Ny bärbar. Kan jag ladda ner Windows 7 gratis och installera om för att slippa...

Permalänk
Medlem

Ny bärbar. Kan jag ladda ner Windows 7 gratis och installera om för att slippa...

Skaffade en beg bärbar och hon har fabriksåterställt den. Det finns ingen DVD med Windows eller en recovery-partition på HDDn men kan jag ladda ner Windows från Microsofts hemsida och använda nyckeln som är på baksidan av datorn? Vill ha en helt ren dator utan all bloatware som Toshiba skickar med.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Rekordmedlem

Ladda ner går ju att göra, problemet är att du behöver rätt licens, du skriver att du är student så försök då få en kopia via skolan och dreamspark/msdnaa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Annars kan du ju ladda ner ubuntu som är helt gratis.

Www.ubuntu.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-lite:

Annars kan du ju ladda ner ubuntu som är helt gratis.

Www.ubuntu.com

Funderade på att göra det men jag vill kunna spela och använda 3DS Max m.m. utan att hålla på och krångla så det är Windows som gäller för mig.

citat bort
Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Skaffade en beg bärbar och hon har fabriksåterställt den. Det finns ingen DVD med Windows eller en recovery-partition på HDDn men kan jag ladda ner Windows från Microsofts hemsida och använda nyckeln som är på baksidan av datorn? Vill ha en helt ren dator utan all bloatware som Toshiba skickar med.

Om licensnyckeln som sitter på baksidan av datorn är för Windows 7 så kan du ladda hem en ISO från Digital River och installera med hjälp av ett USB minne, läs mer i denna guide http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Och i denna tråd hittar du nog svar på alla frågor om guiden http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1129140...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om licensnyckeln som sitter på baksidan av datorn är för Windows 7 så kan du ladda hem en ISO från Digital River och installera med hjälp av ett USB minne, läs mer i denna guide http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Och i denna tråd hittar du nog svar på alla frågor om guiden http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1129140...

Tackar, var inne på den nyheten innan men missade att det gick att ladda ner de olika Windows-versionerna därifrån. Tack!

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt, du kan ladda ner det från microsofts hemsida, finns en länk här i forumet i en nyhet där emil och jonas förklarar hur man installerar windows 7 från ett USB-minne. Är förmodligen home premium, men se till att ladda rätt version så är det bara att knappa in den.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Tackar, var inne på den nyheten innan men missade att det gick att ladda ner de olika Windows-versionerna därifrån. Tack!

Om du laddar hem Windows 7 Professional Svenska så kan du ta bort ei.cfg filen i mappen sources när du har lagt över ISOn på USB minnet och då kan du välja alla Svenska versioner av Windows 7 vid installationen.

Edit: Jag rekommenderar att du tar bort ei.cfg filen manuellt genom att öppna mappen sources som ligger på USB minnet och sedan höger klicka på ei.cfg och välj ta bort, verktyget Ei.cfg Removal Utility fungerar inte så bra för Windows 7 ISO som har Service Pack 1.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du laddar hem Windows 7 Professional Svenska så kan du ta bort ei.cfg filen i mappen sources när du har lagt över ISOn på USB minnet och då kan du välja alla Svenska versioner av Windows 7 vid installationen.

Edit: Jag rekommenderar att du tar bort ei.cfg filen manuellt genom att öppna mappen sources som ligger på USB minnet och sedan höger klicka på ei.cfg och välj ta bort, verktyget Ei.cfg Removal Utility fungerar inte så bra för Windows 7 ISO som har Service Pack 1.

Fast jag har bara en nyckel till Home Premium så det är väl den enda jag kan använda?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Fast jag har bara en nyckel till Home Premium så det är väl den enda jag kan använda?

Ja då väljer du Home Premium vid installationen av Windows 7, din licens nyckel fungerar bara för Home Premium.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Ja då väljer du Home Premium vid installationen av Windows 7, din licens nyckel fungerar bara för Home Premium.

Blir så trött. När jag gör en bootbar usb med Windwos-verktyget som SweC använder får jag bootsect failed. Jag har formaterat till fat32 och NTFS. körde den ändå och installationen startar. Steget sär man ska välja hdd som man vill installera på kommer jag inte till då jag får upp ett felmeddelande att någon drivrutin saknas eller liknande. Jag har testat göra usb'n i två andra program och det är samma sak.
Är det något efterblivet Toshiba gjort så man inte ska kunna installera om Windows utan deras äckliga bloatware?
Riktigt drygt.
Några tips?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Blir så trött. När jag gör en bootbar usb med Windwos-verktyget som SweC använder får jag bootsect failed. Jag har formaterat till fat32 och NTFS. körde den ändå och installationen startar. Steget sär man ska välja hdd som man vill installera på kommer jag inte till då jag får upp ett felmeddelande att någon drivrutin saknas eller liknande. Jag har testat göra usb'n i två andra program och det är samma sak.
Är det något efterblivet Toshiba gjort så man inte ska kunna installera om Windows utan deras äckliga bloatware?
Riktigt drygt.
Några tips?

Kolla på Toshibas hemsida om du hittar drivrutiner för AHCI/SATA som du kan använda under installationen.

Permalänk
Medlem

Verkar vara något skit med Toshiba och deras SATA-kontroller som gör att man inte kan installera ett annat Windows än original.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Kolla på Toshibas hemsida om du hittar drivrutiner för AHCI/SATA som du kan använda under installationen.

Ska göra det.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

1. Nja du kan inte ladda ned det hursomhelst, från MS hemsida har du testversion only av Enterprise.
- Från MSDN/Technet kan du ladda ned om du har konto.

2. Säkerhetskopiera din nuvarande aktivering istället.

Varför tror alla att man får ladda ned W7 hursom bara för att man har en licens?

Permalänk
Medlem

Skriver jag in mitt serienummer och söker på AHCI så får jag massor av olika drivrutiner för AMD Windows7, Toshiba Windows 7 och Intel Windows XP. Finns typ 20 olika.
Varför kommer de på att lägga till en sån värdelös funktion? Aldrig mer en Toshiba efter denna.
Min gamla laptop från 2005 bootar samma operativsystem snabbare p.g.a. all bloatware Tishiba lagt in. Idioter!

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

1. Nja du kan inte ladda ned det hursomhelst, från MS hemsida har du testversion only av Enterprise.

Varför tror alla att man får ladda ned W7 hursom bara för att man har en licens?

Hur säkerhetskopierar jag den? Och när jag gjort det kan jag installera om ett "clean" Windows?

EDIT: Går inte att säkerhetskopiera till usbminnen eller till systemdisken. Får köpa dvdskivor imorgon...
Dock återstår frågan om jag säkerhetskopierar systemet, kan jag installera ett clean Windows då?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Skriver jag in mitt serienummer och söker på AHCI så får jag massor av olika drivrutiner för AMD Windows7, Toshiba Windows 7 och Intel Windows XP. Finns typ 20 olika.
Varför kommer de på att lägga till en sån värdelös funktion? Aldrig mer en Toshiba efter denna.
Min gamla laptop från 2005 bootar samma operativsystem snabbare p.g.a. all bloatware Tishiba lagt in. Idioter!

Vad är det för model på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Vad är det för model på datorn?

Toshiba Satellite L755-1DR

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Toshiba Satellite L755-1DR

Prova http://support1.toshiba-tro.de/tedd-files2/0/ahci-20110203140...

Det är AHCI drivrutiner för 64-bit (x64).

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Vilken drivrutin tog du? Det finns flera olika väl? Jag hittar för AMD Windos 7 32/64 bit, Toshiba Windows 7 32 bit och Intel XP.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Riktigt drygt.
Några tips?

Om man använder en dator med Vista/W7 x86 och skapar ett bootbart USB minne med W7 x64 ISO så kan man få ett bootsect failed felmeddelande i Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool men det fungerar att installera W7 med USB minnet trots detta felmeddelandet.

Och om datorn frågar efter drivrutiner så kan du försöka att ta bort och stoppa tillbaka USB minnet, läs mer i inlägg nr 134 #12733962

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om man använder en dator med Vista/W7 x86 och skapar ett bootbart USB minne med W7 x64 ISO så kan man få ett bootsect failed felmeddelande i Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool men det fungerar att installera W7 med USB minnet trots detta felmeddelandet.

Och om datorn frågar efter drivrutiner så kan du försöka att ta bort och stoppa tillbaka USB minnet, läs mer i inlägg nr 134 #12733962

Ska testa efter att jag tagit backup på systemet. Satt och försökte avinstallera bloatwares på datorn. Har avinstallerat runt 20 och de är ca lika mycket kvar men nu orkar jag inte längre. Får de bra betalt av att fylla datorerna med massor av värdelös skit eller är det bara en tävling tillverkarna har, vem som kan fylla sina datorer med mest värdelös skit som ingen använder eller vill ha.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag tror att många andra har denna tanken eftersom att man har betalt för produkten och har en helt laglig nyckel till aktivering. Det känns då inte helt orimligt att man skulle få tillgång till att ladda ner lagliga kopior från deras hemsida då man sitter och trycker på en nyckel.
Men det hade kanske medfört risker som att flera sidor hade erbjudit laglig nedladdning av W7, fast med en massa trojaner och hemska maskar i. Det vill kanske inte Microsoft behöva ta itu med.
Det och annat spännande som jag helt säkert inte tänker på hade ju så klart varit riskfaktorer.

Det är väldigt mycket gråzon och beror på vad man har för inställning till det hela.
Jag tycker att det är fel att man blir så gott som tvingad att köpa en ny skiva om man gör av med sin egna, även fast man fortfarande besitter en helt laglig nyckel.
I mitt tycke är det lika dumt som att spelen du har köpt och aktiverat skulle försvinna för att du installerar om Steam. Och naturligtvis är skivan så pass repad av din busiga mise så att du inte längre kan installera spelet från skivan, även fast du sitter med en nyckel på fodralet.
Är det då mer rimligt att man måste åka iväg och köpa ett helt nytt spel med en ny nyckel, eller vill man ha möjligheten att kunna ladda ner spelet via Steam eftersom att man sitter med en helt laglig nyckel?

