Letar efter ett Robust stryktåligt mATX chassi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Letar efter ett Robust stryktåligt mATX chassi

Som titeln lyder.

Jag ska bygga en dator åt en kompis. han ska flytta på den massor men vill inte ha bärbart, det är en jobb dator fast lite slit o släng version.

Den måste vara slitstark, helst aluminium, fast plast går också bra. Vi har en budget på ca. 12.000 för hela datorn och jag vill ite slänga ut för mycket på ett chassi. Säg 700-1000 max.
Hur den ser ut spelar ingen roll alls.

Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Prodigy M är väl lätt att flytta runt på med sina handtag i alla fall. Något chassi som skulle vara särskilt robust kan jag inte direkt tänka på, men Lian Li byggs ju i aluminium i alla fall.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Zawz:

Som titeln lyder.

Jag ska bygga en dator åt en kompis. han ska flytta på den massor men vill inte ha bärbart, det är en jobb dator fast lite slit o släng version.

Den måste vara slitstark, helst aluminium, fast plast går också bra. Vi har en budget på ca. 12.000 för hela datorn och jag vill ite slänga ut för mycket på ett chassi. Säg 700-1000 max.
Hur den ser ut spelar ingen roll alls.

Tack

Är det någon speciell anledning till varför ni måste bygga i m-atx istället för itx?

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Rydisen:

Prodigy M är väl lätt att flytta runt på med sina handtag i alla fall. Något chassi som skulle vara särskilt robust kan jag inte direkt tänka på, men Lian Li byggs ju i aluminium i alla fall.

Tack för tipset, ska kolla på de.

Skrivet av Curemylife:

Är det någon speciell anledning till varför ni måste bygga i m-atx istället för itx?

egentligen inte, vi ska ha rätt bra saker i (stora grafikkort t.ex) så då kanske ITX är för litet? jag har tänkt mig ett grafikkort som 280x eller likvärdigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Något chassi anpassat för industri kanske?

http://www.advantech.com/products/microATX-Motherboard-Chassi...

Ska det vara robust så är det stål du vill ha, inte aluminium...

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av backfeed:

Något chassi anpassat för industri kanske?

http://www.advantech.com/products/microATX-Motherboard-Chassi...

Ska det vara robust så är det stål du vill ha, inte aluminium...

Helt rätt, industri är perfekt, men med tanke på att jag kommer ha gaming grafikkort i chassit så kanske det är för litet... men tack för tipset!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009

Bitfenix Phenom M, väldigt kompakt för ett m-atx, någorlunda billigt och slipper handtagen som Prodigy använder som tillför väldigt lite och gör chassit onödigt stort.

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Okt 2001

Är det krav på separat grafikkort så skulle jag nog fundera på ett Bitfenix Prodigy med mITX-kort. Chassit klarar kort på upp till 320mm enl spec. Anledningen till att jag rekommenderar det är att grafikkortet blir stående, och således torde det vara mer stryktåligt än ett kort som "hänger" i PCI-E-porten. Det blir en del påfrestningar på moderkortet med denna montering av grafikkort som har en lite tyngre kylare.

WS: i7-2600k på vatten | GTX 970 på luft | Corsair AX860W | Corsair Obsidian 750D | 3x Dell U2414H
HTPC1: Pentium G2020 | GT520 | Seasonic X-400 Fanless | FD Node 605 | Noctua NH-L9i
HTPC2: Intel NUC3217IYE | 8GB | 120GB mSATA
Server1: HP N54L Microserver | Server2: Fujitsu Primergy Tx1310 M1 | Dell R210 II