60fps men hackar ändå (låg frame rating känns det som)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Är det konstant så är det troligen drivers som bråkar, se till att de inte finns några konflikter m.m. är det att det är vissa gången annars inte lär det vara overlay strul som nämnt ovan, overlay är lätt att testa genom att starta om datorn och inte starta något annat än just spelet och stänga ner launchers till det m.m.

Sedan finns det program som sköter drivers som t.ex. logitech gaming software, när det packar ihop märks det direkt på att alla spel m.m. börjar "hacka".

Hehe jag är ledsen men vore det så enkelt hade det inte funnits en sju sidor lång tråd om det på US Battle.net och en på EU.

http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/11883508489
http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/10341244619
...bara för att nämna några.

Mina nuvarande drivisar är nyinstallerade med "Clean Install" och visst, jag kan köra DDU och testa för din skull så sett men tror inte det är det som är problemet. Det stuttrade också med tidigare drivrutiner men fungerade perfekt innan 2.0.1

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag har löst mitt problem i alla fall Och det satt i defekt internetsladd. När jag bytte ut den till en CAT6 så försvann mina problem

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hehe jag är ledsen men vore det så enkelt hade det inte funnits en sju sidor lång tråd om det på US Battle.net och en på EU.

http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/11883508489
http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/10341244619
...bara för att nämna några.

Mina nuvarande drivisar är nyinstallerade med "Clean Install" och visst, jag kan köra DDU och testa för din skull så sett men tror inte det är det som är problemet. Det stuttrade också med tidigare drivrutiner men fungerade perfekt innan 2.0.1

Nej för folk är alltid helt lugna och det är aldrig folk på forum som klagar utan att utreda m.m? Sedan 7 sidor x 20 post vi säger x 3 om de dyker upp i alla regioner och vi låtsas att folk bara skriver 1 gång i tråden alltid, då är det 420 personer, vi säger att mörkersiffran (dvs de som söker hjälp på annat håll eller bara läser tråden) är 90%, då är det 4200 personer med problemet. RoS har såld lite över 3.5miljoner ex, det är alltså 0.12% av alla spelare.

Jag upplever stutter från och till och nej det kanske inte är så att alla har samma strul men det är ett vanligt fel för folk som upplever stutter i spel och annat, windows overlay system är stökigt, nvidia är bättre på att hantera det än AMD och det är relativt lätt att kolla.
Folk skriker gärna att det alltid är spelets kod som är fel, mer troligt är det SBS eller konflikter unika för vissa individer om de faktiskt inte är något som slår ut på typ alla.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nej för folk är alltid helt lugna och det är aldrig folk på forum som klagar utan att utreda m.m? Sedan 7 sidor x 20 post vi säger x 3 om de dyker upp i alla regioner och vi låtsas att folk bara skriver 1 gång i tråden alltid, då är det 420 personer, vi säger att mörkersiffran (dvs de som söker hjälp på annat håll eller bara läser tråden) är 90%, då är det 4200 personer med problemet. RoS har såld lite över 3.5miljoner ex, det är alltså 0.12% av alla spelare.

Jag upplever stutter från och till och nej det kanske inte är så att alla har samma strul men det är ett vanligt fel för folk som upplever stutter i spel och annat, windows overlay system är stökigt, nvidia är bättre på att hantera det än AMD och det är relativt lätt att kolla.
Folk skriker gärna att det alltid är spelets kod som är fel, mer troligt är det SBS eller konflikter unika för vissa individer om de faktiskt inte är något som slår ut på typ alla.

Men vad är det då? Har du ens läst denna tråd? Kör du ens själv med Vsync? Och vaddå att "spel stuttrar och det är som det är". Hade alla mina spel stuttrat som D3 hade jag blivit galen och definitivt trott att det är något fel på datorn.

Dina siffror är missvisande för du tar inte med hur många som kör med Vsync (det är bara de som har problem) och hur skall du veta hur många som kör med det?

Checklista på vad jag gjort:
¤ Ominstallation av Windows (dock inte pga D3)
¤ Byte av grafikkortsdrivrutiner
¤ DDU
¤ Tvinga på Vsync via D3DOverrider (fungerar INTE och det är pga spelet)
¤ Tvinga på Vsync via NVCPL (spelet ignorerar detta)
¤ Park/unpark cores
¤ Kört 32/64 soundchannels
¤ Maximum Pre-rendered frames - 4 (hjälper lite eller så är det placebo)

Det enda tillfället då det fungerade var precis efter jag bytt till senaste betadrivisen, då flöt det på fint. Sen stängde jag av spelet, gjorde lite annat och startade om det på nytt senare, då var det stuttering igen.
Det jag inte testat är att köpa en ny dator.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Sitter med datorn i signaturen och D3 installerat på 256 ssd och det stuttrar emellanåt. Irriterande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Men vad är det då? Har du ens läst denna tråd? Kör du ens själv med Vsync? Och vaddå att "spel stuttrar och det är som det är". Hade alla mina spel stuttrat som D3 hade jag blivit galen och definitivt trott att det är något fel på datorn.

Dina siffror är missvisande för du tar inte med hur många som kör med Vsync (det är bara de som har problem) och hur skall du veta hur många som kör med det?

Checklista på vad jag gjort:
¤ Ominstallation av Windows (dock inte pga D3)
¤ Byte av grafikkortsdrivrutiner
¤ DDU
¤ Tvinga på Vsync via D3DOverrider (fungerar INTE och det är pga spelet)
¤ Tvinga på Vsync via NVCPL (spelet ignorerar detta)
¤ Park/unpark cores
¤ Kört 32/64 soundchannels
¤ Maximum Pre-rendered frames - 4 (hjälper lite eller så är det placebo)

Det enda tillfället då det fungerade var precis efter jag bytt till senaste betadrivisen, då flöt det på fint. Sen stängde jag av spelet, gjorde lite annat och startade om det på nytt senare, då var det stuttering igen.
Det jag inte testat är att köpa en ny dator.

Och frame limitern i D3 funkar inte?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Hej!

Ända sen jag skaffat mig ett GTX770 så bilden i Diablo 3 och bara i Diablo 3. Är som att jag har låg frame rating. Jag har konstant 60 fps.

Har senaste Nvidia drivers etc. Har testat köra utan Vsync men då får jag tearing istället. Har testat bara köra med Vsync i Nvidia Control Panel men det funkar inte. Man måste köra med Vsyncen inne i Diablo 3 Options.

Någon som vet någon fix?

Hade samma problem med med 680 och det finns kvar fortfarande med mina nya 290s. Du är definitivt inte ensam då jag upplever samma sak på min brors dator som har ett 5870 samt på mina polares datorer som består av en helt annan uppsättning komponenter än vad jag har.

Alla andra spel flyter perfekt, bara D3 som håller på när det händer lite för mycket på skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av synapz:

Jag kör i7 4770k @4.4 Ghz och har Geforce GTX 780ti och D3 har hackat för mig också...tills jag bockade bort max frame rate options för grafiken i spelet.

Har liknande dator som dig och det blev ännu värre i 1440p med ny skärm.
Min kompis hade liknande problem men ominstallation löste det enligt honom.

Jag har SSD med men konstigt nog flyter det bättre på min laptop som inte har någon ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Och frame limitern i D3 funkar inte?

Sätter jag den på 59fps så stuttrar det hela tiden, varesig jag går framåt eller slåss med monster
Sätter jag den på 60fps händer samma sak som ovan.
Sätter jag den på 60fps samt stänger av Vsync så får jag tearing och stuttering

Just nu kör jag default som är 120FPS limit. Aja, det är som det är, har vant mig vid det nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har samma stuttering själv. Grynt irriterande i alla fall. Dator i signatur.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Hej!

Ända sen jag skaffat mig ett GTX770 så bilden i Diablo 3 och bara i Diablo 3. Är som att jag har låg frame rating. Jag har konstant 60 fps.

Har senaste Nvidia drivers etc. Har testat köra utan Vsync men då får jag tearing istället. Har testat bara köra med Vsync i Nvidia Control Panel men det funkar inte. Man måed Vsyncen inne i Diablo 3 Options.

Någon som vet någon fix?

har du testat att ändra och prova background/foregound fps?
Mitt lagg försvann och problem med fps försvann helt efter det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Nu läste jag inte igenom alla inlägg men tänker kommentera med detta:
Det här är ett problem som har funnits i diablo 3 sen i betan, det va värre i betan och nu är det för somliga inte speciellt märkbart.
Dessa microstutters händer på grund av att d3 streamar allt när det behöver laddas, dom gånger det tar för lång tid så får man små lagg, även fast fps mätaren står på exakt 60fps (i betan va det helt trasigt för många och det va knappt spelbart ifrån en mekanisk disk, hela forumet va floodat med trådar om detat).
Det är dessutom helt trasigt jämfört med andra spel om du inte kör med vsync och man får då små "microstutters" med.
Har haft diskussion och testat om detta med över 20 andra spelare och personligen tittat på flera helt olika datorer då samma problem funnits på alla ställena efter det uppmärksammats.
Andra vanliga problem är laggen som uppkommer på vissa kartor (rakkis crossing, arreat crater) där man kan droppa ner till 5-10 fps så länge minst en mob lever.

Jag har sedan betan testat alla fixes jag sett om detta men inget har hjälpt (förutom i betan då det hjälpte att ha spelet på ssd istället för mekanisk).

Sen tänker jag även tillägga att det är sjukt vanligt att folk säger att de inte har några microstutters även fast dom finns där, alla uppmärksammar inte microstutters på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Till alla er som får FPS-drops!

Vad har ni för "Sound Quality"-setting? De alternativ som finns är "Lowest (16), Low(32), Medium(64) and High (128)".

Om ni inte har ett externt ljudkort så påverkar detta CPU, vilket i sin tur leder till massiva fps-drop speciellt vid 4-manna spel.

Det där är faktiskt fel. Blizzard kör en mjukvarubaserad lösning (FMOD) som numera är helt mjukvarubaserad då hårdvaruaccelerationsläget aldrig var särskilt stabilt och fasades ut för några år sedan. Ett externt ljudkort spelar därför ingen som helst roll.

Permalänk

har också sådana dropps när mökke moppsar och spells. men speciellt ett ställe halvt låser sig är rakkis crossing, börjar innan bridgestore dörren nästan fram till siegeboss

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem

Utan att läsa något av svaren vill jag tipsa om Adaptive-vsync i Nvidias kontrollpanel. Mitt microstutter försvann med detta alltid aktiverat gtx 680 sli med 1440p skärm.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

försök att ominstallera det och ta det på din system disk, the funkar för mig, om jag har den på c disk vilket är min ssd, om jag har det på E: så blir det stutter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Sätter jag den på 59fps så stuttrar det hela tiden, varesig jag går framåt eller slåss med monster
Sätter jag den på 60fps händer samma sak som ovan.
Sätter jag den på 60fps samt stänger av Vsync så får jag tearing och stuttering

Just nu kör jag default som är 120FPS limit. Aja, det är som det är, har vant mig vid det nu.

Fast du ska ju ha frame limit under din refresh och v-sync avslaget?
Får du tearing vid 60FPS låter det ju som att din refresh rate strular eller att det är något driver strul, har du testat typ 57FPS och ingen V-sync?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

vissa ställen som rakkis crossing och i core of arreat laggar alltid för mig och de jag lirar med.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

vissa ställen som rakkis crossing och i core of arreat laggar alltid för mig och de jag lirar med.

