Datorn får ingen IP-adress automatiskt tilldelad?
Hej!
Jag kör Windows 7 Home Premium, har ett modem från bredbandbolaget och till det en Router (NETGEAR N600, WNDR3400) kopplad.
För någon dag sedan gick jag in på "routerlogin.net" och ändrade WIFI-namnet men måste ha kommit åt något annat också eftersom jag varken kan ansluta till routern eller modemet efter det, det står bara begränsad anslutning.
Jag googlade runt och hittade på någon sidan att jag skulle gå in på Rotern/Modemet klicka på inställningar för "Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)" och knappa in:
IP adress: 192.168.1.101
Subnet Mask: 255.255.255.0
Deafult Gateway: 192.168.1.1
Preffered DNS Server: 192.168.1.1
Alternate DNS Server: 218.248.240.23
Jag gjorde detta och det fungerade, jag kan nu ansluta till routern och kommer ut på internet! Problemet är dock när jag då ansluter till min vpn-tjänst så blir anslutningen begränsad igen och jag kan inte komma in på internet.
I övrigt så får vi internet via telejacket och bandbredden blir oftast "överbelastad" då vi har rätt många apparater uppkopplade. Hade tidigare även problem där när den automatiska tilldelningen av IP-adress fungerade som den skulle. Om alla enheter var anstängda och alla startade sina datorer samtidigt så var det alltid min dator som "prioriterades sist av närverket" och blev vid eventuell överbelastning utan internet. Om alla andra i hushållet då stängde av sina datorer fick jag vänta en evighet innan jag blev ansluten igen.
Nu undrar jag:
- Hur kan jag gå tillbaka till att få en ip-adress automatiskt tilldelad så att min vpn fungerar igen? (Dvs om det ens är där probelemet ligger.)
- Om problemet ovan löser sig, hur gör jag för att min dator ska "prioriteras" högre i hushållet? Dvs, om alla startar sina datorer samtidigt och några dessutom har telefonerna uppkopplade att min dators anslutning prioriteras före telefonerna och de andra datorerna?
Alt. att man slipper vänta så länge på att datorn ska kunna ansluta igen efter att de övriga i hushållet stängt av sina apparater?
Jag ser fram emot svaren och hoppas inte frågeställningarna blev för invecklade.
PS: Om det kan ha någon inverkan så Comodo antivirus.