givetvis produkter som 360buy.com inte har, och vise versa. Suning.cn är inte en lika stor och omfattande återförsäljare som 360buy, men har destå mera “kinesiska” märken och varor i sitt bagage, som man bara mest ser på en kinesiska marknaden. Så är man ute efter någon ännu billigare de redan billiga varorna från internationellt kända märken, så bör man ta sig en titt hos suning.cn.
Tror inte Amazon.cn behöver någon vidare introduktion, mer än att deras utbud är inspirerat från amerikanska motsvariheten, och sedan kryddad med allt vad Kina motsvarar. Det kan dock nämnas, mer som kuriosa, att företaget amazon köpte den då stora kinesiska återförsäljaren joyo.com, som började redan år 2000. Kinesiska joyo.com blev sedan augusti 2004 amazon.cn, men de har behållit mycket av sortimentet vilket gör att amazon.cn nu huserar över 1,5 miljoner produkter, däribland mycket datorer.
pconline.com.cn vet jag själv inte mycket om, och har inga vänner som handlat ifrån, men jag tänkte att jag listar den här då den är vanlig att hitta på DIY forum, alltså mandarintalande motsvarigheter till Sweclockers.com.
anport-e.com är också en sida jag inte vet mycket om, men jag scrollade igenom den lite hastigt och fann den lik 360buy.com samt suning.cn, så den kan också vara värd att titta till om man känner att ovanstående inte är tillräckliga. Priserna verkar stämma överens med konkurenterna, och den känns överlag legitim och säker att handla ifrån, precis som ovanstående företag.
Att genomföra köp
Att köpa från till exempel 360buy.com kan vara lite klurigt, men texten på deras hemsidor är huvudsakligen html baserad, vilket gör att Google, eller liknande tjänst kan översätta sidan.
Vidare så tar inte alla sidor våra västerländska bank/kredit-kort, vilket kan kännas lustigt då de är desto vanligare i gatuaffärer, än på nätet. Men många har tjänster som Pay Pal vilka i sin tur tar bl.a Visa och Masterkard. Har man däremot Maesto eller liknande, så får man helt enkelt vänta på bättre tider, då man är ganska begränsad där.
Ovanstående är dock bara nödvändigt att veta om man handlar direkt frånm hemsidan, och får det skickat direkt från företaget i fråga. Har man dock andra planer, såsom att ett tredje-parts företag tar hand om antingen frakt, eller beställning/betalning, alternativt allting, så behöver man inte gå in på detta, då tjänsteföretag som tar hand om sådana ärenden bör ha en business plan över hur det fungerar i våran del av världen.
Mandarin som språk på nätet
Att förstå mandarin ska inte behövas för att kunna handla från kinesiska sidor, därför är vi alla oändligt tacksamma för google translate! Men för att snabbt kunna ta sig runt i listorna av produkter, så kan det vara bra att förstå lite kategoriseringsmotsvarigheter. Nedan har jag lite översättningar som kan vara bra att sätta på minnet, framförallt 价格 vilket betyder pris. Som jag tidigare nämnde så liknar princip alla sidor våra svenska motsvarigheter, så det behöver inte vara konst att klara av. Nedanstående exempel är från 360buy.com.

Vidare så använder sig kinesiskan av de arabiska siffrorna i och med införandet av pinyin systemet, vilket förenklade skriften av kinesiskan, och underlättar massivt i digital skrift. Detta gör att det är mycket lätt för oss västerlänningar att avläsa utsatt pris på produkterna.
Fördelar och Nackdelar med att handla från kinesiska marknaden
Den huvudsakliga anledningen till att handla elektronikprodukter på den kinesiska marknaden är och har alltid varit priset. Men på senare år så har priserna raskt ökat, och i och med den inte-längre-tvåsiffriga-BNP-tillväxten så ser man att vinsten av att köpa ifrån kinesiska marknaden inte längre är lika hög. Det hindrar dock ingen från att köpa från Kina, då de fortfarande, relativt andra länder, är billigast. De har dessutom de mest intressanta märkena som man sällan hittar i västvärlden, vad sägs som en ultrabook, under 2cm, proppad med i5’a, ssd och allt vad det heter, för under 4000kr? Så även om internationellt kända företag som Samsung och Asus är dyrare än förr, så betyder inte det att många andra företag försöker bygga upp sitt rykte som billiga tillverkare av kända designdrag och produkter.
Ett konkret prisexempel, som jag inte är glad över, men som internationellt sätt fungerar ungefär lika bra som “Big-Mac måttet”, är Iphone 4s måttet, som jag skapade för ca5 sekunder sedan. En iPhone 4s svart med 16GB kostar i genomsnitt, på legitima näthandelssidor i Kina, ca 5000kr. Detta kan jämföras med 6000kr+ som vi ser i Sverige. Och detta exempel är det med minst skillnad som jag funnit. Desto mindre internationell täckning företaget ifråga har, desto större chans är det att man ser vrakpriser.
Ett företag som jag kan rekommendera, såhär i slutet av guiden, är Haier som producerar allt man kan komma på vad gäller elektronik. De må vara billiga, men vart man än går så hittar man deras produkter, så är dem ett relativt säkert kort. Sedan är givetvis Samsung, Asus, HP, Lenovo, Sony osv gediget utredda, och är såklart också säkra kort.
Hoppas att denna guide kommer till nytta för många, och jag ser fram emot all sorts kritik och möjlig utveckling/förklaring jag och ni kan bidra med för att denna guide ska bli användbar i framtiden. Jag kommer med tiden att fylla på detta inlägg med relevant info och vetskap, när jag har den
Intressant fotnot från jobbtiden i Kina
jag lyckades upptäcka att Asus har förskräkligt dålig utreddning i Kinas/Beijings datorbutiker, med bara ganska basala modeller att välja emellan, till exempel så fann jag aldrig Asus senaste Zenbook serie, och Transformer Prime var också icke existerande. Har någon någon vetskap om varför det är såhär för Asus i Kina? Kan det ha o göra som något så obvious som rivaliseringen mellan fastlandet Kina och Taiwan? Kul med input om någon har något kring detta
Mvh Itchy
Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36