Microsoft fortsätter sälja Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kommer aldrig att gå tillbaka till 7an.
Windows 8.1 är så mycket bättre överallt, snabbare, mer logiskt, betydligt bättre startmeny, säkrare osv.

Vi kör Win7 på jobbet och det är som att gå tillbaka till stenåldern.

Okej så du tycker det är logiskt att ha ett touch baserat OS på en stationär dator?.

Skrivet av zeagan:

För mig så går windows 8 som vatten, medan windows 7 känns som tjära. Varenda sak man ska göra i windows 7 är omständigt. Inställningar som man kommer åt med ett högerklick, ska man i windows 7 först till kontrollpanelen -> sedan administrative tools -> och sedan först där hittar man ikonen där man sedan kan klicka sig fram till t.ex. -> disk management.

Fast har väl kanske helt inte släppt taget heller då jag kör med classic shell.

Det tog mig 2 musklick att komma till Computer Management 3 om man ska klicka på disk management.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Inte speciellt oväntat, Windows 7 är ett fullt funktionellt operativsystem, finns ingen som helst anledning att byta till Windows 8.

Permalänk
Medlem

Windows 8 + classic shell och alla hörn avstängda fungerar perfekt för mig. Jag tänker inte köra ett sämre operativsystem bara för att jag tycker att microsoft borde inkludera ett sätt att stänga av metro när jag gör det själv på fem minuter med ett tredjepartsprogram. Som att sluta spela wow för att jag tycker att alla mina addons borde finnas som standard och att det är skandal att blizzard inte kan göra det bättre än tredjepartsaddons.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _NsMs_:

Som att sluta spela wow för att jag tycker att alla mina addons borde finnas som standard och att det är skandal att blizzard inte kan göra det bättre än tredjepartsaddons.

Skulle du inte sluta spela WoW om dom tog bort target rutan eftersom alla ska klicka på gubbarna på skärmen (de flesta har ju touch-skärmar tydligen?!) - men det finns en sämre verson av samma funktion som ett addon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

[ Windows 7 ] Windows-tangenten + R > diskmgmt.msc > enter. Det är inte raketforskning.

Tack, du slår huvudet på spiken fast när det kommer till mitt argument.

Det var ett exempel och det finns även: Programs and Features, mobility center, power options, event viewer, system, network connections, computer management, command promt, task manager, control panel, explorer, search, run mfl

Det jag ville få fram var att det i mina ögon ÄR enklare och mer användarvänligt, än att t.ex. memorera kommandon för run.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Min burk som i övrig ska bytas ut kör fortfarande XP. Ska jag skippa W7 och hoppa till 8.1 direkt eller är det värt pengarna att köpa W7?

Permalänk
Medlem

Då ska man alltså inte lita på vad som står på IDG samt på denna sida?
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/products/lifecycle

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Att företag är sega att uppgradera är knappast någon nyhet och jag förstår dom. Tycker man att något gammalt fungerar "tillräckligt bra" håller man fast vid det in i det längsta. Se bara på XP.

Dvs förstår att det finns ekonomisk rädsla inför systemövergångar.

Det är lite mer än så när det gäller företag.
Alla system och framför allt egenutvecklad mjukvara måste testas ordentligt innan det kan uppdateras.
Och det är en rejäl kostnad.
På mitt jobb har de flesta nu fått win7 istället för xp, och det var en hel del som behövde programmeras om eller bytas ut.

Dessutom alla som blir förvirrade av det nya utseendet på windows, vill inte tänka på hur det blir nästa gång det är dags för ny windowsversion.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag föredrar Windows 7 men jag har och använder numera Windows 8.1 för att det gav mig en boost i BF4... Använder givetvis StartIsBack så det ser ut som win7 samt att alla appar/onödigt skit är borta.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Tack, du slår huvudet på spiken fast när det kommer till mitt argument.

Det var ett exempel och det finns även: Programs and Features, mobility center, power options, event viewer, system, network connections, computer management, command promt, task manager, control panel, explorer, search, run mfl

Det jag ville få fram var att det i mina ögon ÄR enklare och mer användarvänligt, än att t.ex. memorera kommandon för run.

Du behöver bara komma ihåg det en gång, sedan finns det kvar i listan där

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

jag var en riktig windows 8 hater, men efter att blivit tvingad att använda det på min laptop i ett halvår så köper jag konceptet. dock är det drygt att inte kunna ha en "den här dator" liknade ikon så man kan surfa runt i filsystemet med enkelhet.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av apskallen:

Som avancerad användare (jag är .net-programmerare sedan tidernas begynnelse) så är min åsikt tydlig. Win 8 är ett _betydligt_ bättre operativsystem än både xp och 7.

Sedan är det inte svårt att förstå varför flera stannar kvar. För företag finns det stora ekonomiska aspekter att ta hänsyn till, det kostar helt enkelt en massa pengar att uppgradera. Och då menar jag inte licenskostnader, de är i sammanhanget ringa.

Sen får man inte glömma rädslan för det nya. Win 8 ser annorlunda ut, saknar en rund knapp nere till vänster och har ett lite fyrkantigare utseende än tidigare operativ. Att behöva trycka på windows-tangenten känns oöverstigligt och namnet Metro ger kallsvettningar. Att man glatt köper det senaste grafikkortet, den senaste processorn och det hetaste chassit är dock inget man reflekterar över. Drivrutinerna svajar och problemen hopar sig. Det accepterar man glatt, lite problem hör liksom till.

Jag installerade Win 8 till min pensionerade far. - Jaha, det ser lite nytt ut men det ska man väl kunna lära sig, var hans första kommentar. Nu älskar han det.

Det verkar som om den teknikjagande ungdomen har lite att lära av de äldre ändå.

Ja visst var det mysigt när precis hade uppgraderat sin arbetsstation till Windows 8 och menyn i VS plötsligt skrek åt en: FILE! EDIT! VIEW! ... HELP!

Som .NET-utvecklare kände jag att detta var ett välavvägt och nödvändigt designval: Eftersom menyn är någonting man väldigt ofta är tvungen att klicka på är det bra att den sticker ut och liksom sparkar till användaren i näthinnan när hen för blicken över skärmen.

En annan sak som är trevligt är att jag alltid får börsinformation och bilder på rådjur som vadar över en bäck när jag trycker på windows-tangenten för att kontextsöka. Detta påminner mig om att allting i arbetslivet inte handlar om effektivitet; det finns tid för dagdrömmeri och NASDAQ också.

Tack, Microsoft, för att ni gör min tillvaro lättare: Utan ert ingripande hade jag antagligen fortfarande varit fast i relevans-träsket.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

jag var en riktig windows 8 hater, men efter att blivit tvingad att använda det på min laptop i ett halvår så köper jag konceptet. dock är det drygt att inte kunna ha en "den här dator" liknade ikon så man kan surfa runt i filsystemet med enkelhet.

Windows + E.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Lägg till Aero och en startmeny så kan jag överväga att byta till Windows 8.

Vet någon förresten om det går att lägga till Aero i Windows 8?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Tauri:

Okej så du tycker det är logiskt att ha ett touch baserat OS på en stationär dator?.

Windows 8/8.1 är inte touch-baserat, det är touch-anpassat vilket betyder att går lika bra att använda med mus/tangentbord som med en touchscreen.
Det är ett väldigt vanligt fel från Windows 8 haters samt att de även vägrar inse att deras argument är felaktigt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zeagan:

För mig så går windows 8 som vatten, medan windows 7 känns som tjära. Varenda sak man ska göra i windows 7 är omständigt. Inställningar som man kommer åt med ett högerklick, ska man i windows 7 först till kontrollpanelen -> sedan administrative tools -> och sedan först där hittar man ikonen där man sedan kan klicka sig fram till t.ex. -> disk management.

Fast har väl kanske helt inte släppt taget heller då jag kör med classic shell.

Högerklick på computer (Den här datorn) -> välj manage (Hantera). Done ;).

Aja. Finns säkert flera andra genvägar som går snabbare i W8 än i W7. Jag har kört 8:an i snart ett år nu. Inte helt över ens med "hoppandet" mellan gränssnitten fortfarande. Och jag var väl en av dem som använde den äldre startmenyn en hel del. Ersättaren är lite för begränsad för min smak. Men det är väl inte hela världen för min del.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bakgrund:

Lägg till Aero och en startmeny så kan jag överväga att byta till Windows 8.

Vet någon förresten om det går att lägga till Aero i Windows 8?

Tydligen inte: #14149572

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Som företagsanvändare kan det finna massor av anledningar. Som privatanvändare 2 anledningar:
1. Man bryr sig inte, dvs är ointresserad av operativsystem.
2. Man vill inte lägga pengar/har inte råd/inte tillräckligt med tid för uppgradering etc.

Tycker du borde lägga till
3. Tycker det nya är sämre än det nuvarande

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Windows 8/8.1 är inte touch-baserat, det är touch-anpassat vilket betyder att går lika bra att använda med mus/tangentbord som med en touchscreen.
Det är ett väldigt vanligt fel från Windows 8 haters samt att de även vägrar inse att deras argument är felaktigt.

Det är du som har fel i dina påståenden. Att använda modern UI med mus är väsentligt sämre än med touch, alltså är det touch-baserat och inte bara "anpassat". 7 vinner med hästlängder vid ren musanvändning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Som programmerar så känner jag att Windows 8 är smidigare på så sätt att jag slipper använda datormusen för så mycket.

Jag kan till exempel starta nya program i start menyn genom piltangenterna eller bara skriva direkt och få upp en sökning. Det gillar jag och man sparar tid.

Även om det kanske är lite bakåtsträvande att bara använda tangentbord så är det riktigt bekväm.
Och ja, men kan navigera i Windows 7's startmeny med tangentbord men då endast i 1 dimension medans Windows 8 har ett 2d rutnät = snabbare navigering.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Snusfri
Skrivet av MultiMan:

Det är du som har fel i dina påståenden. Att använda modern UI med mus är väsentligt sämre än med touch, alltså är det touch-baserat och inte bara "anpassat". 7 vinner med hästlängder vid musanvändning.

Du har så oerhört fel att jag blir mörkrädd, det är tydligt att du inte har en aning vad du pratar om.
Modern UI är så mycket bättre att använda med mus än den gamla förlegade startmenyn att det är som natt och dag.

Windows 7 är kvar i startgroparna medans Windows 8/8.1 har hunnit springa två lopp.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Windows + E.

tack det är lite det här som är nackdelen, det är simplare men krångligare på samma gång.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd

Jeg vil egentlig ikke ha Windows og ønsker at det fantes et mye bedre alternativ enn microsofts Windows.

* Jeg bruker Win7 64bit i dag

Permalänk
Skrivet av Decoman:

Jeg vil egentlig ikke ha Windows og ønsker at det fantes et mye bedre alternativ enn microsofts Windows.

OS X Mavericks??

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Najsisen:

Ett av deras bästa beslut på länge tycker jag^^ gillar minsan inte Windows 8, och om jag någongång tvingas dit ska jag minsann ha en tredjeparts startmeny!

Det värsta är inte avsaknaden av startmeny (klarar jag mig fint utan), utan man har som användare lite tappat kontrollen över OSet. Får popups om uppdateringar, helst ska man registera sig och skapa ett MS account med skylagring, inbakat i operativsystemet hittar man även en "app shop" som till synes inte går att avinstallera, och massa andra värdelösa "apps". Om jag får en bild tillskickad t.ex, varför skulle jag vilja öppna den med MS nya foto app och inte bara den goda gamla fotovisaren(acdsee kopian)? När den äckliga appen dessutom öppnats så är den väldigt otymplig att stänga, dessutom så kommer man inte tillbaka dit man var innan utan hamnar på den nya "startsidan" istället.

Inte nog med det så vart jag tvungen att ominstallera windows eftersom de tog bort mitt gamla lokala användarkonto när jag uppdaterade till windows 8.1.

Nä börjar få samma inställning till mobiler som datorer, ska företagen tjäna pengar på reklam och programvara samt att enheten inte är privat längre och man som användare inte har full kontroll, ja då ska åtminstone hårdvaran vara gratis annars klarar jag mig utan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Det värsta är inte avsaknaden av startmeny (klarar jag mig fint utan), utan man har som användare lite tappat kontrollen över OSet. Får popups om uppdateringar, helst ska man registera sig och skapa ett MS account med skylagring, inbakat i operativsystemet hittar man även en "app shop" som till synes inte går att avinstallera, och massa andra värdelösa "apps". Om jag får en bild tillskickad t.ex, varför skulle jag vilja öppna den med MS nya foto app och inte bara den goda gamla fotovisaren(acdsee kopian)? När den äckliga appen dessutom öppnats så är den väldigt otymplig att stänga, dessutom så kommer man inte tillbaka dit man var innan utan hamnar på den nya "startsidan" istället.

Inte nog med det så vart jag tvungen att ominstallera windows eftersom de tog bort mitt gamla lokala användarkonto när jag uppdaterade till windows 8.1.

Nä börjar få samma inställning till mobiler som datorer, ska företagen tjäna pengar på reklam och programvara samt att enheten inte är privat längre och man som användare inte har full kontroll, ja då ska åtminstone hårdvaran vara gratis annars klarar jag mig utan.

Den feta texten är ett bra exempel på hur jag upplever det nya gränssnittet. Det blir ett extra lager som är svårt att få bort. Det är en hel del saker jag tycker spelar mindre roll bland förändringarna (vanesaker som man kan lära om), men det där med att jag inte kommer tillbaka till där jag var när jag stänger ett program... det är inge vidare snyggt alltså.

Min HTPC styr jag med mobilen dessutom. Ännu svårare att stänga av appen.

Öppnar jag ett program ifrån modern-UI så släng tillbaka mig dit när jag stänger programmet. Men öppnar jag ett program i desktopläget så bör jag rimligtvis komma tillbaka till just desktopen när jag stänger programmet. Så funkar det ju inte i nuläget.

Ja, man kan ändra vilket program som ska öppna olika filtyper vilket jag har gjort. Men jag är inte kompis med deras förvalda alternativ som bara passar om man tänkt använda modern-UI endast.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tauri:

Det tog mig 2 musklick att komma till Computer Management 3 om man ska klicka på disk management.

Pfft, i Win8 löser man detta med 0 musklick, räcker med 10 till synes helt slumpmässiga svep men när man använt Win8.x ett par tusen timmar så sitter dessa sveprörelser etsade i muskelminnet nästan lika starkt som koncentrationen av allt Voltaren man behövt för att upprätthålla sin ergonomiska svep-dator-arbetsställning.

0 musklick är färre än 2 musklick, Win8 wins!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om man behöver köra programvaror som fungerar i win7 men inte win8.

Jag märkte av lite problem i Win8, dock med Win8.1 så har jag varken märkt av själv eller hört problem.
Kompatibiliteten har dom väl jobbat väldigt mycket med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Windows 8.1 med start8 ftw.

Inte för att vara sån, men jag tycker att Startisback $2.99 är bättre än Start8 $4.99 och även priset är lägre. Det är ju min smak givetvis, men jag såg inte ens till MetroUI när jag konfigurerat Startisback. Kompatibel med svenska

Bra i alla fall att Windows 7 kommer att säljas i fortsättningen för dom som föredrar det operativsystemet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Jag ser inte en enda anledning att Inte använda Win8 i dagsläget.
Om man så gärna vill ha startmenyn etc, använd Star8.

Finns det Någon vettig realistisk anledning till att sitta med Win7 fortfarande?

Ja, alltid kommer något ivägen som gör att jag avvaktar eller inte får tid.

Tex jag behöver tillgång till vissa programmeringsbibliotek som jag redan har installerade nu eller jag planerar att byta hårdvara inom några månader (orkar inte krångla med att ringa MS för att föra över nyckel osv).

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.