60fps men hackar ändå (låg frame rating känns det som)

Permalänk
Medlem

Det är relaterat till hårddisken, vet inte om det går att lösa om du har en mekanisk men kanske. Jag körde spelet i 60fps konstant utan minsta lagg med ett GTX 670. Hade dock OS på en SSD och spelet på en annan SSD. Har för mig att det ska finnas några andra optimeringar man kan göra på disken i fråga du kör spelet ifrån, men en äldre mekanisk disk blir nog svårt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Diablo III laddar in texturer m.m. till grafikkortet i från hårdisken medans man spelar. Stutter uppstår när din hårdisk inte hinner med. Jag rekommenderar att du installerar spelet på en ssd eller en ramdrive. Problemet har funnits sedan release.

Och om det uppstår även om man har det installerat på en SSD?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Fixade mina problem som jag hade och lösningen va disable sli.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Medlem

Hade inte några fps problem jag märkt i början av 2.0.
Men nu vid 2.0.3 så får jag fps drop när jag kör i grupper (när jag inte gjorde det innan). Rätt udda minst sagt.

Permalänk

Jag får rejäla dippar med dator i Sign, lägsta fps är ca 19 med fyra pers och en del mobs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk
Sötast

Det har blivit såhär på senare tid, jag vet inte vilken patch det kom i, men jag har haft problemet nu sedan jag började spela igen i 2.0+, hade inte det tidigare.

60fps stabilt men i verkligheten så droppar det till vad som känns som 20fps :/

Permalänk
Medlem

Senaste patchen pajade Vsync helt och hållet, det går endast att få Vsync att gå igång med in-gameinställningen som också orsakar mycket av problemen jag/ni upplever, Shadowplay fungerar inte heller - troligtvis pga samma fel. Tidigare kunde man forcea Vsync via Nvidia control panel eller Nvidia Inspector men detta fungerar inte numer, mycket störande, SLI fungerar ju även det helt värdelöst i spelet.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Det är relaterat till hårddisken, vet inte om det går att lösa om du har en mekanisk men kanske. Jag körde spelet i 60fps konstant utan minsta lagg med ett GTX 670. Hade dock OS på en SSD och spelet på en annan SSD. Har för mig att det ska finnas några andra optimeringar man kan göra på disken i fråga du kör spelet ifrån, men en äldre mekanisk disk blir nog svårt.

No sir, då jag har spelet installerat på en EVO 256GB:are. Det har med spelet att göra, en bugg helt enkelt / feature som saknas.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag upplever samma problem. Det känns som att det laggar, men bara vid enstaka tillfällen, men min fps droppar aldrig under 59-60. Har spelet installerat på SSD, samma SSD som OS. Har ett GTX 680. Om nån hittar en lösning så uppskattas den!

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Jag upplever samma problem. Det känns som att det laggar, men bara vid enstaka tillfällen, men min fps droppar aldrig under 59-60. Har spelet installerat på SSD, samma SSD som OS. Har ett GTX 680. Om nån hittar en lösning så uppskattas den!

Det är bara att vänta på att Blizzard fixar det. Verkar inte vara något vi själv kan lösa.

Bevaka denna tråd: http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/11883508489

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nu skippade jag att läsa allt och tipsar om adaptive vsync i nvidias kontrollpanel. Det fixade mitt problem med tearing på min catleap.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

D3 lirar fint på mitt 6870 (och resten av datorn i sign), inga problem med hackigheter vid höga fps, kan dropa lite i fps när det är sådär överdrivet mkt effekter på skärmen, t.o.m min laptop kan rulla spelet hyfsat med en C2D P7450 (2.13ghz) 4gb ddr2 och 9600m GT

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Jag har gett upp på detta problem. Jag får helt enkelt leva med det tills Blizzard fixar det om de någonsin gör det...

Jag ska testa göra en ominstallation av D3 här någon dag men jag har inga förväntingar på att det kommer lösa problemet för jag antar att många har redan testat att göra det.

Det måste ha varit med någon patch i D3 som det blev så här eftersom det flöt på med mitt HD5850 när jag spelade när spelet var nytt och då funkade det bra.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Har samma problem! Ny hårddisk och problemet kvarstår..

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Jag har gett upp på detta problem. Jag får helt enkelt leva med det tills Blizzard fixar det om de någonsin gör det...

Jag ska testa göra en ominstallation av D3 här någon dag men jag har inga förväntingar på att det kommer lösa problemet för jag antar att många har redan testat att göra det.

Det måste ha varit med någon patch i D3 som det blev så här eftersom det flöt på med mitt HD5850 när jag spelade när spelet var nytt och då funkade det bra.

Ja det funkade innan 2.0.

Kolla tråden på Bnet US jag postade tidigare. Vi är långt ifrån ensamma med detta problem.
En kille postade tom en video. Har själv inte så kraftig stuttering när jag lallar runt utan monster omkring mig men när jag jag börjar slåss så får jag alltid massiv stuttering.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Intressant - jag installerade de senaste drivisarna (337.50) igår och ändrade i NVCPL på diablo3.exe till Pre-rendered Frames 4 samt Maximum Power och körde igång Diablo 3. Då märkte jag att all Vsync stuttering var borta! Körde igenom packs med mobs och inte en enda gång fick jag stutterings (eller de var där men ytterst små, knappt att man märkte dem). Sen stängde jag av spelet och käkade men sen när jag körde igång det igen så var stutteringen tillbaka precis som tidigare

Varför fungerade det ena gången men inte andra kan man undra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har fortfarande samma problem, spelar ingen roll om jag kör V-sync ON eller OFF , spelet flyter som fan , FPSen ligger stabilt på 60fps med V-sync men hela spelet laggar som satan, sjukt irriterande.

Installerat på en Samsung 840.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

No sir, då jag har spelet installerat på en EVO 256GB:are. Det har med spelet att göra, en bugg helt enkelt / feature som saknas.

Ja, jag får backa på mitt tidigare uttalande det baserade sig på innan 2.0 osv kom. När jag spelade D3 för nästan ett år sedan flöt det på som en dröm, men nu är det microstutter hela tiden, mer på vissa ställen än andra. Sen har vi Rakkis Crossing och och Bridge of Korsakk t ex där det blir horribla fps-drop ner till 12 ibland.

Jag testade också att via nvidia nspector att låsa upp så jag kunde köra med 120fps vsync. Det fungerade, men problemet var att när dessa drops kom så frös hela spelet till istället i 3-4 sekunder. Främst är det act 3 som är åt helvete har jag märkt, på de flesta andra ställen flyter det på som det ska. Det här var INTE ett problem tidigare utan något som skett med patcharna.

Någon påstod att det var ett problem med directx. Vad vet jag, problem är det iaf och det är störande...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om blizzard har gjort något uttalande om detta fenomen med stuttering samt fps-drops på deras extremt lättdrivna spel?

Jag ser ju att det finns riktigt många trådar om detta på deras officiella forum men de enda blue posts jag hittar är att de frågar om dxdiag rapport.

Med senaste patch 2.0.4 så har jag t.o.m korta frysningar (1-3 sekunder) när folk på friendslist / clanlist loggar in, när folk får achievements, lootar legendaries så dessa länkas i chatten. Det är helt absurt... Måste stänga av alla dessa funktioner i inställningarna. Händer t.o.m att det fryser till när jag öppnar inventory ibland.

Blir bara värre och värre efter varje patch de släpper. Det är inte bara jag som har detta. Alla mina polare jag spelar med har dessa problem.

Har testat nu göra en fresh install på de senaste drivers samt installera om Diablo. Hjälpte ingenting...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Är det någon som vet om blizzard har gjort något uttalande om detta fenomen med stuttering samt fps-drops på deras extremt lättdrivna spel?

Jag ser ju att det finns riktigt många trådar om detta på deras officiella forum men de enda blue posts jag hittar är att de frågar om dxdiag rapport.

Med senaste patch 2.0.4 så har jag t.o.m korta frysningar (1-3 sekunder) när folk på friendslist / clanlist loggar in, när folk får achievements, lootar legendaries så dessa länkas i chatten. Det är helt absurt... Måste stänga av alla dessa funktioner i inställningarna. Händer t.o.m att det fryser till när jag öppnar inventory ibland.

Blir bara värre och värre efter varje patch de släpper. Det är inte bara jag som har detta. Alla mina polare jag spelar med har dessa problem.

Har testat nu göra en fresh install på de senaste drivers samt installera om Diablo. Hjälpte ingenting...

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, de verkar envetet ducka frågan vilket innebär att de antingen inte vet hur de ska lösa problemet eller så vet de inte hur de sa lösa det. Inte för att jag tror att det gör en sån superstor skillnad, men om alla kunde posta här som som har problemet kanske det ökar chansen att vi får någon blå respons.

http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/10341244619

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Till alla er som får FPS-drops!

Vad har ni för "Sound Quality"-setting? De alternativ som finns är "Lowest (16), Low(32), Medium(64) and High (128)".

Om ni inte har ett externt ljudkort så påverkar detta CPU, vilket i sin tur leder till massiva fps-drop speciellt vid 4-manna spel.

De flesta moderkort som har ett inbyggt ljudkort klarar av 16-32 kanaler av ljud samtidigt, därefter så belastas CPU'n.
Mid-range ljudkort för 64-kanaler och high-end kort för 128-kanaler. När jag installerade om spelet nyligen och satte alla inställningar på max (inklusive denna) så laggade jag ibland vid 4-manna spel.

Vill ni ha källor på detta så Googla bara "Diablo 3 sound quality fps"-typ. Jag är ingen ljudexpert och vet inte allt hur de påverkar datorn men efter att ha läst lite så kom jag fram till en lösning som fungerade för mig.

Så jag sänkte ljud kvaliteten från 128 -> 32 och allt lagg är nu borta. Testa, helt klart värt det.

Ville bara dela med mig!
Lycka till!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Till alla er som får FPS-drops!

Vad har ni för "Sound Quality"-setting? De alternativ som finns är "Lowest (16), Low(32), Medium(64) and High (128)".

Om ni inte har ett externt ljudkort så påverkar detta CPU, vilket i sin tur leder till massiva fps-drop speciellt vid 4-manna spel.

De flesta moderkort som har ett inbyggt ljudkort klarar av 16-32 kanaler av ljud samtidigt, därefter så belastas CPU'n.
Mid-range ljudkort för 64-kanaler och high-end kort för 128-kanaler. När jag installerade om spelet nyligen och satte alla inställningar på max (inklusive denna) så laggade jag ibland vid 4-manna spel.

Vill ni ha källor på detta så Googla bara "Diablo 3 sound quality fps"-typ. Jag är ingen ljudexpert och vet inte allt hur de påverkar datorn men efter att ha läst lite så kom jag fram till en lösning som fungerade för mig.

Så jag sänkte ljud kvaliteten från 128 -> 32 och allt lagg är nu borta. Testa, helt klart värt det.

Ville bara dela med mig!
Lycka till!

Har redan testat alla olika nivåer från max till lägsta och det är ingen skillnad för mig. Tyvärr...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Till alla er som får FPS-drops!

Vad har ni för "Sound Quality"-setting? De alternativ som finns är "Lowest (16), Low(32), Medium(64) and High (128)".

Om ni inte har ett externt ljudkort så påverkar detta CPU, vilket i sin tur leder till massiva fps-drop speciellt vid 4-manna spel.

De flesta moderkort som har ett inbyggt ljudkort klarar av 16-32 kanaler av ljud samtidigt, därefter så belastas CPU'n.
Mid-range ljudkort för 64-kanaler och high-end kort för 128-kanaler. När jag installerade om spelet nyligen och satte alla inställningar på max (inklusive denna) så laggade jag ibland vid 4-manna spel.

Vill ni ha källor på detta så Googla bara "Diablo 3 sound quality fps"-typ. Jag är ingen ljudexpert och vet inte allt hur de påverkar datorn men efter att ha läst lite så kom jag fram till en lösning som fungerade för mig.

Så jag sänkte ljud kvaliteten från 128 -> 32 och allt lagg är nu borta. Testa, helt klart värt det.

Ville bara dela med mig!
Lycka till!

Inte för mig heller med ett internt ljudkort. Dessutom skrev någon någonstans att interna ljudkort inte avlastar CPUn som man annars hade trott. Tycker dock det hackar mindre än tidigare så de nya betadrivisarna har iaf gjort lite känns det som.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Jag skulle gissa att det är så det är helt enkelt.
Ju mer som händer på skärmen, desto högre FPS behövs för att det ska se bra ut.
Jag tänker främst på spel som t.ex FIFA där 20FPS fungerar utan problem. Och på fotbollsspel händer väldigt lite, i relativ mening.

När jag spelade Crysis 2 kände jag samma sak. När det hände en jäkla massa så kändes det inte som de 60FPS jag låg på.

Ligger du på 60fps och din skärm är en 60hz, så flyter spelet på mjukt så länge du inte dippar under 60fps. Dvs. det räcker att du droppar 1 fps under 60 (ifall V-synk är aktiverat) så får du rätt bra stuttering. Sen finns det naturligtvis olika grader av "smooth", 120hz med 120fps är naturligtvis väldigt mycket bättre.

Det jag försöker säga är (om det inte framgick) oavsett hur mycket du har på skärmen (i spelet) så skall det flyta på såvida ditt grafikkort orkar hålla 60fps. Dock måste jag hålla med om att ljudkortet kan spöka i detta spel. Mitt fryslaggade ibland och det var när jag ställt upp ljudkvalitén för högt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Det kan va en fråga om hanteringen av overlays som strular, har ni några fraps eller liknande på? är webläsaren uppe i bakgrunden (minimera räcker) även komiskt nog blizzards egna laucher kan skapa detta problem så se till att allt annat är av eller minimerat.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ligger du på 60fps och din skärm är en 60hz, så flyter spelet på mjukt så länge du inte dippar under 60fps. Dvs. det räcker att du droppar 1 fps under 60 (ifall V-synk är aktiverat) så får du rätt bra stuttering. Sen finns det naturligtvis olika grader av "smooth", 120hz med 120fps är naturligtvis väldigt mycket bättre.

Det jag försöker säga är (om det inte framgick) oavsett hur mycket du har på skärmen (i spelet) så skall det flyta på såvida ditt grafikkort orkar hålla 60fps. Dock måste jag hålla med om att ljudkortet kan spöka i detta spel. Mitt fryslaggade ibland och det var när jag ställt upp ljudkvalitén för högt.

Även om din teori stämmer så gäller den inte i det här fallet. Jag har kört med FRAPS och loggat och den har aldrig gått under 60 någon gång trots stuttering lite här och var. Det är något med själva spelet som skapar stutteringen.

Minns att det även var något liknande i Skyrim för väldigt längesedan. Stod jag i ett hörn och tittade runt så stuttrade det trots konstant 60fps.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Även om din teori stämmer så gäller den inte i det här fallet. Jag har kört med FRAPS och loggat och den har aldrig gått under 60 någon gång trots stuttering lite här och var. Det är något med själva spelet som skapar stutteringen.

Minns att det även var något liknande i Skyrim för väldigt längesedan. Stod jag i ett hörn och tittade runt så stuttrade det trots konstant 60fps.

Är det konstant så är det troligen drivers som bråkar, se till att de inte finns några konflikter m.m. är det att det är vissa gången annars inte lär det vara overlay strul som nämnt ovan, overlay är lätt att testa genom att starta om datorn och inte starta något annat än just spelet och stänga ner launchers till det m.m.

Sedan finns det program som sköter drivers som t.ex. logitech gaming software, när det packar ihop märks det direkt på att alla spel m.m. börjar "hacka".

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det här verkar tyvärr vara ett välkänt problem om man kollar runt på Blizzards forum och verkar vara Nvidia-relaterat. Jag upplever samma sak med mitt 780ti, hög FPS enligt alla mätare, men laggig spelupplevelse.

Det verkar heller inte finnas någon klockren lösning på problemet vad jag vet..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Det här verkar tyvärr vara ett välkänt problem om man kollar runt på Blizzards forum och verkar vara Nvidia-relaterat. Jag upplever samma sak med mitt 780ti, hög FPS enligt alla mätare, men laggig spelupplevelse.

Det verkar heller inte finnas någon klockren lösning på problemet vad jag vet..

Jag har testat spela med 6870, 6870x2 7990. 680 och nu med 780TI och det är samma med varje kort så det är inte Nvidia relaterat enbart.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Inga problem här på ett gammalt 7870, installerat på ssd, win7.
Kör utan v-sync, inte låst fps i options.

Men såhär var det innan också, därför vissa stängde av v-sync i options men använde fps limitern istället, men tycker det fungerade halvdant ändå.
V-sync off och bort med limitern så flyter spelet på bra.