Net2World, gjorde jag fel eller dem?

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig aiden92. Tycker fortfarande det är du som har mer rätt i det här fallet, för som jag fattade det så är det ju faktiskt företaget som ens börjar diskutera det här. och inte för att ta till sig av kritiken utan snarare argumentera för att du är en idiot och din åsikt är felaktig. Tycker det verkar som ett väldigt dåligt företag..

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiden92:

Jag tog bort mitt omdöme efter det sista mailet han skrev, vilket kanske var dumt av mig.
Om folk vill verifiera att detta är sanning så kan jag posta mail konversationen om det behövs.

fixat ett omdöme på prisjakt där jag länkar hit. känns konstigt när man läser deras omdömen är dom alla bara bra!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Visst så kanske han inte var jätte professionell i mejlet, men tycker du får skylla dig själv då det står att dom faktiskt skickar med DHL.

Tycker dock ditt omdöme också var lite taskigt, då dom skickat allt som dom har lovat och snabbt!

Men att dom "tvingar" dig till omdöme tycker jag är ganska lågt dock, så det är ju ett stort minuspoäng.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Men att dom "tvingar" dig till omdöme tycker jag är ganska lågt dock, så det är ju ett stort minuspoäng.

Måste fråga - vart i mailkonversationen tvingar dom TS att ändra?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henke103:

Trots att du är informerad om att de använder sig av DHL så är det en nackdel för dig, och att du påpekar det i en recension på prisjakt är helt rätt. Att dem även tjatar om att ändra det betyget via mail gör ju inte saken bättre...

Fast vänta lite, om det nu är en nackdel att använda DHL för kunden så är det väl bara att använda sig av en annan leverantör som använder sig utav Posten / Schenker eller dylikt.

Om man nu ändå bestället från företaget som använder sig utav DHL så har man jämfört det positiva mot det negativa och kommit fram till att beställningen med DHL i slutändan varit det bästa alternativet. Varför skall man då ge ett negativt omdöme om det gentemot företaget du beställt ifrån.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

fixat ett omdöme på prisjakt där jag länkar hit. känns konstigt när man läser deras omdömen är dom alla bara bra!

Det beror på att dom flesta inte har problem. Jag personligen fyller bara i när jag har negativa erfarenheter av företag.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Måste fråga - vart i mailkonversationen tvingar dom TS att ändra?

Jag skrev "tvingar" till omdöme" och inte ändra omdöme!

Dom skickade massa mejl och bad han lämna från första början, och det tycker jag är oseriöst.
Och att dom håller på via mejlen efteråt är väll heller inget pluspoäng.

Men tycker TS får skylla sig själv lite, då det står DHL och det kan han ju konstruktiv kritik om att posten hade vart ett bra alternativ.
Dock inte dra ned omdöme då dom ger dig varan som lovat!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simon253:

Du tycker inte att det är lite konstigt att skriva ett omdöme med en länk hit där du sätter 1 stjärna (usel) ? Känns jävligt osjysst mot företaget. Hoppas du tänker till och ändrar det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||

Permalänk
Medlem

Precis som påpekats så är ditt omdöme ditt omdöme.
Sen att även jag tycker att det är fel av dig att lägga skuld på butiken för leveransmetoden är en annan sak, du skrev ursprungligen dock att ditt sänkta omdöme berodde på detta så det känns ok.

Att du sen får en person som faktiskt mailar dig och tar del av dina synpunkter samt förklarar läget till att vilja "påverka" ditt omdöme är bara sorgligt för butiken.

Summa summarum har du rent tekniskt inte gjort något fel i första omdömmet, däremot i din redigering så känns det lite gråzon men du upplevde det väl så.

