Hjälp, HD 7970 krashar/drivrutiner

Permalänk
Medlem

Hjälp, HD 7970 krashar/drivrutiner

Hejsan byggde just innan jul ihop en dator bestående av
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2834177/2013-01-12
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd7970_oc_3gb_dd...

och den har ganska regelbundet efter det kraschat och det har kunnat resultera i två olika saker antingen så blir skärmen bara svart och "no signal" eller så blir skärmen svart och "no signal" för att sedan komma tillbaks in i windows igen och få ett meddelande om att grafikkortsdrivrutinerna har kraschat och har återställts.

Hela självaste installationsförloppet (första gången)
Installerar windows 7 64bit
Installerar moderkorts skivan
Installerar senaste drivrutinerna till grafikkortet
Installerar alla updateringar till windows inkl alla netframwork+service pack 1

Funkar ganska bra ett tag men får felet nämt i början 1-2 ggt per dag, problemet eskalerar till att bli varje gång nånting startas (t.ex flash spel/vanligt spel)dock kan datorn stå på 1-2 dygn i streck om man bara lyssnar på musik eller ser film,

Så jag formaterar om datorn och installerar den på nytt
Installerar skivan till grafikkortet

Funkar ganska bra ett tag men får felet nämt i början 1-2 ggt per dag Förutom att denna gång är det alltid blackscreen utan att det återvänds till windows, problemet eskalerar till att bli varje gång nånting startas (t.ex flash spel/vanligt spel)dock kan datorn stå på 1-2 dygn i streck om man bara lyssnar på musik eller ser film,

Och nu efter detta har jag avinstallerat drivrutinerna och försökt installera senaste utan någon framgång,

Så nu behöver jag eran hjälp, hur skall jag gå vidare? vad skall jag felsöka?
tips på stress test program och felsökningsprogram jag kan testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

wut? installera senaste drivrutiner direkt, skit i skivan.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

wut? installera senaste drivrutiner direkt, skit i skivan.

om du läser så gjorde jag det första gången jag byggde ihop datorn ? och då funkade det inte så jag provade skivan okej ?

det var pecis därifrån jag laddade hem drivrutinerna första gågen jag byggde ihop datorn för 1-2 månader sen?
och det är precis dom drivrutinerna jag har just nu,

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

om du läser så gjorde jag det första gången jag byggde ihop datorn ? och då funkade det inte så jag provade skivan okej ?

SBS? När skämt åsido så kan du välja en tidigare drivrutin. Alt. uppdatera tills den senaste ICKE beta.

Så kan man göra på nVidia iaf.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

SBS? När skämt åsido så kan du välja en tidigare drivrutin. Alt. uppdatera tills den senaste ICKE beta.

Så kan man göra på nVidia iaf.

Okej jag ska ta och prova den senaste inte betan,

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Okej jag ska ta och prova den senaste inte betan,

nu har jag provat en lite äldre version av drivrutiner och jag har fortfarande precis samma problem,

nån som vet vad jag kan prova nu ?

Permalänk
Medlem

Dags att börja hålla koll på temp... Känns inte som att det ska vara det men kolla.

Har du någon TV/fler skärmar inkopplad också?

Edit#1 Kom på! Driver sweeper! kör det innan du installerar om drivarna.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Dags att börja hålla koll på temp... Känns inte som att det ska vara det men kolla.

Har du någon TV/fler skärmar inkopplad också?

Edit#1 Kom på! Driver sweeper! kör det innan du installerar om drivarna.

hejsan tackar för svar,

tempen kollar jag regelbundet och jag har aldrig spelat några tyngre spel på datorn än och grafikkortet sitter i en test burk som inte har några sidor alls utan är mestadelsstrippad + att chassit har några fläktar, tempen ligger på 30-35 i idle/flashspel och har max legat på 45 i detta chassi.

nej jag har endast en dator skärm inkopplad,

driver sweeper verkar ta bort nånting som catalyst control center inte klara sig utan så man får inte CCC att funka igen förens man installerat om datorn,

men jag har ju provat 2 olika drivasar med ny formaterad dator varje gång så det känns inte som att det är problemet.

Permalänk
Medlem

Har suttit och försökt hjälpa en polare som har ett XFX Radeon HD 7970 och kom fram till en lösning.

