Köpa nya gitarrsträngar vilka?

Permalänk
Medlem

Köpa nya gitarrsträngar vilka?

Hej!

Hade tänkt att byta strängar på min gitarr nu eftersom det var länge sen senast.
Jag undrar då vad man bör välja??? Känner mig helt ovetande om vad det menas med Guage och Tension...
Har för mig att sist jag bytte strängar så hade jag medium tension.

Tacksam för snabba svar!

Edit: Kanske ska tillägga att det är en nylonsträngad aukustiskgitarr som saken gäller.

Permalänk
Medlem

Gauge är hur tjocka strängarna är. Tjockare strängar brukar vara lite mer lättspelande (enligt mig, svårare enligt andra ) men svårare att göra bends med, om du spelar i någon drop-strämning så är också tjockare att rekommendera annars blir det väldigt sladdrigt. Jag spelar dock mest elgitarr så har dålig koll på vilka siffror som gäller för akustisk =/ för elgitarr är 10or det jag oftast kör på.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Ofta står det i gitarren vilken gauge du ska använda. Light eller Medium är i regel alltid säkra val.

Permalänk
Medlem

Har du ingen musikaffär i din stad? I så fall gå in där och tjöta lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

Har du ingen musikaffär i din stad? I så fall gå in där och tjöta lite.

Nej, har ju inte det då den lades ner för ett år sedan.
Men jag beställde i går kväll och det blev några med medium guage,
som föeslogs tidigare i tråden. Tack för hjälpen iaf ni som svarade!

Permalänk
Medlem

Såg att du hade nylon. Ändrade allt jag hade skrivit innan. Tension brukar stå för hur hårda strängarna är (hårdhet). Man bör testa sig fram för vad man gillar. I början när man är ny föredrar man dem som är mjuka därefter när man väl har lärt sig grunderna är det bättre att välja dem som har high tension (hårdare strängar). Strängarna på nylon ändrar sig i karaktären efter några timmars spelning så därför skall man själv välja efter sina egna öron.

Det märke som har störst utbud är italienska daddario.
http://www.daddario.com/DaddarioHome.Page

Franska Savarez är min favorit eftersom strängarna låter som det ska göra och är enkla att stränga om.
http://www.savarez.fr/anglais/corde-savarez.html