Permalänk
Medlem

[BF4] Ofta oneshottad

Tycker ni också att ni dör på ett skott lite väl ofta?

Kört 4-5 matcher tills det kraschade (1a gången på flera dagar) men måste säga att det stör mig att jag dör på ett skott så ofta. Vet vad ni tänker "Men hallå...Sniper, M320, Explosives, duh" fast det inte det, man ser ju klart och tydligt vilket vapen som dödar en och jag blir oftare oneshottad av vanliga vapen som Assault Rifles osv än snipers osv. Förstår att folk kan skjuta en i huvudet men att över 50% av mina deaths är från one shots? Så många duktiga kan det väl inte finnas i ett och samma lag.

Brukar behöva peppra en hel del på folk innan de dör men visst händer det att jag får någon lucky shot som dödar en person direkt (head shot) dock är det max ett eller två sådana shots per spel.

Vet att jag inte är speciellt bra på BF4 men det stör mig att jag inte förstår varför jag dör så lätt.

PS. Kanske placebo men drog ned Network Smoothing till noll och det kändes som att netcode problemen blev lite bättre då men idag var det verkligen katastrof. Vet inte om detta har något med ovanstående problem att göra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Du har uppenbarligen inte spelat något CoD spel på PC

Multiplayern i valfritt CoD spel på PC är.... inte bra.....

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

Det har mer att göra med latancy. Du ser på din skärm vad som har hänt för andra spelare. och vise versa. Så om du springer runt ett hörn och ser en annan spelare så ser de dig inte fören efter en viss tid, beroende på hur mycket latancy. Då har du övertaget, och självklart tvärt om.

videon förklara bättre.

http://www.youtube.com/watch?v=n3fUok2AoaU

Permalänk

jag spelade bf3 ganska mycket och är ganska bra men nu när jag har gått över till bf4 upplever jag samma sak som du, hinner knappt börja skjuta så är man död.
angående latancy som beskrivits ovanför sitter jag på en stabil fiberlina, hur kan det vara att det bara blir så i bf4 och inte i bf3?

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

+1

Gäller även tanks etc. Man blir sprängd på 1-2 träffar medan man själv måste skjuta 4-5 träffar oavsett om det så är vinkelrätt upp i häcken på den andra vagnen...

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 5080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

jag spelade bf3 ganska mycket och är ganska bra men nu när jag har gått över till bf4 upplever jag samma sak som du, hinner knappt börja skjuta så är man död.
angående latancy som beskrivits ovanför sitter jag på en stabil fiberlina, hur kan det vara att det bara blir så i bf4 och inte i bf3?

Nätkoden är sämre i Bf4.

http://www.youtube.com/watch?v=vV3xUyfYQdI

Permalänk
Skrivet av Micke O:

+1

Gäller även tanks etc. Man blir sprängd på 1-2 träffar medan man själv måste skjuta 4-5 träffar oavsett om det så är vinkelrätt upp i häcken på den andra vagnen...

Haha ja fan va mycket frustration över detta jag hade i BF3, gav upp tanks till slut. Brukade navigera runt bakom tanks och börja skjuta på dem bakifrån, och när jag hade tur fick jag in två träffar i baken på dem och de börjar ryka. Sen får de in en front-träff tar ned mig till 30% och imobilize. Suck, bara att hoppa ur och lägga benen på ryggen.

Permalänk
Medlem

Det bästa hade ju ändå varit om det visas statistik över antalet skott personen träffat innan man får headshot eller vad som dödar en, eller totala antalet. Alla skott räknas ju så varför inte visa upp det.
Ett sniperskott hör man ofta passera förbi, man börjar röra mer på sig och tittar febrilt efter någon, dör man så vet man att någon siktat in sig ett tag.
Men som Mocka säger, det känns som att man dör på ett skott ibland, fastän det kanske är en hel salva, vilket borde visas, om det nu är så.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Du har uppenbarligen inte spelat något CoD spel på PC

Multiplayern i valfritt CoD spel på PC är.... inte bra.....

CoD är snabbare game play men det är inte sämre än BF serien BO2 hade strul med sin nätkod i början för kompensation men det är fixat sedan länge och fungerar bra, BF är betydligt ostabilare. När det kommer till att dö snabbt, maps på BF är större och mer springa än CoD så det går inte direkt att jämföra så, att du sedan inte gillar det gör det inte dåligt ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag upplever samma problem som du. Även om jag spelar på svenska servrar med bra ping och med låg network smoothing så blir det aldrig bra. Man blir ändå skjuten genom föremål och det känns som att jag blir oneshottad ofta. Hoppas de fixar netcoden...

Permalänk
Medlem

Spela på stabila servrar med max 40 spelare. Vissa kartor verkar vara lite värre också, men det är bara en reflektion som jag inte kan säga så mycket mer om i dagsläget. Har iaf inte så stora problem efter jag drog ner effektkvaliteten i videoinställningarna, network smoothing, och avparkerade kärnorna.

Permalänk
Medlem

http://battlelog.battlefield.com/bf4/forum/threadview/2955064...

Kan vara intressant läsning.

