Microsoft fortsätter sälja Windows 7

Permalänk
Medlem

Blir så när windows 8 är skräp och 8.1 gjorde det ännu sämre.
Hade jag köpt nytt idag hade jag köpt W7, 8 skiten är inte värd en krona.

Men gillar man mus latency, random acceleration som inte går att få bort även med alla fixar inkl senaste så.
Jag föredrar 100% 1:1 ratio och inget random skräp som 8.1 bidrar med.

*** raderat ***

§ 1.5
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Atlas Tasume:

Och då är detta ett entusiastforum. Tänk då på hur resten av Sverige ser ut.

Njaaa, bilden har ju med stor säkerhet ingenting att göra med Sweclockers utan just "resten av Sverige" eller världen.
Röstningen under bilden har ju däremot det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Några troll som valt vista i undersökningen såg jag

Permalänk
Medlem

Härligt, tydligen har jag 7st Vista-kompisar här inne
Byter till Win-7 när jag byter dator - tänkte köpa OEM så blir inget byte innan datorköp.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Lite underligt val av Microsoft kan jag tycka. Threshold skulle definitivt gynnas av att försäljningen av Win7 avstannade.

Själv har jag inte så mycket emot Win8 längre och bara förbättringarna "under the hood" gör en uppgradering värd mödan i mitt tycke.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Så bra. Då kan folk sluta tugga om att Windows 7 är "gammalt och utdaterat".

Jag ser det snarare som att Windows 7 är lite av en LTS och 8.x är lte mer av ett experiment som ingen, allra minst Microsoft, vet vart det slutar.

Det hade dock varit intressant att se vad som faktiskt hänt om de slutat sälja 7an, men inte spännande nog för att jag skulle vilja se det i verkligheten.

Att ~70% av de som röstar röstar på Windows 7 visar bara på hur omtyckt och stabilt det faktiskt är. Och då är detta ett entusiastforum med stor del människor som "gillar nytt för nytts skull", så ni förstår säkert att siffran är ännu högre ute i stugorna, så det är ett mycket klokt och bra beslut av Microsoft, och då kommer det från mig, som i vanliga fall är ganska kritiskt till mycket av det MS håller på med.

Windows 7! <3

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Den stora förändringen kommer bli när de sista OEM datorerna med XP går i graven. Det kommer då ske stora förändringar i statistiken. Själv kör jag på W7 och tycker att det är utmärkt, ser heller ingen anledning att uppgradera.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

*** raderat *** Det finns vi som faktiskt har den åsikten och kommer nog aldrig gå tillbaka till Windows 7 eller liknande.

Sen finns det en hel del som är så bittra över sitt misstag att köpa win8 att dom aldrig någonsin kommer köpa en produkt till från MS...

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Skrivet av ASBR:

tänkte köpa OEM

Köpa? Du vet väl att om du är prenumerant hos MSDN eller om du känner nån som är det så får du ju tanka operativsystem gratis, sen allt du behöver är att köpa en billig licens på t.ex ebay så slipper du gå till affären och köpa ett dyrt pålurat paket med skiva o krabb..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk

Som avancerad användare (jag är .net-programmerare sedan tidernas begynnelse) så är min åsikt tydlig. Win 8 är ett _betydligt_ bättre operativsystem än både xp och 7.

Sedan är det inte svårt att förstå varför flera stannar kvar. För företag finns det stora ekonomiska aspekter att ta hänsyn till, det kostar helt enkelt en massa pengar att uppgradera. Och då menar jag inte licenskostnader, de är i sammanhanget ringa.

Sen får man inte glömma rädslan för det nya. Win 8 ser annorlunda ut, saknar en rund knapp nere till vänster och har ett lite fyrkantigare utseende än tidigare operativ. Att behöva trycka på windows-tangenten känns oöverstigligt och namnet Metro ger kallsvettningar. Att man glatt köper det senaste grafikkortet, den senaste processorn och det hetaste chassit är dock inget man reflekterar över. Drivrutinerna svajar och problemen hopar sig. Det accepterar man glatt, lite problem hör liksom till.

Jag installerade Win 8 till min pensionerade far. - Jaha, det ser lite nytt ut men det ska man väl kunna lära sig, var hans första kommentar. Nu älskar han det.

Det verkar som om den teknikjagande ungdomen har lite att lära av de äldre ändå.

