Dynavoice magic f-6... Brus?

Permalänk

Dynavoice magic f-6... Brus?

Hellu!
Köpte 5.0 paktetet begagnat och en pioneer vsx-520. Testade runt lite och tänkte inte på om jag hörde något brus eller liknande. Drog på filmen cloverfield för att testa högtalarna. Råkade dra på volymen på tok för högt. Det lät riktigt tokilla och jag hann få småpanik. Spelade kanske så i 5-6 sekunder och stängde av stärkaren.
La inte märke till något brus direkt efter den, men spelade bara på låga volymer. Nu när jag höjer till omkring 60-70 på stäkren hör jag att främst diskanterna brusar rätt mycket. Har för tillfället kopplat tvn till stärkaren med koaxial och hdmi till tvn från datorn. Kan jag ha spelat sönder högtalarna? Eller är det normalt med "grundbrus" när man höjer. Grundbruset hörs främst när jag inte spelar upp någonting.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det är helt normalt att det brusar från elektroniken när du vrider rejält på ratten,inget att oroa sig för.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Det är helt normalt att det brusar från elektroniken när du vrider rejält på ratten,inget att oroa sig för.

Jag testade att koppla in en av satelliterna som ser ut att ha samma diskant som frontarna. Den brusar förvisso, men rätt så mycket mindre. Kan inte det vara ett tecken på att frontarna på något sätt tagit skada?

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem

Bruset uppstår i förstärkaren, om du drev den i klipp ("bottnade den") så kan något ha gått sönder men det är ju svårt att veta utan att mäta eller ha jämfört med hur det lät från början.
Hursomhelst så är det inte högtalarna som alstrar brus oavsett om de är hela eller inte, de spelar bara upp det förstärkaren matar ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Bruset uppstår i förstärkaren, om du drev den i klipp ("bottnade den") så kan något ha gått sönder men det är ju svårt att veta utan att mäta eller ha jämfört med hur det lät från början.
Hursomhelst så är det inte högtalarna som alstrar brus oavsett om de är hela eller inte, de spelar bara upp det förstärkaren matar ut.

I övrigt är det inga missljud och låter heller inte spräckta eller liknande. Det var främst bruset jag undrade över. Lite märkligt att den lilla sateliten med exakt samma diskant alstrar mindre brus vid samma volym? Har sateliten inkopplad istället för den ena front-golvaren och jämför med den andra fronten.

Skulle nog säga att den bottnade rätt duktigt under de där få sekunderna. Blev fan livrädd hah! Det var hektiska actionscener.. diskanten gjorde ont och det lät som basen distade... Eller så var det mina öron
Men hur som helst låter de fortfarande "bra".

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Den relativa diskantnivån bestäms av verkningsgraden på högtalaren som helhet, om dina frontar har högre verkningsgrad än bakkanalerna vilket de troligen har pga att de har "större basar" så dämpar man diskanten lite mindre i dem för att matcha nivåerna, när du då jämför bakhögtalaren som har lägre verkningsgrad med fronthögtalaren så sjunker ljudnivån totalt sett (alltså även bruset) eftersom verkningsgraden är lägre.

Troligen är brusnivån exakt lika stor ut från förstärkaren oavsett högtalare, men ljudnivån kommer alltså att skilja pga verkningsgradsskillnaden mellan de olika högtalarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den relativa diskantnivån bestäms av verkningsgraden på högtalaren som helhet, om dina frontar har högre verkningsgrad än bakkanalerna vilket de troligen har pga att de har "större basar" så dämpar man diskanten lite mindre i dem för att matcha nivåerna, när du då jämför bakhögtalaren som har lägre verkningsgrad med fronthögtalaren så sjunker ljudnivån totalt sett (alltså även bruset) eftersom verkningsgraden är lägre.

Troligen är brusnivån exakt lika stor ut från förstärkaren oavsett högtalare, men ljudnivån kommer alltså att skilja pga verkningsgradsskillnaden mellan de olika högtalarna.

Tack!
Det lät som en logisk förklaring
Måste säga att allt var ett riktikgt kap för övrigt. Hittade recievern för 290:- på loppis. Högtalarna för 1000:- på blocket. En 150w Andersson sub för 500:- på blocket (den gamla modellen som fått bra kritik). Har dock inte haft tid att testa subben än. Mycket ljud för 1800:- hur som helst. Såg en nisse som betalat ca 7000:- för samma prylar. Är rätt nöjd med tanke på priset och med tanke på hur kräsen jag brukar vara. Det får duga till film hur som helst. För musik hade jag önskat lite mer detalj från mellanregistret. Där slår nästan tvns inbyggda ljud högtalarna på fingrarna. Men ska se om EQn i recievern kan trolla fram lite mer detalj. Har inte kopplat in recievern med hdmi än så inte kommit åt alla inställningarna. Just nu låter det lite väl mycket discokurva för min smak

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den recivern har ju en autokalibrering och om den har använts tidigare med andra högtalare/rum/etc så kan EQ/etc vara inställt helt fel för dina högtalare/rum/möblering/etc detta kan ju få det att låta helt fel.

Så fick du med mikrofonen för kalibreringen så kör en sådan så borde du få bättre ljud.
Fick du INTE med mikrofonen så kanske det kan vara värt att reseta/fabriks reseta recivern (i vissa recivers finns både vanlig reset och fabriks reset).
Bara googla reset vsx-520

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Den recivern har ju en autokalibrering och om den har använts tidigare med andra högtalare etc så kan EQ/etc vara inställt helt fel för dina högtalare/rum/möblering/etc debakhögtalarenu få det att låta helt fel.

Så fick du med mikrofonen för kalibreringen så kör en sådan så borde du få bättre ljud.
Fick du INTE med mikrofonen så kanske det kan vara värt att reseta/fabriks reseta recivern (i vissa recivers finns både vanlig reset och fabriks reset).
Bara googla reset vsx-520

EQar autokalibreringen också? Jag trodde bara den justerade nivåerna på front/bak-högtalarna? Jag fick med micken så jag ska testa det sen. Just nu är bara frontarna ikopplade... så det får bli när bakhögtalarna kommit upp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina två äldre yamaha jag haft (rx-v550 och rx-v1400 båda runt 10 år) EQ'ar vid auto kalibrering.
Detta för att om man tex har en högtalare i ett hörn och den andra ett par meter från andra hörnet så får "hörnhögtalaren" tack vare hörnet hjälp med basen och låter därmed inte likadant.
Sen kan det vara både bra o dåligt med hjälp i basen har man tex en högtalare som saknar lite bas så är det oftas bra har man en som har bra bas redan så kan det då bli en puckel i ljudkurvan (vilket kan ge boombas/bas som blir halv jobbig att lyssna på).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!