Permalänk

7970 trasigt??

köpte nyligen ett referns 7970 och allt var frid o fröjd tills jag bytte kylare nu idag och när jag skulle starta upp kortet så small de till o kom en puff rök- får bild typ 2 sek sen så tappar kortet kontakten med skärmen.
frågan är de, finns de någon chans att rädda kortet eller var de bara en dyr läxa??

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du kan nog skicka in kortet på garanti.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Låter som en väldigt dyr läxa. kortslutning, ordentlig sådan eller något annan anledning som riktigt dåligt måndagsex. Du kan prova reklamera efter su satt på referenskylaren. Hoppas de tror de e på deras sida men förvänta dig inga underverk :).

Beror på vad exakt garantin täcker. med tanke på att du modifierat kylaren själv.

Permalänk

köpte begagnat och kortet fungerade bra när ja köpte, så börjar acceptera att de var en dyr läxa o hålla mig undan allt för komplicerade saker:/

Permalänk
Medlem

Vilket 7970 är det frågan om och vilken kylare bytte du till?

Läs vad tillverkarens garanti täcker och kontakta sedan deras support.

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk

sapphire och bytte till arctic cooling xtreme 7970

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av interouse:

köpte begagnat och kortet fungerade bra när ja köpte, så börjar acceptera att de var en dyr läxa o hålla mig undan allt för komplicerade saker:/

Känner du personen du köpte kortet av annars kanske du bör kolla kortet så det inte är nån special lagning på det som en brygga eller nåt det kan ju resultera i problem man vet aldrig med folk

Permalänk

nä köpte kortet via marknaden här så känner inte personen:/ ska prova nån dag att montera org kylaren o se om de funkar men har inga större förhoppningar

Permalänk
Medlem

Om det small till och kom en puff rök är du med 99% säkerhet totalt körd.

Sen vill du ju kanske ta reda på vad som har hänt - har du fått kylpasta på felställen, har du skruvat fast något på fel sätt så det blir kortis, etc?

Permalänk

Du är inte den första som kortslutit VRM med Arctics fullkomligt värdelösa "lim" som ska hålla kylflänsarna på plats. Dom har tydligen bytt till riktig thermal tape/pads nu ist för det helt värdelösa limmet.

Montera tillbaks orginal kylaren och lämna in på garantin,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Du är inte den första som kortslutit VRM med Arctics fullkomligt värdelösa "lim" som ska hålla kylflänsarna på plats. Dom har tydligen bytt till riktig thermal tape/pads nu ist för det helt värdelösa limmet.

Montera tillbaks orginal kylaren och lämna in på garantin,

Är det inte arctic som borde stå för kostnaden då?

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk

Knappast, majoriteten av dom som kör kylaren bränner ju inte sina kort, men alldeles för många gör det. Det står tydligt i instruktionen att man ska se till att det inte ligger an å kortsluter, medföljer tejp-remsor som man ska använda för att isolera så det inte kan bli kortis.

Men en onödigt krånglig lösning

Permalänk
Medlem

Tycker det är skrämmande att så många uppmanar till bedrägeri och att ingen mod tar och slår folk på fingrarna för det.

Det var en dyr läxa, men låt den inte bli än jävligare. Personligen tror jag att det bara är en fråga innan företag lessnar på alla 'falska' garantiärenden.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Tycker det är skrämmande att så många uppmanar till bedrägeri och att ingen mod tar och slår folk på fingrarna för det.

Det var en dyr läxa, men låt den inte bli än jävligare. Personligen tror jag att det bara är en fråga innan företag lessnar på alla 'falska' garantiärenden.

Det finns ju företag som faktiskt testar och kollar på korten för att se om de är åverkade på något sätt, att det kommit en rökpuff från kortet lär ju synas i form av något bränt.

Men visst kan ju TS ljuga, frågan är bara om han vill/är förmögen till det

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

näe skulle aldrig skicka in kortet o ljuga om hur de gick sönder.
följde instruktionerna o la tejp där den skulle läggas men måst ha hamnat snett nånstans:/
nästa gång ja köper kort så blir de ett med bra kylare, synd bara att dom är volt låsta dom flesta kort nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Alltså, visst är det sketchy att skicka in ett kort man vet att man pajat själv.

