Robocopy filer och mappar med åäö?

Permalänk

Robocopy filer och mappar med åäö?

Försöker få tag i ett lite bättre anpassningsbart backup system än det inbyggda i WHS2011 och fick höras talas om Robocopy. Lyckades kopiera en mapp på prov. Märkte därefter att när en mapp hade ett namn innehållandes åäö, var fallet helt annorlunda.

Jag undrar därför. Hur får jag robocopy att kopiera mappar (och även filer) innehållandes åäö?

Fick tipset att skriva ner robycopy koden i edit i cmd, men det gick inte heller då edit är borta (vet inte heller om det spelat någon roll i fall någon mapp innehåller en fil med åäö.)

Permalänk
Medlem

Detta låter som spontant någon helt annan bug, robocopy hanterar unicode utan några som helst problem och aldrig någonsin haft problem med varken ÅÄÖ eller andra Unicode karaktärer.

Min fråga är egentligen vilket OS du kör o.s.v för ja Robocopy hanterar åäö eller Unicode o.s.v galant.

Skriv också "chcp" utan "" i konsollen och raportera vilket nummber du får

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Detta låter som spontant någon helt annan bug, robocopy hanterar unicode utan några som helst problem och aldrig någonsin haft problem med varken ÅÄÖ eller andra Unicode karaktärer.

Min fråga är egentligen vilket OS du kör o.s.v för ja Robocopy hanterar åäö eller Unicode o.s.v galant.

Skriv också "chcp" utan "" i konsollen och raportera vilket nummber du får

Jag kör med Windows Home Server 2011 Svenska

Aktuell teckentabell: 850

Permalänk

Det verkar som att om jag byter namn på min bat fil till .txt igen öppnar med wordpad och sparar som textdokument i MS-DOS format så fungerar det. Provade med en mapp som hette åäö med en tom fil som heter åäö.txt och det tycktes fungera. Hoppas bara man kan lita på att det verkligen fungerar så att den inte hoppar över filer.

Permalänk

Gammal tråd men vill ändå skriva hur jag löste det problemet.

Jag öppnade Notepad++

Där skrev jag följande:
mkdir "mås"
mkdir "grönt"

Sen i Notepad ++ gick jag till fliken format och sedan fliken teckenuppsättning, gick sedan till fliken Västeuropeisk och valde: OEM 850

Sparade filen som "nya mappar.bat

Då lyckades jag skapa mina två mappar med åäö tecken.

Hoppas det hjälper flera där ute

förbättringar på instruktioner