AMD avslöjar tio skärmar för Freesync – motsvarigheten till Nvidia G-Sync

Permalänk
Melding Plague

AMD avslöjar tio skärmar för Freesync – motsvarigheten till Nvidia G-Sync

Inte mindre än tio skärmar med stöd för Displayport Adaptive-Sync är på ingång under året, detta i en uppsjö olika storlekar, upplösningar och uppdateringsfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Oh, Benq XL2730Z ser ut att vara en spännande skärm. Nu börjar det hända lite i 1440p@144hz segmentet.

Permalänk

LG 34UM67, 34 tum, välvd, freesync och 75Hz. MUMS! Min gamla Samsung syncmaster något något något kör också 75Hz och den är riktigt bra för sin ålder

Permalänk
Medlem

Hoppas någon av Samsung skärmarna har IPS & att någon av dom är relativt prispressade.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

LG-skärmarna är väl på 2560x1080 respektive 3440x1440? Tryckfelsnisse i farten? Eller så är jag helt fel på det!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Eftersom Nvidia säger att de inte kommer att implementera stöd för detta spelar det mig mindre roll. Spontant känns det som 1.2a tekniken i displayport kommer vara något som kommer att kosta extra, jag menar hur skulle annars Nvidia kunna hålla fast vid G-sync som kräver en egen modul?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Hur stor är egentligen skillnaden mellan en G-sync/Free-sync skärm och en "vanlig"?

Permalänk
Entusiast

Ingen chans att riktigt stöd kommer komma till 280X (HD7970) va? Bra sätt för AMD att sälja fler kort till folk som ändå är nöjda med prestandan för tilllfället.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

NVIDIA crying here.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Eftersom Nvidia säger att de inte kommer att implementera stöd för detta spelar det mig mindre roll. Spontant känns det som 1.2a tekniken i displayport kommer vara något som kommer att kosta extra, jag menar hur skulle annars Nvidia kunna hålla fast vid G-sync som kräver en egen modul?

För dom är jävligt butthurt kanske? nVidia är överextrema med att hålla fast i saker som låser in sig på deras grafikkort.
Men vi får se hur stor skillnad det är snart. Så fort recensenter börjat få tag på FreeSync skärmar de kan jämföra med. Dock gissar jag på att skillnaderna lär vara minimala.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Ingen chans att riktigt stöd kommer komma till 280X (HD7970) va? Bra sätt för AMD att sälja fler kort till folk som ändå är nöjda med prestandan för tilllfället.

"Utöver en skärm med stöd för Adaptive-Sync kräver AMD Freesync ett grafikkort ur Radeon-serien. Alla modeller i Radeon HD 7000, HD 8000, R7- och R9-serierna kan använda Freesync för videouppspelning och för att sänka energiförbrukningen. Radeon R9 295X2, 290X, 290, R7 260X och R7 260 innehåller dessutom ny bildskärmsstyrning för dynamiska uppdateringsfrekvenser i spel"

Så det står att de sista på listan bara stöder dynamisk updateringsfekvens i spel.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Friterad:

Hur stor är egentligen skillnaden mellan en G-sync/Free-sync skärm och en "vanlig"?

Det är rejäl skillnad, men endast om ditt system inte klarar av att mätta skärmens maximala uppdateringsfrekvens (eller åtminstone hålla 60 fps). Runtomkring 30 fps är det skillnaden mellan hack och flyt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det är rejäl skillnad, men endast om ditt system inte klarar av att mätta skärmens maximala uppdateringsfrekvens (eller åtminstone hålla 60 fps). Runtomkring 30 fps är det skillnaden mellan hack och flyt.

Alltså är det ganska onödigt om man har stabilt 60fps på en 60Hz skärm?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Friterad:

Alltså är det ganska onödigt om man har stabilt 60fps på en 60Hz skärm?

Det är i praktiken onödigt då ja. Med FS/GS blir du av med en del fördröjningar från v-sync. Stänger du av v-sync på en normal skärm kan du drabbas av tearing, men om du alltid kan hålla 60 fps går det att ordna upp med en frame rate limiter.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det är i praktiken onödigt då ja. Med FS/GS blir du av med en del fördröjningar från v-sync. Stänger du av v-sync på en normal skärm kan du drabbas av tearing, men om du alltid kan hålla 60 fps går det att ordna upp med en frame rate limiter.

Men om jag har ett grafikkort och inte kan hålla stabila 120fps utan drops ner till 80-90, så är g-sync en skärm för mig?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

LG-skärmarna är väl på 2560x1080 respektive 3440x1440? Tryckfelsnisse i farten? Eller så är jag helt fel på det!

Lg's 21:9-skärmar med 1440 är "90-serien", medans "60-serien" är 1080.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av kevve1:

Men om jag har ett grafikkort och inte kan hålla stabila 120fps utan drops ner till 80-90, så är g-sync en skärm för mig?

Ja, då är det vettigare. Det FS/GS gör är att låta grafikkortet styra skärmens uppdateringsfrekvens, vilket ger samma bildfrekvens som grafikkortet spottar ut utan någon större risk för trasiga bildrutor/tearing.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Ja, då är det vettigare. Det FS/GS gör är att låta grafikkortet styra skärmens uppdateringsfrekvens, vilket ger samma bildfrekvens som grafikkortet spottar ut utan någon större risk för trasiga bildrutor/tearing.

Nu ångrar jag nästan att jag köpte ett 970 istället för att vänta och se hur free sync är.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Ja, då är det vettigare. Det FS/GS gör är att låta grafikkortet styra skärmens uppdateringsfrekvens, vilket ger samma bildfrekvens som grafikkortet spottar ut utan någon större risk för trasiga bildrutor/tearing.

