fabriksbyggda datorer = problem

Permalänk
Medlem

fabriksbyggda datorer = problem

Hej nu är det så att min bror har gått och köpt en dator genom sitt jobb en compac nånting (stavning?) tror jag att det är. Den verkade jättebra på pappret det sitter en p4 2,4 i den och gf4 ti4600 och lite annat smått o gott allt verkade frid o fröjd men nu har den börjat krångla (jag undrar nästan om storföretagen bygger datorerna felaktigt bara för att jävlas)
jaja grejen är att när man startar datorn så blir bakrunden konstig med konstiga linjer över hela skärmen och den hänger sig titt som tätt utan andledning.
jag har hört något om grafikkort-ljudkort jag har instalerat nya drivrutiner till grafikkortet men det hjälpte inte så nu frågar ja er experter här på sweclockers Vad kan vara problemet.

Permalänk
Avstängd

Compaq är problemet
har du provat installerat om windoze?

Visa signatur

God made grass, man made booze. Who do you trust?
[size="1"]Athlon XP 1900+ | 512DDR333 | Asus A7V333 | Leadtek ti4400[/size]

Permalänk
Medlem

Fick han nått sånt gratis support nummer ni kan ringa. Dom e ju alltid roliga att prata med

Näe, men formatera och börja om från början, man vet aldrig vad det är för skit som dom installerat innan dom skickat ut dom.
Sen så ladda ner dom senaste drivrutiner till allt i datorn.
Kan hända att ni måste ta special skriva druvrutiner från compaq's sida om det är t ex något cp ljud kort som dom själv mekat ihop etc etc.

Kan ju även vara värme problem då Compaq's lådor är extremt små och i flesta fall så är inte märkes datorer gjorde för att ha bra luftgenomströmning.

En varm P4 med ett varmt GF4 TI4600 under sig i en 40-50 luft gradig låda är ju ingen hit precis.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

borde vara förbjudet att sälja dessa burkar

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Med såna grafikfel låter det nästan dom nåt pajjat.
Compaq suger för den delen.
Köper man en gång sedan alldrig mer.
Jag köpte alldrig nån alls som tur var.

Permalänk
Medlem

mm compaq iofs. men ja litar mer på märkes datorer än sånt man plockar ihop själv, iaf. vi ska ju få en Dell och dom verkar ju itne sälja skit, datorerna ser fina ut och dom är ju snuskigt dyra så fel ska där väl itne va på dom.. sen är ju en fördel att allt redan är installerat när man fr dem. liksom orka installera windows o 30 drivisar o proggs innan man kan mata in UT2K3 o koetta

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wh|p
mm compaq iofs. men ja litar mer på märkes datorer än sånt man plockar ihop själv, iaf. vi ska ju få en Dell och dom verkar ju itne sälja skit, datorerna ser fina ut och dom är ju snuskigt dyra så fel ska där väl itne va på dom.. sen är ju en fördel att allt redan är installerat när man fr dem. liksom orka installera windows o 30 drivisar o proggs innan man kan mata in UT2K3 o koetta

Som en äkta n00b snackar!
När man bygger ihop själv så vet man exakt vad man installerar och varför! Vad man behöver och inte behöver när det gäller både hårdvara och mjukvara! På det viset sparar man massvis med pengar +att allt brukar funka mkt bättre än på märkesdatorer, man kan oxå uppgradera mkt lättare då, tex på Compaq går de ju fan inte att sätta in ram minnen ens en gågn (på endel i alla fall)
Men om man är helt okunnig vad det gäller datorer så kanske man gör som du...betalar extra för sämre grejjer:p

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Vissa märkesdatorer i alla fall våran IBM apptiva fungerar bra och krogglar inget...
Har bara fått mer minne och lite sånt inget märkvärdigt....
Men trång som satan mm och dyr.
Dock är mitt hemmabygge stabilare i spel tycker jag i alla fall.
Gäller att veta vad man gör när man bygger sin egna dator.
Har själv hafft lite strul med dåliga moderkort men jag har set flera märkesdatorer dö av både kassa grafikort hårfiskar mm.
Bygga eget är bättre.
Märkesdatorer kan fungerar bra om man inte pillar på dom men kvaliten är inte den bästa på dom alla gånger så dom pajjar titt som tett med.

Permalänk
Medlem

hmm .. är det inte så att bios ligger på hårddisken på kukpakt-datorer .. akta dig för att formatera innan du har det på en diskett i så fall...

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kom tillbaka om ett par år, så kan jag garantera dig att du har ändrat åsikt

pebbo: Verkar vara vajsing på grafikkortet, helt klart. Symptomen verkar vara liknande man får vid antingen för hög överclockning av grafikkortet, för hög temp på grafikkortet eller konponentstrul. Troligtvis är det nog inte överclocking (om du inte gjort det dvs). Öppna burken och kolla, är det varmt som satan är väl extra ventilation att rekommendera. Om så inte är fallet, kan ju hårdvarufel vara en rimlig felkälla, du kan ju alltid kolla så alla kodningar ser hela och fina ut.

Förresten, kolla så skärmsladden sitter riktigt i, och avmagnetisera skärmen med, bara som ett sista tips.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Om han köpte compaq får han skylla sig själv Nä men säkmt åsido... Jag köpte compaqs Wireless LAN som sku vara såååå enkelt och ha sååååå lång räckvidd och ni vet allt det där. Fick det inte att fungera förrän efter en vecka då nån guru i tyskland hade gjort tweakade drivrutiner åt mig!!

Supportens Wireless "expert" visst ju för fan mindre än jag när jag ringde dit och kunde int ens svenska (jag bor i Finland)... Bu för compaq... köper nog aldrig mer nånting från dem

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

sitter på en compaq nu.. en gammal presario 5650.. suger värkligen jet p*ng. hänger sig hela tiden. allt seppar sig. inget fungretar.. kan få för sig ibland att lägga in ett dos spel i autoexe så att det går igång när man startar datorn och man kyckas fan inte komma ur det.. iaf första gången.. nu vet man hur man ska göra.. hela burken e SKIT! inget fungerar. allt e paj eller pajar. skulle tex starta ett spel idag.. och då fick datorn för sig att det va ett dos spel. vilket det inte va. så den hoppa ut i dos och där försäkte den starta spelet ett 100 tals gånger efter varan för att tilslut hänga sig. hd´n e totalt värdelös.. låter som allt e löst i den.. cpu fläkten vänder håll lite nu och då.. går åt båda hålen.. man hör hur den vänder håll.. *hel skumt* helt plötsligt kan den öppna cd´romen och cd brännaren.. startar av sig själv.. om jag inte rycker ur nätsladden.. har prövat allt.. startar av sig själv iaf efter nån några timmar..

nu e jag trött på den här datorn.. har en ny i mitt rumm.. bygger själv.. men tyvär så dröjer delarna från db te den 20é :(..

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

tack för svaren jag skall kolla det där med värmen och ventilationen jag hoppas att jag hittar felet och får ordning på den. Nej tacka vet jag hemmabyggda datorer då vet man ialla fall vad man har för grejer

Permalänk
Medlem

Få windows förinstallerat?
Mohahahah..... ursäckta hur kan man tycka det är bättre?
Följer med all möjlig skit.... la nog in den där packup skivan med Windows 98 från IBM som dom modifierat på alla jävla vis varannan vecka på morsans dator för datorn gick ner och systemet totalt packade i hop varge gång.
Gjorde en ren installation med en ricktig windows skiva och nu kan den gå nästan hur länge som helst...
Har bara installerat om när jag bytt windows version.
Förinstallerat suger.

Permalänk
Medlem
Citat:

tack för garvet

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain

tack för garvet

Jo..., det verkar vara en kul schnubbe:D

Finns det någon som har en problemfri Comcrap?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde

Pjo, min bror har ett par som det inte alls verkar vara några problem med, riktigt trevliga faktiskt...

En XP1000 och en DS20 (de som kan sina Compaq:ar vet vad de är för kisar)..

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Om han nu ska öppna sin dator, så brukar det ju vara så att garantin(?) osv försvinner. Hur kul är det om datorn helt plötsligt skulle säcka ihop? Så man borde väl försöka lösa problemet på annat sätt innan man börjar rota i datorn. Men om man vill att datorn ska fungera bra i de senaste spelen osv framöver, så måste man nog tillslut rota i den iaf

Visa signatur

Levnadsstandarden i Sverige är numera så hög att endast ett fåtal når upp till den.

Permalänk
Medlem

öhh har compaq custom minnen till sina datorer?
jag har nämligen ett compaq minne (128mb ddr) i min dator (långtidslånat), och nu börjar jag undra om jag ska ta bort det? Datorn var lite seg i början när jag la in det, den kunde hänga sig, allt låsa sig, så jag bytte plats på modulerna och nu funkar det fin fint. Men ändå, borde jag ta bort det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde

Japp! Jag hade alldrig några problem med min!

