Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunder:

Vet du hur den hanterar simulatorer för N64, Gamecube o.s.v?

Nope, vet inte om de emulatorerna drar bra nytta av flera kärnor men om de endast drar nytta av 1-2 kärnor så borde Pentium G3320 helt klart klara av dem i och med att den är väldigt snabb per kärna men bara har 2 kärnor vilket inte är optimalt för nyare spel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Du har aldrig hört talas om hårdvaruaccelerering va? Tror inte en modern processor går över 10% vid videouppspelning om det kan hårdvaruaccelereras. T.om. en Raspberry Pi för 300:- fixar tyngre videofiler.

Du streamar bara ljud (AC3) menar du?

Ok så här är det, jag har en core 2 duo e7300 och den går i taket idag. Då köpte jag coreavc så kan man avlasta de tyngre filerna med mitt 9500 kort och då avlastar jag cpu ca 10% men alla filer kan inte köras problemfritt med coreavc så jag vill uppgradera.

Vad jag vill göra:
Streama och använda mencoder med ps3 media server till 1080p blueray x264 med lossless kvalitet (ja den är komprimerad, men vill kunna köra denna utan att dra ned på kvalitet ytterligare (5,1,1 i ps3 media server)). Jag kör till detta AC3 och vill kunna använda DTS också (kan inte idag då det laggar) och kanske även HD-ljudformat.

Vad behöver jag då?

Har en stående burk som jag vill använda vidare så kan utan problem byta moderkort, cpu, minne och grafikkort.

Jag har denne kopplad med gigabit in i ps3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Vet du hur den hanterar simulatorer för N64, Gamecube o.s.v?

Har kört upp till Gamecube och Xbox på G3220, och den gick bra. De flest emulatorer är enkeltrådade, medan dolphin för gamecube har stöd för dubbla kärnor.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag hade kört på en Pentium G3220 om du är på en tight budget, eller I3 4130 om du vill ha lite mer prestanda, och ett så billigt 1150-moderkort du kan hitta.

Moderkort med inbyggda processorer är jag inte mycket för, det känns väldigt inlåst.

+1 på detta. Har själv en G3220 och ett Asrock H81 ITX. Kylaren är en Scythe Kozuti och är så tyst att den är i princip ljudlös. Med denna lösningen så har du bra CPU-prestanda när det behövs och 1150-plattformen har riktigt låg energiförbrukning i idle.

Kör man Dolphin på G3220 så fungerar många spel men i vissa får man lagg i speciellt musiken. Så vill man köra Dolphin fläckfritt måste man upp lite högre i CPU-prestanda.

Permalänk

Nu tror jag att jag bestämt mig och tänkte kolla om ni har några invändningar på denna setup?
Prolle: i3 4130 3,4GHz
Moderkort: Asus H81I-PLUS mITX
HDD: A-data SX900 64GB SSD
Minne: Corsair 4GB (1x4GB) CL9 1600Mhz XMS3
Nätagg: Corsair CX 430W 80+ Bronze
Låda: Cooler Master Elite 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av _stuntman_:

Nu tror jag att jag bestämt mig och tänkte kolla om ni har några invändningar på denna setup?
Prolle: i3 4130 3,4GHz
Moderkort: Asus H81I-PLUS mITX
HDD: A-data SX900 64GB SSD
Minne: Corsair 4GB (1x4GB) CL9 1600Mhz XMS3
Nätagg: Corsair CX 430W 80+ Bronze
Låda: Cooler Master Elite 120

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2437502

Om du ändå ska köpa alla de delarna du länkade där så kolla på en NUC, är riktigt nöjd med min. Har modellen jag skrev här över med en i3. Den klarar "allt" och är väldigt tyst om du drar ned fläktkurvan i biosen lite grann.

Billigaste NUCen:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2455951

Min jobbarkompis har den billigare och den flyter på riktigt bra för honom som htpc.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]