Sen tycker jag att man kan se på operativsystemet som en trial-version.
Den går ju ut efter 30 dagar som många andra testversioner av program gör, och om man inte sedan skulle aktivera sin kopia så är den inte längre brukbar.
Därmed hade det också kunnat fungera i mina ögon, fast så kanske jag är naiv även på denna punkten.

Är lite inne på samma tankar som denna snubben:

• "I'd been hearing rumblings that Microsoft actually made Windows 7 available as an online download. In doing some research into this, I found what appear to be at least two legitimate sources from reputable providers.

For the life of me, however, I cannot find anything from Microsoft itself to corroborate that this is indeed sanctioned. Given that the providers are well known and the fact that Microsoft hasn't taken action to stop it makes me think that it's at least tolerated.

So, while I can't make any statements pro or con as to the legality (I could well be wrong either way), I will say this: in my opinion, this is at least ethical if (and only if) you already have a valid, purchased, product key.

So I must cover my assets and include this bottom-line caveat: if you elect to take this download from anywhere other than Microsoft itself, you assume all risk and potential liability relating to its legality."

- http://ask-leo.com/where_can_i_download_windows_7.html

• "That's from Softpedia, a large and well-known freeware, shareware, and trialware download site. Because Windows 7 is not free, and it's certainly not shareware, this qualifies as a "trial". Without a product key, you can use it for something like 30 days before Windows cripples itself."
    - http://ask-leo.com/where_can_i_download_windows_7.html

Huruvida det är lagligt att på egen hand fixa en kopia på Internet eller låna av en granne är jag inte säker på, men skulle tro att det anses som fel. Kan inte riktigt hitta något om det är fullt lagligt att ladda ner kopior av Windows att installera om man äger en nyckel.
Men förmodligen säger Microsoft nej och hytter med fingret åt att användare själva kan få ladda ner kopior av operativsystemet även fast de har nycklar. Eftersom att de inte vill riskera att Magnus, 47, laddar ner en fulversion från Piratebay, för att sedan vända sig åt Microsoft när han märker att någon okänd filur har hackat hans Facebook-konto med hjälp av keyloggern som låg och lurade i hans version.
Sådant vill de kanske undvika.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Det bliv lite fel där. Du har en intel maskin. Då ska du ha drivrutiner från denna sida: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

antingen f6flpy-x64.zip eller f6flpy-x86.zip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Det bliv lite fel där. Du har en intel maskin. Då ska du ha drivrutiner från denna sida: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

antingen f6flpy-x64.zip eller f6flpy-x86.zip.

Den du länkar till är väl fel? Den innehåller bara en mapp med olika filer och är 350 kB stor. Fick en annan länkad på PM som är en .exe och är 13,4 MB stor. Vilken ska jag använda mig av?

Den på 13,4 MB heter Rapid Storage Technology Driver.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Testade båda filerna och datorn klagar fortfarande på att den behöver en drivrutin.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Så här blir det när jag använder drivrutinen yakideo länkade, första bilden är hur jag lagt filerna på usb-minnet.

Någon som har ett förslag på hur jag ska gå vidare?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Minns inte men har du ett fungerande Windows på datorn nu? Gå in i enhetshanteraren och leta upp lagringskontrollern. "Intel mobile .. sata ahci controller." eller liknande. Välj egenskaper, fliken driver och sedan detaljer. De filerna du ser där kan du spara ner på USB't genom att manuellt leta upp dem.

Annars kanske du kan gå in i bios och välja ide istället ahci-läge. Lite prestanda för hårdddisken förloras, men nog inte märkbart. du kan ju i efterhand försöka aktivera det när du fått in Windows. Pillat med en toshiba innan och gillade inte alls deras system för drivrutiner, ännu mindre nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Minns inte men har du ett fungerande Windows på datorn nu? Gå in i enhetshanteraren och leta upp lagringskontrollern. "Intel mobile .. sata ahci controller." eller liknande. Välj egenskaper, fliken driver och sedan detaljer. De filerna du ser där kan du spara ner på USB't genom att manuellt leta upp dem.

Annars kanske du kan gå in i bios och välja ide istället ahci-läge. Lite prestanda för hårdddisken förloras, men nog inte märkbart. du kan ju i efterhand försöka aktivera det när du fått in Windows. Pillat med en toshiba innan och gillade inte alls deras system för drivrutiner, ännu mindre nu.

Ska kolla i enhetshanteraren. I bios är AHCI valt som standard och det finns ett annat läge som heter Compatibility, har testat båda men det är samma sak med båda.
Får hoppas det med enhetshanteraren fungerar.
Tack för hjälpen!

EDIT: Under IDE ATA/ATPI-styrenheter -> Egenskaper -> Drivrutin -> Mer information, där finns en fil C:\windows\system32\DRIVERS\iaStor.sys är det den jag ska leta upp och lägga på usb-minnet?

Visa signatur

Hej