Har du physics på high? Rakkis är tung där, min rigg märker oxå av det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Har du physics på high? Rakkis är tung där, min rigg märker oxå av det.

Laggar oavsett om jag har lägsta eller högsta grafik.. Annars har jag konstant 120 fps.

Ett HD7990 med en halft överklockad i7, inklusive ssd ska fan kunna ta diablo 3

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av Xaid:

Jag skulle gissa att det är så det är helt enkelt.
Ju mer som händer på skärmen, desto högre FPS behövs för att det ska se bra ut.
Jag tänker främst på spel som t.ex FIFA där 20FPS fungerar utan problem. Och på fotbollsspel händer väldigt lite, i relativ mening.

När jag spelade Crysis 2 kände jag samma sak. När det hände en jäkla massa så kändes det inte som de 60FPS jag låg på.

Tror du blandar ihop saker och ting, när det händer mer saker brukar FPSen sjunka eftersom komponenterna inte orkar leverera tillräckligt hög frame rate. Man behöver inte högre frame rate för att mer händer på skärmen för att det ska se bra ut, dock krävs högre frame rate än 20 om saker på skärmen rör sig snabbt för att det inte ska bli märkbart hackigt, dock ser man inte några enorma skillnader när man rör sig över 60 FPS.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

om ni kör med drivrutin 335.23 prova att byta till senaste Betan 337.50 fick liknande upplevelser med 335 drivrutin backad tillbaks till en svingammal bet typ 301.xx nånting och problemet försvann kör nu 337 betan och det fungerar som det ska.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om ni kör med drivrutin 335.23 prova att byta till senaste Betan 337.50 fick liknande upplevelser med 335 drivrutin backad tillbaks till en svingammal bet typ 301.xx nånting och problemet försvann kör nu 337 betan och det fungerar som det ska.

Jag installera betan och allt blev värre enbart så nej tack för den. Verkar va helt randome dom här problemen.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast du ska ju ha frame limit under din refresh och v-sync avslaget?
Får du tearing vid 60FPS låter det ju som att din refresh rate strular eller att det är något driver strul, har du testat typ 57FPS och ingen V-sync?

Jo det är det jag testade, vid frame limit 59 eller 60 så "hackar" bilden fram och...tror jag fick tearing. Måste nog testa på nytt för jag minns inte riktigt hur det var.

Det konstiga är att min refreshrate i Windows ofta ställer sig på 59Hz (bildskärmsegenskaper). Vet inte varför det är så.

Har dock inte testat 57fps target utan Vsync, skall göra det ikväll-.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det där är faktiskt fel. Blizzard kör en mjukvarubaserad lösning (FMOD) som numera är helt mjukvarubaserad då hårdvaruaccelerationsläget aldrig var särskilt stabilt och fasades ut för några år sedan. Ett externt ljudkort spelar därför ingen som helst roll.

Ok, va bra.

Ja som sagt är jag inte så pass kunnig inom ämnet alls utan bara refererade till information jag har läst på andra forum. Tyckte bara det lät logiskt att ett externt ljudkort avlastar moderkortet, hehe.

Mitt lagg försvann i alla fall när jag sänkte ljudkvaliteten från 128 till 32.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Jag googlade runt igår för jag stör mig som fan på detta problem. kör du i "Windowed FullScreen" och har inte stuttering längre. Värt att testa för alla som har problem!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Hej!

Ända sen jag skaffat mig ett GTX770 så bilden i Diablo 3 och bara i Diablo 3. Är som att jag har låg frame rating. Jag har konstant 60 fps.

Har senaste Nvidia drivers etc. Har testat köra utan Vsync men då får jag tearing istället. Har testat bara köra med Vsync i Nvidia Control Panel men det funkar inte. Man måste köra med Vsyncen inne i Diablo 3 Options.

Någon som vet någon fix?

Testa det jag skrev åvan! funkar prima för mig!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200