Telenor tvingar mig att byta abonemangsform

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:
Skrivet av MatteN:

Den dan Telenor får för sig att göra om mitt abonnemang med fri surf är det jag som byter operatör omgående.

Antar att du har den varianten som begränsas till 3mbit/s.

Inte längre, nu ligger den på 10-40 Mbit/s

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Inte längre, nu ligger den på 10-40 Mbit/s

Var fick du denna från?
Det står inte helt klart för vilka det gäller.
Telenor har tydligen stängt av sin chat på supporten

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Nu har de gjort samma sak mot mig!

Får ett brev att nu ska man betala mer och de "fixar allt åt en" jo tackar de gör det genom att höja priset. Kan man göra något åt detta eller operatörerna får göra precis som de själva vill?

Erbjudandet jag fick nu var abonnemang med fri surf i 4G för 199 kronor i månaden. Borde man behålla det eller ska man skaffa annat? Jag lär inte kunna utnyttja 4G hastigheten med min mobil ändå.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Får ett brev att nu ska man betala mer och de "fixar allt åt en" jo tackar de gör det genom att höja priset. Kan man göra något åt detta eller operatörerna får göra precis som de själva vill?

Erbjudandet jag fick nu var abonnemang med fri surf i 4G för 199 kronor i månaden. Borde man behålla det eller ska man skaffa annat? Jag lär inte kunna utnyttja 4G hastigheten med min mobil ändå.

Säg upp abonnemanget om du inte går med på deras byte. Du kan fortsätta att gnälla i denna tråd, men du har inte rätt till ett abonnemang i all framtid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nja om ditt avtal har löpt ut, och det är läge för att förnya det så får dom ju hitta på vad som helst och sen för dig att godta eller förkasta.
Dock mitt i en avtalsperiod får dom inte göra nått, och man ska kunna behålla nuvarande avtal utan förändring, tills det har löpt ut.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av twk:

Säg upp abonnemanget om du inte går med på deras byte. Du kan fortsätta att gnälla i denna tråd, men du har inte rätt till ett abonnemang i all framtid

Jag gnäller inte utan berättar snarare. Sen står jag för att jag tycker det är ett fult sätt när företagen gör såhär med ganska kort varsel dessutom.

Skrivet av ggustavsson:

Nja om ditt avtal har löpt ut, och det är läge för att förnya det så får dom ju hitta på vad som helst och sen för dig att godta eller förkasta.
Dock mitt i en avtalsperiod får dom inte göra nått, och man ska kunna behålla nuvarande avtal utan förändring, tills det har löpt ut.

Nu är det dock så att jag alltid köper mina mobiler kontant så jag har inte bundit upp mig i något vad jag vet. Har kollat runt lite på andra abonnemang och detta verkar ändå relativt billigt jämfört med andra så får se om man får behålla detta ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag sa ju att ni andra med fri surf var på tur.
Surt att ni inte har något förhandlingsläge heller.

Permalänk
Medlem

Nu är det dock så att jag alltid köper mina mobiler kontant så jag har inte bundit upp mig i något vad jag vet. Har kollat runt lite på andra abonnemang och detta verkar ändå relativt billigt jämfört med andra så får se om man får behålla detta ändå.

OK Jag köper också alltid mobiler kontant, men hade du inget abonnemang att surfa, ringa med då? och dessa har alltid en viss avtalstid, ett eller två år vanligen, och bolaget kan efter detta göra om det.
Det är sånt som står i det finstilta

Dock håller med, fri surf för 199:- låter som OK pris.
Men just nu verkar det som flesta bolag börjat bli mer generösa med GB utan att höja priserna..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Fick idag ett brev från Telenor där det står att jag automatiskt måste acceptera en ny abonemangsform som har 414% (ja ni läser rätt) påslag mot det jag betalar idag. Det rör sig om ett riktigt gammalt abonemang som Telenor tagit över för många år sedan.
Om jag inte accepterar byte till deras nya abonemang måste jag säga upp allt.
Prishöjningar har jag naturligtvis hört talas om inom ramen för ett abonemang, men är det verkligen lagligt att tvinga på mig en ny form abomenang med ett sånt här påslag?

vad handlar det om i pengar?

Skrivet av Bozzeta:

Åter igen, alla har vi olika anledningar till varför vi behåller gamla abonnemangsformer.
Precis som att du kan spara 100kr genom att gå över till Tele2 rörligt pris-abonnemang.
Men ja jag kommer flytta alla mina privata Telenor-abonnemang och även företagets, för jag gillar inte att bli rövknullad som kund oavsett vad det gäller.

var står det i avtalet att dom inte får ändra? för du har väll läst avtalet?

Permalänk
Medlem

Har inte fått något brev än men man blir ju lite nervös nu, var det deras frisurf 149kr/månad abonnemang du satt på också?

Kollade upp mer exakt vad jag har och det är den gamla (äldsta?) varianten av "telenor pott med surf 149" från tiden innan de begränsade data mängden.

Permalänk
Medlem

Jag fick också brevet idag. Har Surfa 79:-.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - MSI GeForce GTX 580 - Corsair HX650

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

OK Jag köper också alltid mobiler kontant, men hade du inget abonnemang att surfa, ringa med då? och dessa har alltid en viss avtalstid, ett eller två år vanligen, och bolaget kan efter detta göra om det.
Det är sånt som står i det finstilta

Dock håller med, fri surf för 199:- låter som OK pris.
Men just nu verkar det som flesta bolag börjat bli mer generösa med GB utan att höja priserna..

Jodå hade deras surfa för 79 kronor i månaden. Nu är frågan om där är en viss uppsägningstid på detta för de kommer med väldigt kort varsel och skriver att detta ska börja gälla redan nästa månad vilket är riktigt kasst gjort av dom.

Skrivet av lanbonden:

Har inte fått något brev än men man blir ju lite nervös nu, var det deras frisurf 149kr/månad abonnemang du satt på också?

Kollade upp mer exakt vad jag har och det är den gamla (äldsta?) varianten av "telenor pott med surf 149" från tiden innan de begränsade data mängden.

Nej jag hade deras surfa för 79 kronor i månaden vilket var ett riktigt bra abonnemang bortsett från den värdelösa teckningen utanför städerna men så är det väl med alla utom Telia antagligen.

Skrivet av Jutman:

Jag fick också brevet idag. Har Surfa 79:-.

Japp det verkar som det är slut med det abonnemanget och det verkar som Telenor kan göra precis som de vill också. Frågan är om man ska behålla det nya eller byta för 199 kronor är ändå en ökning på mer än dubbelt så mycket jämfört med vad man hade tidigare så detta abonnemanget är inte ens i samma prisklass som det gamla vilket gör att man egentligen inte vill ha kvar detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Svårt när ingen av konkurrenterna erbjuder bättre...

Hade personligen Surfa 129:-.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk

Även om det är en skitsak att tjafsa om enligt vissa så tycker jag ändå att det är rätt. Jag vill veta vad företaget går för, vad de gör för att behålla sina kunder. Kommer imorgon sätta press på Tele2 om relativt oviktig sak, och då kommer jag även få se vad de tycker det är värt att behålla en kund som betalat 10 000kr + i månadsavgift. Go hard!

Permalänk
Skrivet av Gojsenmojs:

Även om det är en skitsak att tjafsa om enligt vissa så tycker jag ändå att det är rätt. Jag vill veta vad företaget går för, vad de gör för att behålla sina kunder. Kommer imorgon sätta press på Tele2 om relativt oviktig sak, och då kommer jag även få se vad de tycker det är värt att behålla en kund som betalat 10 000kr + i månadsavgift. Go hard!

Återkom gärna hur det gått !

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

Har du några argument att lyfta fram till dem, eller ska du bara tjafsa?

Permalänk
Skrivet av twk:

Har du några argument att lyfta fram till dem, eller ska du bara tjafsa?

Det är klart, jag håller inte på att drygar mig i onödan eller utan anledning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MakeCoke:

Skriv ett argt mail där du säger att de förlorat en kund. Rösta med plånboken och byt till en annan operatör!

Han får vara hur arg han vill, de kommer inte grina för att de tappar en kund som betalar 29kr i månaden.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Åter igen, alla har vi olika anledningar till varför vi behåller gamla abonnemangsformer.
Precis som att du kan spara 100kr genom att gå över till Tele2 rörligt pris-abonnemang.
Men ja jag kommer flytta alla mina privata Telenor-abonnemang och även företagets, för jag gillar inte att bli rövknullad som kund oavsett vad det gäller.

Förlåt, jag kanske är född i farstun, tappad i golvet som barn eller bara är allmänt dum. Men förklara för mig hur dom rövknullar dig? Dom har gjort precis vad dom får göra? Dom har ju inte direkt fifflat på sin sida för att lura dig (vilket i mina ögon skulle vara rövknullning).

