Fixa sprakande ljud via USB

Permalänk
Medlem

Fixa sprakande ljud via USB

Tänkte kolla om någon vet vad man kan göra åt att ljudet börjar spraka ibland när man kör ett externt ljudkort via USB?
Pratade med en som det tydligen löste sig för genom att byta USB-port men jag har testat båda min USB 3-portar och USB 2-portar och det börjar ändå spraka då och då.
Använder ett Steinberg CI2 och ett Asus P8Z77-V.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Tänkte kolla om någon vet vad man kan göra åt att ljudet börjar spraka ibland när man kör ett externt ljudkort via USB?
Pratade med en som det tydligen löste sig för genom att byta USB-port men jag har testat båda min USB 3-portar och USB 2-portar och det börjar ändå spraka då och då.
Använder ett Steinberg CI2 för den nyfikne.

MVH

Testat ljudkortet i annan dator?

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Testat ljudkortet i annan dator?

Mja, har inte gjort det själv. Köpte kortet av en kille som använde det innan men har inte för mig att han hade några direkta problem med det.
Han köpte dock ett annat ljudkort sen och han sa att han fick sprakande ljud med det men sen han bytte USB-port så löste det sig tydligen.

Permalänk
Medlem

Händer med min DAC också, misstänker att det är för att datorn inte sitter i ett jordat uttag. Jag märker av det när någon tänder/släcker vissa lampor i huset men det händer bara enstaka gånger.

Testa att byta USB-port så att den sitter "ensam", ändra volym på datorn till 50%.. misstänker att det här inte påverkar men när man stör sig på något så testar man allt hehe.

Det finns även sådant här (men jag har inte testat):
http://electronicsshop.dk/isoleret_usb.htm