Hjälp! 280X Matrix P

Permalänk

Hjälp! 280X Matrix P

Hoppas verkligen att detta inte är normala siffror för detta kortet och att detta går att lösa på något sätt, låter som ett jetplan bredvid mig. All hjälp är välkommen.

Har alltså UC:at kortet så mycket det gick i tweak och det ligger fortfarande på 60-70% fan speed. Går det att lösa?

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Det är volt du vill ändra om du vill ha lägre temperaturer. Sen är Matrix kylaren generellt högljudd. Tryck på den sexkantiga symbolen så ändras det till det mer avancerade läget i vilket du kan ändra volt och lite annat.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Det är volt du vill ändra om du vill ha lägre temperaturer. Sen är Matrix kylaren generellt högljudd. Tryck på den sexkantiga symbolen så ändras det till det mer avancerade läget i vilket du kan ändra volt och lite annat.

Tackar, det hjälpte

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Varför ser din GPUTweak sådär?..

Jag har ett ASUS 280x TOP och senaste GPUTweak, men det har inte samma "skin" som på din bild och så har jag inte det där alternativet under "Tuning"..

Permalänk
Skrivet av RSX:

Varför ser din GPUTweak sådär?..

Jag har ett ASUS 280x TOP och senaste GPUTweak, men det har inte samma "skin" som på din bild och så har jag inte det där alternativet under "Tuning"..

Misstänker det kan ha att göra med att han har ett Matrix Platinum (går typ under ROG temat).

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalliniho:

http://imageshack.com/a/img823/4610/ddvw.png

Hoppas verkligen att detta inte är normala siffror för detta kortet och att detta går att lösa på något sätt, låter som ett jetplan bredvid mig. All hjälp är välkommen.

Har alltså UC:at kortet så mycket det gick i tweak och det ligger fortfarande på 60-70% fan speed. Går det att lösa?

Testa klicka på "Default" knappen..

Permalänk
Medlem

Det var ju väldigt låga klocks för ett Matrix-kort - Matrix korten går ju i typ minst 1050 på processorn och 6000 på minnena som standard.

MAx temp har varit 96c vilket är riktigt varmt och nära throttling. Ser ju jätteskumt ut. Inte ens i Crossfire går mitt kort så där varmt. Utan crossfire ligger det på typ 60c under load.

Har dock hört att 280x Matrix inte varit lika bra - Kan ju vara det.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Det var ju väldigt låga klocks för ett Matrix-kort - Matrix korten går ju i typ minst 1050 på processorn och 6000 på minnena som standard.

MAx temp har varit 96c vilket är riktigt varmt och nära throttling. Ser ju jätteskumt ut. Inte ens i Crossfire går mitt kort så där varmt. Utan crossfire ligger det på typ 60c under load.

Har dock hört att 280x Matrix inte varit lika bra - Kan ju vara det.

Läste en review där kortet går på 61 C i full load som stock, visserligen troligtvis i en testrigg men räknar med att mitt kort ska kanske ligga på 70? Dessutom så var fläktarna i testet runt 50 % medans mina ligger på stabila 100%.

Ska jag vända mig till Asus eller försäljaren? Eller finns det någon som har en lösning?

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk

Problemet kvarstår.

Köpte detta kort för att kunna minea emellanåt. Det är helt och hållet omöjligt då tempsen blir för höga även med minimiclock på kortet.

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalliniho:

Problemet kvarstår.

Köpte detta kort för att kunna minea emellanåt. Det är helt och hållet omöjligt då tempsen blir för höga även med minimiclock på kortet.

Har själv prövat mine:a på 7970 Matrix, både av mina blev extremt varma och var praktiskt sagt helt oanvändbara för det. Det kan bero på både hårdvara eller mjukvara. Enda jag kan förslå är att pröva byta BIOS på den.

Leta i denna tråd om du kan hitta något ? Vidare jag kommer ihåg så har väl Matrix grafikkorten en bios switch så borde inte vara något större problem för dig.
http://www.sweclockers.com/forum/130-kryptovalutor/1283397-li...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalliniho:

Läste en review där kortet går på 61 C i full load som stock, visserligen troligtvis i en testrigg men räknar med att mitt kort ska kanske ligga på 70? Dessutom så var fläktarna i testet runt 50 % medans mina ligger på stabila 100%.

Ska jag vända mig till Asus eller försäljaren? Eller finns det någon som har en lösning?

Som konsument alltid försäljaren.