Visa signatur

Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Tråkigt att läsa så här på fredagskvällen. För att göra en lång historia kort så står ett surfa fritt abonnemang för all vår surf i hushållet.

Vi flyttade i somras, i samband med det så var det någon som klippte vår adsl. Det var en några tekniker här som försökte lösa det, men ingen lyckades. De felsökte i huset men kom fram till att det var klippt någonstans utanför huset, i princip omöjligt att fixa utan att gräva upp hela tomten och en bit cykelväg.
Fibern kommer inte inom ett år, så vi köpte en 3g router och offrade ett av de tre frisurfsabonnemang. Det har fungerat helt okej.

Nu vettefan vad vi ska göra dock, vi förbrukar ca 300-500GB/månad.

Någon som har något tips, det jag på fem minuter kom på var att uppsägningstiden är 3 månader. Enligt mig borde det här gälla Telesnor också, jag borde alltså från och med att jag får brevet få ha kvar mina abonnemang i tre månader. Kan detta stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Vi flyttade i somras, i samband med det så var det någon jävel som klippte vår adsl. Det var en jävla massa tekniker här som försökte lösa det, men ingen lyckades. De felsökte i huset men kom fram till att det var klippt någonstans utanför huset, i princip omöjligt att fixa utan att gräva upp hela tomten och en bit cykelväg.

Det torde inte vara ert problem. Nätägaren borde vara den som ska stå för arbete & kostnader, samt återställa efteråt? Visst, jag köper att det inte är kul att bo på en byggarbetsplats, men i alla fall.

Skrivet av Wille1504:

Någon som har något tips, det jag på fem minuter kom på var att uppsägningstiden är 3 månader. Enligt mig borde det här gälla Telesnor också, jag borde alltså från och med att jag får brevet få ha kvar mina abonnemang i tre månader. Kan detta stämma?

Jag tror inte det. Från operatörens sida brukar man ha en skyldighet att informera "I rimlig tid" men därefter är deras skyldigheter uppfyllda. Ni som kund kan välja att inte acceptera avtalsförändringen, men det enda det innebär är att avtalet sägs upp, ni slipper uppsägningstiden, och ni får leta efter en annan leverantör i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av TwiceFire:

Återkom gärna hur det gått !

Jag har nu chattat med deras support och fått hjälp med min fråga.

Hej! Jag skaffade abonnemang Kompis 20GB i höstas, och där skulle 6 månader HBO Nordic ingå. När jag sedan skulle aktivera tjänsten visade det sig att ni höll på att göra om (slopa alla abonnemang till ett osv) och då fungerade hemsidan knappt alls. Jag ringde då och pratade med er telefonsupport som konstaterade detsamma och sa att jag skulle vänta några dagar. Dessvärre tog det så pass lång tid att den sista aktiveringsdagen för HBO 6 månader hann passera. Kan du hjälpa mig med att aktivera de 6 månaderna som ingick i mitt abonnemang?

Dold text

Eftersom Tele2 erbjuder alla kunder 2 månaders fritt HBO så aktiverar man fortfarande HBO via Tele2:s hemsida. Snabbt som ögat ordnade supporten så att jag kommer få 4 månader (extra) efter mina gratismånader som Tele2 drar av från fakturan.

Underbart hanterat av supporten som löste saken snabbt och smidigt, det blir man glad av! Då vill man fortsätta vara kund hos dem!

Min slutsats á la Einstein:

Eftersom många som hamnar i support- eller RMA-ärenden dömer hela företag efter hur smidigt det hanteras är det otroligt viktigt hur kunden bemöts. I många fall kan det vara den enda gången en kund och en representant för företaget har kontakt. Därför är kundens erfarenhet av företaget ovärderligt för ett företag som vill vinna kunder. Kolla under t.ex. konsumenträtt hur många som önskar ett företag konkurs, kallar dem för bluffare etc. Jag vill inte vara sådan men när näthandeln är så stor och många har långt till en fysisk butik måste supporten vara bra.

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag hade nappat på det, vem vet hur länge det dröjer innan det går att få fri surf igen.
Har pott 249:- med fri surf men inte fått något brev (inte polaren med likadant heller).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick samma!

Jag har kört Telenor Surfa Bas med 1 Mbit/s obegränsad surf för 99:-/månaden och ringt för 0:39:-/min. Nu har jag levt billigt och gott med det i flera år, och jag kan känna att 4G är något som faktiskt kan gynna mig.