Det kraschade vid load efter några sekunder på vissa temperaturer, oftast runt 65 grader. Vi testade att höja spänningen till 1,2, standard var 1.17. Då kraschade det på 58 grader. Då sa jag åt honom att han skulle sänka spänningen till 1,1. Sedan fungerade det. Han hade inte överklockat kortet någonting innan ikväll och haft det här problemet sedan han köpte kortet och testat att avinstallera drivrutiner hit och dit.

Förstår inte hur det kan hjälpa med att sänka spänningen? Kan faktiskt fabriksspänningen vara för hög?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rlunden:

Har suttit och försökt hjälpa en polare som har ett XFX Radeon HD 7970 och kom fram till en lösning.

Det kraschade vid load efter några sekunder på vissa temperaturer, oftast runt 65 grader. Vi testade att höja spänningen till 1,2, standard var 1.17. Då kraschade det på 58 grader. Då sa jag åt honom att han skulle sänka spänningen till 1,1. Sedan fungerade det. Han hade inte överklockat kortet någonting innan ikväll och haft det här problemet sedan han köpte kortet och testat att avinstallera drivrutiner hit och dit.

Förstår inte hur det kan hjälpa med att sänka spänningen? Kan faktiskt fabriksspänningen vara för hög?

låter osannolikt i mina öron men funkade det för honom så är det ju definitivt värt att testa sänka lite för mig också dock kan mitt krascha i idle temp

Permalänk
Medlem

Testa och se om det funkar. Har sett flera som har haft liknande problem där deras 7970 kort dör vid en viss temperatur men oftast har det inte kommit fram någon lösning i de trådarna. Låter som en mjukvarubugg i mina öron.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fax110:

Hejsan byggde just innan jul ihop en dator bestående av
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2834177/2013-01-12
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd7970_oc_3gb_dd...

Hela självaste installationsförloppet (första gången)
Installerar senaste drivrutinerna till grafikkortet

Funkar ganska bra ett tag men får felet nämt i början 1-2 ggt per dag, problemet eskalerar till att bli varje gång nånting startas (t.ex flash spel/vanligt spel)dock kan datorn stå på 1-2 dygn i streck om man bara lyssnar på musik eller ser film,

Funkar ganska bra ett tag men får felet nämt i början 1-2 ggt per dag Förutom att denna gång är det alltid blackscreen utan att det återvänds till windows, problemet eskalerar till att bli varje gång nånting startas (t.ex flash spel/vanligt spel)dock kan datorn stå på 1-2 dygn i streck om man bara lyssnar på musik eller ser film,

Och nu efter detta har jag avinstallerat drivrutinerna och försökt installera senaste utan någon framgång,

Så nu behöver jag eran hjälp, hur skall jag gå vidare? vad skall jag felsöka?
tips på stress test program och felsökningsprogram jag kan testa?

Ta och testa att inte bara ha det som kom med moderkortsskivan utan plocka hem de senaste från deras sida.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS på grafikkortet löste mitt problem med blåskärmar och krashar. Se länk i min signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Uppdatera BIOS på grafikkortet löste mitt problem med blåskärmar och krashar. Se länk i min signatur.

ja, det kan det ju också vara... Fan vad man stirrar sig blind.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

7970 har dessutom en BIOS-switch, vilket innebär att man kan ha två verisoner på kortet ifall att det skulle gå åt skogen?

För övrigt var det mig rlunden snackade om. Sänkte volten till 1100 mv i Afterburner med clocks på stock. Kortet känns stabilt och hittills har ingen krasch uppstått.

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av rlunden:

Skrivet av Jalle64:

Ta och testa att inte bara ha det som kom med moderkortsskivan utan plocka hem de senaste från deras sida.

Skrivet av Wicktarr:

7970 har dessutom en BIOS-switch, vilket innebär att man kan ha två verisoner på kortet ifall att det skulle gå åt skogen?

För övrigt var det mig rlunden snackade om. Sänkte volten till 1100 mv i Afterburner med clocks på stock. Kortet känns stabilt och hittills har ingen krasch uppstått.

Hejsan tackar så mycket för all hjälp, ska prova alla tips jag fått av er idag/imorgon, förhoppningsvis återkommer jag med att problemet är löst men annars hoppas jag att ni har fler ideer,..

Mvh Johan