fabriksbyggda datorer = problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DtS
Såja, såja - alla har väl varit nybörjare en gång i tiden? Jag klassar mig som en n00b (som lär mig mer för varje dag som går - mycket tack vare Sweclockers medlemmar). Hav tålamod med oss, kära experter!

Du har så rätt, så rätt.
Jag klassar mig inte som expert, MEN så dåliga är inte märkesdatorer som en del vill ge sken av!!

Om man ska köpa färdigt eller bygga själv är en fråga om pris/användningssområde & vem som ska ha den...

Till min son byggde jag givetvis datorn till han, som förnuvarande är en Duron 1300, Asus A7V8X, 512DDRam, GF3ti200, Altec Lansing högtalare med subba, DELL 17" trinitron skärm... ja ett riktigt hopkok!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

En sak som är tydlig är att Compaqs (eller det som var Compaq kanske) tydligen håller pc-divisionen och server-divisionen vitt åtskilda. Servrarna är ju nämligen helt underbara att jobba med. Har köpt ett antal (på jobbet naturligvis, dom är ju rätt dyra...) med diverse extra prylar som måste monteras (extra processor, diskar mm) och man blir alldeles varm inombords när man ser alla genomtänkta och påkostade lösningar. Allt passar dessutom på millimetern och nästan allt monteras utan skruvar. En ren fröjd att meka.

Permalänk

låter ju riktigt trevligt kan ja int få en???

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem

Hehe, jo kanske, men då blir det allt en sur gammal stackare som vi fasar ut. Sen behöver du skaffa ett rack att stoppa den i, ett sånt här t ex: http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501001514... skulle passa fint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp

Försöker man hitta en ny BIOS på hemsidan hittar man BIOS från 1993, men inte den du söker.
Ringer du supporten ber de dig lämna in hela datorn, utan att lyssna på att du letar efter en BIOS-uppdatering. *SUUUCK*

Jag håller mig till egenhändigt ihopplockade maskiner. Då finns alltid klåparen till hands när man vill slå nån på käften

öhh har du kollat vad den har för service-tag (ska finnas under en lucka på fronten). Skriv in den på deras hemsida:
http://support.euro.dell.com/se/sv/index.asp?segment=DHS&rlev...

och där ska du hitta BIOS annars är det någon som det stinker n00b om.... själv har jag flashat några Dell:ar för att de var ganska slöa.

Permalänk
Medlem

En vän till mig plockade ett TI4600 ur en såndär märkesdator,tror det var en Dell. Det var funkade bra i några dagar,sen blev det grafikbuggar i windows och ibland funkade det inte överhuvudtaget,vi prövade det i min dator och i en annans,det funkade inte.
En annan vän och hans lillebror fick en Dell. Den datorn funkar inte längre.
En till vän och dennes familj har köpt en märksedator (vet ej vilket),den har börjat krångla nu.
Och den förstnämda vännen hade en compaq en gång,den krånglade den med.
Och har ni sett Dells nya reklam då? "Extrem mycket kraft" En P4 2,5 (kan väl stämma,men,extremt?näe) "och massor med minne" 256 RDRAM,massor? Men grafikkortet då? Ja det nämner dom aldrig.
Fy för märkesdatorer säger jag bara!
Att plocka ihop sin egen dator är mycket skönare och man har mer frihet och man kan göra lite mer som man vill med den.

Permalänk

Något som är riktigt tragiskt är när folk köper datorer (märkes eller färdighopplockade (typ el-giganten och sånt)) med Windovs recovery-cd. Alltså utan riktig installations-skiva, det ingår bara ett par norton ghost recovery-skivor. Gemene man fattar ofta inte vad skillnaden är...

Min storasyster har fått en ny "landstings-dator", den förra var en dell som faktiskt funkade hyfsat. Var lite krångel att få internet att funka på den, men vi ringde supporten. Visst, det är n00bigt, men eftersom man har betalat för tjästen tycker jag man skall utnyttja den, det är en principsak .

Den nya burken, en HP, har sagda recovery-diskar. Det är en ren katastrof i mina ögon. Anti-virusprogrammet är exempelvis förinstallerat på dom och kan därför inte uppdateras. Det krävs att man registrerat det för att kunna uppdatera, och registreringsnyckeln står antagligen på originalförpackningen som man ju inte fick med. Drivrutinerna som var förinstallerade var "pre-gf3", grafikkortet var ett gf3. Jag behöver knappast påpeka hur detta påverkade spelprestanda. Ljudkortet är något slags creative, vet inte vilket och vill inte öppna lådan. Förresten, gissa vilket os som var på diskarna... Windows ME .

Gissa vilka som får fixa denna miffo-dator när något går fel... jag och min bror. Tack och lov så bor jag i Solna och han i Linlöping, datorn befinner sig utanför Sala.

Min egen dator är hempul, precis som den förra.

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
sitter på en compaq nu.. en gammal presario 5650.. suger värkligen jet p*ng. hänger sig hela tiden. allt seppar sig. inget fungretar.. kan få för sig ibland att lägga in ett dos spel i autoexe så att det går igång när man startar datorn och man kyckas fan inte komma ur det.. iaf första gången.. nu vet man hur man ska göra.. hela burken e SKIT! inget fungerar. allt e paj eller pajar. skulle tex starta ett spel idag.. och då fick datorn för sig att det va ett dos spel. vilket det inte va. så den hoppa ut i dos och där försäkte den starta spelet ett 100 tals gånger efter varan för att tilslut hänga sig. hd´n e totalt värdelös.. låter som allt e löst i den.. cpu fläkten vänder håll lite nu och då.. går åt båda hålen.. man hör hur den vänder håll.. *hel skumt* helt plötsligt kan den öppna cd´romen och cd brännaren.. startar av sig själv.. om jag inte rycker ur nätsladden.. har prövat allt.. startar av sig själv iaf efter nån några timmar..

nu e jag trött på den här datorn.. har en ny i mitt rumm.. bygger själv.. men tyvär så dröjer delarna från db te den 20é :(..

hhahahaha...o gud va jag skrattade åt det där..."We have all been there...seen that ...and done that!" Fast att det sker i en sådan omfattning som det skedde för dig har jag aldrig varit med om...hihi!!:D

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
1. En vän till mig plockade ett TI4600 ur en såndär märkesdator,tror det var en Dell. Det var funkade bra i några dagar,sen blev det grafikbuggar i windows och ibland funkade det inte överhuvudtaget,vi prövade det i min dator och i en annans,det funkade inte.

2. En annan vän och hans lillebror fick en Dell. Den datorn funkar inte längre.
En till vän och dennes familj har köpt en märksedator (vet ej vilket),den har börjat krångla nu.
Och den förstnämda vännen hade en compaq en gång,den krånglade den med.

3. Och har ni sett Dells nya reklam då? "Extrem mycket kraft" En P4 2,5 (kan väl stämma,men,extremt?näe) "och massor med minne" 256 RDRAM,massor? Men grafikkortet då? Ja det nämner dom aldrig.

4. Fy för märkesdatorer säger jag bara!
Att plocka ihop sin egen dator är mycket skönare och man har mer frihet och man kan göra lite mer som man vill med den.

1. Du vill ge sken av att Dell tillverkar egna graffekort vilket dom inte gör dom kör med märkeskort från kända tillverkare, Dell har ingen tillverkning själv utan dom bara monterar ihop grejorna & skriver sitt/sina egna bios...Bara ren dumhet från din sida , du menar att grafikkorten strular händer bara på märkesdatorer.

2. Klart att datorer slutar att fungera men som du skriver så verkar det som om bara märkesdatorer har problem eller lägger av!! Ren dumhet igen från din sida...

3. Visst det är glyttigt av dom att skriva så...om det riktar sig till kunniga - men det gör det inte, marknadsföring grabben sånt är inget ovanligt bland privata profithungriga företag, förekommer inom alla brancher men du vill ge sken av att det bara förekommer inom märkesdatorbranchen...

4. Har/haft 3 märkesdatorer sammanlagt _ingen_ strular fungerar klockrent...men visst är det en skön känsla att själv plocka ihop grejorna & sen se resultatet när den står där fungerande!
Men mina märkesdatorer kan man göra vad man vill med, vore konstigt annars men du vill ge sken av att det inte går att göra nånting med en märkesdator vilket är fel!! Ren dumhet från din sida igen...

Edit: NavierStokes!! Med mina 2 dellar fick jag OS/antivirus/officepaket med på orginalskivor den senaste dellen 8200 fick jag alltså WinXP på orginalskiva iofs home ed. sen fick jag Office XP professional samt Norton Internet security 2002 på orginalskivor... inte illa... tycker jag...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Inaktiv

Frågan är vad man vill ha datorn till. Vill man ha en dator som BARA ska fungera, har ingen tid för felsökning osv.. ja.. då ska man ha en DELL. du har ju 1 års garanti, men eftersom burken är byggt av de. så är det DE som ska fixa och felsöka. Dell har en 2.53GHz P4 som inte låter ett smack. Ljudnivån är väldigt låg.

Är man en datanörd som tycker om att mecka med burken. Ja.. då är man dum i huvet och man köper en compaq till detta ändamål. Så enkelt är det. 2 världar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

1. Du vill ge sken av att Dell tillverkar egna graffekort vilket dom inte gör dom kör med märkeskort från kända tillverkare, Dell har ingen tillverkning själv utan dom bara monterar ihop grejorna & skriver sitt/sina egna bios...Bara ren dumhet från din sida , du menar att grafikkorten strular händer bara på märkesdatorer.

2. Klart att datorer slutar att fungera men som du skriver så verkar det som om bara märkesdatorer har problem eller lägger av!! Ren dumhet igen från din sida...

3. Visst det är glyttigt av dom att skriva så...om det riktar sig till kunniga - men det gör det inte, marknadsföring grabben sånt är inget ovanligt bland privata profithungriga företag, förekommer inom alla brancher men du vill ge sken av att det bara förekommer inom märkesdatorbranchen...

4. Har/haft 3 märkesdatorer sammanlagt _ingen_ strular fungerar klockrent...men visst är det en skön känsla att själv plocka ihop grejorna & sen se resultatet när den står där fungerande!
Men mina märkesdatorer kan man göra vad man vill med, vore konstigt annars men du vill ge sken av att det inte går att göra nånting med en märkesdator vilket är fel!! Ren dumhet från din sida igen...

Edit: NavierStokes!! Med mina 2 dellar fick jag OS/antivirus/officepaket med på orginalskivor den senaste dellen 8200 fick jag alltså WinXP på orginalskiva iofs home ed. sen fick jag Office XP professional samt Norton Internet security 2002 på orginalskivor... inte illa... tycker jag...

Errare humanum est. Men hittills har jag inte sett annat än problem från märkesdatorernas sida. Jag är helt enkelt inte deras bästa vän. jag tycker bara att dom luras och ibland prackar på folk sånt som möjligen inte är så bra som dom utger det för att vara. Punkt. Jag är en seg och tjurig jävel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Frågan är vad man vill ha datorn till. Vill man ha en dator som BARA ska fungera, har ingen tid för felsökning osv.. ja.. då ska man ha en DELL. du har ju 1 års garanti, men eftersom burken är byggt av de. så är det DE som ska fixa och felsöka. Dell har en 2.53GHz P4 som inte låter ett smack. Ljudnivån är väldigt låg.

Är man en datanörd som tycker om att mecka med burken. Ja.. då är man dum i huvet och man köper en compaq till detta ändamål. Så enkelt är det. 2 världar.

You made my point.

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar har en Packard bell som har fungerat hyffsat. eller när den va ny och allting va förinstallerat osv. så va den skit, det räkte att man fyllde disken lite så blev den seg som ett as och hängde sig stup i kvarten!
men efter fomratering plus installation av windows 2k istället för sunkiga 98se så funkar den helt okej!
Min egen dator har jag själklart plockat ihop själv för Personligen skulle jag aldrig köpa en märkesdator!

Visa signatur

Asus M2N-E | AMD Athlon X2 4600+ @ 4600mhz | Corsair 2x1024mb PC5400 | Sapphire ATI Radeon x1900xt 512 mb | Antec P150

Permalänk
Medlem

En typisk märkesdator är typ den tredje till näst snabbste intel CPU:n för villken jävla nolla som helst vet vad intel är, AMD inte säkert och frekvens sälljer och det komemr det alltid att göra spelar ingen roll om CPU:n inte är den snabbaste bara den kommer från nån bra tillvärkare och har en hög frekvens alltså intel.

grafikkort är ett sketet GeForce 2 MX eller nåt i det stuket villket många som inte kan nåt inte fattar att det inte går att lira på och att dom inte har nån nhytta av en uber CPU med det då om spel är ändamålet...

