Som avancerad användare (jag är .net-programmerare sedan tidernas begynnelse) så är min åsikt tydlig. Win 8 är ett _betydligt_ bättre operativsystem än både xp och 7.
Sedan är det inte svårt att förstå varför flera stannar kvar. För företag finns det stora ekonomiska aspekter att ta hänsyn till, det kostar helt enkelt en massa pengar att uppgradera. Och då menar jag inte licenskostnader, de är i sammanhanget ringa.
Sen får man inte glömma rädslan för det nya. Win 8 ser annorlunda ut, saknar en rund knapp nere till vänster och har ett lite fyrkantigare utseende än tidigare operativ. Att behöva trycka på windows-tangenten känns oöverstigligt och namnet Metro ger kallsvettningar. Att man glatt köper det senaste grafikkortet, den senaste processorn och det hetaste chassit är dock inget man reflekterar över. Drivrutinerna svajar och problemen hopar sig. Det accepterar man glatt, lite problem hör liksom till.
Jag installerade Win 8 till min pensionerade far. - Jaha, det ser lite nytt ut men det ska man väl kunna lära sig, var hans första kommentar. Nu älskar han det.
Det verkar som om den teknikjagande ungdomen har lite att lära av de äldre ändå.