Men bedrägeri är det knappast, iallafall inte förrän man ljuger om hur det gått till och vad man gjort med kortet, förmodligen inte ens då, men nu gissar jag bara.

Det är upp till tillverkaren att kontrollera om det är ett garantiärende eller inte, och det är jag säker på att de gör.

Den här killen är dessutom inte ens säker på vad som hänt med kortet, det skulle ju kunna vara ett (osannolikt) sammanträffande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_lyl:

Alltså, visst är det sketchy att skicka in ett kort man vet att man pajat själv.

Men bedrägeri är det knappast, iallafall inte förrän man ljuger om hur det gått till och vad man gjort med kortet, förmodligen inte ens då, men nu gissar jag bara.

Det är upp till tillverkaren att kontrollera om det är ett garantiärende eller inte, och det är jag säker på att de gör.

Den här killen är dessutom inte ens säker på vad som hänt med kortet, det skulle ju kunna vara ett (osannolikt) sammanträffande.

Skrivet av Wikipedia:

Bedrägeri är enligt svensk lag ett brott, som består i att någon medelst vilseledande förmår annan till handling eller till att underlåta något som medför vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde enligt 9 kap. 1 § brottsbalken. Viktigt är det faktum att vilseledande i princip kan bestå av vilken omständighet som helst, bara det finns ett orsakssamband mellan vilseledandet och handlingen eller underlåtenheten som leder till att något av icke ringa värde överförs från den vilseledde till gärningsmannen.

Så han undhåller information om hur han förstört kortet vilket leder till ekonomisk vinning för TS och förlust för företaget som får betala notan.

Kom inte och säg att det inte var TS 'fel' utan det 'kan vara vad som helst'. Juridiskt så kan du nog inte styrka handhavande fel mer än vad beskrivits ovan. Aka: TS gjorde ingrepp som ej inbegrips av garanti, varvid varan går sönder.

Enda anledningen att tillverkaren skulle godkänna det som ett garantiärende skulle vara länkat till TS underhållande av information i kombination med företagets vilja att skapa 'goodwill'.

TL,DR; Din definition av bedrägeri bör uppdateras då även undanhållande av information inbegrips.
För övrigt, ha en bra dag!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Så han undhåller information om hur han förstört kortet vilket leder till ekonomisk vinning för TS och förlust för företaget som får betala notan.

Kom inte och säg att det inte var TS 'fel' utan det 'kan vara vad som helst'. Juridiskt så kan du nog inte styrka handhavande fel mer än vad beskrivits ovan. Aka: TS gjorde ingrepp som ej inbegrips av garanti, varvid varan går sönder.

Enda anledningen att tillverkaren skulle godkänna det som ett garantiärende skulle vara länkat till TS underhållande av information i kombination med företagets vilja att skapa 'goodwill'.

TL,DR; Din definition av bedrägeri bör uppdateras då även undanhållande av information inbegrips.
För övrigt, ha en bra dag!

Jag har inte definierat begreppet bedrägeri överhuvudtaget. Det har ju du wikipedia till! Men är man inte jurist så gör man nog bäst i att inte göra allt för långtgående tolkningar själv.

Jag har påstått att det inte är att betrakta som bedrägeri om TS skruvar tillbaka originalkylaren på sitt trasiga grafikkort och reklamerar det till tillverkaren.
Och det står jag fast vid.

Tillverkaren kommer att undersöka / testa kortet och godkänna eller neka reklamationen. Har kortet blivit felaktigt hanterat eller kortslutet på grund av TS kylarmontage så blir det ju nekat, inte svårare än så. Om de inte är snälla och godkänner det ändå på ren goodwill då naturligtvis.

Med det sagt så tycker naturligtvis även jag att det är moraliskt fel att göra så.

Sådär ja, nog med ordbajseri i den här tråden nu tycker jag, och ha en bra dag själv!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd Låst*

Låser tråden eftersom TS verkar accepterat att han själv kan ha varit orsaken till att kortet går sönder.

Diskussionen om juridik i fallet tillför då inget, är det handhavande fel så är det knappast rätt att försöka få nytt mot garanti.

MVH
Moderator Shimonu