Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är väl inte så många laptops som skickas direkt från kina till slutkund? Det brukar väl vara en å annan mellanhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Ifall du beställer direkt från en tillverkare som Dell, Lenovo eller HP så är det inte direkt ovanligt att de skickar från Kina då det är billigare än att skicka datorn till ett EU lager och sen skicka ut den igen till kunden gäller alla modeller även de billigare generiska modellerna ifall de är slut i lager här i EU.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Zipparn:

Jag måste gnälla på detta råd.
Totalsumman man betalar är det relevanta. En mobiltelefon blir inte precis billigare när Tele2 överför kostnaden från själva telefonen till abonnemanget, när abonnemanget är ett krav. Prisfördelningen mellan abonnemanget och telefonen är irrelevant när de säljs som paket.

495 x 24 = 11 880 Kr

Totalpriset har du alldeles rätt i
Men sitter man redan med ett abonnemang från tele2 och vill ha en prisvärd telefon så det ju en bra deal

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag måste gnälla på detta råd.
Totalsumman man betalar är det relevanta. En mobiltelefon blir inte precis billigare när Tele2 överför kostnaden från själva telefonen till abonnemanget, när abonnemanget är ett krav. Prisfördelningen mellan abonnemanget och telefonen är irrelevant när de säljs som paket.

495 x 24 = 11 880 Kr

Jag håller med dig i sak. Dock tycker jag att jag tar upp det i sista meningen i mitt tips.
Precis som jag säger så är det ju bara en bra affär om man har behov utav det abonnemang som paketeras med mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@netr0pa

Jag och 3 polare beställde var sin laptop och det skickades med Ups från Kina.
Inga extra avgifter då dessa redan är inbakade i priset, jag vart själv misstänksam men ringde Lenovo.

De har även levererats och inget konstigt.

Jag tog denna för 12800kr inkl frakt.

Legion Y540-17IRH
Skickas mellan 02/09/2019 och 03/09/2019

Konfigurationsdetaljer:
- Intel Core i7-9750H-processor (2,60 GHz, upp till 4,50 GHz med Turbo Boost, 6 kärnor, 12 MB cache)
- 32 GB (16+16) DDR4 2 666 MHz SoDIMM
- 512 GB SSD-enhet, M.2 2280, PCIe-NVMe, TLC
- 17,3" FHD (1 920 × 1 080), LED-bakgrundsbelysning, IPS, 300 nit, antireflex, 144 Hz, tunn
- NVIDIA GeForce RTX 2060 6 GB GDDR6 192 bitar
- Svart
- Tangentbord bakgrundsbelyst silver nordiskt (DK/FI/NO/SV/EN)
- 720p HD-kamera med array-mikrofon
- HM370
- 3-cells inbyggt Li-polymerbatteri, 57 Wh
- 230 W nätadapter (tre stift) – EU
- Lenovo Wireless 2x2 AC, Bluetooth Version 4.1
- Publikationer – nordiska språk (DK/FI/SV/NO/EN)
- 2 års verkstad eller inlämning

Hur upplever du fläkte ljudet? För mig var det en deal breaker tyvärr. Nästan som en jetmotor även vid vanlig webbsurfing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

netonnet, fyndvara

intel i7 9700k

3790kr

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

går för ca 4479 på prisjakt annars.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4921332

Skulle dock generellt rekommendera en r5 3600 istället då priset på intel är inte särskilt lockande för det man får, men för den som är intresserad så är det en bra deal.

6 vs 8 core. Intelprocessorn är ett lätt val i detta fall, om man inte bygger en budgetdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

6 vs 8 core. Intelprocessorn är ett lätt val i detta fall, om man inte bygger en budgetdator.

Skillnaden är inte så stor som man kan tro prestandamässigt.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-9700K-vs-...

Runt 15% skillnad och då kostar en 3600 bara 2300 Kr. Ganska stor prisskillnad procentuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

6 vs 8 core. Intelprocessorn är ett lätt val i detta fall, om man inte bygger en budgetdator.

Jo, fast nu jämför vi en nedsatt 9700k som fortfarande är väldigt dyr. Du kan hitta r5 3600 under 2000 på netonnet väldigt ofta.

För samma pris som själva 9700k kostar kan du få RAM + Moderkort + 3600.

Stock kylaren funkar även gott och väl. Så tekniskt sett kan du spara (ram + moderkort + cpu kylare) kostnad till en början, något som kan ta dig en-två tier högre i grafikkort. Detta är något som definitivt kommer ge dig bättre prestanda.

Vidare så är det 6c/12t vs 8c/8t. Intel är bra, men det är inte bra värde för pengarna.

De prestandatester du ser är också när man kombinerar cpu tillsammans med en 2080ti. När man kombinerar den med ett gpu som är av lägre tier så kommer skillnaden definitivt inte vara lika rejäl.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av kissekotten4:

!OBS engels layout! Tangentbord med Cherry Red, TKL, röd belysning (tyvärr)
HyperX Alloy Pro gaming tangentbord Elgiganten: 699
Prisjakt

Hur blir det när det är US layout, kan man binda om så att man kan skriva åäö utan att det ställer till det med layouten?

Permalänk
Hedersmedlem

@villelele Flyttade ditt inlägg till Dagens fynd — Diskussionstråden där det hör hemma

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nDre:

Hur upplever du fläkte ljudet? För mig var det en deal breaker tyvärr. Nästan som en jetmotor även vid vanlig webbsurfing.

@nDre

Mina fläktar startar inte ens vid webbsurfning och lättare jobb samt kollar film mm, installerade du Lenovo Vantage och aktiverade så datorn skiftar till intel grafiken när inte rtx 2060 kraften behövs?
Har du inte detta installerat så går rtx kortet hela tiden och datorn blir rätt varm.

Vid tung belastning låter den inte mycket alls.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Sjukt bra spec, när var denna deal?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheBodyLotion:

@Ister: Sjukt bra spec, när var denna deal?

@TheBodyLotion

Det va i slutet av Augusti jag och polarna beställde, vet ej hur länge det hade varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

@Ister: Sjukt bra spec, när var denna deal?

Vissa fick det (exakt samma specs) för till och med hela 2000 kronor billigare utöver det andra priset.

Så med andra ord: allt det där fina specs för endast 10 000 (!) kronor.

Varför?

Nånting med antingen försenad leverans eller alternativt de fick inte den där kampanj-CoD spelet.

Iaf, efter när jag såg det där har jag inte ens lust att köpa en dator för samma specs för 18 000 kronor längre. Inte ens värt det.

Lika bra att köpa en i9-9900k + rtx 2080+ 17" G-sync för 32 000 för att kompensera att man gått miste om den här kampanjen..

Permalänk

Alltså, gällande den där 55" QLEDen från samsung för över 22k... Köpte en 55" OLED i somras, ny, för 12k. Jag förstår inte att någon skulle få för sig att köpa något sämre för nästan dubbla priset?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Man blir ju rätt sugen på 2080-kortet från Elfynd... frågan är om man skall slå till eller ha is i magen (eventuell rea på BF).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon676:

...

EDIT2: Vill bara rekommendera ett företag om ni ska köpa dator, Greattech (Som nyss bytt namn till GTSA) säljer riktigt fina datorer. De bygger datorer med exemplarisk kabeldragning och är otroligt snygga, köpte en ST-3a med 1660ti, ryzen 5 2600, 16 gb ram och 1TB intel nvme för 10k som har fungerat klockrent, väldigt tyst. Du kan konfigurera datorerna som du vill (Tex bytte jag 500gb disken till en 1TB) och du kommer inte kunna hitta datorer till ett bättre pris någonstans, end of story. Finns också datorer med vattenkylning och datorer i alla prisklasser. De har snabb leverans och de bygger datorerna själva. Du får inget instängt tjafs utan du för skitsnyggt chassi med öppningsbara glasskivor och massor med rgb som får en att dregla!
https://www.gtsa.se/category.html/infinity-gt

Känns inte som denna reklam-edit passar i fyndtråden riktigt. Fimns fler än en tråd ang. Greattech här på swec och alla är inte så smickrande, kanske därför de bytt namn...

En av många trådar;
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1502158-greattech-karata...

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Känns inte som denna reklam-edit passar i fyndtråden riktigt. Fimns fler än en tråd ang. Greattech här på swec och alla är inte så smickrande, kanske därför de bytt namn...

En av många trådar;
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1502158-greattech-karata...

Har redan anmält inlägget till redaktionen. Skumt att med så få inlägg direkt börja snacka om GT, och ha koll på att företaget dessutom har bytt namn om han har noll sammankoppling till företaget i fråga.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Har redan anmält inlägget till redaktionen. Skumt att med så få inlägg direkt börja snacka om GT, och ha koll på att företaget dessutom har bytt namn om han har noll sammankoppling till företaget i fråga.

Precis min tanke. Något som inte stämmer helt klart.
Förövrigt så är priserna för de färdigbygda datorerna inget att hurra för heller, och således ingenting som borde klassas som ett fynd.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Man blir ju rätt sugen på 2080-kortet från Elfynd... frågan är om man skall slå till eller ha is i magen (eventuell rea på BF).

