Microsoft fortsätter sälja Windows 7

Permalänk
Melding Plague

Microsoft fortsätter sälja Windows 7

Det åldrande operativsystemet Windows 7 kommer fortsätta säljas sedan Microsoft i tysthet förlängt livet på det åldrande operativsystemet, trots att Windows 8 hunnit fylla ett år.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Windows 8. = 6.66 % hmm number of de beast XD

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag var ganska skeptisk till windows 8 i början men nu har man vant sig och jag känner att jag navigerar snabbare i windows 8 än jag gjorde på windows 7.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 med start8 ftw.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Att företag är sega att uppgradera är knappast någon nyhet och jag förstår dom. Tycker man att något gammalt fungerar "tillräckligt bra" håller man fast vid det in i det längsta. Se bara på XP.

Dvs förstår att det finns ekonomisk rädsla inför systemövergångar.

Permalänk
Medlem

Windows vista har 1 röst? Wat?

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag ser inte en enda anledning att Inte använda Win8 i dagsläget.
Om man så gärna vill ha startmenyn etc, använd Star8.

Finns det Någon vettig realistisk anledning till att sitta med Win7 fortfarande?

Permalänk
Medlem

bra det, win7 är nya XP

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Ett av deras bästa beslut på länge tycker jag^^ gillar minsan inte Windows 8, och om jag någongång tvingas dit ska jag minsann ha en tredjeparts startmeny!

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Sett till vad konsumentmarknaden vill ha så är ju detta beslutet inte särskilt förvånande, däremot så sett till vad Microsoft själva verkar vilja göra så är det rätt förvånande ändå eftersom de verkar göra allt de kan för att få folk att använda W8 istället.

Permalänk
Avstängd

Skönt

Låter bra det! Jag är ju en utdöende användare av Win XP :-| Under 2014 blir det dags för Windows 7 - Det ni!

Permalänk
Medlem

Finns allt färre skäl att uppdatera Windowsversion numera.

Förrut så uppdaterades t.ex. DirectX hela tiden så det var en faktor.
Numera? Inte hänt någonting där på många år.

Har hört att de ska släppa en smärre uppdatering till DX 11 men inget revolutionerande direkt som man måste ha. (Det ska vara exklusivt för Win 8 och uppåt).

Annars? Okej, jag kan ha metro med Windows 8, jippie!

De borde ha en legacypolicy av Win 7 som uppdateras i över ett decennium som de gjorde med Win XP.

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Jag ser inte en enda anledning att Inte använda Win8 i dagsläget.
Om man så gärna vill ha startmenyn etc, använd Star8.

Finns det Någon vettig realistisk anledning till att sitta med Win7 fortfarande?

Kostnaden för att köpa en 8 licens:) som student fick jag det gratis, hade inte uppgraderat annars då det inte hade varit värt de hundralapparna för de små fördelarna enligt mig.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Jag ser inte en enda anledning att Inte använda Win8 i dagsläget.
Om man så gärna vill ha startmenyn etc, använd Star8.

Finns det Någon vettig realistisk anledning till att sitta med Win7 fortfarande?

Som företagsanvändare kan det finna massor av anledningar. Som privatanvändare 2 anledningar:
1. Man bryr sig inte, dvs är ointresserad av operativsystem.
2. Man vill inte lägga pengar/har inte råd/inte tillräckligt med tid för uppgradering etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Sett till vad konsumentmarknaden vill ha så är ju detta beslutet inte särskilt förvånande, däremot så sett till vad Microsoft själva verkar vilja göra så är det rätt förvånande ändå eftersom de verkar göra allt de kan för att få folk att använda W8 istället.

Sant, tyvärr. Dock så tror jag att de ser på hur många fortfarande som använder XP, och att hoppet från XP>Win8 blir för stort och därför håller kvar W7 för att ge XP-användarna en så sömlös övergång som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokulv:

Låter bra det! Jag är ju en utdöende användare av Win XP :-| Under 2014 blir det dags för Windows 7 - Det ni!

Kan verkligen rekommendera w8.1.

Fungerar bra mycket bättre än 7an enligt mig, och så är det snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Sett till vad konsumentmarknaden vill ha så är ju detta beslutet inte särskilt förvånande, däremot så sett till vad Microsoft själva verkar vilja göra så är det rätt förvånande ändå eftersom de verkar göra allt de kan för att få folk att använda W8 istället.

