Raspberry Pi som HTPC 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutralutra:

Kan rekommendera att läsa http://lifehacker.com/raspberry-pi-xbmc-solutions-compared-raspbmc-vs-openel-1394239600. Där de jämför Raspbmc vs OpenELEC vs XBian. Sidan hävdar iofs att Openelec skulle vara lite krångligt att installera, vilket inte stämmer längre, är bara att ladda ner en SD-image, "bränn" in den på SD kortet med Win32DiskImager och sen är det klart. Finns en super enkel guide på openelecs hemsida också.

Det har hänt rätt mycket med prestandan på Raspbmc sedan den artikeln skrevs. Jag har testat alla tre varianterna åtskilliga gånger under typ ett år och jag återkommer alltid till Raspbmc.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Class 10+?
Jag bootar min openelec raspberry på iallafall under 10 sekunder via ett vanligt 129 kronors sdhc kort. Snabbare kort innebär vad jag förstod oftare bekymmer av olika slag? Openelec kör väl typ allt i minnet så ska man köra allt annat över nätverk är det väl ingen sdkort hets direkt? Kör Telefonen som remote och tycker det funkar kanon även om en vanlig fjärr kommer köpas när kjell får den i lager igen. Har således 3st sladdar till den atm. SD startar "direkt", 720 på några sekunder och en 1080p buffrar 5-10 sec sen öser den på. Har du mindre sladdar in i en vanlig htpc?

Kör föresten orginallådan som den kommer i som case, en brytbladskniv så var det klart på nån minut liksom

Total kostnad 550 kronor inkl. "case", minneskort och laddare. Kan tipsa om att Åhlens har billiga 1 amperes laddare som har sjukt bra kvalitet för att vara ett okänt märke, har köpt 3st nu för dom snäpper fast så bra i mobilen också. Dom har även 2,4 amperes laddare med usb anslutning för den som vill ha lite overkillprestanda

Laddaren låter intressant! Jag gav helt upp idén med Rasps faktiskt, prestandan var för mig helt värdelös. Antar att jag kan ha haft otur med minna. Provat fem olika SD-kort nu samt både OpenElec och Raspbmc. Man hade önskat att den nya Beaglebonen hade hårdvaruaccelerad videouppspelning. Det hade varit betydligt bättre!

Permalänk
Medlem

Installera openelec, snabbast, stabilt o bara fungerar.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Laddaren låter intressant! Jag gav helt upp idén med Rasps faktiskt, prestandan var för mig helt värdelös. Antar att jag kan ha haft otur med minna. Provat fem olika SD-kort nu samt både OpenElec och Raspbmc. Man hade önskat att den nya Beaglebonen hade hårdvaruaccelerad videouppspelning. Det hade varit betydligt bättre!

Ah, tråkigt att höra. Men var det en Rev B du provat? Den med lite mer cpu och mer minne? Jag tänkte att den aldrig skulle spela 1080p och så var jag lite besviken i början att den var seg i menyerna, men det visade sig att den höll på att tokuppdatera OpenElec så det gav med sig efter en liten stund och 1080p över nätverk och ftp fungerar flawless

Det är en sån här gammal trött sate till kort jag har föresten: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Fegade ur när några kort jag läste om fick bekymmer såsom frysningar vid omstarter och diverse andra intermittenta fel. Det där är lagomt långsamt hela tiden enligt google men jag ser inte när det ska användas då OpenElec enligt uppgift (men utan att jag verifierat) ska jobba med "allt" i minnet efter uppstart.

99 kronors laddarna på Åhlens är föresten med löstagbar usb = datakabel.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

http://www.ebay.co.uk/itm/PiHub-Reliable-USB-2-0-hub-ideal-fo...

Köp denna, du får laddare på 3A 5.25V och alla kablar som behövs.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011