Windows 8.1 med nya startmenyn på video

Permalänk
Medlem

Folk säger startmeny, det här är en annan variant av startmeny ungefär på samma sätt som den i W8 där man högerklicka och får upp en typ av bantad meny. Jag är bara glad att det inte är en simpel W7 meny utan en vidareutvecklad startmeny som är anpassad till nuvarande design riktlinjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Vico:

Är det ingen som saknar Aero effekten som fiinns på Win7? Går det att få det på win8 på något sätt?

Ursh, nej det saknar jag verkligen inte.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av leafbranch:

Folk säger startmeny, det här är en annan variant av startmeny ungefär på samma sätt som den i W8 där man högerklicka och får upp en typ av bantad meny. Jag är bara glad att det inte är en simpel W7 meny utan en vidareutvecklad startmeny som är anpassad till nuvarande design riktlinjer med extra funktioner för live tabbarna osv.

Men nu slipper man ha det i fullskärm. Det är en stor förbättring om man har flera skärmar!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Vico:

Är det ingen som saknar Aero effekten som fiinns på Win7? Går det att få det på win8 på något sätt?

Jo, det kanske blir en anledning till att stanna på Win7 ändå.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Orici:

Jo, det kanske blir en anledning till att stanna på Win7 ändå.

Det finns tillägg som fixar Aero på Windows 8. Google är din vän.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är just att det är tredjepartsprogram. Såpass dyrt som Windows faktiskt är får Microsoft snällt ta och tillhandahålla en god användarupplevelse "out of the box", och det anser jag inte att startskärmen eller MUI är.

Ett operativsystem till en skrivbordsdator i dag ska ha en startmeny enligt mig. Så är det bara. Vill man ha annat som tillval så fine, men det ska inte krävas.

Men nu är det ju inget att tjafsa om mer. Microsoft gör en U-sväng och vi får som vi vill.

Skrivet av Ase:

Jag tror att det är en deal breaker för att win8 var anpassat för pekskärm, skrivbordsdatorer använder för det mesta inte pekskärm, utan mus & tagentbord.
Pekskärmar används mest på plattor & inom industrin på maskiner, så jag kan inte förstå hur windows kunde glömma bort 99% av dess användare men dom börjar bättra sig med denna uppdatering.

Visst hade det varit bättre om det funnits startmeny officiellt från början, men att gå miste om alla andra förbättringar i 8.x bara för den sakens skull, känns fortfarande som en principsak för mig, som är datorvan och vet hur enkelt det är med tilläggsprogram. Jag har mixtrat med utseendet på mina OS sedan Amiga-tiden

Just ClassicShell har ju funnits sedan Vista-tiden dessutom, så det är ju inget nytt skumprogram heller, utan har mängder med nöjda användare.

Som sagt, jag vet att det kan vara en stor grej för "gemene man", men för majoriteten på detta forum borde det inte vara någon anledning, tycker jag. Då är det nog mer principsak.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Känns som ett steg i rätt riktning men nu blev den väl ändå rätt bloatig, startmenyn!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk

Ser bra ut, många har nog väntat på detta

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jo, det kanske blir en anledning till att stanna på Win7 ändå.

Gå miste om alla förbättringar för att inte Aero-effekten finns med? Det låter inte som en bra anledning i mina öron, men visst finns det program som fixar den ifall det är viktigt för dig.

Själv störde jag mig mer på det platta temat på fönsterknappar och sånt, men det fixar man lätt med UxStyle http://uxstyle.com/ (softpatchar tema-DLLen i minnet istället för att byta ut mot en hackad fil som fanns förr) och ett snyggare tema.

Jag kör just nu med http://nighthawk-f22.deviantart.com/art/Windows-8-1-RTM-Dark-Aero-409206911

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Saker i samhället ska vara Plug And Play, det ska bara funka.
Det gör inte W8.1 idag testat på jobbet NEJ.

Handlar bara kunna utföra jobbet inte att utföra ett OS för det är helt ointressant när dom kostar 1500kr timmen.