Visa signatur

[Chaintech 7NJS][xp2400+][2x256 pc3200 TwinMOS]ATI 9500pro]

Permalänk
Medlem

Först vill jag säg att jag har byggt några datorer själv. Nu har farsan köpt en Compaq genom jobbet.. den fungerar hur bra som helst. Jävligt schysst skärm följde med också en 17" TFT(sitter hellre framför den än min Sony. Har även använt flera compaq i jobbet de har aldrig heller strulat. Synd att de inte fungerar för vissa. För mig har de iallafall aldrig varit till något problem. Ska byta moderkort i den här och klocka den lite grann. Den börjar bli lite slö

Visa signatur

P4 2.2GHz. GF1. 17" TFT. 512DDR | AMD XP 2200+ GF4. 19" TRINITRON. 512DDR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion

Som en äkta n00b snackar!
När man bygger ihop själv så vet man exakt vad man installerar och varför! Vad man behöver och inte behöver när det gäller både hårdvara och mjukvara! På det viset sparar man massvis med pengar +att allt brukar funka mkt bättre än på märkesdatorer, man kan oxå uppgradera mkt lättare då, tex på Compaq går de ju fan inte att sätta in ram minnen ens en gågn (på endel i alla fall)
Men om man är helt okunnig vad det gäller datorer så kanske man gör som du...betalar extra för sämre grejjer:p

Inte mycket du känner till om märkesdatorer?? Dom är uppbyggda av märkesgrejor om du nu inte visste det!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hedersmedlem

Dessvärre måste jag nog hålla med om att märkesdatorer är ren dynga....
Man vet aldrig vad man får .....oavsett specs

Som tur var insåg vår familj det relativt fort då vår första "hemPC" var av märket "Lap-Power"........

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Har en dell 8200!!
Märkesgrejorna den innehåller!!
512MB RDRAM Samsung pc800
HÅRDDISK 60 GB EIDE WD600BB
DVD-ROM 16X Soft-DVD Samsung SD-616
CD-RW: 16X/10X/40X Hitachi-LG GCE-8160B
GRAFIKKORT GeForce3 64MB TV-Out Visiontek
LJUDKORT Turtle Beach Santa Cruz

Vad jag kan se så är det märkesgrejor!! Sen att resten, skärm högtalaresystem håller världsklass gör inte saken sämre..
19" Trinitronskärm, Altec Lansing ADA885 THX högtalare system...

Tyvärr kan jag inte identifiera tillverkaren av mobot, står bara dell (intel 850) i infon...Det är det enda som suger lite tycker jag!!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Jag sitter själv på en compaq har aldrig haft några problem med den här!! Men jag hade en annan compaq för 3års sedan den var riktigt cp dampa sig hela tiden med den jag har nu är riktigt bra!

Visa signatur

Pentium 4 1,6, Geforce 4 ti4200xp 128mb 3,3ns 300/600, 40gb hårddisk,256MB SDRAM,MX 300, Func surface 1030 och Logitech z-2200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Har en dell 8200!!
Märkesgrejorna den innehåller!!
512MB RDRAM Samsung pc800
HÅRDDISK 60 GB EIDE WD600BB
DVD-ROM 16X Soft-DVD Samsung SD-616
CD-RW: 16X/10X/40X Hitachi-LG GCE-8160B
GRAFIKKORT GeForce3 64MB TV-Out Visiontek
LJUDKORT Turtle Beach Santa Cruz

Vad jag kan se så är det märkesgrejor!! Sen att resten, skärm högtalaresystem håller världsklass gör inte saken sämre..
19" Trinitronskärm, Altec Lansing ADA885 THX högtalare system...

Tyvärr kan jag inte identifiera tillverkaren av mobot, står bara dell (intel 850) i infon...Det är det enda som suger lite tycker jag!!

beror på om du betalar 15K eller 30K för den var du får.......
Våran IBM aptiva som var värd 40K ny med digitalkamera och så hade ett GeForce PRO från greative....... 3com nätverkskort men mobo minne var tillvärkat av IBM vad jag kan se... typ ett mini mobo med 3st pci platse skit bios mm.... fungerar dock men som sackt hälften är offta byggt av dom själva.... betalar man mindre får man skitgrafikort inbyggt mm......
Märkesdatorer kan vara tillstora delar byggde av retail grejor men offtast inte.
Skärmen var en 17 tummare... iget att skryta med..... min samsung 959NF slår den ju lätt........

Permalänk
Medlem

Höhöhö... Dell - Bra märke?

De är ju relativt billiga så man får ju ta det för vad det är.

Mor och Fars 8200:
Om man börjar med lådan, man delar den på mitten och allt är så ihopklämt så det knakar i grejerna. På grund av platsbrist finns ingen CPU-fläkt, på dess plats sitter en sk fan-duct som leder till en knappt roterande 92 mm fläkt som blåser in luft, ca 2-3 CFM. Helt otroligt att processorn inte brinner, måste vara den enorma flänsen som gör hela jobbet.

I AGP-porten hittar man ett nVIdia 4600-referenskort (läs noname) som trots det klockar mkt bra (335/750).

Det positiva med paketet är ljudkortet, Turtle Beach Santa Cruz och högtalarna, Harmann Kardon.

Försöker man hitta en ny BIOS på hemsidan hittar man BIOS från 1993, men inte den du söker.
Ringer du supporten ber de dig lämna in hela datorn, utan att lyssna på att du letar efter en BIOS-uppdatering. *SUUUCK*

Jag håller mig till egenhändigt ihopplockade maskiner. Då finns alltid klåparen till hands när man vill slå nån på käften

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Höhöhö... Dell - Bra märke?

De är ju relativt billiga så man får ju ta det för vad det är.

Mor och Fars 8200:
Om man börjar med lådan, man delar den på mitten och allt är så ihopklämt så det knakar i grejerna. På grund av platsbrist finns ingen CPU-fläkt, på dess plats sitter en sk fan-duct som leder till en knappt roterande 92 mm fläkt som blåser in luft, ca 2-3 CFM. Helt otroligt att processorn inte brinner, måste vara den enorma flänsen som gör hela jobbet.

I AGP-porten hittar man ett nVIdia 4600-referenskort (läs noname) som trots det klockar mkt bra (335/750).

Det positiva med paketet är ljudkortet, Turtle Beach Santa Cruz och högtalarna, Harmann Kardon.

Försöker man hitta en ny BIOS på hemsidan hittar man BIOS från 1993, men inte den du söker.
Ringer du supporten ber de dig lämna in hela datorn, utan att lyssna på att du letar efter en BIOS-uppdatering. *SUUUCK*

Jag håller mig till egenhändigt ihopplockade maskiner. Då finns alltid klåparen till hands när man vill slå nån på käften

Fläkten blåser ut om du inte visste det, det gör det på min iallafall...& det finns utrymme för en fläkt på kylaren..
Blåser 40CFM enligt tillverkaren av fläkten, så det måste finnas någon form av reglering på mammaplankan för så mycket blåser inte min...

I AGP porten hittar man ett GF3 Visiontek. om du inte visste så tillverkade/tillverkar Visiontek referenskorten till Nvidia...

Bios hämtar man på den amerikanska sidan, kör med A09 för tillfället som är daterat 13/9-2002

Man ringer inte supporten det gör bara n00bs, hhmmm du vet vad dom svarar på supporten tydligen

pa1983!! mitt pris för dellen ca 9400:- efter 3år, annars hade jag inte köpt den om den kostat dom ca40000:- som det stod på deras hemsida när vi beställde dom..
Skärmen vi fick med är en DELL P991 19" trinitron.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

HAHA fy fan vad jag garvade när jag läste det, du kan lika mycket om datorer som min pappa, han kan sätta igång datorn och kolla mailen! ujuj vad jobbigt det är att installera win med...eh...och oj vad många drivisar man måste installera, 30 st så har du och blir över för ett bra tag...:p

Permalänk
Medlem

Såja, såja - alla har väl varit nybörjare en gång i tiden? Jag klassar mig som en n00b (som lär mig mer för varje dag som går - mycket tack vare Sweclockers medlemmar). Hav tålamod med oss, kära experter!

Gick förresten själv på "minan" att köpa en köpa en märkesdator (Fujitsu/Siemens), mest för att jag inte vågade bygga eget (hade ingen aaaaaning om vad man skulle ha för grejjor) och håller som bäst på att rätta till eländet. Faktum är dock att den hittills funkat ganska bra. Inte topprestanda direkt, men jag jobbar på det Har bytt låda, PSU, graffe och ljud ännu så länge. Nästa grej blir nytt mobo och minne (velar fortfarande om jag ska ha Intel eller AMD och innan jag bestämt mig har väl resten av grejjorna blivit så omoderna så att jag måste byta rubbet...).

Visa signatur

[size="1"]Befintlig leksak: P4 1.7@1.94 | MSI-6391 | 768 MB SDRAM | Sapphire Radeon 9700 Pro Atlantis | SB Audigy2 Platinum + Inspire 6700 | 19" Philips CRT + 17" Tandberg CRT | Antec 430W PSU | Antec 1080 AMG Chassie | 3½" Fan Controller
Leksak jag önskar mig just nu: En uppsättning 18" ///AMG Monoblock II[/size]