Permalänk
Medlem

akut hjälp!!!! blöta processorben

Nu måste jag ha hjälp fort. Jag har inte fått igång min antec h20 920 vattenkylning så då gav jag upp och skulle byta tillbaks till min orginala fläkt.

När jag tog bort processorn så "droppade" jag ett par droppar på processorn med rengörnings vätska dock missade jag ovansidan så den träffa kanten på processorn. "Darra lite för mycket"

Detta resulterade i att det kom fukt/vätska mellan processorbenen

Är det någon fara eller är det bara att vänta någon timme och tuta och köra? Innehåll aliphatic hydrocarbon 30%. Va det nu än är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Vet du om vätskan bildar en hinna när den torkar? Om inte så är det ingen fara, bara låt det torka. Bildar det en hinna så ska du helst rengöra innan du använder prylarna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Låt det torka först sedan bör det inte vara några som helst problem med det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

"Jag vet vad data är" sa min före detta datorlärare. "Det är rök, det är vad som kom ur min processor när den brann upp!"

Kom osökt att tänka på det haha

Tillbaka till topik, nej det är ingen fara. Rengöringsvätska är "rent" i sig för det mesta och man använder ju det ibland för att få bättre kontakt (tar bort eventuellt fett från fingrar osv). Det är bara att köra när den torkat.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Clogsman:

Nu måste jag ha hjälp fort. Jag har inte fått igång min antec h20 920 vattenkylning så då gav jag upp och skulle byta tillbaks till min orginala fläkt.

När jag tog bort processorn så "droppade" jag ett par droppar på processorn med rengörnings vätska dock missade jag ovansidan så den träffa kanten på processorn. "Darra lite för mycket"

Detta resulterade i att det kom fukt/vätska mellan processorbenen

Är det någon fara eller är det bara att vänta någon timme och tuta och köra? Innehåll aliphatic hydrocarbon 30%. Va det nu än är.

Vad för rengöringsvätska är det? Ju mer vi vet, desto bättre svar.
Om vätskan är vattenbaserad (Innehåller vatten), är det vettigt att försöka få bort det, då det kan oxidera kontaktytorna.
Är det större delen alkohol eller annan kemikalie som avdustar lätt, så är det bara att vänta på att det avdustar. Se till att ingen smuts ligger kvar.

Sedan är frågan varför ni använde den rengöringsvätskan?
För att tvätta bort gammal kylpasta? I så fall hade kemiskt ren bensin varit det bästa. Det lämnar inga rester och skadar inte elektronik. (Dock skall man vara försiktig runt platsdetaljer, som beroende på plasttyp kan missfärgas)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)