Detta stod i brevet:

Du har ett unikt mobilabonnemang med obegränsad surf, som inte längre erbjuds av någon operatör. men du behöver inte vara orolig. När vi nu ser över våra abonnemang och ändrar det du har, så behåller du fri surf.

Du ska också få något som vi vet att många har saknat: 4G. Det betyder att du kan surfa ännu snabbare.
Dessutom sänker vi samtalspriset till 0,29 kr/minut.

Vi har alltså gjort om abonnemanget och du får ett av marknadens bästa erbjudanden för 199 kr/månad inklusive:

Fri surf
Uppgradering till 4G
Normalhastighet 4G: 10-40 Mbit/s
Startavgift 0,99 kr/samtal
Lägre minutpris: 0,29 kr/min
Ingen ny bindningstid

Måste faktiskt säga att jag ser fram emot att kasta en extra hundring på Telenor för det jag får. (Y)

Permalänk
Medlem

http://telenor.se/frisurfpott
Denna fick jag idag (hade 149 sek per månad innan), är sådär att få betala 100% mer per månad men verkar vara minst lika dyrt att byta abonemang inom telenor / till någon annan + att jag skulle gå miste om "fri surf" så lär bli kvar hos telenor ändå. Får väl uppgradera min S3 till något med 4g nu då

Permalänk
Medlem
Skrivet av pegasy:

http://telenor.se/frisurfpott
Denna fick jag idag (hade 149 sek per månad innan), är sådär att få betala 100% mer per månad men verkar vara minst lika dyrt att byta abonemang inom telenor / till någon annan + att jag skulle gå miste om "fri surf" så lär bli kvar hos telenor ändå. Får väl uppgradera min S3 till något med 4g nu då

Jag har pott 249, hoppas jag får samma. Betalar gärna en 50-lapp extra för 4G.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som fortfarande vill ha fri surf billigt kan skaffa fri surf (1 Mbit) hos Universal Telecom för 77 kr per månad.
http://www.universal.se/mobiltelefoni/

Det Telenor skriver om att ingen annan operatör längre erbjuder fri surf är alltså inte sant.

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Om du bara skall ha ett abonnemang för ditt larm, skaffa ett M2M Telematik kort.
Billigt och enkelt, kör jag för övervakning av min utrustning.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinkie:

Vi har alltså gjort om abonnemanget och du får ett av marknadens bästa erbjudanden för 199 kr/månad inklusive:

Fri surf
Uppgradering till 4G
Normalhastighet 4G: 10-40 Mbit/s
Startavgift 0,99 kr/samtal
Lägre minutpris: 0,29 kr/min
Ingen ny bindningstid

Måste faktiskt säga att jag ser fram emot att kasta en extra hundring på Telenor för det jag får. (Y)

Finns det nya abonnemang med verkligt "fri surf", dvs där man inte brutalt sänker hastigheten vid uppnådda X GB?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Det var ju snällt att de i alla fall hör av sig och berättar om ändringen.
Telenor den flexibla operatören.
Vi skulle byta abonnemangsform på min flickväns avtal för att det skulle spara oss en 100-lapp i månaden. Vi gick in och sa att vi skulle vilja byta till detta abonnemang. Killen i butiken klapprar på tangentbordet. "Klart! Det börjar gälla om två till tre dagar." Okej och tack säger vi. När sen fakturan kommer så är den inte längre på 399 som den var innan och inte heller förväntade 299. Utan 650kr! Vad fan är det här!? Så vi gick in i butiken igen och pratade med samma kille.
Jag citerar, "Telenor har ingen skyldighet att tala om för kunden vad det kostar". Han började prata om rabatter si och rabatter så. Sen var den förra abonnemangsformen ett supererbjudande vi fått vid tillfället och de skulle ha tillbaka den rabatten av oss och liknande ursäkter.
Vi höll på i flera månader för att få dom att stryka fakturor och ändra tillbaka till det gamla abonnemanget. Till slut gick de och då fick dom det att låta som de gjorde det av goodwill....
Där var jag nära att säga upp allt trots att jag varit kund i hela mitt mobila liv. Förutom en sejour om två år hos tele2 ett antal mobiler tillbaka. Vid tillfället jag fick höra citatet ovan hade jag precis tecknat nytt abonnemang och är bunden ett halvår till. Men nästa gång blir det nog tele2 igen.