Dock förstår jag inte "If you have bad connection , you will also potentially experience " oneshotted " more because you may miss some damage or get it too late before you find out that you died." Jag har ju en bra connection, och ~50ms mot de servers jag kör på.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har inte läst allt i detta forumet men har kollat runt mycket på Battlelog forumen och hittat klipp som detta

http://www.youtube.com/watch?v=LWy3OSKkfkk&feature=share&list...

Hoppas verkligen de fixar detta snart.

Visa signatur

PSU: EVGA 750W HDD1: 2st Corsair Force 3 120GB SSD i RAID 0 HDD2: 2st WD 1TB i RAID 0 GPU: GTX 970 CPU: Intel 4790K @ 4.6Ghz CPU Kylare: Mugen Grand Kama Cross Minne: Corsair 12BG 1600Mhz Mobo: Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Dock förstår jag inte "If you have bad connection , you will also potentially experience " oneshotted " more because you may miss some damage or get it too late before you find out that you died." Jag har ju en bra connection, och ~50ms mot de servers jag kör på.

Jag har 1-2ms mot alla servrar jag spelar mot som standard och upplever detta ibland iaf, tror det bara är en random gissning eller så blir det värre med högre ms.

Edit:
Läste DICE förklaringen, den säger en hel del och problemet som han pekar på men alla verkar missa är just "prediction" koden, vet inte exakt hur den funkar men det borde betyda att någon som spelar exakt som BF4 förutspår får en enorm fördel iom att allt klickar in.
Förstår att de måste göra viss kompensation och alla har olika modeller, CoD modellen hade liknande strul när BO2 kom, förhoppningsvis kan de tweaka den och förhoppningsvis är den dynamisk och anpassar sig till ett snitt. Spelare som har konstant lite högre ping eller extremt låg (som jag själv) kommer dvs alltid vara dem som är mest påverkade av detta.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Tycker ni också att ni dör på ett skott lite väl ofta?

PS. Kanske placebo men drog ned Network Smoothing till noll och det kändes som att netcode problemen blev lite bättre då men idag var det verkligen katastrof. Vet inte om detta har något med ovanstående problem att göra.

DICE KAN INTE GÖRA BRA SPEL TYVÄRR.

nätkod + ping + latency plus tid att döda är hel fel dvs för snabb.
call of duty klon.
saknar mitt riktiga battlefield med bf1942 och bf2 så kunde man springa en bit utan att bli skjuten stup i kvarten.

du behöver hitta en server med optimal ping/latency för dig.
jag kan inte spela på låg ping server då de suger hårt tack vare dice nätkod och design

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

dice suger att spela sina egna spel därav blir designen lidande.
tyvärr är det inte där man behöver ändra i spelet.
en ren mekanisk omdesign krävs för inf.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

DICE KAN INTE GÖRA BRA SPEL TYVÄRR.

nätkod + ping + latency plus tid att döda är hel fel dvs för snabb.
call of duty klon.
saknar mitt riktiga battlefield med bf1942 och bf2 så kunde man springa en bit utan att bli skjuten stup i kvarten.

du behöver hitta en server med optimal ping/latency för dig.
jag kan inte spela på låg ping server då de suger hårt tack vare dice nätkod och design

Skrivet av Flopper:

dice suger att spela sina egna spel därav blir designen lidande.
tyvärr är det inte där man behöver ändra i spelet.
en ren mekanisk omdesign krävs för inf.

Problemet är att det händer på tok för mycket i spelmotorn för att kunna skapa en helt felfri 1-1 "nätkod". Det är ett medvetet designval och utan att vara för insatt i tekniken så tror jag inte någon annan kan få det att flyta på bättre än Dice.
I tidigare BF-spel fanns random deviation tex som till och från blev helt sjuk med lite delay. Jag minns det som ett stort irritationsmoment.

Upplever inte problemet när jag spelar på en server med färre spelare - jag gissar då att det handlar mer om serveroptimering (även för hög belastning på serverhotellet?) än "feldesign". Men nej, spelet är inte designat i huvudsak att fungera för infstrid likt CS 1.6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Problemet är att det händer på tok för mycket i spelmotorn för att kunna skapa en helt felfri 1-1 "nätkod". Det är ett medvetet designval och utan att vara för insatt i tekniken så tror jag inte någon annan kan få det att flyta på bättre än Dice.
I tidigare BF-spel fanns random deviation tex som till och från blev helt sjuk med lite delay. Jag minns det som ett stort irritationsmoment.

Upplever inte problemet när jag spelar på en server med färre spelare - jag gissar då att det handlar mer om serveroptimering (även för hög belastning på serverhotellet?) än "feldesign". Men nej, spelet är inte designat i huvudsak att fungera för infstrid likt CS 1.6.

Kan inte annat än att hålla med. För dem som kommer ihåg Bf3 betan och releasen så var den låååångt ifrån felfri, och det tog (om jag inte missminner mig) nästan 3månader innan det kändes ok. I och med att spelet bara har varit ute i mindre än en månad så tycker jag att det känns ändå rätt ok.

De släppte nya serverversioner rätt snabbt (vi är ju nu redan uppe i R7 och 8an lär inte vara så långt ifrån) så om de bara kör igång och uppdaterar både klienter och servrar några steg till så tror jag allting kommer bli riktigt bra. Det som oroa mig mest just nu är hur expansionerna kommer påverka, jag menar back to karkand gick rätt så bra, men när CQ kom så var det en hel del problem i början.