Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem

Hur tar man skärmdump med 920?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Skrivet av 220volt:

Hur tar man skärmdump med 920?

Power och Windows knappen

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk

Vad händer med garantin när man uppdaterar via MSU och navifirm? och är det värt det?

Permalänk
Skrivet av Herr kanin:

Vad händer med garantin när man uppdaterar via MSU och navifirm? och är det värt det?

Jag flashade Portico på min och det var inga problem när jag senare lämnade in den på garantiservice.

Permalänk
Skrivet av MrPhilicorda:

Jag flashade Portico på min och det var inga problem när jag senare lämnade in den på garantiservice.

Okej så om man flashar med "riktigt" så går det på garantin men inte om man flashar med custom firmware?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Herr kanin:

Okej så om man flashar med "riktigt" så går det på garantin men inte om man flashar med custom firmware?

Faktum är att då jag en gång tidigare var in på samma ställe och snackade med en anställd så frågade jag just hur det låg till med flashing. Han sade att garantin upphävs med custom firmware men han tror inte att det borde vara nåt problem med orginal firmware. Han var inte helt hundra på det dock. Men jag hade ju flashat min och kom undan med det så de verkar nog inte kolla så noga iaf.

Permalänk
Skrivet av MrPhilicorda:

Faktum är att då jag en gång tidigare var in på samma ställe och snackade med en anställd så frågade jag just hur det låg till med flashing. Han sade att garantin upphävs med custom firmware men han tror inte att det borde vara nåt problem med orginal firmware. Han var inte helt hundra på det dock. Men jag hade ju flashat min och kom undan med det så de verkar nog inte kolla så noga iaf.

Okej men borde ju va ok pga att det är original.

Sen har jag problem med MSU för den hittar min mobil samt firmware men det står "refurbish failed" vet inte hur jag ska göra? ska mobilen va på som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

jaja, nåt helgnöje ska man ju ha. Nä nu får det vara nog med feppel luren går trots allt som en dröm.

Precis, ingenting att stressa för. Den som är ute nu verkar ju ändå inte vara komplett (ingen här som än så länge fått allt som uppdateringen ska innehålla), så det är ingen nackdel att vänta tills Nokia själva aviserar att den är ute på riktigt.

Skrivet av Herr kanin:

MSU är ju en del av NCS som är Nokias egna verktyg, så det kan inte vara fel. Hade det varit fel så hade Nokia gått ut med det för längesen. NF är jag inte säker på, därför använder jag mig inte av den.

Skrivet av Herr kanin:

Tror du själv att Nokia täcker upp om du flashat med en Afrikansk update?Jag tycker dessutom att ordet flasha kan misstolkas då en uppdatering och en om-flash inte behöver vara samma sak.

Skrivet av MrPhilicorda:

Förmodligen berodde det nog även på att luren du lämnade in inte hade något 'ovanligt' fel.

Skrivet av Herr kanin:

Sen har jag problem med MSU för den hittar min mobil samt firmware men det står "refurbish failed" vet inte hur jag ska göra? ska mobilen va på som vanligt?

Ja, telefonen ska vara på så att den kan hitta den. Sedan stänger ju den av sig under tiden, men det är ju något annat.

Vete fasen varför vissa får "refurbish failed", trist att det inte klaffar. Men som läget är nu så hade jag tagit det lugnt, då som jag sa innan, så är inte den fulla updaten ute nu, vad det verkar. Jag fick iaf inte alla grejer som aviserades på wpcentral, och flera här likaså. Så invänta ni när den kompletta dyker upp.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Förmodligen berodde det nog även på att luren du lämnade in inte hade något 'ovanligt' fel.

Egentligen borde det ju inte finnas någon orsak att upphäva garantin om man gjort en lyckad flashning. Man har ju då i princip gjort samma sak på samma sätt som Nokias egna tekniker gör när de flashar. Om man däremot misslyckas och fuckar upp luren när man flashar så lär de vara lite mer motvilliga att ta in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Egentligen borde det ju inte finnas någon orsak att upphäva garantin om man gjort en lyckad flashning. Man har ju då i princip gjort samma sak på samma sätt som Nokias egna tekniker gör när de flashar. Om man däremot misslyckas och fuckar upp luren när man flashar så lär de vara lite mer motvilliga att ta in den.

Klart att det inte finns anledning att upphäva garantin om allt blir lyckat och luren flyter. Lite smålogiskt va?

På samma sätt som man kan anlita en outbildad elektriker att dra elen i huset, det påverkar inte försäkringen så länge inget händer. Frågan är ju i båda fallen hur det blir om något händer.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Klart att det inte finns anledning att upphäva garantin om allt blir lyckat och luren flyter. Lite smålogiskt va?

På samma sätt som man kan anlita en outbildad elektriker att dra elen i huset, det påverkar inte försäkringen så länge inget händer. Frågan är ju i båda fallen hur det blir om något händer.

Mycket logiskt. Men samtidigt kan jag förstå om Nokia skulle ha en allmän no-flashing policy bara för att de inte vill att folk mixtrar med sina lurar och kommer in med brickade telefoner som måste fixas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Mycket logiskt. Men samtidigt kan jag förstå om Nokia skulle ha en allmän no-flashing policy bara för att de inte vill att folk mixtrar med sina lurar och kommer in med brickade telefoner som måste fixas.

Det skulle ju de kunna göra men ändå aldrig lyckas komma åt de som lyckas utan strul, inte sant.

Hur ska de veta att du flashat om inget märks på telefonen?

Policyn finns idag, garantin täcker inte andra filer än deras egna (via NCS, från NF låter jag vara osagt). Lyckas du få en fungerande lur med en Pakistansk firmwire så behöver du ju inte garantin då inget problem existerar. Blir det dock strul, täcker inte garantin.

Permalänk
Medlem

Telefonjäveln gjorde så jag försov mig på jobbet! ca 30% kvar när jag gick och la mig. Vaknar av att min jobbarkompis väcker mig. Säkert något som luggit på i multitasking men 30% tycker jag borde räcka. Funderar på att återställa telefonen. Portico förstörde verkligen telefonen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Telefonjäveln gjorde så jag försov mig på jobbet! ca 30% kvar när jag gick och la mig. Vaknar av att min jobbarkompis väcker mig. Säkert något som luggit på i multitasking men 30% tycker jag borde räcka. Funderar på att återställa telefonen. Portico förstörde verkligen telefonen.

Kan ju vara bra att checka så inga bakgrundsaktiviteter är igång, om man måste passa klockan på 30%. 30% utan användning bör ju lätt klara en natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Kan ju vara bra att checka så inga bakgrundsaktiviteter är igång, om man måste passa klockan på 30%. 30% utan användning bör ju lätt klara en natt.

Yes jag vet men glömmer de alltid!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Yes jag vet men glömmer de alltid!

Du är inte ensam, därför laddar jag alltid den som avslutning på dagen innan jag lägger mig. Jag brukar oftast lyssna på lite musik innan jag somnar och då vet jag att jag måste ha minst 50% för att det ska gå runt. Det känns även lättare att komma ihåg att ladda, än att kolla aktiviteter. För ibland är man inne en snabbis utan att man lägger det på minnet.

En bra sak är att ha laddplattan vid sängen, det får i alla fall mig att aldrig glömma att ladda. Men alla är olika, så man får leta sig fram till något som passar.

Det gäller ju även att inte bara klara natten, för vem vill dra iväg på morgonen med 7% kvar? Visst, man kan ladda i bilen, på jobbet, men jag blir lite störd av att ha lite batteri kvar när jag är ute, eller på väg ut. Så jag laddar även därför. Skadorna ifrån att alltid behöva ladda iPhonejäveln sitter kvar, så allt ont har något gott med sig

Permalänk
Medlem

En fråga om en grej som stör mig; för att lägga till ett ord i 'skrivlådan' så markerar man ju det och trycker +. Så långt är allt enkelt och lugnt. Men hur fan bär man sig åt för att få dit 'hotmail'? Markerar man det så sker inget, då den anser att ordet finns men det förslaget som alltid kommer är Hotmail med versal i början, vilket är värdelöst då ingen hotmailadress har versal. Och det börjar bli tradigt att hela tiden skriva in det, om det nu skulle gå att lägga in? Tycker det är rätt kasst om det inte går att lägga in ett såpass vanligt ord.
Ett alternativ är att spara 'hotmai' och sedan bara behöva skriva in några bokstäver till förslaget kommer och sedan fylla i ett l. Det är bättre än inget, men ändå onödigt vel.

På samma sätt som det är störande att den inte ger ordförslag eller sparar tidigare sökningar i store, utan där måste man skriva alla ord på nytt. Också helt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

En fråga om en grej som stör mig; för att lägga till ett ord i 'skrivlådan' så markerar man ju det och trycker +. Så långt är allt enkelt och lugnt. Men hur fan bär man sig åt för att få dit 'hotmail'? Markerar man det så sker inget, då den anser att ordet finns men det förslaget som alltid kommer är Hotmail med versal i början, vilket är värdelöst då ingen hotmailadress har versal. Och det börjar bli tradigt att hela tiden skriva in det, om det nu skulle gå att lägga in? Tycker det är rätt kasst om det inte går att lägga in ett såpass vanligt ord.
Ett alternativ är att spara 'hotmai' och sedan bara behöva skriva in några bokstäver till förslaget kommer och sedan fylla i ett l. Det är bättre än inget, men ändå onödigt vel.

På samma sätt som det är störande att den inte ger ordförslag eller sparar tidigare sökningar i store, utan där måste man skriva alla ord på nytt. Också helt värdelöst.

Är 90% säker på att man kan lägga till ord manuellt någonstans (skriva in dem) Glömt var dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telepati:

Det kvittar väl med versal?? Mailet kommer ju fram ändå....

Permalänk

Jag flashade mobilen igår innan jag han läsa att dom bad mig vänta med det men märkt att mobilen blev laggig men funkar kanon ändå så inga fel men hur får jag tillbaka till den firmware jag hade förut?

Samt att endel har ju fått uppdateringar men när kommer dom och vart landar dom?

Permalänk
Skrivet av Herr kanin:

Jag flashade mobilen igår innan jag han läsa att dom bad mig vänta med det men märkt att mobilen blev laggig men funkar kanon ändå så inga fel men hur får jag tillbaka till den firmware jag hade förut?

Samt att endel har ju fått uppdateringar men när kommer dom och vart landar dom?

Då jag fick tillbaka min telefon från service hade de flashat in den senaste programvaran (1308.xxxx). Hade inga nya funktioner först men en dag senare ploppade det upp en massa uppdateringar på Store och efter att jag installerade dom fick jag iaf 'Utrymmeskontroll'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Det kvittar väl med versal?? Mailet kommer ju fram ändå....

Kommer fram? Jag varken sa eller åsyftade ett mail, och gällande versal eller ej så kan man ju ex inte logga in med sin mail om man har versal. Det finns vissa sådana tillfällen när det helt enkelt måste vara gemen, och visst, det är inte hela världen, men dock jävligt irriterande att behöva störa sig på en sådan sak.

Skrivet av Herr kanin:

En väg du kan ta är ju att återställa luren, men ha en säkerhetskopia i Skydrive för appar, inställningar, kalender, kontakter, etc. Sedan uppdaterar du dig fram till den versionen du vill ha.

Citat:

Det landar tyvärr inte speciellt mycket, men det landar iaf lite och vad beror ju på hur mycket du fick med dig av updaten. För så har det varit för flera här, ingen har fått en komplett och vissa detaljer skiljer sig.

Skrivet av MrPhilicorda:

Då jag fick tillbaka min telefon från service hade de flashat in den senaste programvaran (1308.xxxx). Hade inga nya funktioner först men en dag senare ploppade det upp en massa uppdateringar på Store och efter att jag installerade dom fick jag iaf 'Utrymmeskontroll'.

Detta tycker jag är märkligt, men samtidigt bra, då de i servicen garanterat vet vad de gjorde och inte ens deras uppdatering blir komplett. Då var väl inte updaten så som det stod, eller så är det ännu en USA-prioriterad version.

Permalänk
Medlem

Jävla skit.
Vaknar bakfull som ett as idag för att upptäcka att jag förmodligen tappat min telefon i marken igår vilket resulterat i ett demolerat hörn på telefonen och skärmen sitter löst..... ska aldrig mer dricka....

Permalänk
Medlem

Gillar telefonen men blev besviken på kameran. Tog och granskade en utomhusbil och inser att min gamla note 1 tog bättre bilder iaf när det var bra ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Jävla skit.
Vaknar bakfull som ett as idag för att upptäcka att jag förmodligen tappat min telefon i marken igår vilket resulterat i ett demolerat hörn på telefonen och skärmen sitter löst..... ska aldrig mer dricka....

Börja använda skal, de är skitbilliga och praktiska som fan. Dessa är inte som skal 'brukar' vara, typ plastiga eller kantiga, dessa är slimmade tight gummi och sitter ruskigt bra. På köpet slipper du de flesta onödiga smårepor och du kan fortsätta dricka fulöl

http://www.dustinhome.se/search/nokia%20lumia%20920?sortby=Pr...

Skrivet av Danne980:

Gillar telefonen men blev besviken på kameran. Tog och granskade en utomhusbil och inser att min gamla note 1 tog bättre bilder iaf när det var bra ljus.

När du säger sådär så vågar jag påstå att du inte har den senaste mjukvaran? Om man jämför med hur uselt det var i början, så börjar det arta sig rejält.

http://www.wpcentral.com/new-nokia-920-firmware-points-camera...

Permalänk
Medlem

Någon som vet ett ställe i malmö eller närheten där man kan lämna telefonen och få höljet utbytt?
Och ca va de kostar.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Detta tycker jag är märkligt, men samtidigt bra, då de i servicen garanterat vet vad de gjorde och inte ens deras uppdatering blir komplett. Då var väl inte updaten så som det stod, eller så är det ännu en USA-prioriterad version.

Antagligen är 1308-uppdateringen bara något som går in i grundsystemet och gör vissa förberedelser för kommande funktioner. Min gissning är att det kommer gå till på samma sätt när den kommer ut officiellt. Först ser man inga synliga ändringar när man uppdaterar utan funktionerna tillkommer senare i form av en serie applikationer som man tankar hem från Store.

Permalänk

Fick nu 11 uppdateringar i store så fick utrymmeskontrollen men inte så man kan ändra färgstyrka och sånt men fick en som skulle va i "skärm+pekfunktion" det enda jag märkte va att skärmen blev ljusare och lite bättre färg men kan inte ändra hur jag vill ha det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

Fick nu 11 uppdateringar i store så fick utrymmeskontrollen men inte så man kan ändra färgstyrka och sånt men fick en som skulle va i "skärm+pekfunktion" det enda jag märkte va att skärmen blev ljusare och lite bättre färg men kan inte ändra hur jag vill ha det själv.

Färgkontrollen skulle hamnat i 'skärm+pek' om/när den hamnar rätt. Sedan var en av dem att man fick sådana slide-knappar istället för raderna som var där innan. Också i skärm+pek.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Färgkontrollen skulle hamnat i 'skärm+pek' om/när den hamnar rätt. Sedan var en av dem att man fick sådana slide-knappar istället för raderna som var där innan. Också i skärm+pek.

Okej den är inte där iaf men har fortfarande kvar raderna så undrar vad kan den uppdateringen ha varit för.

Men sen jag installerade 1308 så har jag märkt att vibratorn i mobilen inte är så intensiv som innan för då kände man när man tryckte på bakåt samt hem knappen även när det ringer så skramlar det inte längre.