Nästa gång jag ska göra någon beställning av något mindre tänker jag deffinitivt se över om varan finns hos Net2World och stötta dem lite som kompensering

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Du tycker inte att det är lite konstigt att skriva ett omdöme med en länk hit där du sätter 1 stjärna (usel) ? Känns jävligt osjysst mot företaget. Hoppas du tänker till och ändrar det.

jo ändrade det till ganska bra tror jag ta det lungt skälva meningen var att länka tråden

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simon253:

jo ändrade det till ganska bra tror jag ta det lungt skälva meningen var att länka tråden

Jo, jag förstod din tanke, summarum blev dock tyvärr att deras betyg sänktes. Ser nu att du tog bort omdömet vilket nog kanske var lika bra. Om du vill delge dem länken hit så är det bara att skicka den i ett E-mail.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Jo, jag förstod din tanke, summarum blev dock tyvärr att deras betyg sänktes. Ser nu att du tog bort omdömet vilket nog kanske var lika bra. Om du vill delge dem länken hit så är det bara att skicka den i ett E-mail.

ja jag läste mailen typ nu och tyckte det inte var så farligt som TS skrev.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Dom skickade massa mejl och bad han lämna från första början, och det tycker jag är oseriöst.

Men tycker TS får skylla sig själv lite, då det står DHL och det kan han ju konstruktiv kritik om att posten hade vart ett bra alternativ.
Dock inte dra ned omdöme då dom ger dig varan som lovat!

Ah, ursäkta, missförstod. Ja, den sid-designen låter inte så upphetsande. Dock bör man ju kunna klicka bort det hela, utan några större bekymmer. Testar hellre själv än tar TS på orden i detta fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas åsnorna kommer hit och svarar i tråden. Haha, skulle vara så komiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Hoppas åsnorna kommer hit och svarar i tråden. Haha, skulle vara så komiskt.

Tror dock att många verkar vara överens om att företaget inte agerat som några åsnor. Möjligen de som hakar på ragen utan att ha läst på..

Eller tycker du fortfarande detta efter att t.ex ha läst emailkonversationen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Tror dock att många verkar vara överens om att företaget inte agerat som några åsnor. Möjligen de som hakar på ragen utan att ha läst på..

Eller tycker du fortfarande detta efter att t.ex ha läst emailkonversationen?

Ts har tagit bort email konversationen från dropbox. Så kan inte läsa den. Men om det han säger stämmer kan jag tycka att net2world har gjort fel.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ts har tagit bort email konversationen från dropbox. Så län inte läsa den. Men om det ta säger stämmer kan jag tycka att net2world har gjort fel.

Jaså. Det var väl för många som inte höll med honom.

Butiken hade kontaktat honom då han lämnat ett dåligt omdöme pga DHL's utlämningsställen, något de tydligen gör som regel när det är missnöjda kunder för att se hur de kan förbättra sig. Något prat om att övertala honom att ändra sitt betyg eller liknande förekom aldrig.
Om något så var det en mycket proffsig kundtjänstare i andra änden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller inte med

Jag köpte precis en blurayspelare av dem. På sidan stod det att det var bulk, men även att kabel och programvara medföljande (vilket det inte gör på den modellen). Spelaren anländer extremt välpaketerad med tanke på att det var bulk och levereras normalt i en påse men ingen kabel eller mjukvara. Skickade ett mej om att det stog att det skulle följa med. Svaret var att det stog fel och detta skulle korrigeras, två dagar senare fick jag en kabel och mjukvara för att bränna skivor. Skall tilläggas att det tog mindre än 24h att få spelaren.
Så jag måste säga att servicen är hög. I orderbekräftelsen ombads man att lägga ett betyg på prisjakt, men det kändes inte som en uppmaning utan mer som ett önskemål.

Permalänk
Medlem

Onödig tråd, kunden har själv valt att acceptera DHL som leveransföretag innan han la sin order, ändå klagar han att han fått den levererad av DHL och att det är Net2Worlds fel :S. Och det är väl inte så konstigt att företaget hör av sig till honom när han är helt ute och cyklar med sitt omdöme på Prisjakt.

Ibland undrar man vart Sweclockers forum är på väg när man läser sådana här inlägg..Speciellt folk som tar första möjliga chans att smutskasta en butik utan att veta bakgrundsfakta utan går helt på vad TS säger..

Om det är något jag lärt mig efter 10 år här på forumet så är det att inte döma ett företag för snabbt för att någon har skapat en tråd om hur dåligt ett företaget är..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Onödig tråd, kunden har själv valt att acceptera DHL som leveransföretag innan han la sin order, ändå klagar han att han fått den levererad av DHL och att det är Net2Worlds fel :S. Och det är väl inte så konstigt att företaget hör av sig till honom när han är helt ute och cyklar med sitt omdöme på Prisjakt.

Ibland undrar man vart Sweclockers forum är på väg när man läser sådana här inlägg..Speciellt folk som tar första möjliga chans att smutskasta en butik utan att veta bakgrundsfakta utan går helt på vad TS säger..

Om det är något jag lärt mig efter 10 år här på forumet så är det att inte döma ett företag för snabbt för att någon har skapat en tråd om hur dåligt ett företaget är..

What? Det är väl upp till läsaren av omdömet att bedöma värdet. Det kan aldrig vara fel av kunden att skriva vad den tycker.
Personligen vet jag inte om något av detta är sant så visst man kan kalla det onödig tråd. Men om det är sant, är det ingen onödig tråd.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Har handlat av Net2world, dock endast i butiken i Malmö.
Mycket trevlig och tillmötesgående personal.

Det förvånar mig inte det minsta att man blir kontaktad efterhand.
"Småbutikerna" har svårt att konkurera med "elefanterna" och därför lämnar jag sällan alltför negativa kommentärer...
undantaget om det blir något galet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Suck... var ska man börja? " 'Tvinga' till omdöme"... "massa mail"... även om det är inom citationstecken är det ju helt uppåt väggarna formulerat. Det handlar om ett ynka mail (efter webbsidan som de flesta databutiker online tycks ha nuförtiden). Ett ynka mail! Som vi dessutom inte vet ordalydelsen i. Och med tanke på hur TS fick det att låta i sin första post jämfort med hur chatkonversationen verkar ha sett ut (innan TS tog bort den) så skulle det inte förvåna mig om det var en standardfras i stil med "Vi som företag skulle uppskatta om du ville lämna ett betyg på prisjakt." Det faktum att TS tagit bort konversationen efter att folk påpekat att de inte finner nåt konstigt i den talar snarast för att TS inser att hen feltolkat/överreagerat. Dessutom kan man ju undra om de som TS påstår fiskat efter goda omdömen. Givetvis vill alla företag ha goda omdömen, men att be kunden lämna omdöme betyder inte att man "fiskar efter goda omdömen". Vad tusan går det åt människor - och det riktar jag till både TS och bourne 94?

Skrivet av Igelkott:

What? Det är väl upp till läsaren av omdömet att bedöma värdet. Det kan aldrig vara fel av kunden att skriva vad den tycker.

På sätt och vis har du förstås rätt, men på samma sätt och vis har du givetvis fel. Om det kunden tycker inte är grundat på nåt som är relevant så är det fel. Ditt resonemang är väldigt symptomatiskt för det extremindividualiserade samhälle vi har idag. Kunden/personen har rätt till sin åsikt, det tror jag alla håller med om. Men att skriva ett omdöme online innebär att man ger sin åsikt funktionen av information till andra potentiella kunder. Därav kommer ett ansvar att faktiskt kunna vara kapabel att grunda sin åsikt i någonting som är giltigt för andra kunder. Annars är det vilseledande information. Och beroende på hur det skrivs kan det vara omöjligt för läsaren som du säger "att bedöma" på någon som helst grund som är relevant för det som har inträffat. Därav ansvaret för att någorlunda korrekt spegla situationen.

TS inledande inlägg fick mig att tänka att butiken var helt fel ute och att TS i stort resonerade rätt. Sen när chattkonversationen kom upp framkom tecken på att det kanske var TS som hade överreagerat. Synd att du tog ner konversationen, TS. Ord är inte så lätta att bedöma som du verkar tro, Igelkott, därför finns alltid att ansvar hos den som yttrar dem, vare sig det handlar om onlineomdömen eller viktigare saker som hets mot folkgrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

På sätt och vis har du förstås rätt, men på samma sätt och vis har du givetvis fel. Om det kunden tycker inte är grundat på nåt som är relevant så är det fel. Ditt resonemang är väldigt symptomatiskt för det extremindividualiserade samhälle vi har idag. Kunden/personen har rätt till sin åsikt, det tror jag alla håller med om. Men att skriva ett omdöme online innebär att man ger sin åsikt funktionen av information till andra potentiella kunder. Därav kommer ett ansvar att faktiskt kunna vara kapabel att grunda sin åsikt i någonting som är giltigt för andra kunder. Annars är det vilseledande information. Och beroende på hur det skrivs kan det vara omöjligt för läsaren som du säger "att bedöma" på någon som helst grund som är relevant för det som har inträffat. Därav ansvaret för att någorlunda korrekt spegla situationen.

TS inledande inlägg fick mig att tänka att butiken var helt fel ute och att TS i stort resonerade rätt. Sen när chattkonversationen kom upp framkom tecken på att det kanske var TS som hade överreagerat. Synd att du tog ner konversationen, TS. Ord är inte så lätta att bedöma som du verkar tro, Igelkott, därför finns alltid att ansvar hos den som yttrar dem, vare sig det handlar om onlineomdömen eller viktigare saker som hets mot folkgrupp.

Ja visst man har ett ansvar när man yttrar sig. Men det handlar om att inte uttala sig felaktigt. Att ha en åsikt är inte fel.
Detta säger jag baserat på att TS inte uttalat något faktafel i sitt omdöme.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

blev lovad praktikplats samtidigt jag köpte delar för över 15k och sedan får jag ett mail att dem där dem säger att de inte tar emot praktikanter

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Demonoidz:

Exakt. Personligen betalar jag lite mer, men får utomordentlig service (inet t.ex<3).

Jag förstår verkligen vad du menar, men att döma av din signatur har du råd att göra det, och köper man prylar i de prisklasserna är det förstås värt lite extra för att slippa krångel. Hellre betala t ex 9000 kr på Inet och veta att man sitter säkert än 8000 kr på någon randomaffär och riskera att förlora allt om CPUn går sönder (3960X som exempel). Men för oss som går i skolan är varje krona viktig, och vi måste därför ofta köpa på CDON eller någon annan billigare aktör för att klara budgeten.

(Jag har själv erfarenhet av både Inet och CDON, och det är verkligen skillnad, men ändå har den stora majoriteten av mina köp varit på CDON eftersom de är mycket billigare. Jag menar inte att CDON är dåliga, men Inet är Premium på alla sätt.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Synd dropboxen är nere, skulle gärna läst mailen själv också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av combatzone:

blev lovad praktikplats samtidigt jag köpte delar för över 15k och sedan får jag ett mail att dem där dem säger att de inte tar emot praktikanter

Okej? Och därför... vadå? Vad är poängen? Att dom MÅSTE ta in dig som praktikant för att du köpt hårdvara där? För du köpte väl förhoppningsvis inte delarna enbart för att få en praktikplats..Trist att du inte fick din praktikplats dock, men sånt händer tyvärr. Kanske kände kassapersonalen inte till företagets policy eller dylikt. Inget att hänga läpp över och framför allt inget som förändrar företagets över lag goda omdöme.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

...baserat på att TS inte uttalat något faktafel i sitt omdöme.

Tveksamt. 1) Kritik av leveranssätt trots att det stod klart vid beställning. Irrelevant, vilket många redan har påpekat. 2) Omdömet mycket troligen påverkat av känslan som TS uttrycker att butikspersonalen var jobbig och "tiggde goda omdömen". Folk som hann läsa konversationen menar dock att han var tämligen saklig. Så visst handlar det om något som definitivt kan diskuteras om det är felaktigt grundat eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Tveksamt. 1) Kritik av leveranssätt trots att det stod klart vid beställning. Irrelevant, vilket många redan har påpekat. 2) Omdömet mycket troligen påverkat av känslan som TS uttrycker att butikspersonalen var jobbig och "tiggde goda omdömen". Folk som hann läsa konversationen menar dock att han var tämligen saklig. Så visst handlar det om något som definitivt kan diskuteras om det är felaktigt grundat eller inte.

För att förtydliga så är det inte min åsikt ATT han inte framställde faktafel utan ATT det jag menar förutsätter det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

MoNkeY-05 jobbar i butiken? Har inte läst mailet och tar ingens sida i detta men gudarns vad du lovordar personalen på företaget, varför?