Permalänk

HDMI 'No signal' Dator skärm

Hej!

Skrivet detta inlägg snabbt då jag vill ha hjälp så snabbt som möjligt.

Har en stationär dator som fungerar utmärkt, men nu när jag skulle flytta datorn till köket så fick jag ingen signal/bild på dator skärmen, fast det fungerade innan jag flyttade datorn..

Har prövat både VGA och HDMI, No signal Detected..
Har även valt vilken inout jag ska ha t.ex. HDMI1 HDMI2 men det blir endå ingen signal.
När jag kopplade playstation till skärmen så funkade det, så nu när jag tänker efter så kan det vara något med datorn som hände efter att jag flyttade datorn?

Ett annat liknande problem som jag har med min TV, är att HDMI signalen slutade fungera där också, detta var dock för länge sedan, så nu måste jag använda scart-kabel till min TV. och har även gjort det länge nu.

Jag kan inte heller koppla HDMI till någon TV för då står det också NO signal..

Vet inte om det har någon koppling, men om ni vet varför jag inte får någon signal på min dator SKÄRM så skriv gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl__1990:

Hej!

Skrivet detta inlägg snabbt då jag vill ha hjälp så snabbt som möjligt.

Har en stationär dator som fungerar utmärkt, men nu när jag skulle flytta datorn till köket så fick jag ingen signal/bild på dator skärmen, fast det fungerade innan jag flyttade datorn..

Har prövat både VGA och HDMI, No signal Detected..
Har även valt vilken inout jag ska ha t.ex. HDMI1 HDMI2 men det blir endå ingen signal.
När jag kopplade playstation till skärmen så funkade det, så nu när jag tänker efter så kan det vara något med datorn som hände efter att jag flyttade datorn?

Ett annat liknande problem som jag har med min TV, är att HDMI signalen slutade fungera där också, detta var dock för länge sedan, så nu måste jag använda scart-kabel till min TV. och har även gjort det länge nu.

Jag kan inte heller koppla HDMI till någon TV för då står det också NO signal..

Vet inte om det har någon koppling, men om ni vet varför jag inte får någon signal på min dator SKÄRM så skriv gärna!

Då ingen här är synsk och kan gissa vad du har för delar så får vi chansa på lösning.

Jag tror att du har kopplat skärmen till moderkortets grafikutgångar istället för grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Kanske så enkelt att grafikkortet lossnat, tryck till det.

Lyssna och titta. Finns det pc-speaker i chassit eller på moderkortet ger det normalt ett pip när bios har passerat och operativsystemet börjar ladda. Flera pip är felsignal.

Blinkar hårddisklampan normalt? När bios är klart och operativsystemet laddar skall den lysa och blinka frenetiskt en stund, för att sedan mest vara släckt när allt laddat klart.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av era909:

Då ingen här är synsk och kan gissa vad du har för delar så får vi chansa på lösning.

Jag tror att du har kopplat skärmen till moderkortets grafikutgångar istället för grafikkortet.

Vad menar du? Jag har bara en HDMI ingång på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl__1990:

Vad menar du? Jag har bara en HDMI ingång på datorn.

Hur skulle vi kunnat veta det? De flesta moderkort har numera även HDMI, och det är inte helt ovanligt att skärmen anslutits till fel uttag när hjälp efterfrågas i forat.

Visa signatur

Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Hur skulle vi kunnat veta det? De flesta moderkort har numera även HDMI, och det är inte helt ovanligt att skärmen anslutits till fel uttag när hjälp efterfrågas i forat.

Jaha ursäkta mig, jag trodde du menade att det fanns någon annan koppling och jag visste inte precis vad du menade så jag var tvungen att fråga

Men iallafall så är problemet fortfarande inte löst, hjälp uppskattas!

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Kanske så enkelt att grafikkortet lossnat, tryck till det.

Lyssna och titta. Finns det pc-speaker i chassit eller på moderkortet ger det normalt ett pip när bios har passerat och operativsystemet börjar ladda. Flera pip är felsignal.

Blinkar hårddisklampan normalt? När bios är klart och operativsystemet laddar skall den lysa och blinka frenetiskt en stund, för att sedan mest vara släckt när allt laddat klart.

Lampan lyser och blinkar när jag startar datorn, sedan efter det så slutar den i princip blinka.

Så allt verkar funka som det ska, den ger ett pip bara också tror jag.

Grafikkortet var inte löst heller, så detta var inte heller problemet :/

Permalänk
Medlem

Då verkar det som att HDMI-utgången på grafikkortet lagt av.
Har skärmen ingång för DVI eller VGA så försök leta upp en passande kabel och pröva med det. Pröva även helt utan inkopplade tillbehör som mus, tangentbord mm.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Då verkar det som att HDMI-utgången på grafikkortet lagt av.
Har skärmen ingång för DVI eller VGA så försök leta upp en passande kabel och pröva med det. Pröva även helt utan inkopplade tillbehör som mus, tangentbord mm.

Har ju som sagt redan prövat med VGA och det funkade olyckligtvis inte heller..
Väldigt konstigt att något kan lagt av då datorn är väldigt ny fortfarande.

Permalänk

Skärmen är en BenQ EW2730 om det kan vara intressant, det står att man ska sätta på skärmen på ett speciellt sätt, och det är att sätta in ström kablen i datorn före väggen e.t.c men jag har gjort det och får endå ingen signal, skärmen går bara i 'sleep mode' direkt..

Permalänk

Någon som har något mer förslag?
Vad kan vara problemet, vad skall jag göra? Om HDMI utgången har lagt av så borde VGA ingången också lagt av och det känns väldigt osannolikt, det kan ju vara något med skärmen, eller är det moderkortet
Ska man kanske Kontakta BenQ eller något dator teknik företag?
Eller vad säger ni?

Permalänk

Har du prövat både från moderkortets video utgångar och grafikkortet`?

Permalänk
Skrivet av Rugbyspelaren:

Har du prövat både från moderkortets video utgångar och grafikkortet`?

Det enda jag ser på baksidan av min dator är en HDMI utgång, så jag antar att jag bara har en HDMI utgång. Eller är det något jag missar här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl__1990:

Det enda jag ser på baksidan av min dator är en HDMI utgång, så jag antar att jag bara har en HDMI utgång. Eller är det något jag missar här?

Eftersom du inte berättat vad du har för komponenter i datorn så kan alla bara gissa på olika vanliga fel som kan uppstå. Det är svårt att hjälpa till när man endast kan gissa.

Permalänk
Skrivet av era909:

Eftersom du inte berättat vad du har för komponenter i datorn så kan alla bara gissa på olika vanliga fel som kan uppstå. Det är svårt att hjälpa till när man endast kan gissa.

Jo absolut, trodde inte jag skulle behöva säga vad jag har för komponenter då jag trodde det var fel på skärmen, men det kanske är datorn som är felet.

Mina komponenter är ungefär såhär:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4425839/2013-12-31

Det är en kundvagn jag gjorde för länge sedan men alla dem komponenter där har jag i princip, kan vara någon del jag missat där, då datorn kostade 10000kr i slut endan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl__1990:

Jo absolut, trodde inte jag skulle behöva säga vad jag har för komponenter då jag trodde det var fel på skärmen, men det kanske är datorn som är felet.

Det är en kundvagn jag gjorde för länge sedan men alla dem komponenter där har jag i princip, kan vara någon del jag missat där, då datorn kostade 10000kr i slut endan

Om du har de komponenterna så har du HDMI-utgång på både moderkortet och på grafikkortet. Är du helt 100% säker på att du kopplar in skärmen i grafikkortet och inte i moderkortet? Du hade testat VGA också och det finns endast på moderkortet, om du provat den HDMI som sitter precis brevid så är det fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carl__1990:

Du har HDMI och DVI på moderkortet också. Har du testat att koppla kablarna in i dessa?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Du har HDMI och DVI på moderkortet också. Har du testat att koppla kablarna in i dessa?

HDMI kabeln gick inte in i utgången först så trodde inte det var en HDMI utgång, men det funkade nu, tack så mycket!

Men när tråden endå är uppe vad tror ni felet är med tv,n?

Jag tar en HDMI kabel från datorn eller skärmen till TV:n och då står det ingen signal?

Får upp att något blir 'detected' på datorn men ingen signal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carl__1990:

HDMI kabeln gick inte in i utgången först så trodde inte det var en HDMI utgång, men det funkade nu, tack så mycket!

Men när tråden endå är uppe vad tror ni felet är med tv,n?

Jag tar en HDMI kabel från datorn eller skärmen till TV:n och då står det ingen signal?

Får upp att något blir 'detected' på datorn men ingen signal.

Om du kopplar kablarna in i grafikkortet igen, då får du ingen bild (talar inte om din TV nu)?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Ser att du inte fått hjälp på detta och ingen bump, har det fixat sig?

Har du tagit ut grafikkortet, satt tillbaka det och kollat så det sitter ordentligt och försökt igen?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem.. eller liknade. Jag hade en helt ny HAMA 5m 2.0 kabel som har har använt mot mina tv apparater. Men när jag skulle kolla film funka den inte"Ingen Signal" stod det. jag joggade till EL giganten och bytte den mot en ny fin. men samma sak när jag kom hem.

provade med en kortare kabel , och då fungerade det direkt som jag är van vid.

jag gav upp en stund men sen provade jag att "fabriks återställa Tv" så jag fick söka om alla kanaler och välja om det va en Tv för hemmabruk eller för butik.. ni förstår.. och det funkar!. vet inte varför men det är som kabeln hade hängt sig. Nu va den kabeln helt ny men nått konstigt hade den för sig.

kanske är det så att nyare hdmi kablar har nått chips i sig som kan strula...bara gissar.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10