Precis det du beskriver är fallet med all flash. Som du säger, marginalerna är för små.
Det jag säger är, 16nm MLC har LIKA STORA MARGINALER. Något som få verkar fatta. De må vara fler nivåer på TLC, men det är samma "mängd" elektroner mellan varje nivå i 21nm TLC som i 16nm MLC. Om du delar 80 med 8 eller 40 med 4 så får du 10 i båda fallen, och du har betydligt färre elektroner i 16nm med faktorn ca 1:2 mot ca 20nm. Så oddsen för lässvårigheter är ungefär lika stora.
Marginalerna är precis som de är, de blir inte bättre eller sämre oavsett bortförklaring. ECC kan mindre effekterna, omskrivning lika så, men marginalerna ÄR det de ÄR oavsett.
Jag ser lite av detta fenomen i min test disk (MX100), där läshastigheterna sjunker efter ett tag, sen går de upp igen och ger lite "ojämn" hastighet beroende på ålder av skriven data. Den flyttar om dem helt enkelt, något 840 inte gjorde ofta nog, men nu med patch ska. Det syns inte i recensioner eftersom de precis som med 840n testar färsk skriven data.
När jag anser mig klart med testet ska jag "publicera det" men, jag vill se det tydligt och kunna visa det först innan jag gör mer.
Det tog dock minst 1 år innan detta visade sig på 840, några månader på 840 EVO (innan nivåerna ens var i närheten så illa som du påstår ska ge läs problem). Sen vad jag vet (rätta mig gärna om jag har fel) så har INGEN 840 disk fått läs fel INNAN denna patch. Ingen. Ja deras läshastighet har varit riktigt usla, men det gick att läsa.
Oavsett, det är inget "fel" i sig, utan ett problem man får med så små nm flash. Det går att jobba sig runt, till en viss del iaf, men när väl 3D nand kommer från fler tillverkare (mer vanlig och lägre pris) så kommer denna disken klassas som skräp på rätt många sätt (precis som 840 TLC disk gör).