Beroende på vem som säljer så kör jag ofta på köp först, tänk sen. Oftast lättare att lämna tillbaka något än att bestämma sig att man vill köpa när det är för sent

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon676:

Webhallens 24h race har otroligt bra rabatter, värt att kolla in.

https://www.webhallen.com/se/product/286520-ASUS-Zenfone-5Z-6...
ASUS Zenfone 5Z med 64Gb, 6gb ram och nyaste flaggskepps processorn Snapdragon 845 för 3290kr (!!!)

https://www.webhallen.com/se/product/303282-Asus-VivoBook-15-...
Asus Vivobook med supersmå skärmkanter och 3rd gen ryzen med vega 10 grafik som klarar 1080p gaming i låg-medium grafik på de flesta esport titlar som csgo och fortnite i 60fps, 256gb ssd och ergolift tangentbord med ökat luftflöde och bättre skrivkomfort för 4490kr (!!!)

EDIT: Osäker om den faktiskt har vega 10, Ryzen 3 3200U ska enligt tillverkare ha vega 3 grafik vilket är mindre än hälften så snabb som vega 10 och undrar om det kan vara en felskrivning från Webhallens sida. Om ni tänker köpa för att spela så får ni gärna kolla upp med Webhallens kundtjänst först innan ni köper.

Tack för bra tips. Tänkte bara klargöra att SD 845 inte är senaste processorn. Faktiskt inte ens näst senaste. Senaste heter 855+ och den innan är "vanliga" 855 som har varit i telefoner på marknaden runt 8 månader eller så.

Med det sagt så duger 845 utmärkt och det var bra pris, så tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Man blir ju rätt sugen på 2080-kortet från Elfynd... frågan är om man skall slå till eller ha is i magen (eventuell rea på BF).

2080 kommer säkert reas ut under Black Friday då lagerstatusen verkar vara hög samtidigt som det inte produceras några fler kort (2070 och 2080 har ersatts av supervarianterna) men under 6k, som så vitt jag vet är det lägsta priset någonsin för ett 2080? Njae...

Däremot kommer säkert många andra kort att säljas till ett lägre pris än de gör idag men jag skulle i alla fall inte hoppas allt för mycket på ett kort under 6k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Jag har bara börjat lära mig svenska, så jag hoppas att det inte är dåligt.

Jag försöker bygga en AMD Ryzen 3600-spelrigg för vart och ett av mina två barn. Nvidia släpper GTX 1660 Super den här månaden vilket förmodligen gör 1660 eller 1660 Ti dåligt att köpa just nu.

Kan någon föreslå hur jag kunde hitta billiga PCIe-grafikkort som kan vara värda att använda under tiden? Nytt eller begagnat. Huvudsakligen för att ställa in systemen och en del grundläggande användning.

Permalänk
Medlem

@ågren: Om man kan tänka sig fyndvaror fick jag nyss loss ett RTX 2080 Ventus för 5490kr på NetOnNet. Sålde spelkoderna man fick med och priset landade på under 5k

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

@Super Älg: Kolla in blocket.se och köp ett begagnat kort.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Tillfälligt PCIe-grafikkort

Skrivet av Coca:

@Super Älg: Kolla in blocket.se och köp ett begagnat kort.

Tack Coka. Jag har sett blocket.se och även forum här i några dagar. Det finns många högre slutkort 1 till 3 generationer gamla. Köpare hoppar rakt på dem. Priserna är långt över vad de är värda med tanke på brist på garanti, hur föråldrade de är och deras tvivelaktiga skick. Det var samma i Australien. Den här typen av marknader var bra för säljare när du vill uppgradera ditt grafikkort.

Jag har letat efter långsammare kort som inte är så populära. Bredvid ingenting hittat hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Tack Coka. Jag har sett blocket.se och även forum här i några dagar. Det finns många högre slutkort 1 till 3 generationer gamla. Köpare hoppar rakt på dem. Priserna är långt över vad de är värda med tanke på brist på garanti, hur föråldrade de är och deras tvivelaktiga skick. Det var samma i Australien. Den här typen av marknader var bra för säljare när du vill uppgradera ditt grafikkort.

Jag har letat efter långsammare kort som inte är så populära. Bredvid ingenting hittat hittills.

Oj, här generaliserar vi friskt.
"Priserna är långt över vad de är värda" - det kallas utbud och efterfrågan.
"Brist på garanti" - behöver inte vara så, beror på leverantör och ålder.
"Föråldrade" - beror väl på vilken generation man söker, anser inte att ett GTX1080 är föråldrat, men att man kanske ska vara försiktig vid köp av ett 3DfX Voodoo från -96.
"Tvivelaktiga skick" - jag kanske har haft tur, men inte haft problem med skicket på de begagnade prylarna jag köpt här på Swec. Är man orolig över skicket så är väl affär mellan fyra ögon toppen, så man kan kolla innan man betalar!?

Lycka till i letandet!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Oj, här generaliserar vi friskt.
"Priserna är långt över vad de är värda" - det kallas utbud och efterfrågan.
"Brist på garanti" - behöver inte vara så, beror på leverantör och ålder.
"Föråldrade" - beror väl på vilken generation man söker, anser inte att ett GTX1080 är föråldrat, men att man kanske ska vara försiktig vid köp av ett 3DfX Voodoo från -96.
"Tvivelaktiga skick" - jag kanske har haft tur, men inte haft problem med skicket på de begagnade prylarna jag köpt här på Swec. Är man orolig över skicket så är väl affär mellan fyra ögon toppen, så man kan kolla innan man betalar!?

Lycka till i letandet!

Det handlar väl vad kortet använts till bland annat. Om ett kort mine:at eller jobbat med hård rendering så har givetvis kortet en del slitage, men om kortet "enbart" är gammalt dvs +2 år då inte elektronikgarantin i många gånger längre gäller så finns ju alltid risken att något av kretskortets alla kondensatorer, transistorer m.m kan gå sönder pga ålderdom. Det kanske inte händer jätteofta men visst händer det. Har man då köpt tex ett gammalt 1080ti kort från 2016 för 4500 kr och sedan rasar kortet efter nån månad så är det givetvis inte särskilt roligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av buLLit:

Tack för kommentarerna. Kanske "overifierat tillstånd" skulle vara ett bättre sätt att säga det än "tvivelaktiga skick". Jag menade inte att kränka om Swec. Jag är nybörjare på svenska och jag uttryckte det förmodligen inte så bra.

Ja, utbud och efterfrågan skapar marknadspriset. Det kan vara "rättvist", men det betyder inte att köparen får en bra affär.

GTX 1080 som nämnts är ett bra exempel. En RTX 2060 Super överträffar den på alla sätt, går svalare och tystare och har de nya funktionerna.

En RTX 2060 Super kan köpas i detaljhandeln för cirka 4500kr. Det kommer att ha en 1 eller 2 års produktgaranti och endast den ursprungliga köparen (inte överförbar till nästa köpare) har 3 års reklamationsrätt.

Ändå ser jag människor hoppa för att köpa två år gamla GTX 1080 för mer än 3000 kr, utan rättigheter eller garantier. Med tanke på allt, inte värt det.

-------------------------------------------------- ---------------------------------------------

Jag letar fortfarande efter två tillfälliga grafikkort. För video ut, inte spel egentligen. Om någon kan ge råd / hjälp skulle det vara mycket uppskattat.

glömde att lägga till länken
Permalänk
Medlem

@Super Älg:

Vad för cpu sitter i, finns det inbyggd grafik i cpu så kanske den duger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Tack för kommentarerna. Kanske "overifierat tillstånd" skulle vara ett bättre sätt att säga det än "tvivelaktiga skick". Jag menade inte att kränka om Swec. Jag är nybörjare på svenska och jag uttryckte det förmodligen inte så bra.

Ja, utbud och efterfrågan skapar marknadspriset. Det kan vara "rättvist", men det betyder inte att köparen får en bra affär.

GTX 1080 som nämnts är ett bra exempel. En RTX 2060 Super överträffar den på alla sätt, går svalare och tystare och har de nya funktionerna.

En RTX 2060 Super kan köpas i detaljhandeln för cirka 4500kr. Det kommer att ha en 1 eller 2 års produktgaranti och endast den ursprungliga köparen (inte överförbar till nästa köpare) har 3 års reklamationsrätt.

Ändå ser jag människor hoppa för att köpa två år gamla GTX 1080 för mer än 3000 kr, utan rättigheter eller garantier. Med tanke på allt, inte värt det.

-------------------------------------------------- ---------------------------------------------

Jag letar fortfarande efter två tillfälliga grafikkort. För video ut, inte spel egentligen. Om någon kan ge råd / hjälp skulle det vara mycket uppskattat.

Jag håller med dig om det där med att begagnade grafikkort är överprisade just nu. Du borde dock göra en egen tråd om saken då den här tråden är till för att diskutera fynd som postats i fyndtråden.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10