Köpråd - Surfplatta till en som inte behöver en

Permalänk
Medlem

Köpråd - Surfplatta till en som inte behöver en

Först och främst vill jag vara tydlig med att jag inte har ett egentligt behov av en platta, och om jag köper en så blir det förmodligen bara liggande. Jag vill ha en ändå. Jag har en mobil och en Macbook Air som fyller mina resebehov ganska bra, och en stationär dator som täcker resten.

Jag vill ha en platta för att läsa föreläsningar på. Worddokument, powerpoint etc. Inga spel.

Kommer även använda den för att spela upp youtubeklipp/musik till mitt mixerbord när jag gör min podcast, och kanske även göra skypeintervjuer via den. Den får gärna vara så billig som möjligt utan att för den sakens skull lagga.

Permalänk
Medlem

Vilken ädel insats för Sveriges BNP
Har tyvärr inga tips, behöver inte heller nån platta.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Efter jag startade den här tråden har jag köpt en begagnad Nexus 7 (2012). Som jag skrev ovanför så har jag inga stora krav. Den kommer i huvudsak agera soundboard, youtubemaskin, plexfjärrkontroll och för att läsa böcker.

Som en sann prylfjomp så har jag redan börjat titta på Nexus 7 (2013). Jag betalade 800kr för första generationen, 32gb wifi. Det är ett överkomligt pris, men för fem-sexhundra till får man en begagnad ur andra generationen. Är det en bättre platta att satsa på, eller kommer gen 1 duga för mina behov? Det är främst skärmens lägre upplösning som oroar mig, om det påverkar läsbarhet av längre textstycken mycket.

Jag är inte intresserad av en renodlad läsplatta.

Båda Nexus 7 får ju Lollipop i dagarna, så där är det ingen större skillnad.

Permalänk

1280x800 duger nog beror lite på hur kräsen du är när det kommer till pixlighet i text. Ta och testa eftersom du redan köpt en första gen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb