Stora Android tangentbords tråden!

Permalänk
Inaktiv

Stora Android tangentbords tråden!

Hej alla glada!

Jag sitter här och testar lite olika tangentbords historier till android och har aldrig hittat ett som passar mig, provat SwiftKey, men jag tycker inte om att smeta omkring fingert på skärmen medan jag skriver så olika swipe lösningar tycker jag själv inte om och låt oss vara helt ärliga tangentbordet för trycktangentborden måste ju vara mycket större på skärmen för att man inte ska skriva fel hela tiden, men jag hitta äntligen en ny favorit. Det heter Minuum Keyboard.

Det fungerar strålande, allt fungerar sjukt bra, det är snabbt att ta upp och lära sig, nu skriver man snabbt med bara en hand. Problemet det har är att det saknas helt svensklayout och ordbokssupport vilket är vitalt för denna typ av tangentbord. Men jag föreslår att ni går ut och testar det, det finns en trail här också: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.whirlscape....

Men det gör mig lite nyfiken. Vad använder ni för tangentbord på sina telefoner, kanske du använder qwerty på datorn men tycker att dvorak funkar bättre på telefonen eller kanske ni använder en annan layout, är in swipe'are eller tap'are, och framför allt varför.

Jag kommer köpa Minuum så fort de bekräftar svensk support men det är lite okänt just nu hur de kommer göra med den saken tyvärr. Så kanske får gå tillbaka till gammalt hederligt tap'ande när jag ska skriva på svenska och använda Minuum för engelska.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, jag har väntat ett helt år på att minuum ska komma med svensk layout. Köper inte det innan dess. Lär väl få vänta ett tag till ;).

Själv kör jag med swiftkey men använder inte swipefunktionen. Den ser jag inte mycket mening med. Det som är av intresse här är att tangentbordet har väldans bra "full word predictions". Alltså att man får rätt ord föreslaget innan man börjat skriva första bokstaven i detta ord. Lite tveksam till om minuum kommer vara lika bra på den delen och det är helt avgörande för mig.

Edit:
Det jag inte förstår riktigt är hur du kan tycka swiftkeys tangentbord är för litet men ändå vara nöjd med minuum som har ännu mindre tangentbordsyta?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Jag skriver nog alltid ut hela ordet när jag skriver med telefonen även fast rätt ord står redo för mig att trycka på space för att fylla i det. Vilket är anledningen till swiftkey inte gjort så mycket för mig, då har jag tycker jag det är viktigare att kunna se texten jag försöker referera till medans jag skriver istället.

Men jag tycker det ändå är kul att se hur olika folk använder sina telefoner för göra samma sak.

Nu när Minuum nått version 2 så kan man hoppas på en svensk layout iallafall. Jag ska vara på dem och tjata lite på twitter etc för det hade varit i princip perfekt för mig.

EDIT, jag tycker inte swiftkey har för små tangenter nämnde bara att de kan bli ett problem, om man swipar kan man krympa tangenterna en hel del. Nej problemet för mig är tvärtom, jag skriv ofta rätt långa inlägg och meningar och sms och det är ofta jag inte kan se hela stycket medan jag skriver eftersom jag tittar ut genom ett litet litet fönster medans resten är täckt av ett tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag gillar AOSP tagentbordet, väldigt rapp i responsen.

Permalänk
Hedersmedlem

Aha! Ja, jag känner igen problematiken med att inte se vad man skriver när det börjar bli långt. Löste själv det med att skaffa en mobil med enorm skärm (6,3") och använda swiftkeys minsta tangentbordslayout ;).

Men minuum kan väl inte vara något att ha om man inte använder predictions va? Måste ju vara lätt att det kommer in fel bokstäver? Eller låter du minuum rätta dina ord automatiskt vid mellanslag? Sådan rättning klarar jag inte av själv iaf, hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kör med Swiftkey, ända tangentbordet som förstår vad jag menar när jag är bra tankad (rättar bra vid fyllan)

Permalänk
Medlem

Thumbkeyboard...

trevliga funktionaliteter, duglig svensk ordlista, och samma grundlayout fast med ändringar som gör att det sammarbetar både jäkligt bra på surfplatta och mobil... helt klart det trevligaste enligt mig, körde Scandinavian Keyboard tidigare, och provat sattyg som Swift, Swype och allt vad de heter...

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Aha! Ja, jag känner igen problematiken med att inte se vad man skriver när det börjar bli långt. Löste själv det med att skaffa en mobil med enorm skärm (6,3") och använda swiftkeys minsta tangentbordslayout ;).

Men minuum kan väl inte vara något att ha om man inte använder predictions va? Måste ju vara lätt att det kommer in fel bokstäver? Eller låter du minuum rätta dina ord automatiskt vid mellanslag? Sådan rättning klarar jag inte av själv iaf, hehe.

Jo du minuum fungerar relativt bra utan att använda fill-in predictions. Jag skriver order jag vill ha på ett ungefär också låter jag minuum rätta ordet när jag slår mellanslag. Det fungerar bäst för mig, sen så har predictions systemet också fungerat bra förvisso och jag kan tänka mig att ju mer man använder det ju mer kommer man över gå till att använda predictions helt. Men gamla vanor dör långsamt och tillsvidare kommer jag att utnyttja rättnings funktionen, den här gissat rätt ord de flesta gångerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Kör med Swiftkey, ända tangentbordet som förstår vad jag menar när jag är bra tankad (rättar bra vid fyllan)

Har använt Swiftkey länge nu och är verkligen nöjd med flera olika teman, rättstavning och framförallt swipefunktionen, men jag måste säga att Minuum är riktigt bra också och är värd att prova, dock så finns inte svenska än men jag kör med tyska

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

Smart keyboard. Hade nog vilja testat något annat dock. Men det är helt ok.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Jag swipar fram orden med SwiftKey. Tycker att det fungerar bra. Jag skriver betydligt mycket snabbare när jag swipar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Smart keyboard pro har jag använt väldigt länge.
Har dock börjat använda kitkat aosp tangentbordet o tycker det är riktigt bra.

Permalänk

Hur skriver man specialtecken? Typ upphöjd tvåa i m2? Går det att skriva in ascii koder?

Skickades från m.sweclockers.com