Microsoft fortsätter sälja Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Jag märkte av lite problem i Win8, dock med Win8.1 så har jag varken märkt av själv eller hört problem.
Kompatibiliteten har dom väl jobbat väldigt mycket med?

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre har det säkert blivit men det är inte löst till 100% som tur är löser man det mesta med virtuella maskiner

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Windows 8/8.1 är inte touch-baserat, det är touch-anpassat vilket betyder att går lika bra att använda med mus/tangentbord som med en touchscreen.
Det är ett väldigt vanligt fel från Windows 8 haters samt att de även vägrar inse att deras argument är felaktigt.

Mitt argument är helt klart relevant, MS själva har sagt att dom vill ha detta så kallade operativsystem på allt dom spottar ut visst okej på telefoner/plattor visa bärbara så funkar det med touch. Men inte på stationära datorer det blir bara fel och ha "Appar" i helskärm, det räcker med att titta på namnet Windows Store så fattar man att det är touch-baserat.

Skrivet av Yoshman:

Pfft, i Win8 löser man detta med 0 musklick, räcker med 10 till synes helt slumpmässiga svep men när man använt Win8.x ett par tusen timmar så sitter dessa sveprörelser etsade i muskelminnet nästan lika starkt som koncentrationen av allt Voltaren man behövt för att upprätthålla sin ergonomiska svep-dator-arbetsställning.

0 musklick är färre än 2 musklick, Win8 wins!

Hur får du 10 svep över skärmen till vinst?. Om det gäller att ha så få svep/klick som möjligt så vinner W7 så som du har berättat här.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det värsta är inte avsaknaden av startmeny (klarar jag mig fint utan), utan man har som användare lite tappat kontrollen över OSet. Får popups om uppdateringar, helst ska man registera sig och skapa ett MS account med skylagring, inbakat i operativsystemet hittar man även en "app shop" som till synes inte går att avinstallera, och massa andra värdelösa "apps". Om jag får en bild tillskickad t.ex, varför skulle jag vilja öppna den med MS nya foto app och inte bara den goda gamla fotovisaren(acdsee kopian)? När den äckliga appen dessutom öppnats så är den väldigt otymplig att stänga, dessutom så kommer man inte tillbaka dit man var innan utan hamnar på den nya "startsidan" istället.

Inte nog med det så vart jag tvungen att ominstallera windows eftersom de tog bort mitt gamla lokala användarkonto när jag uppdaterade till windows 8.1.

Nä börjar få samma inställning till mobiler som datorer, ska företagen tjäna pengar på reklam och programvara samt att enheten inte är privat längre och man som användare inte har full kontroll, ja då ska åtminstone hårdvaran vara gratis annars klarar jag mig utan.

Antar att du inte kör IOS eller någon dator med OSX? exakt samma.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas Windows 7 finns kvar tills Microsoft kan släppa nått OS som är bättre.

Windows 8 må vara tekniskt bättre på en del punkter men vad hjälper det när UI, och hanteringen och användarvänligheten är nere i botten jämfört med 7.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Windows 8 kunde blivit riktigt bra om man inte blev på tvingad metro. Inget snack om in piratade start menyer då INGEN av mina släktingar liksom 98% av alla dator användare inte vet hur man installerar sånt. Mitt jobb brukar vara rappt på att byta till nytt windows men skippar 8an då många äldre och okunniga skulle få problem.

Microsoft ville göra pcn till en pekplatta. Man kan lägga en bil kaross på en häst men det är fortfarande en häst...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Jag ser inte en enda anledning att Inte använda Win8 i dagsläget.
Om man så gärna vill ha startmenyn etc, använd Star8.

Finns det Någon vettig realistisk anledning till att sitta med Win7 fortfarande?

Ja, man kanske inte vill uppgradera från 7an till 8an för tusen spänn. Känns la något onödigt eller?
Har man inget behov för det så är det ju ingen mening, däremot om man ska uppgradera från äldre Windows
versioner så finns det ingen anledning att skaffa 7an istället för 8an

Permalänk
Medlem

Kommer sitta med win 7 tills win 9. MS har tydligen insett att många vill göra så.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Windows 8/8.1 är inte touch-baserat, det är touch-anpassat vilket betyder att går lika bra att använda med mus/tangentbord som med en touchscreen.
Det är ett väldigt vanligt fel från Windows 8 haters samt att de även vägrar inse att deras argument är felaktigt.

Det är en definitionsfråga. Det finns definitivt saker som fått maka på sig för att göra plats för touch.

Ta startskärmen t. ex. Tror du att de hade gjort den likadan om touchskärmar inte fanns? Det tror inte jag. Jag tror inte ens den hade funnits.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

XP är beprövat och stabilt idag, i med en ssd och du har en maskin som presterar dugligt i många år för det mesta du vill göra, visst, spel är ingen höjdare men i övrigt så fattas inget i det operativet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Kommer sitta med win 7 tills win 9. MS har tydligen insett att många vill göra så.

Frågan är bara hur MS tänkt sig med Windows 9, ännu mer nobilanpassat, ännu mer touch, ännu mer fullskärmsapp baserat osv, eller tillbaka lite på detta för mer traditionella desktop och laptop datorer, samt ett OS som kan anpassas efter vad det körs på, ock kanske efter egen smak.

Blir det sistnämnda så är det värt att hoppa över 8/8.1 helt, blir det förstämda får man nog fundera på hur man ska göra.
För min del har jag förhoppningsvis då bytt till Linux på heltid istället för som nu deltid.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggustavsson:

För min del har jag förhoppningsvis då bytt till Linux på heltid istället för som nu deltid.

Spelar man så är man ju långt ifrån att kunna välja det alternativet med tanke på hur få spel som finns till Linux trots att de har gått framåt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hade min dator varit en surfplatta hade jag gått över till 8an, men efter att ha suttit med 8an och givit det en ärlig chans att visa vad det gick för blev det slutligen att gå tillbaka till w7.
Som vanligt med MS så slopar väll varannan utgåva ungefär (vista,me,)

Väntar på w9 annars får det blir det linux på heltid!

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad folk har emot Windows 8? Finns det någonting som gör det sämre än W7 egentligen?

I min mening är det lite av en oslipad diamant som bara behöver lite ökad stabilitet men med otroligt mycket snabbare uppstarter, bättre aktivitetshanterar, bättre användarvänlighet över huvud taget, stöd för fler plattformer (Ett ekosystem av samma operativ är ju att föredra).

Windows XP är ju alltid trevligt, och väldigt stabilt i dagsläget. Men det tar ju en nedrans tid att få saker gjort på det operativet. Jag snackar då inte om prestanda utan de antalet klick som krävs för att ta sig dit man vill... Vista var i min mening en stor förbättring därifrån, även om det försämrades på annat håll.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Ja varför inte fortsätta tjäna stålar på 7an allt annat borde väl vara rätt idiotiskt av Microsoft.

Jag är en av dom som älskar mitt win 8.1 dock och ser ingen som helst anledning till att gå tillbaka till 7an.
Men har man en äldre dator kanske 7an är att föredra kanske

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

MS behöver fet konkurrens på PC-området. Som det nu är så känner de att de kan tvinga på oss saker som A) är utvecklade för mobila enheter med touch och B) deras målsättning med detta påtvingande är att du hoppas på att kunna dominera samtliga marknader och sälja ännu mer.

Urrrk!!!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Skulle du inte sluta spela WoW om dom tog bort target rutan eftersom alla ska klicka på gubbarna på skärmen (de flesta har ju touch-skärmar tydligen?!) - men det finns en sämre verson av samma funktion som ett addon?

Sämre version? Addons ger oftast bättre versioner och classic shell har mycket fler valmöjligheter än startknappen i windows 7. Nu slipper jag allt onödigt och kan välja helt själv vilken layout jag vill ha och vad som ska länkas där. Ingenting är sämre med windows 8, bevisa gärna att jag har fel.

För övrigt så använder jag macros för target ändå så det vore inget problem....

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Paranoid som jag är, kommer jag gå över till linux vid nästa OS byte.

Permalänk
Medlem

roligt att 76% föredrog windows 7 i swecs röstning

älskar windows 7 vill inte ha nå annat just nu. blev jätte petigt när de tog bort start menyn på 8an, den ska finnas där från grunden liksom, windows metroi början vart bara jätte bökigt. nee som tiderna så ser ut så är startmenyn o föredra. metro o annat dylikt skit får vara ett val du klickar i manuellt i efterhand, inte finnas från första början.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _NsMs_:

Sämre version? Addons ger oftast bättre versioner och classic shell har mycket fler valmöjligheter än startknappen i windows 7. Nu slipper jag allt onödigt och kan välja helt själv vilken layout jag vill ha och vad som ska länkas där. Ingenting är sämre med windows 8, bevisa gärna att jag har fel.

För övrigt så använder jag macros för target ändå så det vore inget problem....

Vet bara att alla startmenyer jag testat till w8 har varit betydligt mycket segare än originalet i windows 7 - kanske har det löst sig nu iom 8.1, har ej testat det!

Permalänk

Få se nu jag installerade 8:an på svärmors nya dator hon tyckte att det var helt ok med ett helt nytt OS med annorlunda utseende. Det har ju defenitivt fördelar under skalet... Men Dess DjXXXla appar gör mig Galen Microsoft mer eller mindre kräver att du måste vara inloggad på ett MS konto och allt skall delas i molnet. Ja man kan välja bort detta men rätt vad det är så råkar svärmor (som har jobbat med mer avancerad teknik än en PC) att svara ja på någon förtäckt "molnanslutnings" fråga och vips måste man logga in på sitt MS konto för att använda datorn dessutom om man inte är uppmärksam så aktiverar man Molntjänsterna och helt plötsligt glider dina filer iväg ut i molnet där svärmor inte vill ha dem.
Appar: denna styggelse appen tar ifrån dig kontrollen över ditt data den vill äga datat som du använder så att du får inte bestämma vilka program som skall ha tillgång till filerna utan Appen måste ge tillstånd till nästa app för att du skall få använda din information, har du tur så går det att styra var datan sparas men inte alltid.

Användar gränssnittet: är gjort för pekskärmar att göra sveprörelser med musen och att flytta pekaren till ett hörn med hjälp av musen är klumpigt oergonomiskt och inexakt. Det grafiska och hur man delat upp GUI elementen har jag inga större problem med. Det enda jag inte är nöjd med där är att jag skulle vilja kunna styra mer vad som syns i Modern UI bilden.

OK vi uppgraderar till 8.1 det verkar ju bli bättre... allt ser bra ut svärmor startar skype, webcammen funkar inte hon går tillbaka till säljaren som meddelar att drivrutiner för 8.1 finns inte, och de gamla till 8.0 går inte att använda där tappade jag all tro på Win 8.1

Så i min värld är Win 8.x S K R Ä P

För att sedan fortsätt "ranten" Jag byter så pass mycket hårdvara i mitt chassi att de gamla delarna blir en speldator till frugan, jag känner mig ordentlig så jag köper en ny WIN7-licens till min "nya" dator och låter den gamla oem licensen följa med till fruns dator det är trots allt det MB:t, CPU:et och chassiet som OEM licensen var till, Orginal hårddiskarna har för länge sedan gått vidare till livet efter detta, nu kommer helvetet hur jag än gör så accepterar inte windows licensnycklarna då orginal recovery partitionen inte finns kvar... Det tar väldigt mycket jobb med att lösa detta.

Så min slutsat har blivit som följer, den dagen som jag utan allt för mycket anpassningsarbete kan spela nyutgivna spel på en Linux installation så kommer jag att lämna Microsofts OS inte på grund av deras kvalitet på produkterna utan därför att det är en mardröm att hantera licenserna....

Rant slut Och jag misstänker att jag här har lyckats göra skäl för mitt forumsnamn

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har lite eftersom raderat några inlägg, vilka främst brutit mot forumets trivselregler.

/KimTjik

Permalänk
Jubileumsmästare

Min anledning till att byta till Windows 8 är följande.

- Blixt snabb SSD prestanda! Snabbare boot osv. (SSD optimerat operativsystem)
- Möjligheten att byta moderkort med olika chipsets utan att du måste installera om windows. Dock måste man omaktivera windows varje gång man gör detta... Vet dock inte hur det funkar om man byter från Intel till AMD eller tvärtom. (Motherboard swap)
- Kan mounta ISO filer direkt i windows. (Inte direkt svårt att installera ett program för det men)
- Windows Experience Index går ända upp till 9.9! (Var bara tvungen haha. Fast det är borta i 8.1 )

Nackdelar

Hur många som helst... Men jag är prestanda beroende så har liksom inget val och vill kunna byta moderkort om man skulle behöva uppgradera nån gång utan att behöva installera om för hatar det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av apskallen:

Som avancerad användare (jag är .net-programmerare sedan tidernas begynnelse) så är min åsikt tydlig. Win 8 är ett _betydligt_ bättre operativsystem än både xp och 7.

Sedan är det inte svårt att förstå varför flera stannar kvar. För företag finns det stora ekonomiska aspekter att ta hänsyn till, det kostar helt enkelt en massa pengar att uppgradera. Och då menar jag inte licenskostnader, de är i sammanhanget ringa.

Sen får man inte glömma rädslan för det nya. Win 8 ser annorlunda ut, saknar en rund knapp nere till vänster och har ett lite fyrkantigare utseende än tidigare operativ. Att behöva trycka på windows-tangenten känns oöverstigligt och namnet Metro ger kallsvettningar. Att man glatt köper det senaste grafikkortet, den senaste processorn och det hetaste chassit är dock inget man reflekterar över. Drivrutinerna svajar och problemen hopar sig. Det accepterar man glatt, lite problem hör liksom till.

Jag installerade Win 8 till min pensionerade far. - Jaha, det ser lite nytt ut men det ska man väl kunna lära sig, var hans första kommentar. Nu älskar han det.

Det verkar som om den teknikjagande ungdomen har lite att lära av de äldre ändå.

Jag tröttnade på Microsoft och övergick till en Mac, inga fler bekymmer. Trodde inte övergången skulle vara så enkel, vare sig i känsla eller praktik.

Nu stryper Microsoft verktyg för "gamla" OS (tex DirectX) och tvingar alla att uppgradera till ett OS dom inte trivs med. Med sådan attityd gentemot användarna förstår jag den massan som hellre kör Mac idag.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att Microsoft tar sig i kragen och inte vill att min 20kg stationära burk ska vara en surfplatta..
Finns features som är bra i Win8 men deras jävla ide om att allt ska vara samlat under ett och samma tak är ju något som alltid bevisat sig vara ett enormt stort misstag i alla olika sorts miljöer för vad kunderna vill ha väljs undan för att kunna möjliggöra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tydligen inte: #14149572

Se länken två inlägg ned så ser du en lösning.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

Se länken två inlägg ned så ser du en lösning.

Mjo, det läste jag minns jag nu, tack. Jag minns också att jag avfärdade det som lösning för vanliga användare pga rejält fulhack, troligen därför jag var oartig nog att inte svara. Blir jag av någon anledning tvingad att använda en W8-burk dagligen så tänker jag absolut testa den lösningen för att underlätta användandet, så tack än en gång för tipset!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av konabu:

Inte speciellt oväntat, Windows 7 är ett fullt funktionellt operativsystem, finns ingen som helst anledning att byta till Windows 8.

Till alla som skriver detta och har tidigare haft windows XP. Varför bytte ni till windows 7 när XP är ett helt funktionellt operativsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenOslo:

Förstår inte vad folk har emot Windows 8? Finns det någonting som gör det sämre än W7 egentligen?

I min mening är det lite av en oslipad diamant som bara behöver lite ökad stabilitet men med otroligt mycket snabbare uppstarter, bättre aktivitetshanterar, bättre användarvänlighet över huvud taget, stöd för fler plattformer (Ett ekosystem av samma operativ är ju att föredra).

Windows XP är ju alltid trevligt, och väldigt stabilt i dagsläget. Men det tar ju en nedrans tid att få saker gjort på det operativet. Jag snackar då inte om prestanda utan de antalet klick som krävs för att ta sig dit man vill... Vista var i min mening en stor förbättring därifrån, även om det försämrades på annat håll.

På jobbet sitter jag med 4 skärmar i Win7 miljö och använder Aero/Aero Snap för att flytta runt mellan dem så jag kan se bilder på olika skärmtyper/olika kalibreringar utan att behöva nyttja mus. (1 main skärm samt 3 preview skärmar)

Fortfarande inte hittat ett sätt att emulera detta i Win8 så finns inte det är det en dealbreaker för mig att ens titta på Win8.

Permalänk
Medlem

qwerty: Windows 7 för med sig helt uppenbara fördelar över Windows XP, till och med in en företagsmiljö. Detsamma kan inte sägas om Windows 8 ställt mot Windows 7, produktionsbortfallet blir alldeles för stort jämte de eventuella små fördelar 8 för med sig. När inte ens privatpersoner anammar Windows 8, då visar det att det helt enkelt inte är något folk efterfrågar. Företag, där varenda uppdatering potentiellt sett kan sätta hela produktionssystem ur spel, ser ingen som helst anledning att chansa på sådant fluff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty95:

Till alla som skriver detta och har tidigare haft windows XP. Varför bytte ni till windows 7 när XP är ett helt funktionellt operativsystem?

Enkelt:
Prova kör Internet Explorer i XP
Jämför sedan med Internet Explorer i Win 7

Jag har det bästa av två världar i min dator
* En SSD disk där jag kör Win7 64 bitars
* En HDD där jag kör XP 32 bitar
XP-partition en har jag för för de flesta spelen jag spelar är framtagna för XP/Dx9
Den enda "begränsningen" är att jag inte kan använda något grafikkort med med än 3GB videominne.
Men detta spelar i proncip ingen roll då inget spel kräver så mycket minne.

Jag väntar med spänd förväntan på Steam OS, har en tom partition reserverad för det ändamålet
Det skall bli roligt och se vad som händer med Windows-basen säg 2-4 år efter det att Steam OS lanserats.
Anta att kanske hälften av alla datorspelare väljer att lämna Windows mot ett gratis Steam OS, hur påverkar det graferna?