Mer eller mindre så. Kanske är det så att de börjar komma till insikt om att visionen de vill förverkliga inte har tillräcklig grund att stå på. Som en del nämnt så är ju "Win 8 klockrent med Start 8". Det faktumet i sig hjälper ju heller inte visionen Microsoft har och samtidigt verkar bli allt mer tveksamma till.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninjaflipp:

Sett till vad konsumentmarknaden vill ha så är ju detta beslutet inte särskilt förvånande, däremot så sett till vad Microsoft själva verkar vilja göra så är det rätt förvånande ändå eftersom de verkar göra allt de kan för att få folk att använda W8 istället.

Dom har inte ens gjort den enklaste saken för sina användare, startmenyn...så nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Dom har inte ens gjort den enklaste saken för sina användare, startmenyn...så nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Låt mig omformulera det: de gör allt de kan för att få folk att använda W8 förutom att göra operativsystemet tilltalande för konsumenterna.

edit: För övrigt så för kanske ett halvår sedan så var det en kille från Microsoft inne i datorbutiken som jag jobbar deltid i, han höll på att undersöka hur tillgången på W8 såg ut och så. När han frågade varför vi säljer våra egenbyggda datorer med W7 istället för W8 och jag förklarade att det tyvärr inte är någon som vill ha W8 utan att det snarare avskräcker kunderna så blev han smått upprörd. Rätt roligt nu när jag tänker på det i efterhand.

Permalänk
Medlem

*** raderat *** Det finns vi som faktiskt har den åsikten och kommer nog aldrig gå tillbaka till Windows 7 eller liknande.

Citat raderat
Permalänk
Avstängd

2014-04-08

Här står det ordagrant men det visste ni redan:
http://www.microsoft.com/en-us/windows/enterprise/endofsuppor...

Permalänk
Medlem

haha jag var fruktansvärt hatisk mot windows 8 först, sedan uppgraderade jag från windows 7 till 8 och började gilla det, men nu älskar jag det på min stationära (8.1) när jag kan utnyttja mordern UI som jag vill (har favoriterna där och kan snabbt komma dit)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem

Skrämmande att 31.22 procent sitter med ett operativsystem som är över 12 år gammalt 0_o

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Windows 7 med Classic Shell. Kan inte gå fel då.

Skrivet av screamin-daemon:

Skrämmande att 31.22 procent sitter med ett operativsystem som är över 12 år gammalt 0_o

Och då är detta ett entusiastforum. Tänk då på hur resten av Sverige ser ut.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hmm över 70 % röstade på W7 och detta på Sweclockers, där de flesta är dator-intresserade. Åke-60 år hur sugen är han på att byta operativsystemet på sin dator eller ett litet företag. Finns det fördelar med W8-absolut, värt att byta upp sig i nuläget- absolut INTE.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aptjack:

Kan verkligen rekommendera w8.1.

Fungerar bra mycket bättre än 7an enligt mig, och så är det snabbare

Det kan nog stämma. Blev bara så rädd när SweClockers skrev att det skulle komma reklam i 8.1. Jag är verkligen inget fan av reklam men du kanske kan upplysa mig mer om 8.1 (om du vill).

Permalänk

Körde XP tills win7 kom ut, kör det fortfarande och kommer aldrig byta till åttan eller liknande på ett par år iaf. Flickvänen har win8 på hennes bärbara och båda vi fullkomligt hatar det... Tycker att hela Metro känns awkward på allt utan pekskärm, dessutom är det förvirrande att använda på en dator tycker jag, vill ha översikt.

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

bra det, win7 är nya XP

Precis vad jag skulle säga ungefär. XP hade ju release i början av 2000 och enligt Wikipedia så ska win7 ha förlängt stöd fram till den 14 januari 2020 eller längre, eftersom XP också hade en bestämd sista dag men som blev förlängd ännu längre, så vi kommer nog se win7 kanske 3 år längre än 2020 :).

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kent:

Skrämmande att 31.22 procent sitter med ett operativsystem som är över 12 år gammalt 0_o

Instämmer och det blir ännu mer skrämmande då åtminstone hälften av detta antal får otrevliga besök i sin dator efter en 8:e April 2014

Kan inte tänka mig att den genomsnittlige datoranvändaren har koll på Windows XP's fall nästa år.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Kostnaden för att köpa en 8 licens:) som student fick jag det gratis, hade inte uppgraderat annars då det inte hade varit värt de hundralapparna för de små fördelarna enligt mig.

Jo, men nyheter handlar om att dom fortsätter att sälja Windows7, vem köper Windows7 nytt när Windows8 finns?
Lite Det som var min mening med mitt inlägg.

Skrivet av dannesthlm:

Som företagsanvändare kan det finna massor av anledningar. Som privatanvändare 2 anledningar:
1. Man bryr sig inte, dvs är ointresserad av operativsystem.
2. Man vill inte lägga pengar/har inte råd/inte tillräckligt med tid för uppgradering etc.

Läs mitt svar här ovanför.