Minne, ja ynka 256Mb i ram laggar sönder totalt i spel med windows XP i alla fall har testat kompisars datorer och är glad jag köpte 768Mb.

Å så klart är det en seg 5400rpm disk av typ MAXTOR fujitsu eller nåt sånt....
Allmänt snåleri på allt för att sänka priset.

Det är en typisk märkesdator tycker jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
En typisk märkesdator är typ den tredje till näst snabbste intel CPU:n för villken jävla nolla som helst vet vad intel är, AMD inte säkert och frekvens sälljer och det komemr det alltid att göra spelar ingen roll om CPU:n inte är den snabbaste bara den kommer från nån bra tillvärkare och har en hög frekvens alltså intel.

grafikkort är ett sketet GeForce 2 MX eller nåt i det stuket villket många som inte kan nåt inte fattar att det inte går att lira på och att dom inte har nån nhytta av en uber CPU med det då om spel är ändamålet...

Minne, ja ynka 256Mb i ram laggar sönder totalt i spel med windows XP i alla fall har testat kompisars datorer och är glad jag köpte 768Mb.

Å så klart är det en seg 5400rpm disk av typ matrox fujitsu eller nåt sånt....

När började matrox göra hårddiskar?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich

När började matrox göra hårddiskar?

MAXTOR då da

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

MAXTOR då da

Hehe, lätt att man skriver fel på de två :).

Topic: Nu har jag inte läst föregående inlägg, men du nämde att det kommer sträck och dylikt tvärs över skärmen. Detta låter som om grafikkortet skulle vara överhettat eller trasigt på något sätt. Lättast är väl tycker jag, att du lämnar in datorn så Dell fixar den åt dig, Dell har väl sådan garanti om jag inte misstar mig.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

1. En typisk märkesdator är typ den tredje till näst snabbste intel CPU:n för villken jävla nolla som helst vet vad intel är, AMD inte säkert och frekvens sälljer och det komemr det alltid att göra spelar ingen roll om CPU:n inte är den snabbaste bara den kommer från nån bra tillvärkare och har en hög frekvens alltså intel.

2. grafikkort är ett sketet GeForce 2 MX eller nåt i det stuket villket många som inte kan nåt inte fattar att det inte går att lira på och att dom inte har nån nhytta av en uber CPU med det då om spel är ändamålet...

3. Minne, ja ynka 256Mb i ram laggar sönder totalt i spel med windows XP i alla fall har testat kompisars datorer och är glad jag köpte 768Mb.

4. Å så klart är det en seg 5400rpm disk av typ MAXTOR fujitsu eller nåt sånt....

4. Det är en typisk märkesdator tycker jag.

Min otypiska märkesdator som jag fick feb/mars -02.

1. Intel prolle 1,8ghz Williamette (sunkig med dagens mått? ja det kan jag hålla med om)

2. Visiontek GF3 64MB tv-out

3. 512 RDRam samsung pc800 (kör med winXP inga problem)

4. WD600BB 60Gb 7200rpm

4. Alltså har jag ingen vanlig märkesdator utan en ovanlig då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Min otypiska märkesdator som jag fick feb/mars -02.

1. Intel prolle 1,8ghz Williamette (sunkig med dagens mått? ja det kan jag hålla med om)

2. Visiontek GF3 64MB tv-out

3. 512 RDRam samsung pc800 (kör med winXP inga problem)

4. WD600BB 60Gb 7200rpm

4. Alltså har jag ingen vanlig märkesdator utan en ovanlig då

Kan man nåt så säger man till morsan att ta 256MB extra över dom 128Mb som var standard så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan man nåt så säger man till morsan att ta 256MB extra över dom 128Mb som var standard så.

Vilken morsa?? Köper & betalar allting själv, har jag gjort så nu i över 20år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Å så klart är det en seg 5400rpm disk av typ MAXTOR fujitsu eller nåt sånt....

Dom måste ju lura på folk nånting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken morsa?? Köper & betalar allting själv, har jag gjort så nu i över 20år.

Jag har la egna datorer så klaret. 2st så det så....

Permalänk
Medlem

Hej!
Det är tur för Compaq att de har kommuner o andra arbetsplatser säljer deras märke till de stackars ovetande arbatare som tror de får en bra o billig dator, som i längden blir dyr.
Christer

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