Det har du helt och hållet rätt i. Samtidigt har PnP aldrig fungerat bättre i Windows än vad det gör idag.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av KTL:

Apparna kommer man ju stänga av direkt men nu finns ingen anledning att hålla sig från Win 8 längre.

Utseendet på fönsterramarna är fortfarande katastrof. Inte bara är de betydligt fulare än i Windows 7; det går inte att läsa vad fönster heter om man kör med svarta fönsterramar. Och så har de tagit bort den fantastiska skuggan som omgav det aktiva fönstret i Windows 7.

En annan grej är att det är betydligt krångligare att ändra bakgrundsbild i Windows 8 (om bilden man vill ha som wallpaper inte är en PNG).

Men det börjar iallafall arta sig nu. Jag kör Windows 8.1 här och visst, det går väl, men min Quick Launch Bar börjar närma sig skärmens högerkant, då det tar en evighet att starta program via "Startmenyn": Först ska man klicka på den lilla pilen för att komma ner till programlistan ... som inte är en lista. Programmen ligger utslängda i en halvt slumpmässig ordning och det tar en evighet att hitta det program man letar efter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Flamso:

Det finns tillägg som fixar Aero på Windows 8. Google är din vän.

Om du menar Aero Glass for Windows 8 är det inte i närheten av riktiga Aero Glass: Fönster, knappar och ikoner på Taskbaren är fortfarande fyrkantiga och knapparnas grafiska effekter är sämre än i riktiga Aero. Man får inget glow runt fönstertiteln i Explorer, vilket gör det helt omöjligt att läsa den (svart text på svart bakgrund). Det blir inget blänk på fönsterramar. Och man kan inte inaktivera transparens!

Men om det finns ett tillägg som fixar riktiga Aero, länka gärna det, för då ska jag installera det direkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Utseendet på fönsterramarna är fortfarande katastrof. Inte bara är de betydligt fulare än i Windows 7; det går inte att läsa vad fönster heter om man kör med svarta fönsterramar. Och så har de tagit bort den fantastiska skuggan som omgav det aktiva fönstret i Windows 7.

En annan grej är att det är betydligt krångligare att ändra bakgrundsbild i Windows 8 (om bilden man vill ha som wallpaper inte är en PNG).

Men det börjar iallafall arta sig nu. Jag kör Windows 8.1 här och visst, det går väl, men min Quick Launch Bar börjar närma sig skärmens högerkant, då det tar en evighet att starta program via "Startmenyn": Först ska man klicka på den lilla pilen för att komma ner till programlistan ... som inte är en lista. Programmen ligger utslängda i en halvt slumpmässig ordning och det tar en evighet att hitta det program man letar efter.

Bra info där. Det hade jag ingen aning om. Å andra sidan kanske det inte ens är något jag behöver bry mig om. På grund av lite teknikaliteter med vissa mjukvaror blir jag kvar på Win 7 på arbetsdatorn för i alla fall något år till. Laptopen kan komma att bytas eller så och då är det bra att veta. Men får jag gissa har nog Microsoft mjuknat vid det laget på även den här punkten när jag gör slag i den saken.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Möjligtvis då under "all apps"? Men i så fall blandar de ihop program och appar, vilket är ren och skär idioti.

Det viktiga för mig personligen är dock att menyn inte är i helskärm och därmed skymmer de många program man har uppe varenda jävla gång man ska starta ett nytt.

Trädfunktionen i startmenyn var flera år sedan jag slutade använda.

Hmm, för mig är det den enda delen jag skulle kunna tänka mig använda. Allt annat finns snabbare vägar till.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Discokungen
Skrivet av HurMycket:

Om du menar Aero Glass for Windows 8 är det inte i närheten av riktiga Aero Glass: Fönster, knappar och ikoner på Taskbaren är fortfarande fyrkantiga och knapparnas grafiska effekter är sämre än i riktiga Aero. Man får inget glow runt fönstertiteln i Explorer, vilket gör det helt omöjligt att läsa den (svart text på svart bakgrund). Det blir inget blänk på fönsterramar. Och man kan inte inaktivera transparens!

Men om det finns ett tillägg som fixar riktiga Aero, länka gärna det, för då ska jag installera det direkt.

Jo det var den jag tänkte på. Visst är det synd att de tagit bort skuggan för ser aktiva fönstret, men den ser man ju bara om man inte har maximerat fönster ändå.

Just det där med svart bakgrund förstår jag inte riktigt då det blir alldeles för mörkt, men det är trist att det inte fungerar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Flamso:

Jo det var den jag tänkte på. Visst är det synd att de tagit bort skuggan för ser aktiva fönstret, men den ser man ju bara om man inte har maximerat fönster ändå.

Just det där med svart bakgrund förstår jag inte riktigt då det blir alldeles för mörkt, men det är trist att det inte fungerar.

Inte svart wallpaper; svart fönsterram, vilken är bakgrund till texten på fönsterramen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Discokungen
Skrivet av HurMycket:

Inte svart wallpaper; svart fönsterram, vilken är bakgrund till texten på fönsterramen.

Svart bakgrund i fönster då. Det måste vara något ljusare än svart, annars blir det för mycket kontrast. I alla fall på min skärm.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Jag tror snarare att det är SBS.

Skit Bakom Systemutvecklingen? Jo det har vi också konstaterat.

Permalänk
Medlem

Äntligen har dom slutat tvinga på PC användare surfplattornas menyer..
Frågan återstår ju dok, går det helt stänga av metro och "live apps"?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Vill ha! NUUUU!!! Ser riktigt bra ut! Livetiles tycker jag inte är ett så stort problem. Använder en windows phone så jag har vant mig vid "looken" liksom

Visa signatur

Intel Core i7 4770K | GeForce GTX 780 | ASUS Z87-A | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Apparna kommer man ju stänga av direkt men nu finns ingen anledning att hålla sig från Win 8 längre.

Precis, det känns som att dom försökte tvinga på folk att använda appar.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem

Så länge den är valbar så blir väl alla nöjda.
Tvingar de på mig en startmeny igen blir jag trött.

Det jag stör mig mest på i win 8 är ju att man inte kan välja bakgrund när man loggar in, är bara den där blå tråkiga bakom användarnamnet. Nån som vet hur man ändrar det? Får ju upp den varje gång man ska låsa upp datorn. ca 10-20 gånger per dag.

Permalänk
Medlem

Nu har till och med jag, som hela tiden strängt har varit emot Windows 8/8.1 fixat in det på datorn.
Nu när jag har det i dess nuvarande form säger jag bara en sak....Aldrig mer Windows 7.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Min startmeny är lite simplare... https://mediacru.sh/jfDANg5jJlwg

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejpis:

Min startmeny är lite simplare... https://mediacru.sh/jfDANg5jJlwg

Hehe, det var nice.

Själv kör jag så här

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Någon som vet när detta kommer? Står i kvalet om man ska beställa Windows 7 eller 8 till modern min. Att gå från vanlig startmeny till Modern UI är lite som att hoppa över 3 häckar på en gång för henne.

Edit: skit samma, bästa valet är nog ändå att beställa start8.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hakeemzo:

Hehe, det var nice.

Själv kör jag så här

http://i.imgur.com/PAoiuV6.png

Tjusig vy! påminner om utsikten från mitt sovrum.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

saknad?

Är det bara jag som inte saknar startmenyn alls?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av strejf:

Det har du helt och hållet rätt i. Samtidigt har PnP aldrig fungerat bättre i Windows än vad det gör idag.

Nej för mig själv är Windows 8.1 extremt bra göra med.

MEN för användare är det helt ointressant det ska bara arbetas och funka inget annat.

Vi på IT ska göra vårat jobb så dom kan göra sitt dom ska inte behöva leka IT.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Startmenyns vara eller inte vara spelar noll och ingen roll för mig då jag tillhör de som inte klarar av att vara så sjukt produktiv att jag både kan starta program och samtidigt göra andra saker samtidigt på skärmen.

Men metro appar i fönster i desktop miljö har jag saknat ända sedan Windows 8 först släpptes.

Visa signatur

/havoc