bf4 börjat lagga helt plötsligt

Permalänk
Medlem

bf4 börjat lagga helt plötsligt

Hej, bf4 har börjat lagga för mig för ett tag sedan och kan inte förstå varför, har tidigare spelat helt utan problem. Går inte att spela över huvud taget nu så är väldigt irriterande.
Har laddat ner nya drivrutiner till grafikkortet och tyckte det blev lite bättre men väldigt långt ifrån bra.
Testade att installera om spelet men det har inte heller hjälpt, och har bra internet så kan ju inte vara det heller.
Testat använda olika webbläsare Chrome och firefox men lika dant.

Kan någon som är lite klokare på sånt här komma men tips på vad man ska testa?

Kör med
Grafikkort: GeForce GTX 760
Processor: AMD fx-8320
Operativsystem: Windows 8.1

Tacksam för tips

Permalänk
Medlem

Testa att inaktivera origin i spelet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tack för svar och testade att gå in i spelegenskaper och bockade för "Avaktivera Origin i spelet för det här spelet" men det hjälpte tyvärr inte..

Några mer förslag

Permalänk
Medlem

Idag testade jag att köra Bf3 för att se om det funkar bra med det gjorde det inte. Laggar massor, vet inte vad jag ska göra på. Bf3 har jag kunnat köra allt på ultra förrut och det blir ingen skillnad när jag drar ner inställningarna heller. Lika dant lagg på både bf3 och bf4. Testade att stänga av brandväggen men hjälpte inte.

Ingen som har någon idé??

Permalänk
Medlem

Hur ser dina temperaturer ut på processorn och grafikkortet när du spelar? Kan du spela andra spel utan problem?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Provat stänga av antivirus-program också?

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar Testade spela lite nu och hade koll på tempen och OJ! Grafikkortet gick upp till 60 grader direkt och efter någon minut uppe i 75! Så mycket har den aldrig gått upp i förr, men processorn håller sig mellan 30 och 35, har vattenkylning på den.
Så grafikkortet måste vara anledningen till att det laggar, men vad ska man göra åt det? och varför blir den så varm nu mot förr?

Permalänk
Medlem

Är grafikkortet vattenkylt eller luftkyl? Om det är luftkylt så är inte temperaturen så anmärkningsvärd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Tack för snabbt svar Testade spela lite nu och hade koll på tempen och OJ! Grafikkortet gick upp till 60 grader direkt och efter någon minut uppe i 75! Så mycket har den aldrig gått upp i förr, men processorn håller sig mellan 30 och 35, har vattenkylning på den.
Så grafikkortet måste vara anledningen till att det laggar, men vad ska man göra åt det? och varför blir den så varm nu mot förr?

75c är inte speciellt mycket alls. De ska klara upp till en 90+c utan större problem.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är luftkylt, jaha trodde det var alldeles för mycket.. Men det har inte kommit upp i dom temperaturerna förut (tror jag iaf). Har även högre ping nu runt 100 förr hade jag sällan över 50.

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört talas som någon som fått lagg i spel för att datorn blir för varm, hahaha.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Har aldrig hört talas som någon som fått lagg i spel för att datorn blir för varm, hahaha.

På tex. processorer är detta ett vanligt fenomen. Blir processorn för varm klockar den ner sig automatiskt för att inte ta skada. Man kallar det throttling, och på tex Haswell inträffar det vid 100C.

Till TS:
Kolla med MSI Afterburner att grafikkortet håller rätt frekvenser medan du spelar. Starta Afterburner, spela en stund, och tabba sedan ur för att kolla graferna. Kan du kanske också ge en beskrivning av hur lagget yttrar sig? Är det konstant låg framerate eller kommer det bara ibland?

Permalänk
Medlem

I video inställningar på Bf4 har du nere till höger ett litet test som testar din uppkoppling mot servern. Kolla den så du inte har en massa packetloss osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | RTX 5090 32GB | Kingston Fury Beast 64GB (2x32GB) | Kingston Fury Renegade M.2 2TB | ASUS TUF Gaming X870-PLUS WIFI| Phanteks Glacier One 360M25 G2 | Phanteks M25 Gen2 120mm 3 Pack | ASUS TUF Gaming 1200W Gold | Phanteks NV5 MK II | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Win 11

Permalänk
Medlem

Mitt GTX 770 siktar på 75-80 grader innan den kör igång fläkten nästan, stock fläktkurva, så det är absolut inget fel på dina temperaturer.
Hur ser det ur med minnesanvändning? Hur mkt ram har du i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KJAK:

På tex. processorer är detta ett vanligt fenomen. Blir processorn för varm klockar den ner sig automatiskt för att inte ta skada. Man kallar det throttling, och på tex Haswell inträffar det vid 100C.

Till TS:
Kolla med MSI Afterburner att grafikkortet håller rätt frekvenser medan du spelar. Starta Afterburner, spela en stund, och tabba sedan ur för att kolla graferna. Kan du kanske också ge en beskrivning av hur lagget yttrar sig? Är det konstant låg framerate eller kommer det bara ibland?

Nu trodde jag naturligtvis att han hade problem med hög latens då han beskriver det i rubriken och nämner att han fått högre ping.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Nu trodde jag naturligtvis att han hade problem med hög latens då han beskriver det i rubriken och nämner att han fått högre ping.

Han pratade givetvis inte om att hans ping var hög när han skrev att han hade testat nya drivrutiner till grafikkortet för att försöka lösa problemet. Men jag förstår att du försökte komma in och vara ordnazist istället för att försöka hjälpa han med det riktiga problemet, det är lättare. 100 ping i bf4 och bf3 ger inte en "hackande" "laggande" känsla. Kanske om det är en hel del massa packetloss. Har du något tips till han för att lösa problemet?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Skumt att jag också har ett 760 och jag också upplever mer lagg nu än förut.
Beror ej på temperaturer.

Enligt testet i BF4 får jag inga packetlosses.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Skumt att jag också har ett 760 och jag också upplever mer lagg nu än förut.
Beror ej på temperaturer.

Enligt testet i BF4 får jag inga packetlosses.

Kom en server patch 5e Augusti och en 12e Augusti. Är det efter detta du fått problem? Kollade lite på BL och det är en del långa trådar med folk som klagar på sämre prestanda. Kommer inte ihåg när DT släpptes men då blev det också värre för en del.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar förslag!

Har kört msi afterburner men fattar inte alla staplar så lägger ut dom här istället.

Sen testade jag testet i bf4 och får inga packetlosses.

Mitt ram minne ligger på 8 Gb

Lagget är kostant, går inte 1 sekund utan lagg. Så det är ganska meningslöst att spela, kan ju knappt göra något.

Kan ju inte så mycket om det här så säg till om det är lite mer uppgifter ni behöver

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ganska vettigt ut. Men det är lite svårt att tyda bilderna pga upplösningen. Gick det inte att ladda upp dem i full upplösning? GPU-temperaturen rusar inte iväg utan går mot ett stabilt värde, GPU-användningen är nästan 100% hela tiden, och RAM och page-file verkar inte bli fulla. Så långt är det bra.
Däremot ser jag inte grafikminnet (GPU memory usage). Om detta blir fullt kan man också få problem. Hur mycket grafikminne har du på grafikkortet och hur många megabyte utnyttjas enligt afterburner?

Du kan också slå på performance-monitorn i BF när du spelar. Aktivera genom att plocka upp konsolen (Tryck §) och skriv sedan

perfoverlay.drawgraph 1

Nu ser du grafer över renderingstiderna för CPU och GPU. Posta en screenshot på dessa så kanske någon kan komma med lite input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Kom en server patch 5e Augusti och en 12e Augusti. Är det efter detta du fått problem? Kollade lite på BL och det är en del långa trådar med folk som klagar på sämre prestanda. Kommer inte ihåg när DT släpptes men då blev det också värre för en del.

Ja det kan det mycket väl vara.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Hej, bf4 har börjat lagga för mig för ett tag sedan och kan inte förstå varför, har tidigare spelat helt utan problem. Går inte att spela över huvud taget nu så är väldigt irriterande.
Har laddat ner nya drivrutiner till grafikkortet och tyckte det blev lite bättre men väldigt långt ifrån bra.
Testade att installera om spelet men det har inte heller hjälpt, och har bra internet så kan ju inte vara det heller.
Testat använda olika webbläsare Chrome och firefox men lika dant.

Kan någon som är lite klokare på sånt här komma men tips på vad man ska testa?

Kör med
Grafikkort: GeForce GTX 760
Processor: AMD fx-8320
Operativsystem: Windows 8.1

Tacksam för tips

Stäng av all OSD-övervakning som använder Riva tuner, typ MSI Afterburner mm. Det går tyvärr inge bra ihop med Origin längre. Funkar inte ens med origin ingame avaktiverat för mig, gäller samtliga "nyare" spel typ BF, Plants vs Zombies: GW mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av KJAK:

Jag tycker det ser ganska vettigt ut. Men det är lite svårt att tyda bilderna pga upplösningen. Gick det inte att ladda upp dem i full upplösning? GPU-temperaturen rusar inte iväg utan går mot ett stabilt värde, GPU-användningen är nästan 100% hela tiden, och RAM och page-file verkar inte bli fulla. Så långt är det bra.
Däremot ser jag inte grafikminnet (GPU memory usage). Om detta blir fullt kan man också få problem. Hur mycket grafikminne har du på grafikkortet och hur många megabyte utnyttjas enligt afterburner?

Du kan också slå på performance-monitorn i BF när du spelar. Aktivera genom att plocka upp konsolen (Tryck §) och skriv sedan

perfoverlay.drawgraph 1

Nu ser du grafer över renderingstiderna för CPU och GPU. Posta en screenshot på dessa så kanske någon kan komma med lite input.

Här får ni nya bilder.

Sen testade jag slå på performace monitorn och det ser ut så här, hände någon gånga tt båda staplarna blev lika höga som skärmen..

Permalänk

Det är pingen. Jag kan inte spela BF4 om pingen är över 50 ens.Så fort pingen går över 50 så har jag väldigt svårt med att röra mig. Under det funkar det skitbra.

Du kanske ska kolla med din internetlev varför du helt plötsligt har 100 i ping. Vi bor i Sverige och det borde du inte ha om du inte spelar på amerikanska server.

Testa joina en server om du kan där du har 50 ping och se om det känns som det brukar.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Samt testa stäng ner chrome, word och spotify, du har inte världens bästa processor och att ha fler applikationer tar lite kraft

Permalänk
Medlem

Får testa ikväll och joina en server med lägre ping, ska även kolla internet leverantören, har Telia 30 Mbit men får ut 20 ungefär. Stänger ner alla program för att se om det blir bättre med, men det har ju som sagt funkat förrut 😊

Permalänk
Skrivet av Solanum95:

Får testa ikväll och joina en server med lägre ping, ska även kolla internet leverantören, har Telia 30 Mbit men får ut 20 ungefär. Stänger ner alla program för att se om det blir bättre med, men det har ju som sagt funkat förrut ��

Hur många MB man har spelar lite roll om man har kass ping. Jag har 100/10 med Comhem , men har nästan 60 ping på alla server.

Blir att byta internetlev snart

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Hej, har varit mycket med jobb och lite ett tag nu så har inte hunnit göra så mycket. Men idag fick jag både tid och tummen ur så startade upp datorn och återställde routern samtidigt, testade spela och vips så funka det. Kan det va så fjantigt att en reset på routern räckte alltså? Men men nu funkar allt igen men och tack för alla svar och engagemang!