Permalänk
Medlem

Mitt företag håller på att migrera till W7, det kommer förmodligen ta en bra bit in på nästa år innan det är klart.

Permalänk
Snusfri

Kommer aldrig att gå tillbaka till 7an.
Windows 8.1 är så mycket bättre överallt, snabbare, mer logiskt, betydligt bättre startmeny, säkrare osv.

Vi kör Win7 på jobbet och det är som att gå tillbaka till stenåldern.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Sen finns det en hel del som är så bittra över sitt misstag att köpa win8 att dom aldrig någonsin kommer köpa en produkt till från MS...

Sen finns det de som föredrar saft över öl.

Har vi nu kommit till slutledning att folk gillar olika? Bara för att den breda massan inte tycker om något, så betyder det inte att alla har samma åsikt.

Jag kommer alla fall fortsätta köpa Windows produkter även om de tapopar 95% av sina användare. De passar mig för det jag gör, och jag finner designen attraktiv.

Permalänk
Inaktiv

Windows 8 (8.1) är fullständigt värdelöst och jag ångrar verkligen att jag valde att uppgradera!

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt.. Win XP fick förlängt, det kan man tacka ett dåligt Vista för.
Samma nu, Win 8 är ingen morot för att lämna Win 7, och företagen har väl precis lyckats landa i Win 7 så MS vill inte överge företagskunderna för tidigt.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Entusiast
Skrivet av apskallen:

*Uppsats*

I så fall är din pensionerade far unik eller så är min pensionerade morfar unik
Byggde nyss en stationär dator till honom och han betonade starkt att det skulle vara Windows 7 och inte 8 och ärligt talat kan jag bara hålla med honom.

Windows 8 må vara bättre i många aspekter än Windows 7 men är det inte själva användarvänligheten som faktiskt definierar ett bra operativsystem?
Det är bara till för att man ska kunna göra vad man nu vill göra på en dator utan att se det som något hinder, det ska gå som rinnande vatten, kristallklart.

Det är väl inte riktigt vad jag kan säga om Windows 8… Det kanske blir så att jag uppgraderar till Windows 8 men i så fall är det för att jag är generellt teknikintresserad och ser det som en ny upplevelse, den genomsnittlige användaren ser väldigt annorlunda på saken.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Windows 8 är microsofts "butterface".

Jag gillar allt under ytan av Windows 8, men användargränssnittet, avsaknaden av startmenyn osv gör det till ett pja, butterface.

Men jag kommer installera windows 8 garanterat den dagen jag köper ny dator eftersom allt under ytan är fenomenalt, får bara se till att använda så lite av "UI funktionerna som möjligt" och se till så att jag får det som windows 7 så mycket det går användarmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Blir så när windows 8 är skräp och 8.1 gjorde det ännu sämre.
Hade jag köpt nytt idag hade jag köpt W7, 8 skiten är inte värd en krona.

Men gillar man mus latency, random acceleration som inte går att få bort även med alla fixar inkl senaste så.
Jag föredrar 100% 1:1 ratio och inget random skräp som 8.1 bidrar med.

Förstårligt om du inte gillar det då om du tar fakta från luften. Ja, en bug fanns förut men den är fixad sedan länge.

Del av citat raderat
Permalänk
Medlem
Skrivet av apskallen:

Som avancerad användare (jag är .net-programmerare sedan tidernas begynnelse) så är min åsikt tydlig. Win 8 är ett _betydligt_ bättre operativsystem än både xp och 7.

Sedan är det inte svårt att förstå varför flera stannar kvar. För företag finns det stora ekonomiska aspekter att ta hänsyn till, det kostar helt enkelt en massa pengar att uppgradera. Och då menar jag inte licenskostnader, de är i sammanhanget ringa.

Sen får man inte glömma rädslan för det nya. Win 8 ser annorlunda ut, saknar en rund knapp nere till vänster och har ett lite fyrkantigare utseende än tidigare operativ. Att behöva trycka på windows-tangenten känns oöverstigligt och namnet Metro ger kallsvettningar. Att man glatt köper det senaste grafikkortet, den senaste processorn och det hetaste chassit är dock inget man reflekterar över. Drivrutinerna svajar och problemen hopar sig. Det accepterar man glatt, lite problem hör liksom till.

Jag installerade Win 8 till min pensionerade far. - Jaha, det ser lite nytt ut men det ska man väl kunna lära sig, var hans första kommentar. Nu älskar han det.

Det verkar som om den teknikjagande ungdomen har lite att lära av de äldre ändå.

DU är nog ingen avancerad människo-kännare.. Kan tänka .net utveckling och amatör-psykolog är rätt långt ifrån varandra.

Grejjen med ett nytt OS är att man måste få folket att vilja hoppa över till det nya. Där misslyckas MS kapitalt sådär vid vartannat försök.
Kan du ge mig en stor fet o god morot varför jag ska lämna Win 7 för Win 8(.1)?
Inte svårt förstå att nya grafikkort eller CPU med 25-40% mer prestanda lockar.. Sen drivisarna är ett mindre problem. Lite byggar å så brukar fixas vid nästa release (~1ggr/mån).

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av apskallen:

Som avancerad användare (jag är .net-programmerare sedan tidernas begynnelse) så är min åsikt tydlig. Win 8 är ett _betydligt_ bättre operativsystem än både xp och 7.

Sedan är det inte svårt att förstå varför flera stannar kvar. För företag finns det stora ekonomiska aspekter att ta hänsyn till, det kostar helt enkelt en massa pengar att uppgradera. Och då menar jag inte licenskostnader, de är i sammanhanget ringa.

Sen får man inte glömma rädslan för det nya. Win 8 ser annorlunda ut, saknar en rund knapp nere till vänster och har ett lite fyrkantigare utseende än tidigare operativ. Att behöva trycka på windows-tangenten känns oöverstigligt och namnet Metro ger kallsvettningar. Att man glatt köper det senaste grafikkortet, den senaste processorn och det hetaste chassit är dock inget man reflekterar över. Drivrutinerna svajar och problemen hopar sig. Det accepterar man glatt, lite problem hör liksom till.

Jag installerade Win 8 till min pensionerade far. - Jaha, det ser lite nytt ut men det ska man väl kunna lära sig, var hans första kommentar. Nu älskar han det.

Det verkar som om den teknikjagande ungdomen har lite att lära av de äldre ändå.

Bra skrivet och ett bra inlägg! För en hel del människor handlar det många gånger om osäkerhet & okunskap. Det inkluderar mig också. Jag blev nästan lite inspirerad där

Permalänk
Avstängd

Windows 8.1 Pro med Start8, finns inget bättre. Sjukt mycket bättre FPS i BF4 än om man kör Windows 8 eller speciellt Windows 7.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

I så fall är din pensionerade far unik eller så är min pensionerade morfar unik
Byggde nyss en stationär dator till honom och han betonade starkt att det skulle vara Windows 7 och inte 8 och ärligt talat kan jag bara hålla med honom.

Windows 8 må vara bättre i många aspekter än Windows 7 men är det inte själva användarvänligheten som faktiskt definierar ett bra operativsystem?
Det är bara till för att man ska kunna göra vad man nu vill göra på en dator utan att se det som något hinder, det ska gå som rinnande vatten, kristallklart.

Det är väl inte riktigt vad jag kan säga om Windows 8… Det kanske blir så att jag uppgraderar till Windows 8 men i så fall är det för att jag är generellt teknikintresserad och ser det som en ny upplevelse, den genomsnittlige användaren ser väldigt annorlunda på saken.

För mig så går windows 8 som vatten, medan windows 7 känns som tjära. Varenda sak man ska göra i windows 7 är omständigt. Inställningar som man kommer åt med ett högerklick, ska man i windows 7 först till kontrollpanelen -> sedan administrative tools -> och sedan först där hittar man ikonen där man sedan kan klicka sig fram till t.ex. -> disk management.

Fast har väl kanske helt inte släppt taget heller då jag kör med classic shell.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att jag inte fortfarande sitter på Windows XP är nya DirectX versioner. Windows XP var verkligen snabbt och bra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Finns det Någon vettig realistisk anledning till att sitta med Win7 fortfarande?

Nu kan jag inte veta om detta är likadant för alla människor, men 99% av de jag känner och har pratat med resonerar så här:

1) Varför köpa ett nytt operativsystem när det befintliga fungerar bra?
2) Varför ta bort något från operativsystemet som 'alltid' har funnits där och som fungerar bra?
3) Varför lägga pengar på något nytt som gör att du inte kan använda många äldre program och spel?
4) Varför ska jag krångla med att föra över filer och säkerhetskopiera allting, för att byta till något jag ändå inte behöver?
5) Ska jag betala 1200 kr för att datorn ska starta upp på 30 sekunder istället för 45? Nej, jag klarar mig.

Mina egna funderingar:

Jag har autism, vilket gör att ett byte av något jag är van vid kan vara oerhört svårt. Särskilt om det nya avviker väldigt mycket i utseende och/eller funktionalitet. Jag har haft flera långa diskussioner med olika användare på forumet om just detta, och knappt någon förstår hur svårt detta är för många med det här funktionshindret. Det är inte bara faktumet att startmenyn är borta, det mesta ser ju väldigt annorlunda ut. Om du/ni inte ser någon skillnad behövs det en synundersökning. Folk får gärna tycka om den förändringen om de vill, men för mig är det en dealbreaker. Nu är det ju också så att vi med autism är ganska många världen över, och det är många potentiella kunder där som kanske känner exakt likadant som jag gör. Från det jag har läst på internet så är det många utan autism som tycker ungefär likadant.

Windows 8 har vissa förbättringar, inget snack om saken, men jag tror inte att majoriteten av användarna kommer märka dessa förbättringar då de inte lär sig operativsystemet (eller förstår det) på samma sätt som en datorentusiast gör. Det är bara inse att vi 'nördar' är en väldigt liten del av marknaden. Som synes i diagrammet går det ganska trögt för Windows 8 / 8.1 och det är inte särskilt konstigt. För företag kan det vara extremt kostsamt att byta, och många hemanvändare köper fabriksmonterade/förinstallerade datorer där operativsystemet ingår. Varför skulle de köpa Windows 8 och installera i sina datorer?

Något jag stör mig oerhört mycket på är att många nya spel fungerar bättre med Windows 8, men äldre spel fungerar ofta katastrofalt dåligt, eller inte alls. Ska jag byta till ett operativsystem som jag inte klarar av rent utseendemässigt, som inte direkt ger mig några större fördelar och som jag inte kan spela mina gamla favoritspel på? Nej, det vore väldigt korkat och oekonomiskt. Men alla tycker ju så klart olika. Nu finns det säkert någon som tycker att "ja, men det går ju att köpa spelen på 'GoG'. Då funkar de även i nya operativsystem." Varför skulle jag betala för mina spel en gång till, och dessutom betala för det nya operativsystemet, när det fungerar bra som det är?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Bra. Även om 8.x ger bättre resultat i spel och sånt så kan jag 7an ut och in och orkar inte hålla på med ett nytt som ser ut att vara gjort för tablets och inte stationära. Visst, går säkert stänga av men varför byta från något som fungerar utan problem? Näh, blir som vanligt, hoppar över varannan version.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 + Start8 = W7.5

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/2.1085/1.537729/microsoft-slutar-salja-wind...
Läste på IDG den här artiklen först sedan och sedan på sweclockers.

Hm
Kommer Windows 7 att försvinna eller finnas kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

För mig så går windows 8 som vatten, medan windows 7 känns som tjära. Varenda sak man ska göra i windows 7 är omständigt. Inställningar som man kommer åt med ett högerklick, ska man i windows 7 först till kontrollpanelen -> sedan administrative tools -> och sedan först där hittar man ikonen där man sedan kan klicka sig fram till t.ex. -> disk management.

Fast har väl kanske helt inte släppt taget heller då jag kör med classic shell.

[ Windows 7 ] Windows-tangenten + R > diskmgmt.msc > enter. Det är inte raketforskning.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Jag ser inte en enda anledning att Inte använda Win8 i dagsläget.
Om man så gärna vill ha startmenyn etc, använd Star8.

Finns det Någon vettig realistisk anledning till att sitta med Win7 fortfarande?

Varför ska jag betala pengar för att skaffa ett nytt OS bara för att ha "senaste" som jag sedan måste modda och hålla på för att få att se ut som mitt redan befintliga OS/Win7 som jag är nöjd med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Jag ser inte en enda anledning att Inte använda Win8 i dagsläget.
Om man så gärna vill ha startmenyn etc, använd Star8.

Finns det Någon vettig realistisk anledning till att sitta med Win7 fortfarande?

Om man behöver köra programvaror som fungerar i win7 men inte win8.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb