Jordfelsbrytare slår när datorn är inkopplad.

Permalänk
Medlem

Jordfelsbrytare slår när datorn är inkopplad.

Hej

Visste inte riktigt vart jag skulle posta detta problemet men jag provar här.
Min jordfelsbrytare slår när datorn är inkopplad, det räcker att strömkabeln är inkopplad och strömbrytaren påslagen, det kan gå allt från en minut till en hel dag utan att det händer något, vad ska jag göra?
Har pratat med en elektrikare och han sa att det inte ska vara någon överspänning på någon fas som orsakar problemet men jag vet inte, finns det någon elektriker som har något att tillägga eller någon som har haft samma problem, kan det vara något jordfel i mitt nätaggregat som utlöser jordfelsbrytaren?

Jag misstänker väldigt starkt att det är datorn iaf, för strömmen har en tendens och gå när den är inkopplad men det kan ju vara något annat med.

Permalänk
Medlem

Jo givetvis men har bara testat att ha den från kopplad i en och en halv dag dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Hej

Visste inte riktigt vart jag skulle posta detta problemet men jag provar här.
Min jordfelsbrytare slår när datorn är inkopplad, det räcker att strömkabeln är inkopplad och strömbrytaren påslagen, det kan gå allt från en minut till en hel dag utan att det händer något, vad ska jag göra?
Har pratat med en elektrikare och han sa att det inte ska vara någon överspänning på någon fas som orsakar problemet men jag vet inte, finns det någon elektriker som har något att tillägga eller någon som har haft samma problem, kan det vara något jordfel i mitt nätaggregat som utlöser jordfelsbrytaren?

Jag misstänker väldigt starkt att det är datorn iaf, för strömmen har en tendens och gå när den är inkopplad men det kan ju vara något annat med.

Det du råkat ut för är jäkligt skumt. Jag drabbades i vintras av samma sak, det visade sig att vårat konvektorelement var boven som fick till och med huvudproppen att gå.
Leta efter felkällor t.ex el-element även kända under namnet elradiatorer.
Spisar tvättmaskiner diskmaskiner pumpar och liknande kan slå ifrån.
Om du har en vän som också har dator så skulle ni kunna testa att låna varandras datorer under en dag för att se om samma sak händer.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Okej, jag ska kolla runt lite, har en släkting som ska komma och kolla på det också.

Permalänk
Medlem

Detta har ingenting med överspänning att göra. En jordfelsbrytare reagerar på läckström d.v.s. om ström "rymmer" till jord och inte kommer tillbaks i nollan så som det skall. De flesta som är märkta 30 mA reagerar vid ungefär 20 mA läckström. Just gamla elradiatorer är en ganska vanlig orsak till problem. Det är väl inte omöjligt men har aldrig tidigare stött på eller hört om att en dator skulle orsaka problem med jordfelsbrytare. Hur många andra apparater (uttag) är installerade på den (vad blir utan matning när den slår ut)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Detta har ingenting med överspänning att göra. En jordfelsbrytare reagerar på läckström d.v.s. om ström "rymmer" till jord och inte kommer tillbaks i nollan så som det skall. De flesta som är märkta 30 mA reagerar vid ungefär 20 mA läckström. Just gamla elradiatorer är en ganska vanlig orsak till problem. Det är väl inte omöjligt men har aldrig tidigare stött på eller hört om att en dator skulle orsaka problem med jordfelsbrytare. Hur många andra apparater (uttag) är installerade på den (vad blir utan matning när den slår ut)?

Allt (alltså hela centralen den sitter i) annars är det felkopplat nånstans

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

Precis, jordfelsbrytaren är kopplad innan faserna så det är ALLT som ska vara inkopplat där.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Jag har lite samma problem, fast med vanliga snabbsäkringar. Dock har jag ganska mycket kopplat på samma uttag och via en UPS. Om strömmen går slår säkringen för arbetsrummet från då strömmen kommer tillbaka. Lösningen är att koppla ur grejer ur UPS:en och sedan koppla i dem lite vartefter. jag kan dock belasta allt (två arbetsstationer, fem skärmar, två NAS:ar m.m.) när allt väl är igång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Jag har lite samma problem, fast med vanliga snabbsäkringar. Dock har jag ganska mycket kopplat på samma uttag och via en UPS. Om strömmen går slår säkringen för arbetsrummet från då strömmen kommer tillbaka. Lösningen är att koppla ur grejer ur UPS:en och sedan koppla i dem lite vartefter. jag kan dock belasta allt (två arbetsstationer, fem skärmar, två NAS:ar m.m.) när allt väl är igång...

Du kan behöva trögare säkring med så mycket last.
Eller bara flytta ut skärmarna från upsen, så viktigt är det inte at ha dem under ups?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Du har ett helt annat problem. Du har överbelastning. TS har läckströmmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

Skrivet av rinosaur:

Precis, jordfelsbrytaren är kopplad innan faserna så det är ALLT som ska vara inkopplat där.

Varför skulle allt i centralen måsta vara bakom en enda jordfelsbrytare? Om det är en liten lägenhet kan det möjligen vara så, men har man många grupper brukar de delas upp på flera jordfelsbrytare. Sen behöver inte allt vara skyddat överhuvudtaget; (inne)belysningsgrupper, kylskåpsuttag, diskmaskinsuttag, spis m.m. lägger man inte bakom jordfelsbrytare i normala fall. Att ha en hel central bakom en enda jordfelsbrytare är ur funktionssynvinkel inte optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Varför skulle allt i centralen måsta vara bakom en enda jordfelsbrytare? Om det är en liten lägenhet kan det möjligen vara så, men har man många grupper brukar de delas upp på flera jordfelsbrytare. Sen behöver inte allt vara skyddat överhuvudtaget; (inne)belysningsgrupper, kylskåpsuttag, diskmaskinsuttag, spis m.m. lägger man inte bakom jordfelsbrytare i normala fall. Att ha en hel central bakom en enda jordfelsbrytare är ur funktionssynvinkel inte optimalt.

Jordfelbrytare sitter först i alla centraler och täcker alla grupper inklusive belysnings grupper, kylskåpsuttag, diskmaskinsuttag, spis samt diskbänk m.m

lite läsa om du vill från elsäkerhetsverket i form av en pdf

Installation av jordfelsbrytare - Elsäkerhetsverket

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

Jordfelbrytare sitter först i alla centraler och täcker alla grupper inklusive belysnings grupper, kylskåpsuttag, diskmaskinsuttag, spis samt diskbänk m.m

Nu behöver man inte installera personskydd över alla grupper utan kan dela upp det som i exempel 2 och neråt i den länken du länkade. Som någon annan ovan nämnde så är det inte så optimalt ifall frys eller elpannan blir strömlöst under den veckan när man är bortrest t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

PDF:en stöder det jag säger.

På sida 18 nämner de varför det inte är optimalt att ha allt bakom en enda jordfelsbrytare. Efter det följer bl.a. exempel där inte allting är skyddat med jordfelsbrytare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wh1sp:

Jag har ingen aning om hur ni bygger där du bor, men att ha jordfelsbrytare för spis och diskmaskin är bland de viktigaste sakerna och också sådant som brukar lösa ut pga isolationsfel i värmelementen (vilket i sin tur kan bli livsfarligt utan jordfelsbrytare).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

PDF:en stöder det jag säger.

På sida 18 nämner de varför det inte är optimalt att ha allt bakom en enda jordfelsbrytare. Efter det följer bl.a. exempel där inte allting är skyddat med jordfelsbrytare.

Exempel ja
Men bilden på sida 19 visar hur alla mindre lägenheter (upp till 5 rum och kök enligt min erfarenhet som elektriker) ser ut och då sitter allt på en jordfelsbrytare samt att det sitter en jordfelsbrytare på huvudcentralen i källaren

Skillnad på exempel och nuvarande regler
Exemplen visar hur det kan se ut vid äldre installationer

Visa signatur

Permalänk

Är elektriker och JFB brukar inte finnas på varken kyl/frys eller spis.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SimpanDirr:

Vad gör du när en kabel smälter och kortsluter mot chassit samt att skyddsjorden av någon anledning inte fungerar eller säkringen inte löser ut? Finns ju mängder med saker i en spis som kan ge överledningar på fel ställen och ström i höljet. Kyl/frys vet jag iom kompressorn som kan vara problem vid till/från-slag utan att det behöver vara något egentligt fel.

Jag är inte elektriker och har heller ingen JFB där jag bor nu men skulle absolut vilja ha det på alla apparater med ledande hölje när jag väl skaffar det. Vad skulle anledningen vara att inte ha det på spis? För stora läckströmmar? Då får man väl sätta en separat JFB till den, men alla vitvaror måste väl klara under >10mA i läckström (eller något sådant)?

Är jag ute och cyklar långt så är jag givetvis beredd att ändra mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Att datorn triggar brytaren skulle kunna tyda på att nätfiltret i den fungerar dålig, det sitter kondensatorer kopplade till jord där och det gör ju att en del ström går den vägen istället för mellan fas och nolla och i kombination med övriga strömmar så kan det räcka.

Eller så är det något allvarligare fel men det skulle man behöva mäta på plats för att hitta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag är ingen elektriker eller liknande, men jag funderar på om det inte kan bero på att nätagget omvandlar strömmen från AC till DC. Många nätagg som är Brons certifierat har en effektivitet på ca 80%, vilket gör att om nätagget drar t.ex. 500W så får datorn bara 400W, vilket datorn använder och sedan skickar ut på nollan.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar men det är min teori om varför jordfelsbrytaren löser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admiraltoker:

Jag är ingen elektriker eller liknande, men jag funderar på om det inte kan bero på att nätagget omvandlar strömmen från AC till DC. Många nätagg som är Brons certifierat har en effektivitet på ca 80%, vilket gör att om nätagget drar t.ex. 500W så får datorn bara 400W, vilket datorn använder och sedan skickar ut på nollan.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar men det är min teori om varför jordfelsbrytaren löser ut.

Den teorin skulle innebära att varenda dator får JFB att lösa ut

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har ingen aning om hur ni bygger där du bor, men att ha jordfelsbrytare för spis och diskmaskin är bland de viktigaste sakerna och också sådant som brukar lösa ut pga isolationsfel i värmelementen (vilket i sin tur kan bli livsfarligt utan jordfelsbrytare).

Tja, är elektriker bosatt i Finland och har desvärre inte tillgång till era standarder, så jag vågar inte gå och svära på att era bestämmelser stämmer till 100% överens med våra.
SFS 6000 standarden som gäller här säger att ett av undantagen för kravet på jordfelsbrytare är: Uttag som är avsedda för "anslutning av bestämd materiel", vilket i praktiken betyder åtminstone kyl & frys (utrymmet måste vara "torrt"). Diskmaskin slank med i mitt tidigare inlägg där det inte borde ha varit, det ändrades hösten 2012 till "icke undantag". Det är dock märkväl uttag, helt fast installerade apparater som spis och bastukamin kräver inte jordfelsbrytare. Men men, kanske Sverige har ändrat sina bestämmelser nyligen och jag inte vet om det.

Nu är ju dock denna diskussion lite onödig, det startade från att jag ville veta vilka andra apparater som finns efter samma jordfelsbrytare hos TS, och ett par användare menade att hela centralen skall vara bakom den, vilket den kan vara, men jag tror fortfarande inte att det är ett måste hos er heller, det vore knappast rimligt. Vi vet inte heller när huset är byggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Jag har jordfelsbrytare på min kyl och frys (huset byggt 07)
Jag har dessutom 2 jordfelsbrytare så har 2 olika slingor i huset.

Ju mer saker man kopplar på en brytare ju fortare är chansen att dom löser ut då alla apparater har läckström.
Så efter tillräckligt många apparater så kommer den lösa ut även om det inte är fel på någon apparat.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Ett ganska enkelt test är att köra med en annan PSU och se om du får samma fel. Eller koppla in datorn som den är idag på ett annat uttag... Uteslutningsmetoden är nog den enda vägen...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admiraltoker:

Du är helt ute och cyklar så sluta tycka i tråden. Du har uppenbarligen inga större kunskaper om växel- eller likspänning. El ska man inte hålla på om att gissa och tycka om.

Permalänk
Medlem

Oj vad svar.
Det visade sig att det va ren otur att det verkade bara som datorn utlöste jordfelsbrytaren.
Boven verkar vara golvvärmen i badrummet, inte helt hundra än!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kozmos:

Oj vad svar.
Det visade sig att det va ren otur att det verkade bara som datorn utlöste jordfelsbrytaren.
Boven verkar vara golvvärmen i badrummet, inte helt hundra än!

Är det golvvärmen har du allvarliga problem och ska ta dit en elektriker som kan mäta på det, elfel i badrummet är farligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av pumba-kung:

Exempel ja
Men bilden på sida 19 visar hur alla mindre lägenheter (upp till 5 rum och kök enligt min erfarenhet som elektriker) ser ut och då sitter allt på en jordfelsbrytare samt att det sitter en jordfelsbrytare på huvudcentralen i källaren

Skillnad på exempel och nuvarande regler
Exemplen visar hur det kan se ut vid äldre installationer

Det är också stor skillnad på nuvarande regler och hur det faktiskt ser ut. Det där handlar om hur nya installationer görs, du inser väl själv att det knappast talar för hur alla lägenheter ser ut?

Eller har varenda lägenhet byggd före 2002 rivits ner och ersats med nybygge? När hände det?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av SimpanDirr:

Jag är också elektriker, min mormor också lika så min katt smulan. Behörig installatör är en annan femma!

Jag kan rätta dig på en gång. Jag rek alltid folk att sätta en separat JFB till köket och beroende på ålder hoppa över kyl/frys just p.g.a krypström. Utöver huset i sig samt en tredje till utomhusuttag - så att inte grannen tänker: oj vad najs, de är på semester och jag behöver köra med högtryckstvätten, så hela huset inte blir strömlöst därmed även kyl/frys med mat.

Tillbaka till ämnet: Har du precis fått en JFB installerad eller har du nyss byggt ny dator?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex