Muskampen 2025: Segraren korad!

Är Chromebook ett hot mot Windows dominans?!

Permalänk
Medlem

Är Chromebook ett hot mot Windows dominans?!

I våras hörde jag att vi skulle uppgradera våra laptoppar på jobbet. Halvt på skämt föreslog jag att man borde beakta Chromebook. Ingen hade hört talas om det så jag skickade lite länkar till svenska och utländska tester och utvärderingar. Idag kom beskedet från högsta ledningen, en tredjedel av alla Windows-datorer byts ut till förmån för Chromebook.

Disclaimer: Jag tjänar inga pengar på det här - jag har fått en ryggdunk och ett tack för ett bra förslag, som "halverar kostnaden på kort sikt".

Att mobil/tablet-sidan ser annorlunda ut är väl känt; kanske Android är Chromes egen akilleshäl, ungefär som Windows 8.x riskerar sänka Microsoft. Men är Chromebook ett signifikant och reellt hot mot dominansen/hegemonin med Microsofts (och till viss del Apples) operativsystem även på datorsidan?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur potentialerna är för chromebooks men allt ligger i väl i webbläsaren och utan internet är man ganska begränsad. Jag tror sedan att större företag inte kan ha dem på grund av säkerheten med att de är tvungna att förlita sig på google. Som studentdator är den nog grym och där säljer de som smör också. Jag hade kört någon Linux variant installerat om jag köpt en (och om det går)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Så länge Microsoft betalar tillverkarna så tror jag inte Chromebooks kommer bli något stort.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag tror det kommer slå igenom mer och mer. Speciellt i skolor och företagsmiljöer borde en Chromebook kunna fungera i ganska många fall.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

Beror på krav och användningsområdet.
På vissa ställen funkar det, på andra inte.

Att det kommer slå ut MS, nej, det varken tror eller hoppas jag på.

Permalänk
Datavetare

Det är helt uppenbart ett minst lika stort hot mot Windows som pekplattorna. Inom väldigt många områden behöver datoranvändarna inget mer än vad som finns i en Chromebook, är t.ex. väldigt fundersam till varför skolorna där jag bor väljer MBA till eleverna när de gått all-in på Google Apps. (men klagar inte, något ska man få för sina skattekronor ).

I flera skolor i USA byter man nu riktning från att tidigare använt iPad till att gå över till Chromebooks, ett exempel. En sak som ofta kommer upp är att företag använda Windows för det är så enkelt att administrera via Active Directory, om det är fördelen ligger Windows riktigt illa till då det borde vara rätt uppenbart att Chromebooks är triviala att administrerar. Finns fall där just detta gjort att man migrerat från Windows till Chromebooks

Kommer Chromebooks slå ut Windows? Knappast, inte inom överskådlig tid i alla fall. Men rätt säker på att Windows kommer vara gratis ganska snart för att undvika ett allt för snabbt flöde till andra lösningar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ja som du ser Chrome Book är redan ett hot mot windows. Jag tror att på lång sikt kan chrome os gå om windows Hoppas dock att någon annat Linuxsystem blir minst lika populärt.

Permalänk
Medlem

Tror inte att Chrome book utgör något reellt hot. På sin höjd en komplement där det är "overkill" att köra Windows.

Bara att ställa sig frågan själv. Kan du idag dumpa Windows alt OSX till förmån Chrome? Kan du spela alla PC-spel? Kan du installera program x? Personligen nej. Jag kör med Windows samt Android (surfplatta som komplement). Finns inget utrymme för en Chrome Book. Iaf inte i dagsläget.

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av droid002:

Tror inte att Chrome book utgör något reellt hot. På sin höjd en komplement där det är "overkill" att köra Windows.

Bara att ställa sig frågan själv. Kan du idag dumpa Windows alt OSX till förmån Chrome? Kan du spela alla PC-spel? Kan du installera program x? Personligen nej. Jag kör med Windows samt Android (surfplatta som komplement). Finns inget utrymme för en Chrome Book. Iaf inte i dagsläget.

Jag vill inte, men andra verkar vilja.

Här en ny artikel

http://www.fudzilla.com/home/item/35487-gartner-has-another-d...

Citat:

This year, Gartner estimates that total Chromebook sales will hit 5.2 million, which is up 79 per cent from 2013. Looking further out to 2017, the number of units shifted should reach 14.4 million, in other words we're looking at a near tripling of sales inside three years. Gartner seems to think that Chromebooks are going to be super-important in the business world

.

En Chromebook är ju som en iPad fast med ett riktigt tangentbord, vilket också lyfts fram i artikeln.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|