Det ska även råda bot på microstuttering vad jag har läst.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av biorrith:

Det ska även råda bot på microstuttering vad jag har läst.

Japp, men endast om det orsakas av timingproblem.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Jag välkomnar alla öppna och licensfria tekniker med öppna armar!

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Medlem

LG 34UM67 är väl 3440x1440 ?, enligt alla andra källor iaf vad jag kan hitta än så länge.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det är i praktiken onödigt då ja. Med FS/GS blir du av med en del fördröjningar från v-sync. Stänger du av v-sync på en normal skärm kan du drabbas av tearing, men om du alltid kan hålla 60 fps går det att ordna upp med en frame rate limiter.

Har för mig att Tom Petersen (Nvidia) sade något i stil med att V-synk i 60Hz eller G-sync i 60Hz ungefär blir samma sak. Dvs. den lilla fördröjningen du upplever med V-synk på även kommer finnas med G-synk på (om jag förstod det hela rätt). Anledningen till detta borde helt enkelt vara att oavsett teknik, så måste bildskärmen rita upp en hel bild (frame), innan den påbörjar rita nästa bild. Denna tidsfördröjning (ungefär 16ms) försvinner helt utan V-synk eftersom nästa nya bild, (ex om man har förflyttat sig i spelet) direkt kommer synas på skärmen, eftersom den osynkade skärmen kan börja ritas upp en ny bild direkt när GPU'n är klar, istället för att behöva vänta på att aktuell bild ritas klart, vilket i värsta fall innebär en 16ms fördröjning.

V-synk av på en skärm med bara 60Hz är mao alltid att föredra för FPS-spel jämfört med G-synk eller Free-synk. Nu spelar kanske de flesta inte den typen av spel på en skärm med bara 60Hz ändå, men tål att nämnas. Vill tillägga att jag inte är 100 på detta, men jag kan inte se någon annan förklaring. Dock är det lustigt att Robert Hallock hos AMD hade sagt att "Free synk i regel eliminerar tearing". Det borde innebära att det finns en minimum frekvens för när tearing introduceras eller?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av ustzeust:

Lg's 21:9-skärmar med 1440 är "90-serien", medans "60-serien" är 1080.

Ah shit så tråkigt. Annars hade det ju varit riktigt lockande. Yay, 2560x1080 på 34"...

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Har för mig att Tom Petersen (Nvidia) sade något i stil med att V-synk i 60Hz eller G-sync i 60Hz ungefär blir samma sak.

Där tror jag du har fel. G-Sync skall eliminera det lagg som uppstår på grund av V-Sync. Det är vad jag hört.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av elajt_1:

Har för mig att Tom Petersen (Nvidia) sade något i stil med att V-synk i 60Hz eller G-sync i 60Hz ungefär blir samma sak. Dvs. den lilla fördröjningen du upplever med V-synk på även kommer finnas med G-synk på (om jag förstod det hela rätt). Anledningen till detta borde helt enkelt vara att oavsett teknik, så måste bildskärmen rita upp en hel bild (frame), innan den påbörjar rita nästa bild. Denna tidsfördröjning (ungefär 16ms) försvinner helt utan V-synk eftersom nästa nya bild, (ex om man har förflyttat sig i spelet) direkt kommer synas på skärmen, eftersom den osynkade skärmen kan börja ritas upp en ny bild direkt när GPU'n är klar, istället för att behöva vänta på att aktuell bild ritas klart, vilket i värsta fall innebär en 16ms fördröjning.

V-synk av på en skärm med bara 60Hz är mao alltid att föredra för FPS-spel jämfört med G-synk eller Free-synk. Nu spelar kanske de flesta inte den typen av spel på en skärm med bara 60Hz ändå, men tål att nämnas. Vill tillägga att jag inte är 100 på detta, men jag kan inte se någon annan förklaring. Dock är det lustigt att Robert Hallock hos AMD hade sagt att "Free synk i regel eliminerar tearing". Det borde innebära att det finns en minimum frekvens för när tearing introduceras eller?

Det stämmer nog att v-sync av och en frame rate limit är att föredra om du alltid kan hålla 60 fps. I länken nedan finns ett whitepaper om Freesync:

http://www.amd.com/Documents/FreeSync-Whitepaper.pdf

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Vart är min 21:9 34" curved med freesync? Vad väntar de på!?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Där tror jag du har fel. G-Sync skall eliminera det lagg som uppstår på grund av V-Sync. Det är vad jag hört.

Titta på vad de olika teknikerna faktiskt gör. Lagget från V-synk kommer (iallafall vad jag tror) främst ifrån tiden det tar att rita upp en ny bild. Detta lagg eller rättare sagt fördröjning kommer även ske med G-synk på.
Det går inte att magiskt eliminera de 16ms som det faktiskt tar att rita en ny frame. Det jag är osäker på är om det finns ytterliggare overhead med vanlig V-synk, som gör att detta känns trögare.

Men som sagt, jag hade själv aldrig skaffat en 60Hz skärm med G alternativt Free-synk. Tanken för mig är att kunna dra nytta av en tear-free bild långt över 60Hz. Ju högre upp i bildfrekvensen man kommer desto mindre blir automatiskt det mus-input lag vi vanligtvis upplever vid V-synk och 60Hz.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Vart är min 21:9 34" curved med freesync? Vad väntar de på!?

Då det finns en "vanlig" 34" 21:9 skärm så kommer den kurvade nog snart med freesync.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz